Aihe: Trumpetti vai Saksofoni
1
Mollimanu
22.08.2012 11:38:36
Jomman kumman soittamisen aloittamista harkitsen.Kumpi soveltuu paremmin korvakuulosoittamiseen.
Murgo
22.08.2012 16:18:11

Trumpettia en osaa soittaa mutta itsekin lähinnä korvakuulolta soittavana uskoisin että saksofoni, siinä nuotit ovat kuitenkin enimmäkseen loogisesti "peräkkäin" eli sulkemalla yksi läppä lisää ääni madaltuu aina puolisävelaskeleen ja toisinpäin Trumpetti taas toimii "binäärilogiikalla" eli jokaisen nuotin sormitukset on kai opeteltava erikseen?
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Hekku56
27.08.2012 06:31:15
samaa mieltä, soitan nyt pääasiassa fonia mutta kokemusta huilusta nokkahuilusta, tinapilleistä ym ja jonkin verran myös trumpetista. Fonissa ja huiluissa ym ikäänkuin näet asteikon kun se menee järjestyksessä avaamalla läppiä alhaalta ylöspäin. Seuraava oktaavi menee periaatteessa samanlailla eli pystyt aika helposti soittamaan eri oktaavissa lähes samoilla sormituksilla. Aina on apua, jos tunnet pianon systeemin edes jollain tavalla, siinähän näet koko ajan mitä teet ja pystyt kuvittelemaan sävellajit. Transponointi on helpompaa.

Sita paitsi fonissa on hieno(mpi) ääni :)
Murgo
27.08.2012 10:17:08 (muokattu 27.08.2012 12:37:11)

Hekku56:
Sita paitsi fonissa on hieno(mpi) ääni :)

Ainakin aloittelijan soittamana :) Kyllä trumpetillakin saa aikaan miellyttävää soundia mutta vaatinee vielä huomattavasti enemmän treeniä kuin esim. tenorifonilla ennenkuin muutkin nauttivat soitosta.

Foneista ainakin itselläni sellainen tuntuma (olen kokeillut baritonista sopraanoon) että mitä matalampivireisempi soitin sitä nopeammin alkaa kuulostaa siedettävältä. Barskalla ja tenorilla alan omasta mielestäni kuulostaa siedettävältä nyt n. neljän vuoden harrastelun jälkeen, sopraanolla en, etenkään yläoktaavissa. :)
rabitti88
27.08.2012 12:22:42 (muokattu 27.08.2012 12:45:13)
Kas joku on pohtinu samaa asia kuin minä. Kokeilin lauantaina trumpettii niin en saanu ääntä mutta 10 nuoremmat skidit sai, taidan itse tyytyä saksofoniin, mutta kumpa on niistä aloittijalle parempi altto vai tenori. Klarinettiakin olen miettinyt.
Murgo
27.08.2012 12:38:07

rabitti88: Kas joku on pohtinu samaa asia kuin minä. Kokeilin lauantaina trumpettii niin en saanu ääntä mutta 10 nuoremmat skidit sai, taidan itse tyytyä saksofoniin, mutta kumpa on niistä aloittijalle parempi altto vai tenori. Vaikka mulla ois mahdollisuus saada eri torvia lainaan,

Makuasia mutta edellä esittämästäni syystä sanoisin että tenorista saa nopeammin kivankuuloista ääntä.
ewq
28.08.2012 17:10:37
Tuohan kuulostaa nössöjen puheelta ;). Rimanalittajat!

On totta, että trumpetin aloittaminen on hieman työläämpää ja vauhtiin pääsemiseen menee hetki aikaa, tietysti treenimäärästä riippuen. Mutta kyllähän se sitten palkitseekin :).

Suosittelen ottamaan sen soittimen joka vaan ääneltään sinua enemmän miellyttää. Kuuntele eri soittajia ja mieti mikä sinulle kolahtaa.

Valitset kumman soittimen tahansa, suosittelen ottamaan jolta kulta edes pari soittotuntia alkuun. Pääset varmasti nopeammin vauhtiin ja jyvälle tekniikasta, eikä tule niin helposti opittua jotain väärää tekniikkaa aluksi, koska sitä on vaikea myöhemmin korjata.

Iloa soittoon :)!
Baryton-B
28.08.2012 20:31:32

rabitti88: taidan itse tyytyä saksofoniin, mutta kumpa on niistä aloittijalle parempi altto vai tenori. Klarinettiakin olen miettinyt.

Jos kuulijoiden hermoja arvostat niin klarinetti, ja mieluummin tenori kuin altto;-/
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)