Aihe: Tenorifonin läppien puhdistus 1 | |
---|---|
![]() 19.11.2007 08:57:45 | |
Hei, Meikäläisellä on ollut pientä ongelmaa gis ja cis-läppien (eli ne perusasetelmana pohjassa olevat läpät) kanssa, tahtovat likaantuessaan jumittua tai muuten takkuilla. Soitinkorjaaja suositteli puhdistamista vanutupolla ja alkoholilla, mutta enpä hoksannut kysyä millainen alkoholi tuohon puhdistukseen parhaiten kävisi. Olisikohan jollakin tietoa asiasta? | |
![]() 19.11.2007 12:07:01 | |
Kirkasta viinaa foniin. Kaupoissa myydään myös niitä puuterilappuja, joilla läppien tahmeutta saa poistettua, ne ovat toimineet mielestäni ihan tyydyttävästi.. Feel free to blow | |
![]() 04.12.2007 09:39:44 | |
Heh! Mulla on yhdeltä keikalta saatu leka virolaista pirtua, jolle en oo vielä keksinyt mitään käyttöä. Nytpä keksin! Oman tenorini läpät kelpuuttavat puhdistuksen taatusti, on tullut laiminlyötyä niitä.... Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän. | |
![]() 04.12.2007 14:23:03 | |
Viina voisi kuivattaa nahkaa?? Olen joidenkin nähnyt laittavan sätkäpaperin gis-läpän väliin soittamisen jälkeen.. siis säilytyksen ajaksi. Itse otan fonin joskus (=hyvin harvoin) matkaan suihkuun, eikä kolmeen (a-t-b) foniin ole vaihdettu jotain 15 vuoden aikana (vielä) yhtäkään läppää. Eivätkä jumi. | |
![]() 04.12.2007 15:05:36 | |
Itse otan fonin joskus (=hyvin harvoin) matkaan suihkuun Onko tää keino yleisesti käytössä? Vois kokeilla itekin. Mäkään en oo joutunut vaihtamaan läppiä (foni ollut mulla jotain 17 vuotta). Joku aika sitten treeneissä yksi läppä oli jumahtanut, hetki ihmeteltiin väärää ääntä mutta sitten hokasin että "torvellahan on läppävika"... Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän. | |
![]() 04.12.2007 15:45:58 | |
Onko tää keino yleisesti käytössä? Vois kokeilla itekin. Mulle tuon opetti foninsoiton "oppi-isä" joka ymmärtääkseni sen oppinut isältään. Nimimerkillä; "vettä jo kolmannessa polvessa" ;) | |
![]() 04.12.2007 16:15:44 | |
Mullakin kävi mielessä tuo, että suattaapi viina kuivattaa tyynyjä, mutta lähteepä kaikki mälli niistä kunnolla pois.. Ööö siis millä tavalla suihkuun mukaan? kosteutta keräämään sen jälkeen vai kirjaimellisesti hanan alle? Olen hämmentynyt :D Feel free to blow | |
![]() 04.12.2007 16:46:46 | |
Mulle tuon opetti foninsoiton "oppi-isä" joka ymmärtääkseni sen oppinut isältään. Nimimerkillä; "vettä jo kolmannessa polvessa" ;) Okei, tolla empiiriseltä pohjalta voinee metodia pitää jo luotettavana =) Tuossa tulikin jo jatkokysymys, eli tarkempia yksityiskohtia olisi kiva kuulla.. Entä mitä alkoholeja te, jotka ootte sillä putsanneet, olette käyttäneet puhdistamiseen? 40 % viinaa, pirtua, mitä...? Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän. | |
![]() 04.12.2007 17:04:25 (muokattu 04.12.2007 17:07:29) | |
Ongelma ei ole ainoastaan se että läpä jäävät kiini, vaan niistä kuulu sellanen ylimääränen tahmee ääni kun niitä availee, varsinkin ylimmistä. Noita ideoita putsaamiseen mitä tässä on tullut esille en kyllä lähtisi kokeilemaan. Fonin pidän kaukana suihkusta (ei ole todellakaan yleinen käytäntö viedä sitä suihkuun), mutta jos haluatte sen sinne viedä niin viekää ihmeessä. Alkoholillakaan en oo leikkiny (siis fonin putsaamisessa). Selvää on kuitenkin että millään värillisellä alkoholilla ei kannata alkaa kokeilee, tahmaa vaan lisää. Sellanen ohut silee ja kestävä talouspaperia muistuttava paperi on todella hyvä, sen kun laittaa läpän alle ja läpän kii ja sit vetää niin hyvin lähtee liat. Tollasta paperia käytetään sairaaloissa, en sitten tiiä mistä sitä saa hommattua. Läppien liasta johtuvaan "maiskutukseen" tai miksikä sitä ääntä haluaakaan kutsua, käytän "powder paper"ia. Se on sellasta paperia jonka pinnassa on hienoa jauhetta, sen kun laittaa läpän alle ja sulkee-avaa läpän muutaman kerran, niin haittaäänet häviää tai ainakin vaimenee, tosin likaa se ei poista. Lika kannattaakin yrittää poistaa ennen tätä suoritusta. edit. chipie taisikin mainita nää paperit puuterilappuina, enpäs ollu totakaan termiä ennen kuullu | |
![]() 05.12.2007 13:45:29 | |
Noi puuteripaperit on ihan hyödyllisiä, mutta paljon käytettymä vähentävät tyynyjen käyttöikää(yksi puhallinkorjaaja kertoi). Että kannattaa käyttää harkiten | |
![]() 05.12.2007 15:08:59 | |
Kyllä mä olen lätrännyt ihan kunnolla. Eli vettä masiinaan suoraaan suihkulla. Sillähän ne maiskutusmöhnätkin lähtevät. Siksi toisekseen, kuivahtaneet läpät kostuvat ja nahka turpoaa. Vuotaneetkin yhtäkkiä alkavat pitämään. Ja ei siellä suihkun alla kokonaista viikkoa sitä peliä uiteta. Ei se mikään kumiankka siis ole.. ;) Suihkukeikan jälkeen pitää luonnollisesti antaa pelin kuivua (ei toimi suihkusta suoraan keikalle -systeeminä) ja voidella liikkuvat. Tämä keino voi olla sitten vaikka tuhannen väärin, mutten mä ole ainakaan muuta kuin positiivista tuosta saanut. Eikä tämä mun oppi-isäkään. Hänen -60 lukuinen Selmerin tenori kävi vastikään ensimmäistä kertaa pajalla -ja ihan mekaanisen kulumisen merkeissä sekin keikka. Yksi soittokuntahemmo epäili että nyt sulta tippuu sitten tyynyt. Ei ole yksikään irronnut ja siksi toisekseen; mulla on aina kynsilakkapullo laukussa matkassa. Kai teilläkin on? | |
![]() 05.12.2007 18:10:49 | |
Olen käyttänyt sitrusöljyä näihin jumittaviin läppiin-siis Lemon oil, ja hommat lutviutuu! SPEKULOISIN JOS... | |
![]() 17.01.2008 06:53:21 | |
A the pikku neuvo, joka on soitinkorjaajalt tullu, ite olin keskustelees asiast. ÄLKÄÄ KÄYTTÄKÖ puuteripaperia, hetken oiva apu, mut pian tahmaa entist enemmän, puhdistukseen käy normi paperi tai sit valmistajien paperit ilman puuteria!! siis A4:st vaa palasel läpi vetään hellästi sano. Ja muistakaa, et kaik sokeripitonen on pahaks läppien jumittumisel, myös OLUT (nimim. kokemusta on;)) Tiettyjen keikkojen jälkee läpät sanoo vähä aikaa sluuurpppguaatsh ;) SAXOFREENIKKO ;) | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)