Aihe: Poikkihuilun hoito
1
hurvari@hotmail.com
25.12.2007 13:08:48
jaksaisiko joku kertoo minkälainen operaatio on poikkihuilun hoito noin niinkuin kotioloissa? siis ihan perushuolto. Mietimme soittimen hankintaa ja siis sen huoltoon on panostettava myös. Käykö osien öljyämiseen ompelukone öljy, vai onko tarkoitukseen olemassa jokin oma öljy?
Xae
02.01.2008 20:33:45 (muokattu 02.01.2008 20:35:03)
No, itse soitan poikkihuilua, enkä kotioloissa sitä mitenkään erikoisemmin huoltele. Joka soiton jälkeen huilu kuitenkin puhdistetaan jollakin "rätillä" sisäpuolelta ja ulkopuolelta, ettei siihen jää sormenjälkiä, sylkeä tms.
Periaatteessa se myös pitäisi viedä joka vuosi vuosihuoltoon. Jotkut ehkä huoltavat sitä jotenkin itse, en tiedä, mutta tuo on ainakin minun tapauksessani riittänyt.
ap78
03.01.2008 01:01:25

Äläpä mene itsekses räpläämään niitä ruuveja ellet ole teknisesti äärimmäisen lahjakas.
Huilun huollossa on se ongelma että huoltajan tulee ymmärtää jokaisen ruuvin ja akselin toiminta ennenkuin lähdetään availemaan yhtikäs mitään.
Muutenkaan huilu ei rasvailua kaipaa.Päin vastoin.Kätöset pestään ennen soittamista ja soiton jälkeen pyyhitään huilu sisältä ja ulkoa.

Huilun akselien sisään lisätään tippa aseöljyä vain silloin kun sille on tehty täydellinen perus huolto jonka yhteydessä asetonilla on kaikki "liukkaus" poistettu..

Eli älä lähde ainakaan sellaisella soittimella jolla olis tarkoitus vielä joskus soittaakin kokeilemaan,mutta jos sulla on jokin ritsa kotona josta ei pilliä enää saa niin anna mennä ja tutustu..
Huilun korjaajia,hyviä sellaisia on LIIAN vähän suomessa..
Seljanmarja
03.01.2008 20:43:20
Sattuisko kukaan tietää, ku mun huilussa se ihmee osa, mikä tungetaan sinne toisen putken sisää (siis suukappaleen osa siihe pisimpää pätkää) ni se jotenki hapettunu tms. iha tummunu ja vihertävä, et miten sen sais puhdistettuu?
The freakiest show I know Is the show of my own
ap78
03.01.2008 23:08:29

sitä ei sinänsä saa eikä kannatakaan lähteä myrkyillä puhdistamaan.Sulla on hopeointi siitä kohtaa enemmän kulunut mutta sillä ei ole soinnin kannalta mitään merkitystä.
Jos ihan pakko,hopeanpuhdistusainetta voi kokeilla
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)