Saaruska 11.12.2007 15:24:44 | |
---|
Elikkä otsikon kysymykseen haluaisin saada vastauksen siis mikä on midipuhallin? Muutamissa kirjoituksissa ko. puhallin on tullut esille, mutta en ole saanut selville mikä se on. Kiitos vastauksista etukäteen! |
Klezberg 11.12.2007 16:58:23 (muokattu 11.12.2007 16:59:35) | |
---|
Elikkä otsikon kysymykseen haluaisin saada vastauksen siis mikä on midipuhallin? Muutamissa kirjoituksissa ko. puhallin on tullut esille, mutta en ole saanut selville mikä se on. Kiitos vastauksista etukäteen! Minä se varmaankin olen tuota nimitystä käyttänyt. Englanniksi yleisin termi taitaa olla "wind controller". Kyseessä on puhaltimen kaltainen värkki, jolla ohjataan syntetisaattoria. Siis lopputuloksena on syntikka, jota soitetaan koskettimiston sijasta puhaltimen tapaan. Tyypillisimmät midipuhaltimet, Yamahan Wx-sarja ja Akain EWI:t, muistuttavat sormituksen osalta eniten saksofonia. Niissä on suukappale joka tunnistaa puhalluksen ja Yamahoissa vielä lehdykkä jonka puristaminen vaikuttaa esimerkiksi vireeseen. Akaissa ei ole lehdykkää, mutta niissäkin saa puristamalla aikaan vibraton. Näiden lisäksi on olemassa enemmän trumpettia muistuttavia midipuhaltimia, mutta ne ovat harvinaisempia. Yamahan WX:t ovat pelkkiä midiohjaimia, niistä lähtee midiä ulos eikä ääntä. Äänen saamiseksi tarvitaan erillinen äänilähde. Varsin suosittu on Yamahan VL70m, joka käyttää fyysistä mallinnusta eli matkii niitä tapoja miten ääni aidoissa soittimissa muodostuu. Tämä sopii hyvin käyttöön jossa halutaan aidon kaltaiset soitinäänet ja mahdollisimman realistinen soittotuntuma. Aikaisemmat EWI:t toimivat niin että niissä oli ohjain ja äänimoduli erikseen. Nykyinen malli EWI400s sisältää myös syntetisaattorin, joten se on aika kätevä kokonaisuus. EWI käyttää kuitenkin analogiamallintavaa synteesiä, joten äänet ovat syntikkamaisempia ja sopivat käyttöön jossa midipuhaltimelta haetaan reilusti synteettistä äänimaailmaa. EWI:n voi kyllä myös kytkeä midillä muuhun syntikkaan. Muun kuin em. syntikoiden käytössä äänilähteenä kannattaa muistaa, että koska syntikoiden äänet on yleensä suunniteltu kosketinkäyttöön, ne eivät sellaisenaan ymmärrä puhallusta eivätkä sovellu midipuhallinkäyttöön. Monelle syntikalle saa erikseen hankittua ääniä puhallinkäyttöön tai jos hallitsee syntikan säätämisen, ääniä voi itsekin sovittaa puhallinkäyttöön. Täällä on pyörinyt aiheesta pitkä ketju nimeltä "Digitaalinen trumpetti". Se on oikeastaan ollut eräänlainen midipuhallinkerho, ja sieltä voi seasta löytää kaikenlaista jos on asiasta kiinnostunut. Itselläni on Yamahan WX-7, VL70m ja vanha Casion "lelu" DH-100. Voin laittaa valokuvaa ja ääninäytettä joskus kunhan kerkiän. MSN Musicin myymistä wma-tiedostoista tehty audio-cd on kopiosuojattu eikä toimi Pioneerin cd-soittimessa. |
Saaruska 12.12.2007 12:08:27 | |
---|
Kiitos hyvästä vastauksesta! |
Klezberg 04.04.2008 14:27:08 | |
---|
Tein tällaisen videon josta näkee ja kuulee millainen peli on kyseessä http://goldenepave.com/windsynth.wmv . Esittelyssä toki vain se yksi malli joka minulta löytyy, ja meikäläisen epämääräisillä taidoilla. kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti |
Murgo 04.04.2008 16:33:34 | |
---|
Tein tällaisen videon josta näkee ja kuulee millainen peli on kyseessä http://goldenepave.com/windsynth.wmv . Esittelyssä toki vain se yksi malli joka minulta löytyy, ja meikäläisen epämääräisillä taidoilla. Hyvä video, plussat paukkuu. Kuulosti kyllä tosi hyvältä ainakin minun korvaani verrattuna normaalisyntikan puhallinääniin koskettimilla soitettuna. Tuo Yamaha on hauskan näköinen, ihan kuin joku Star Wars-leffan laserpyssy. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! |
Aki205dg 04.04.2008 16:57:41 | |
---|
MIDIpuhaltimet on villejä laitteita, mutta minulla ainakin henkilökohtaisesti on suuri kynnys nk. oikeasta soittamisesta eroon pääseminen jotta puhallettava syna pääsisi arvoonsa. noilla sähkölaitteilla ei meinaan ihan samalla tavalla voi itseään ilmaista kuin "todellisilla analogeilla" eli fonilla, huilulla, sun muilla - mikä ei tietenkään ole mikään miinus, vaan pikemminkin plussa, koska silloin tulee väkisinkin oppineeksi uuden muotokielen. "Once I wrote a song about dental floss but did anyone's teeth get cleaner?"
-Frank Zappa
http://www.myspace.com/hammeroflove |
Klezberg 04.04.2008 17:18:32 | |
---|
MIDIpuhaltimet on villejä laitteita, mutta minulla ainakin henkilökohtaisesti on suuri kynnys nk. oikeasta soittamisesta eroon pääseminen jotta puhallettava syna pääsisi arvoonsa. noilla sähkölaitteilla ei meinaan ihan samalla tavalla voi itseään ilmaista kuin "todellisilla analogeilla" eli fonilla, huilulla, sun muilla - mikä ei tietenkään ole mikään miinus, vaan pikemminkin plussa, koska silloin tulee väkisinkin oppineeksi uuden muotokielen. Minä olen taas kulkenut puhallinpuolella lapsuuden/nuoruuden nokkahuilun kautta näihin midipuhaltimiin ja vasta viimeisten kolmen vuoden ajan sitten puuhastellut oikean fonin ja klarinetin kanssa. Mutta minäkään en viitsi tuolla soittaa "fonia" tai "klarinettia", ne eivät kuulosta eivätkä tunnu oikeilta. Mutta sen sijaan jo oboe, fagotti ja englannintorvi tuntuvat, samoin monet etniset puhaltimet. Oboisti taas varmaan olisi tyytymätön oboeen, veikkaisin. Mutta jos joskus pääset kokeilemaan Synthophonea, niin kannattaa kokeilla. Pääsin sitä kokeilemaan muutama viikko sitten Sveitsissä. Soitin on YAS-275:sta rakennettu midipuhallin. Tuntuma oli oleellisesti aidompi kuin tuolla minun setupillani. Synthophonen perässä oli VL70m Patchmanin soundeilla. Eniten epäaidolta tuntui minun ansatsille liian hyvä soundi. No, kokeneempi soittaja olisi varmaan eri mieltä, mutta astetta parempi kuitenkin, ja paljon merkinnee sekin että suukappale, lehdykkä ja koneisto ovat aitoja. kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti |
Klezberg 04.04.2008 18:25:16 | |
---|
kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti |
Baryton-B 04.04.2008 23:54:31 | |
---|
"EWI4000s ei tarvitse anasatsia - ai niin, se hengitystekniikka - ja ei tarvi osata transponoida" |