Aihe: Auttakaa! minkälainen on oikea huilun puhallus tekniikka? 1 | |
---|---|
![]() 02.08.2007 13:24:39 | |
Niin,miten huiluun oikeen puhalletaan oikein ja pitääkö puhallusta jotenkin muuttaa kun siirtyy oktaavista toiseen?ja miten huulet pitää olla?olen opetellu kotona sen soittamista. Soitan muuten opistossa klarinettia.Auttakaa!! | |
![]() 02.08.2007 14:50:26 | |
Niin,miten huiluun oikeen puhalletaan oikein ja pitääkö puhallusta jotenkin muuttaa kun siirtyy oktaavista toiseen?ja miten huulet pitää olla?olen opetellu kotona sen soittamista. Soitan muuten opistossa klarinettia.Auttakaa!! No jos soitat opistossa klaraa, niin mikset kysäise omalta opettajaltasi? Yleensä ne klarinettiopet tietää huilun soitostakin jotain. Mutta syvät pahoittelut, en osaa auttaa sen enempää koska huilu on minulle yhtä tuttu kuin koiralle käytöstavat. jee.. | |
![]() 02.08.2007 22:47:37 (muokattu 02.08.2007 22:49:22) | |
Niin,miten huiluun oikeen puhalletaan oikein ja pitääkö puhallusta jotenkin muuttaa kun siirtyy oktaavista toiseen?ja miten huulet pitää olla?olen opetellu kotona sen soittamista. Soitan muuten opistossa klarinettia.Auttakaa!! Olis todella hyvä, jos saisit jonkun esim. tuttavahuilistin neuvomaan edes alkuun vähän. Kun opettelet yksin niin voipi helposti tulla semmoisia virheitä siihen soittoon, että on hankala korjata myöhemmin. Kirjastosta voisit lainata jonkunlaisen soitto-oppaan, jossa neuvotaan puhallusasento ja käsien asennot oikein, käytä myös peiliä, että huomaat jos asento kenottaa johonkin suuntaan tai ryhti on huono. Kädet ei saa roikkua tai törröttää. Mitä puhallukseen tulee, niin hankalaa sitä on lähteä sanallisesti neuvomaan. Huulet ja naamavärkki kuitenkin tarttis olla suht rentona, ja mikäli tuntuu että huilusta saa äänen parhaiten, jos sille "hymyilee", eli huulia suipistaa ja suupieliä nostaa niin että naama kiristyy, niin se ainakin on väärä tekniikka. Helpointa on melkein harjiotella peilin edessä tätäkin, ja pelkällä suukappaleella aluksi. Huulet rentona ja huilu sopivasti huulten "alle" asetettuna, itselläni sopiva kohta on melkein leukakuopassa, puhallat hieman ääniaukon "yli". Puhaltaessa käytetään "tyy" tai "dyy" "äänteitä, kielitykseksikö tuota nyt sanotaan, että saadaan ääni syttymään napakasti. Oktaavista toiseen siirtyessä joissain sävelissä vaihtuu myös ote, mutta myös ansatsia muuttamalla vaihdot voi tehdä. Ansatsia tiukentamalla oktaavi muuttuu korkeammaksi, kun ilmavirta suukappaleeseen tulee eri tavalla. Tuokin on hyvin pieni muutos, naaman ja huulien ei tartte paljoa liikkua. Peilin edessä harjoittelua siihenkin. No jos soitat opistossa klaraa, niin mikset kysäise omalta opettajaltasi? Yleensä ne klarinettiopet tietää huilun soitostakin jotain. Miksi ihmeessä näin luulet? Klarinetti ja huilu on kuitenkin kaksi niin erilaista soitinta, että jos ei ole kunnolla perehtynyt, niin ei sen soitosta tai puhallusasennosta tiedä välttämättä hevonpeetäkään. on pimeää ja olen pieni tuittuinen ja heikko... Creating the Monster - kirpparikamasta designvaatteeksi? | |
![]() 03.08.2007 00:58:21 | |
Miksi ihmeessä näin luulet? Klarinetti ja huilu on kuitenkin kaksi niin erilaista soitinta, että jos ei ole kunnolla perehtynyt, niin ei sen soitosta tai puhallusasennosta tiedä välttämättä hevonpeetäkään. Kyllä ammattilaiset osaa vaikka mitä. Ei se mikään itsestäänselvyys ole, et klarinetisti osaa huilistia opettaa, mut ihan alkuun kyllä pitäis osata. Klarinettiope onon varmasti edes nuoruudessaan kaverien huiluilla puhallellut ja myöhemmin orkestereissa ihan vaan nähnyt miltä se soitto/asento näyttää. Kyllä ainakin itse barskan soittajana kavereiden huiluista muutaman äänen ottaneena uskallan väittää, että saisin aloittelijan saamaan äänen pillistä. Ja ammattilainen puupuhaltaja (=klarinetisti) osaa varmasti myös. Ja ei sillä, kyllä se klara on täysin erilainen kuin huilu, mutta perus homman luulis taittuvan ammattilaisklarinetistiopettajalta. Let's do some living after we die... | |
![]() 03.08.2007 11:44:07 | |
Itsekin klaraa soitan ja huilua joskus kokeilleena (ja melkein pyörtyneenä) sen ainakin sanon että ilmaa sinne tulee laitettua väkisinkin liikaa, joten siinäkin uusi asia opeteltavaksi. ''missä täällä on sitä ilmasta viinaa muuten tää on pelkkää piinaa'' | |
![]() 03.08.2007 13:52:24 | |
Kiitos hirveesti mimi!Siitä oli apua.Kyllä mää siitä äänen saan ja sillain mut sen ansaktin saaminen oikeaks niis ylä-äänissä on vaikeaa kun se ekaks on ylhäällä oikein niin sit ei olekkaan enään ilmaa kunnolla keuhkoissa niin sit se muuttuu taas alaääniksi. | |
![]() 03.08.2007 18:56:26 | |
Puhalla siihen niinkuin puhaltaisit pulloon - tiedät jos olet lapsena leikkinyt kyseisellä "pullosoittimella" :-D | |
![]() 08.08.2007 13:12:12 | |
Naama peruslukemilla,ennemmin murjottaen kuin hymyillen. Huulien lihaksista käytetään pääsääntöisesti sitä kohta missä huulen ulkopinta muuttuu huulen sisäpinnaksi Sitä voimme harjoitella aluksi niin että laitat huilun sijaan etusormen leualle "soitto asentoon" ja tarkkailet peilinne eddessä kun puhallat suustasi ilmaa tavulla Pyy. Pyyllä,näet miten suljetuista huulista pikkuhilja aukeaa suuremmpi puhallus aukko joka oikein muodostettuna muistuttaa pientä JYVÄÄ. Oktaaveihin auttaa "kuivaharjoittelu" SIHISE ilmaa ulos ensin hiljaa (kuiskaten) ja ja tasaisesti painetta nosten (ääntä koventaen raivokkaaseen sihinään) tunnustele mitä kyljissä,vatsassa ja selässä tapahtuu. Toisin sanoen.Tuki hoitaa huilussa oktaavivaihdot huomattavasti paljon enemmän kuin huulien kiristäminen tai puristaminen. Yläoktaaveja voi houkutella soittamalla hhy hy hyy..lyhyita napakoita esim g2 korkuisia Opettele ensin soittamaan kaikki ilman kieltä.Kun osaar oktaavit ja huilusi ääni on siisti ja mahdollisimman muhkea,ota kieli käyttöön. Musta paras kielitys on ddyy--tai oikeastaan dhyy ilman käytön tarve vähenee tekniikan parantuessa,aluksi kannattaa istuen treenaillla näitä puhallusasioita,ettei rupee pyörryttää.. Ja parasta olis hankkia itselleet euroja pariin soittotuntiin niin pääsis nopeammin jyvälle aiheesta.. | |
![]() 03.10.2007 00:17:43 | |
Älä opettele aluksi ilman kieltä! Se on varmin tapa saada kurkku jännittyneeksi ja äänet alkamaan aivan väärällä tekniikalla. Mene tunnille: | |
![]() 11.12.2007 21:36:42 | |
Joo ja itse huilistina olen joutunut kuluttamaan aikaa pakolliseen ansantsiremonttiin. Yksinkertaisesti jännitys suupielissä tuli niin mahdottomasti, että otettiin alusta. Ääni huilussa oli tiukoillakin suupielillä ihan OK, mutta se kävi näin soittajan näkökulmasta hiukan raskaaksi, ja oli ne ylä-äänet vähän tiukkoja. Elikkäs ihan alussa suosittelen jo pitämään suupielet superrentoina! Poisoppiminen on tosi ikävää. | |
![]() 12.12.2007 02:56:51 | |
Tulkaa mun oppilaiksi, niin ei tarvitse koskaan oppia väärin! | |
![]() 12.12.2007 15:56:33 | |
asennetta sulla ainakin löytyy | |
![]() 12.12.2007 22:22:38 | |
Ei tässä työssä ihan pelkällä asenteella pärjää. Lähinnä tarkoitan sitä, että ei minkään soittimen soittamista opi ilman henkilökohtaista ohjausta live-tilanteessa. Pelkkä teksti ei toimi, usein on opetettava, neuvottava ja näytettävä ihan kädestä kiinni pitäen. Tunnille vain, ammattitaitoisen ja pätevän opettajan ohjaukseen; vaikka minulle, jos Treen seutu on lähellä. Ei ajokorttiakaan saa kirjekurssin kautta ja soittaminen vaatii samalla tavalla oman kropan hallintaa ja nopeita sekä oikeita liikkeitä. Ainoa ero lienee se, että huilua väärin soittamalla on vaikea tappaa ketään. | |
![]() 13.12.2007 16:48:54 | |
Ei tässä työssä ihan pelkällä asenteella pärjää. Lähinnä tarkoitan sitä, että ei minkään soittimen soittamista opi ilman henkilökohtaista ohjausta live-tilanteessa. Pelkkä teksti ei toimi, usein on opetettava, neuvottava ja näytettävä ihan kädestä kiinni pitäen. Tunnille vain, ammattitaitoisen ja pätevän opettajan ohjaukseen; vaikka minulle, jos Treen seutu on lähellä. Ei ajokorttiakaan saa kirjekurssin kautta ja soittaminen vaatii samalla tavalla oman kropan hallintaa ja nopeita sekä oikeita liikkeitä. Ainoa ero lienee se, että huilua väärin soittamalla on vaikea tappaa ketään. Paitsi yleisön... Konsertti, mikä ihana tekosyy oluenjuonnille... | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)