Aihe: Klarinetin ansatsi: Oman lihakielen paikka suhteessa puiseen
1
ajarvilu
29.11.2011 17:02:30
Hei!

Olen juuri aloittelemassa klarinetin soittoa ja esitän "tyhmän" kysymyksen. Googletin klarinetin ansatsista ja jossain ohjeessa neuvottiin, että oman kielen pitää koskea klarinetin kielen kärkeen. Kun nyt olen soiteskennellut (soittaminenkin toivottavasti joskus vielä onnistuu :) ääniä, niin kieleni hakeutuu ensisijaisesti lipomaan klarinetin kielen alapintaa läheltä klarinetin kielen kärkeä. Onko tämä juuri sitä, mihin noissa oppaissa viitataan? Voisitko sinä, joka tiedät asiasta enemmän, valaista minulle ystävällisesti tätä kielijuttua ja oman kielen asemaa ja asentoa suhteessa klarinetin kieleen. Kiitos :)!
Sax-pappa
29.11.2011 20:05:58
ajarvilu: Hei!

Olen juuri aloittelemassa klarinetin soittoa ja esitän "tyhmän" kysymyksen. Googletin klarinetin ansatsista ja jossain ohjeessa neuvottiin, että oman kielen pitää koskea klarinetin kielen kärkeen. Kun nyt olen soiteskennellut (soittaminenkin toivottavasti joskus vielä onnistuu :) ääniä, niin kieleni hakeutuu ensisijaisesti lipomaan klarinetin kielen alapintaa läheltä klarinetin kielen kärkeä. Onko tämä juuri sitä, mihin noissa oppaissa viitataan? Voisitko sinä, joka tiedät asiasta enemmän, valaista minulle ystävällisesti tätä kielijuttua ja oman kielen asemaa ja asentoa suhteessa klarinetin kieleen. Kiitos :)!

Lainaan tähän lauseen Stubbinsin klarinettikoulusta:" Yleisohjeena sanottakoon, että kielen tulisi osua lehteen kärjen alapuolelle osapuilleen kohtaan, joka on 1,5- 6 mm:n etäisyydellä kärjestä." Lienet ollut ihan oikeilla jäljillä. Intoa vain harjoitteluun!
ajarvilu
29.11.2011 20:26:20
Sax-pappa: Lainaan tähän lauseen Stubbinsin klarinettikoulusta:" Yleisohjeena sanottakoon, että kielen tulisi osua lehteen kärjen alapuolelle osapuilleen kohtaan, joka on 1,5- 6 mm:n etäisyydellä kärjestä." Lienet ollut ihan oikeilla jäljillä. Intoa vain harjoitteluun!

Kiitos pikaisesta vastauksesta! Aloittelin tuolla Nuvo C Clarineolla ja nyt odottelen aitoa Bb-klarinettia postista. Taitaa olla kohta kielen päällä uutta kysyttävää :) !
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)