Aihe: Fonin säilytys?
1
mustix
13.11.2005 19:02:27
Miten säilytätte saksofoninne, laukussa vai telineessä? Onko telineissä jotain merkittäviä eroja (muuta kuin hinta)?
jjylli
13.11.2005 20:43:02
mä oon laiska soittelija. mä pidän barskaa kitaraständissä, niin tulee helpommin soiteltua. se istuu siihen ihmeen hyvin.
Klezberg
13.11.2005 21:41:09

Miten säilytätte saksofoninne, laukussa vai telineessä? Onko telineissä jotain merkittäviä eroja (muuta kuin hinta)?

Mulla on on altto laukussa ja tenori telineessä. Jos on huolellinen, niin soiton jälkeen pitää kuitenkin kaikki purkaa ja kuivata ennen kuin laittaa telineeseen, joten hyöty telineestä on lähinnä että pääsee nopeammin soittamaan kun se olo iskee.

Jossain oli kyllä peloteltu, että telineessä soitin pölyyntyy.
gandar
13.11.2005 22:04:34 (muokattu 13.11.2005 22:05:31)
Kotelossa riskien minimoimiseksi, koska huoneeni on ahdas muutenkin ja perheessä on isohko koiranpentu. Esittäessä, varsinkin jos on useampi pilli mukana, niin telineessä. Ensimmäinen ständi oli joku pilipalijapanilainen ja sen jalan vääntyessä sain pelastettua juuri ja juuri soittimeni lattiakosketukselta, joten nykyään on König & Meyerin perusmalli.
Ceci n'est pas une signature
Deltta
15.11.2005 11:40:31
Kotelossa riskien minimoimiseksi, koska huoneeni on ahdas muutenkin ja perheessä on isohko koiranpentu. Esittäessä, varsinkin jos on useampi pilli mukana, niin telineessä. Ensimmäinen ständi oli joku pilipalijapanilainen ja sen jalan vääntyessä sain pelastettua juuri ja juuri soittimeni lattiakosketukselta, joten nykyään on König & Meyerin perusmalli.

- Mielestäni aina laukussa, saahan sen kaivettua aika nopeasti sieltä, jos soittamisen halu iskee!
Ja laukku pois lämpöpatterien luota!
Nuo telineet pitäisi pistää suljettuun kaappiin ennenkuin uskaltaisi jättää niihin fonin, ainakin lapsi/koiraperheissä!
Itselläni on Yamaha tenori, yli 15 vuotta vanha, melkein uuden veroinen.
-En lainaa sitä kenellekkään näplättäväksi/ kolhittavaksi!
Huomasin tuossa, että kotimme arvokkain yksityinen esine on tuo foni!
Klezberg
15.11.2005 15:13:52 (muokattu 15.11.2005 15:14:07)

- Mielestäni aina laukussa, saahan sen kaivettua aika nopeasti sieltä, jos soittamisen halu iskee!
Ja laukku pois lämpöpatterien luota!
Nuo telineet pitäisi pistää suljettuun kaappiin ennenkuin uskaltaisi jättää niihin fonin, ainakin lapsi/koiraperheissä!
Itselläni on Yamaha tenori, yli 15 vuotta vanha, melkein uuden veroinen.
-En lainaa sitä kenellekkään näplättäväksi/ kolhittavaksi!
Huomasin tuossa, että kotimme arvokkain yksityinen esine on tuo foni!

Pitää kyllä paikkaansa kaikki tuo. Itse uskallan pitää telineessä, koska koiria ja lapsia ei täällä liiku ja teline on huoneessa, jossa juurikaan muut eivät käy eikä telineen ohi pääse kulkemaan. Totta on myös, että telineestä ei juuri koidu ajansäästöä, jos kuitenkin kuivaa soittimen soiton jälkeen. Isoimmaksi hyödyksi telineestä jää, että on helpompi pitää taukoja.
Apricot
16.11.2005 22:07:34
Omistan tenorifonin, joka saa kuitenkin kausittain makailla pidempiäkin aikoja laukussaan koskemattomana. Oon kuullu, että ne läppien nahat voi kuivua kelvottomiksi koppuroiksi, jos ei soita pidempään aikaan. Pitääkö paikkansa?
No problemo!
Deltta
30.11.2007 20:05:14
...mikä on sinulle pitkä aika?
Viikko, kuukausi?
sax_O Fonisti
30.11.2007 22:30:42 (muokattu 30.11.2007 23:00:29)
Omistan tenorifonin, joka saa kuitenkin kausittain makailla pidempiäkin aikoja laukussaan koskemattomana. Oon kuullu, että ne läppien nahat voi kuivua kelvottomiksi koppuroiksi, jos ei soita pidempään aikaan. Pitääkö paikkansa?

Pitää. Ei ne nyt ihan hetkessä kuivu koppuroiksi mutta ajan myötä läpät heikkenee soitit tai et. Ja jos et, ne kuivuu nopeammin. Joka tapauksessa läpät menee uusittavaksi jossain vaiheessa. Oman fonin läpät menee varmaan kanssa parin vuoden päästä vaihtoon, silloin se on noin 10 vuotta vanha. (tosin vielä pärjäis ehkä vaihtamattakin pitkään, mutta vaihan parempiin)

Säilytän fonejani kotelossa. Onhan niitä toki komea katsella telineessä mutta siinä ne pölyyntyy varsinkin jos niitä ei jatkuvasti käytä. Tiedätte varmaan tilanteen jossa kaapaisette sormella hyllyn päältä ja sormi on sen jälkeen valkonen. Ei varmaan oo kiva jos fonille käy samoin. Ja kotelo suojaa myös vaarallisilta liikkuvilta kohteilta kuten lapsilta ja koirilta. Myös itseltä, kokemusta nimittäin on siitäkin.

Se soitin kuivataan aina käytön jälkeen. Siis jos oikeasti haluaa sen pitää kunnossa. Mun soittimilla jotka on 1800e ja 3000e arvoisia ei tee kauheesti mieli ruveta kokeilemaan mitä niille kävis jos jättäisin kuivaamatta. Tosin ei kaikki pese hampaitakaan ja se ei tarkoita että heillä olisi reikiä. Mutta kannattaako kokeilla tuleeko niitä jos voi siihen ehkäisevästi vaikuttaa.
Deltta
01.12.2007 16:15:14
No, minulla on tenoritorvi , ikää 20 vuotta, soitettu ehkä korkeintaan muutaman kerran viikossa.
-Hyvin harvoin soiton jälkeen vedetty edes puhdistusliinaa läpi.
Yläläpät jo vaihtoon menossa samoin suukappaleen korkki (voisi vaihtaa itsekin),soiton jälkeen aina säilytetty omassa
laatikossaan, joka on ilmeisen tiivis.
- Taitaa liika rassaaminen olla pahasta!
Chemo
04.12.2007 09:52:03

Nykyään, kun fonille on taas enemmän käyttötarvetta, pidän sitä telineessä. Ja telineessä se on keikallakin odottaessaan soittovuoroaan: teline taisi olla K&M perusmalli, semmoinen snadi kaksiosainen - se mahtuu mukavasti mukaan laukkuun.

Ja kuivaan fonin aina käytön jälkeen, vaikka mun foni ei mikään arvosoitin olekaan. Karseeta ajatella kaikkea sitä kuolaa lillumassa siellä mutkassa... :-P
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)