Aihe: Voiko alottelija oppia fonin soiton väärin ominpäin?
1
pmakila
14.02.2008 18:27:26
Huomenna tyttäreni saa sitten oman alttonsa. Kysymykseni kuuluukin nyt että jos käy niin että pääsee musiikkiopistoon vasta syksystä (ratkeaa kuun vaihteessa) eikä heti, niin kuin alunpitäen vähän lupailivat, niin voiko tässä syksyä odottaessa harjoitella itsekseen ilman pelkoa että oppii asioita pahasti väärin, joita sitten jo vaikeampi korjata syksyllä??

Kiitos taas jos joku vaivautuu vastaamaan ja opastamaan tietämättömiä!
Klezberg
14.02.2008 18:45:17

Huomenna tyttäreni saa sitten oman alttonsa. Kysymykseni kuuluukin nyt että jos käy niin että pääsee musiikkiopistoon vasta syksystä (ratkeaa kuun vaihteessa) eikä heti, niin kuin alunpitäen vähän lupailivat, niin voiko tässä syksyä odottaessa harjoitella itsekseen ilman pelkoa että oppii asioita pahasti väärin, joita sitten jo vaikeampi korjata syksyllä??

Ansatsi eli suun käyttö menee liki varmasti väärin jos yksin lähtee liikkeelle. Tiedän kokemuksesta. Jos kuukausia soittaa väärin menee myös kauan aikaa päästä vääristä tavoista eroon. Suosittelisin ainakin muutamaa tuntia sen varmistamiseksi että mennään suurin piirtein oikein. Ei se fonin hintaan verraten paljon maksa.
tyyttydyy, tyytty dididii dii...
isojussi
14.02.2008 21:06:09
Eikö lähistöllä asu ketään tuttua / puolituttua fonistia, joka vois vaikka ihan vilkasta?

Pienikin alkuapu auttais varmasti jo paljon.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
funkylord
14.02.2008 23:33:29

Helsinkihän on väärällään opettajan tapaisia, jos on esim. se satanenkin laittaa, niin sillä saa 5-7h joltain opiskelijalta tunteja.
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
Lumi85
15.02.2008 15:03:21
Itse oon soitellu joulusta lähtien ihan omin päin, enkä vielä tiedä soittavani väärin..
Kovasti olis kiva saada tunteja jostain, mutta ei näytä täältä vaasan seudulta löytyvän..
Klezberg
15.02.2008 15:13:25 (muokattu 15.02.2008 15:13:47)

Itse oon soitellu joulusta lähtien ihan omin päin, enkä vielä tiedä soittavani väärin..
Kovasti olis kiva saada tunteja jostain, mutta ei näytä täältä vaasan seudulta löytyvän..

No minä kun aloitin, niin ylähampaat tärisivät ikävästi suukappaletta vasten, ja jotenkin aloin kääntää ylähuulen siihen väliin. Kyllä se soitto niinkin kävi, mutta pitemmän päälle olisi tullut ongelmaksi ettei siinä saa riittävää kontrollia ääneen. Kolme viikkoa soitettuani kävin opettajalla ja asia selvisi. Hommasin hammaskumin siihen suukappaleeseen ja opettelin uuden asennon. Nyt en enää tajua miten sen ylähuulen edes saa siihen väliin.
tyyttydyy, tyytty dididii dii...
Cliffies
15.02.2008 16:14:48

Fonista en sano sen enempää, mutta yleisesti ottaen asioiden oppiminen on paljon kivempaa kuin asioista poisoppiminen. Suosittelen siis kysymään tulevan opettajan (musiikkiopistossa) mielipidettä, mikäli nimi on tiedossa.

Oma kokemukseni on se että aloitan paljon mieluummin täydellisen aloittelijan kanssa, kuin oppilaan joka on itsekseen treenaillut kotona. Pääsee paljon nopeammin vauhtiin.
Konsertti, mikä ihana tekosyy oluenjuonnille...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)