Aihe: Useamman eri soittimen treenaus samanaikaisesti
1
isojussi
21.06.2007 14:55:30
Onkos täällä monen torven tuuttaajia?

Mä oon pasuunoitten ohessa ruvennu pikkuhiljaa lämmittelemään trumpettia ja ajattelin alkaa treenata sitäkin ihan käyttöön asti.

Kuinkas muut multiesat - treenaatteko eri kokoisia vaskia:

- Samaan syssyyn
- Saman päivän aikana
- Vähintään eri päivinä.

Niin että mitä?
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
Cliffies
21.06.2007 15:38:45 (muokattu 21.06.2007 15:41:07)
Onkos täällä monen torven tuuttaajia?

Mä oon pasuunoitten ohessa ruvennu pikkuhiljaa lämmittelemään trumpettia ja ajattelin alkaa treenata sitäkin ihan käyttöön asti.

Kuinkas muut multiesat - treenaatteko eri kokoisia vaskia:

- Samaan syssyyn
- Saman päivän aikana
- Vähintään eri päivinä.

Niin että mitä?

Kesä on kirvoittanut pervertikon minussa ja olen soitellut trumpettia! Onnistuu ihan hyvin. Kannattanee tehdä perusharjot omalla soittimella ja sitten vasta siirtyä sivusoittimen kimppuun. Ite en oo malttanut, sitä se kesä teettää... Vaikea arvioida miten toi isompi suukappaleiden kokoero vaikuttaa, mutta toisaalta eräs tuttu tuubisti tekee sivutöinään liiditrumpettikeikkaa... Kokeilemalla se löytyy. Jos vallan erilainen ansatsi on soittimien välillä niin sitten kannattaa harkita kahteen kertaan. Corno ja trumpetti on itellä kyllä mennyt ihan sopuisasti.

*EDIT* ...vai tarkoittiko tuo otsikko että pitäisi kyetä soittaan useampaa torvea samanaikaisesti? Yksi jatsari soitti taannoin kahta alppitorvea samaan aikaan... Elämys sekin! ;D
(Max Reger: Kirje kriitikolle) Istun taloni pienimmässä huoneessa. Arvostelunne on edessäni. Tuossa tuokiossa se on oleva takanani.
isojussi
21.06.2007 15:45:15
...Jos vallan erilainen ansatsi on soittimien välillä niin sitten kannattaa harkita kahteen kertaan...

Mä uskoisin, että tää vois ollakin juuri hyvä juttu.

*EDIT* ...vai tarkoittiko tuo otsikko että pitäisi kyetä soittaan useampaa torvea samanaikaisesti? Yksi jatsari soitti taannoin kahta alppitorvea samaan aikaan... Elämys sekin! ;D

Juu ei.
Cliffies
21.06.2007 15:48:25 (muokattu 21.06.2007 16:04:46)
...Jos vallan erilainen ansatsi on soittimien välillä niin sitten kannattaa harkita kahteen kertaan...

Mä uskoisin, että tää vois ollakin juuri hyvä juttu.

Siis nyt ei mennyt jakeluun. Voitko selittää tyhmälle? :D
(Max Reger: Kirje kriitikolle) Istun taloni pienimmässä huoneessa. Arvostelunne on edessäni. Tuossa tuokiossa se on oleva takanani.
isojussi
22.06.2007 18:25:50
Siis nyt ei mennyt jakeluun. Voitko selittää tyhmälle? :D

Ja sullekin: Eli jos ansatsit ovat kovin lähellä toisiaan, ne voivat sekoittaa toisiaan, kun taas kovin eri tyyppiset / kokoiset ansatsit eivät sekoita toisiaan, vaan jopa ehkä myöskin tukevat?

Tää on vaan mun teoria ja omaa luuloa....
jaanta
22.06.2007 22:23:28
Eipä tuo monen torven soittaminen ole suurempi ongelma.
Itse soitan pasuunaa ja baritonia sujuvasti sekaisin samana päivänäkin. Itse asiassa pasuunan soitosta on hyötyä baritonin kanssa. Noissa on tietysti saman kokoiset suukappaleet niin auttaa jonkin verran.

Välillä tulee soiteltua vielä alttofonia, vaikkakin harvakseltaan.
isojussi
22.06.2007 23:34:13
...Itse soitan pasuunaa ja baritonia sujuvasti sekaisin samana päivänäkin....

No eihän tota lasketa - kokolailla sama poraus ja suukappale - erona vain, että naritoni on venttiilirajoitteinen soitin.
Clarinetist_i
03.06.2008 14:35:04
Meikäläiseltä menee pasuuna&baritoni(näin aateltuna sama asia), trumpettia sillon tällön soittele ja se kyl kiinnostaa, klarinettia tulee soiteltua päivittäin, sit mitä nyt, vähän kaikenlaista..:)
Klezberg
03.06.2008 14:50:07 (muokattu 03.06.2008 14:50:50)

Tuskin samanaikaisesti, mutta vuoronperään...

Klarinettia oikeastaan treenaan melkein tosissani. Fonia soittelen välillä huvikseni. Jos pitää liian pitkän tauon sen kanssa, matalat sävelet alkaa kadota.

Ja sitten on vielä nuo kaikenlaiset etniset puhaltimet sun muut joilla tulee joskus leikittyä.

EDIT: No joo, nää ei ollut kyllä torvia.
kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan
Bassottelija
12.06.2008 23:11:55

Paronikin soittelee kahta torvea yhtä aikaa: http://www.yle.fi/player/186712.asx?s=512
Kongiton bändi ei ole mitään
Murgo
13.06.2008 06:38:37

Paronikin soittelee kahta torvea yhtä aikaa: http://www.yle.fi/player/186712.asx?s=512

Ei hitto, tuo se varmaan vaatii rautaista ansatsia. Tarpeeksi vaikeaa saada yksikin pilli soimaan...
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
IJarro
13.06.2008 14:58:25
Barskaa normaalisti, tuubaa kun tarvitaan. Eli jos joku pienempi pumppu kyseessä ja botnet ontuu pahasti.
Barskan soitto ainakin musta helpottuu, ku välillä puhkuu tuubaa. Ansatsi ei väsy just yhtään tuubaa soittaessa ja ilmankäyttö kehittyy.

No eihän tota lasketa - kokolailla sama poraus ja suukappale - erona vain, että naritoni on venttiilirajoitteinen soitin.

Kuin myös pasuunaa voi pitää sliderajoitteisena. Pasuunalla ei tiluteta! =)

Ja vielä porauksesta ja suukapulasta. Ne voi olla samat, mut esim mun barskan poraus on lähellä bassopasuunaa. Leadpasunistien ränneihin verrattuna soitto on aika erilaista, vaikka samassa rekisterissä porrataankin.
Let's do some living after we die...
isojussi
14.06.2008 02:44:31 (muokattu 14.06.2008 02:51:44)
Kuin myös pasuunaa voi pitää sliderajoitteisena. Pasuunalla ei tiluteta! =)

Sanopa toi Herwigille. Itse asiassa oikealla tekniikalla slaidivehje on paljon paljon nopeempi, kuin venttiilipeli. No - sitä osastoo ei vaan moni hanskaa.

Ja vielä porauksesta ja suukapulasta. Ne voi olla samat, mut esim mun barskan poraus on lähellä bassopasuunaa. Leadpasunistien ränneihin verrattuna soitto on aika erilaista, vaikka samassa rekisterissä porrataankin.

Joo - toki.
"Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner
JAi1408
03.07.2008 14:40:28
Itselläni on lyhyeltä ajalta hyviä kokemuksia kahden täysin erilaisen puhaltimen soittamisesta. Eli pääsoittimenani on käyrätorvi ja ns. sivusoittimena tenorisaksofoni.

Alkuaikoina en pystynyt soittamaan niitä saman päivän aikana, mutta nykyään tuntuu, että käyrätorvi soi parhaiten kun olen ensin soitellut fonia ja noin 2-3 tunnin tauon jälkeen soitan käyrätorvea. Käyrätorven opettajani mukaan ansatsini on kehittynyt fonin soiton myötä loikkauksella ja hän "leikkisästi" ajatteli esittää kaikille oppilailleen tukisoittimeksi fonia.

Nämä asiat lienevät hyvin yksilöllisiä, mutta veikkaukseni on, että kaksi hyvin lähellä olevaa, mutta silti erilaista esim pasuuna ja trumpetti, sotkisivat toisiaa, tiedä häntä...
soutaja
04.07.2008 13:58:52
Kysyin joskus James Morrisonilta kuin sujuu pasuunan ja trumpetin soitto johon vastasi että hyvin jos saa soittaa kaikkia samalla keikalla. Jos halutaan vain yhtä on tilanne vaikea koska on tottunut että suukappaleen koko vaihtelee keikalla. Kertoi aloittaneensa kaikkien soittimien soittamisen yhtä aikaa ollessaan seitsemän vanha. Maynard soitti myös baritonia ja superbonea. Ruotsalainen Lars Lingren aloitti venttiilipasuunan soittamisen kun sai tilaisuuden tehdä tribuuttilevyn maynardille joka muuten on hieno. Sanoi ettei välitä siitä tuleeko ongelmia. Soittaa vaan. Itse soittelen tuubaa silloin tällöin. Se on kaukana trumpetista. Kai ne onnistuu kun ei kysele onnistuuko.
isojussi
05.07.2008 23:35:07
Kysyin joskus James Morrisonilta kuin sujuu pasuunan ja trumpetin soitto johon vastasi että hyvin jos saa soittaa kaikkia samalla keikalla.

James on kunkku - mihinä tapasit?

Kai ne onnistuu kun ei kysele onnistuuko.

Niinpä juurikin.
"Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)