Aihe: Kysymys huilun hoidosta
1
Kukkanen
16.02.2008 19:35:41 (muokattu 16.02.2008 19:51:53)
Elikkäs.
Poikkihuilua olen soittanut viime syksystä lähtien, ja ostin muutama kuukausi sitten oman huilun. Itse soitin on kunnossa, mutta säilytyskotelo värjää huilua. En siis säilytä huilua (muuta kuin kuljetuksien aikana) omassa kotelossaan, vaan ihan ilman mitään osat tietysti irti toisistaan.

Voiko huilua säilyttää ilman koteloa? Voinko käyttää jotain liinaa kotelon ja huilun välissä? Jos voin, niin millaista? Olen kokeillut joitain, mutta soittimen pintaan tulee silti liinan läpi väriä. Väri siis lähtee kyllä liinalla puhdistamalla pois.
Voiko väri johtua siitä, että huilu ja kotelo ovat vielä uusia? Eli lähteekö värjäävä aine, mitä sitten onkin, kotelosta ajan kuluessa?
Olen kiitollinen vastauksista :). Muitakin vinkkejä liittyen huilun hoitoon olisi tietysti mukava kuulla.
ap78
18.02.2008 20:49:32

Voiko huilua säilyttää ilman koteloa?
--Voi,mutta miksi haluat?putoamis ja kolhiintumisriski kasvaa.puhumattakaan pöly ym.
Kuivattuasi huilun sisältäpäin ja pyyhittyäsi sormenjäljet ulkoa voit säilyttää sitä ilman koteloa LÄPÄT ylöspäin

Voinko käyttää jotain liinaa kotelon ja huilun välissä?
---Älä käytä,se painaa läppiä alaspäin eikä ne tyynyt pidä siitä..

Voiko väri johtua siitä, että huilu ja kotelo ovat vielä uusia?
----Kyllä,siitä se johtuu. Huilukoteloa on hyvä imuroida säännöllisesti.Pöly ja pehmusteiden nukka saattavat mennä koneistoon ja turhaan nopeuttaa korjauksen tarvetta.

Muitakin vinkkejä liittyen huilun hoitoon olisi tietysti mukava kuulla.
Olen suositellut kaikille oppilailleni että ostavat kuivausrätiksi jotain pellavaista kangasta.Yksi parhaista on harsokangas mitä löytyy mm. äitiyspakkauksesta.
Kuivausrättiä tulee pestä usein ,varsinkin alussa jolloin se vielä pölisee.

Huilujen mukana tuleva pehmeä kangas sopii parhaiten sormenjälkien puhdistamiseen.Sitäkin liinaa kannattaa pestä ettei pölise niin paljon.

Jos läppen tyynyt kostuvat tai "litisevät" niitä voi yrittää kuivata ja hiljentää sätkäpaprilla(ei kuitenkaan sillä liimapinnalla..)

Älä rasvaa tai kiillottele soitintasi millään ylimääräisillä aineilla.

Joskus suukappale on kovin jäykkä sitä runkoon "kiinnitettäessä"
Ongelmaa voi ratkaista pyyhkimällä suukappaleen ja rungon yhteen osuvat alueet esim asetonilla ja sen jälkeen pyörittää kädellä alueet liukkaammiksi.

Muista asettaa suukappale runkoon KOHTISUORAAN "työtävän pyörittävällä likkeellä"

Kolhut ja vääntymät suukappaleessa ovat huilussa erityisen kohtalokkaita.

Mukavia soittohetkiä!
Kukkanen
19.02.2008 16:52:36
Kiitos paljon vastauksestasi! :)
Mimi
21.02.2008 07:15:56
Olen suositellut kaikille oppilailleni että ostavat kuivausrätiksi jotain pellavaista kangasta.Yksi parhaista on harsokangas mitä löytyy mm. äitiyspakkauksesta.
Kuivausrättiä tulee pestä usein ,varsinkin alussa jolloin se vielä pölisee.

Mulle taannoinen opettajani suositteli kankaista "miesten nenäliinaa". Kotoa löytyi ukin perintöä, käyttämättömiä puuvillaisia nenäliinoja, jotka on pirun hyviä tuohon kuivaamiseen, mielestäni hitosti parempi kuin harso ja juuri passelin kokoisiakin. Ei nukkaa pätkääkään. Kuulemma noita löytyy kaupoista nykyisinkin.

Mitä pellavaan tulee, niin se saavuttaa imukykynsä vasta _useiden_ pesujen jälkeen, eli uudella pellavalla on melkein turha lähteä huilua kuivaamaan kun se vaan levittää kaiken kosteuden ympäriinsä. Valmiina rättinä voi myös olla hankalahko löytää. Ja mun käsittääkseni se"vauvojen" harsokangas ei ole kyllä pellavaa nähnytkään. 100%puuvillaa nekin.
on pimeää ja olen pieni tuittuinen ja heikko...
Ruby Street - vaatemallistoa tekemässä
ap78
21.02.2008 11:07:12

juu sori tuli materiaalivirhe.
Puuvillaa puuvillaa.

Mä olen myös kuullut näistä nenäliinoista ja niiden "hyvyydestä"
joten kumpaa sitten vaan itse tykkää käyttää!
Itse tykkään siitä "vaippamateriaalista"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)