Aihe: klarinetti tietäjille ääniala aihetta et soittamisen vaikeutta 1 | |
---|---|
![]() 28.01.2008 16:50:43 | |
Kirjastani sain käsityksen että klarinetissa on vaikea kohta niin sanottujet throat ja clarino äänten välissä siis ymmärtääkseni aloittelijoille vaikea ? ainoa vaan kohta kyllä kirjaan merkitty mutta esitys tavasta en saa käsitystä onko kohtia kaksi vaiko A ja Bb vireisille erikseen yritän näet päätellä onko kaavion oikean puoleinen kohta merkitty Bb vireisille vaiko kohta numero kaksi oletan tekstistä kun nuotti pätkien välissä lukee or tai/vai että oikea olisi Bb vireiselle (siksi oikea kun kirja muutenkin ns aakkosjärjestyksessä toteutettu). luulen järjellä että and lukisi jos se olisi kaksi eri kohtaa. kirjassa myös muita clarinetteja mutta vain Bb vireinen ja basso klarinetti alustavasti kiinnostavat. ps. vastauksia toivon jo siksi klarinetti on oikeasti todella tärkeä soitin no todella uniikki. | |
![]() 28.01.2008 17:15:43 | |
Kirjastani sain käsityksen että klarinetissa on vaikea kohta niin sanottujet throat ja clarino äänten välissä siis ymmärtääkseni aloittelijoille vaikea ? ainoa vaan kohta kyllä kirjaan merkitty mutta esitys tavasta en saa käsitystä onko kohtia kaksi vaiko A ja Bb vireisille erikseen yritän näet päätellä onko kaavion oikean puoleinen kohta merkitty Bb vireisille vaiko kohta numero kaksi oletan tekstistä kun nuotti pätkien välissä lukee or tai/vai että oikea olisi Bb vireiselle (siksi oikea kun kirja muutenkin ns aakkosjärjestyksessä toteutettu). luulen järjellä että and lukisi jos se olisi kaksi eri kohtaa. kirjassa myös muita clarinetteja mutta vain Bb vireinen ja basso klarinetti alustavasti kiinnostavat. ps. vastauksia toivon jo siksi klarinetti on oikeasti todella tärkeä soitin no todella uniikki. Tämä niin sanottu break (jonka kanssa itse edelleenkin tappelen kun nopeat jutut eivät suju), on kirjoitetun vireen mukaan aina Bb:n ja B:n välissä. Bb:ssä painetaan vain kahta näppäintä aivan putken yläpäässä ja soiva putki on lyhyt. B:ssä pitää vapauttaa toinen näistä, peittää 7 reikää ja painaa yhtä näppäintä aivan alapäässä, ja soiva putki on koko soittimen mittainen mikä vaatii reilun ilmanpaineen. Soiva vire on sitten eri vireisillä klarineteilla eri. Transponoinnin ideahan oli siinä että kirjoitetut nuotit sormitetaan aina samalla tavalla klarinetin vireestä riippumatta. tyyttydyy, tyytty dididii dii... | |
![]() 28.01.2008 18:27:59 | |
Voisitko tarkentaa mitä tuo nopea tarkoittaa eli vaikka tempon ja sitten nuotin pituuden. ja jännää että kirjani antaa kirjoitetulle korkeudelle kaksi eri kohtaa ja mielestäni oikein transponoiden se osuu toiselle kohtaa mutta tarkistan tässä kuhan ehdin. | |
![]() 28.01.2008 18:35:45 (muokattu 28.01.2008 18:42:59) | |
Voisitko tarkentaa mitä tuo nopea tarkoittaa eli vaikka tempon ja sitten nuotin pituuden. No älä nyt mun taitojeni mukaan ala virittämään :-) Oikeat soittajat osaa oikeasti. Hankalinta on kun siinä välillä heilutaan edestakaisin. Sitäpaitsi nopeita korukuvioita varten on trillinäppäimet joilla sieltä A:sta tai Bb:stä pääsee nopeasti B:hen ja C:hen mutta vire ei ole tarkka. Itse en vain ole vielä oikein oppinut niitä käyttämään. Voitko laittaa jonnekin esimerkkiä millaista siihen kirjoittaisit? EDIT: Jos kirjasi on The Essential Dictionary of Orchestration niin ne kaksi vierekkäistä kuvaa ovat molemmat kirjoitetun vireen mukaan. Eli Bb-B väli on vaikea ja A-B väli on yhtä vaikea. Ja siinä perässä sanotaan että koko alue G-C on siinä sellainen missä nopeaa edestakaisin sahaamista pitäisi välttää (tosin se hankala kohta on se että mennään Bb-B yli). tyyttydyy, tyytty dididii dii... | |
![]() 28.01.2008 18:52:29 (muokattu 28.01.2008 19:00:39) | |
No älä nyt mun taitojeni mukaan ala virittämään :-) Oikeat soittajat osaa oikeasti. Hankalinta on kun siinä välillä heilutaan edestakaisin. Sitäpaitsi nopeita korukuvioita varten on trillinäppäimet joilla sieltä A:sta tai Bb:stä pääsee nopeasti B:hen ja C:hen mutta vire ei ole tarkka. Itse en vain ole vielä oikein oppinut niitä käyttämään. Voitko laittaa jonnekin esimerkkiä millaista siihen kirjoittaisit? EDIT: Jos kirjasi on The Essential Dictionary of Orchestration niin ne kaksi vierekkäistä kuvaa ovat molemmat kirjoitetun vireen mukaan. Eli Bb-B väli on vaikea ja A-B väli on yhtä vaikea. Ja siinä perässä sanotaan että koko alue G-C on siinä sellainen missä nopeaa edestakaisin sahaamista pitäisi välttää (tosin se hankala kohta on se että mennään Bb-B yli). joo ton niminen pikku vihkonen tosin tässä ei ole the sanaa nimessä. ja en voi koska mä haluan tietää ongelma kohdat jo säveltäessäni... ps. sitten kun valmista toki varmaan tulee mikseriin audio demoa (synillä...) ja ehkä kotisivulle nuotteja. ja utelias olin aloittajan rajoista kun mä en tiedä miten tasokkaita soittajia saa jos saan joskus oikeita... ja A,B ja Bb B on näemmä sulla kirjoitetulla korkeudella... | |
![]() 28.01.2008 19:30:19 (muokattu 29.01.2008 09:32:53) | |
No just tänään tuntuu tältä: tempo 96 ylöspäin mennessä kahdeksasosanuotitkin takkuaa alaspäin tullessa menee kuudestoistaosanuotitkin Vajaat kaksi vuotta soittanut, en kovin systemaattisesti treenannut. EDIT: Pitää nyt vielä lisätä tuohon että mitään yksikäsitteistä vastausta ei ole edes yhden soittajan osalta. Jokainen sävelkulku on erilainen ja sujuu sitä paremmin miten juuri siihen liittyvät liikkeet yms. ovat lihasmuistissa. Kuitenkin: alaspäin on paljon helpompi tulla. Edestakaisin sahaaminen hankalinta. tyyttydyy, tyytty dididii dii... | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)