Aihe: Jälleen kiinalaisista foneista..
1
Armando Bugari
11.06.2012 20:01:37
Vimeisimän 12 kk:n aikana olen ostanut 2 sopraanoa ja yhden sopraninon. Kaikki kiinalaisia. Sopraninon Thomannlta, Toinen Sprano on Staggin ja kolmas pilli sitten käytetty 80-luvun Taiwanilainen Continental. Muutaman satasen hintaisia.
- Olen näitä sitten testaillut ja puhalluttenut ammattisoittajilla - kaikki on kelvannut soittajille, jotka työkseen puhaltavat Selmerillä ta Janalla, jotka maksavat 2 tuhannesta ylöspäin.
- Ihan vain keskustelunaiheeksi?

PS. Itse olen amatööri - 40 vuotta meni välissä ilman saksien soittoa.
1947
22.08.2012 15:26:18
Kyllä havallakin voi saada ihan hyvän torven kunhan viitsii nähdä sen verran vaivaa että käy kokeilemassa itse sen. valokuvan peruusteella se on vaikeaa ostella,kyllä se kannattaa käydä kokeilemassa,edes ammatti soittaja ei pysty valokuvasta sanomaan onko torvi tehty kiinassa vinku intiassa tai vaikkapa ranskassa tai tsekissä. mutta kun sen kokeilee kuulee soiko se vaikkeli ei. Tiedä vaikka saisit hyvänkin soittimen halvalla.Joku voi jostain syystä myydä LAATUPELINKIN halvalla eri syistä niitä luettelematta.
Armando Bugari
22.08.2012 19:57:04 (muokattu 22.08.2012 20:52:58)
1947: Kyllä havallakin voi saada ihan hyvän torven kunhan viitsii nähdä sen verran vaivaa että käy kokeilemassa itse sen. valokuvan peruusteella se on vaikeaa ostella,kyllä se kannattaa käydä kokeilemassa,edes ammatti soittaja ei pysty valokuvasta sanomaan onko torvi tehty kiinassa vinku intiassa tai vaikkapa ranskassa tai tsekissä. mutta kun sen kokeilee kuulee soiko se vaikkeli ei. Tiedä vaikka saisit hyvänkin soittimen halvalla.Joku voi jostain syystä myydä LAATUPELINKIN halvalla eri syistä niitä luettelematta.

Olet ihan oikeassa. Varsinkin saksofonien kohdalla pitäisi kuitenkin kokeilla, eli soittaa ennenkuin kaupan tekemistä. Varsinkin metallisten soittimien kohdalla on niin paljon "vinkuintiaanien" tuotteita tarjolla, jotka ovat lähtöisin eBaysta tai suoraan Intiasta. Sieltä voi nykyään suoraan tilata jo satasella tai kahdella ePayn kautta ilman suurempia postimaksuja. Sitten esim. fonin saa omalla logolla, joka voi olla vaikka "Selmer MKkutosen jne", kunhan lähettää logon digitaalisena tiedostona tilauksen mukana - laaseroidaan sitten pillin...
Murgo
24.08.2012 10:27:47

Minulla on Thomannin halppispilleistä kokemusta yhden tenorin, yhden alton ja yhden sopraanon verran. Kaikki soittokelpoisia mutta jotain pientä viimeistelemättömyyttähän niissä on, korkkien irtoilua (aika helppo liimata takaisin), oktaavimekanismin säätöä yms. Toisaalta kun maksavat alle puolet "oikeiden" hinnoista niin ihan mielellään hiukan askarteleekin.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Sax-pappa
24.08.2012 11:17:56
Murgo: Minulla on Thomannin halppispilleistä kokemusta yhden tenorin, yhden alton ja yhden sopraanon verran. Kaikki soittokelpoisia mutta jotain pientä viimeistelemättömyyttähän niissä on, korkkien irtoilua (aika helppo liimata takaisin), oktaavimekanismin säätöä yms. Toisaalta kun maksavat alle puolet "oikeiden" hinnoista niin ihan mielellään hiukan askarteleekin.

Tämä on se syy miksi en ole suositellut näitä aloittelevan soittajan ensimmäiseksi soittimeksi. Saattaa harrastus lopahtaa kun pilliä ei saa kunnolla soimaan. Syynä kuitenkin on yleensä nuo mainitsemasi pikkuviat tai säätövirheet, jotka osaava soittaja osaa itse helposti korjata.
Klezberg
24.08.2012 11:37:05 (muokattu 24.08.2012 12:27:50)

Murgo: korkkien irtoilua (aika helppo liimata takaisin)

Liimaaminen voi olla helppoa mutta ainakin sopraanossa on oktaavimekanismissa korkkeja semmoisissa paikoissa että koneistoa käsittääkseni pitäisi purkaa aika lailla. Ei sinne monen tangon taakse mene millään pinseteillä, ne tangot on sopraanon yläpäässä aivan vierivieressä. Tietysti voi olla että siihen on erikoistyökaluja. Ja sieltähän ainakin minun kiinanihmeessä just ne korkin suikaleet putosi.

PS. Ja käsittääkseni Armandon kiinanpelistä tehtiin soittokuntoinen aika kattavalla remontilla, semmoisella mikä korjaajien vakiohinnoilla olisi nostanut pelin aivan eri hintaluokkaan.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Armando Bugari
24.08.2012 18:15:30
PS. Ja käsittääkseni Armandon kiinanpelistä tehtiin soittokuntoinen aika kattavalla remontilla, semmoisella mikä korjaajien vakiohinnoilla olisi nostanut pelin aivan eri hintaluokkaan.
Joo. Pilli alkoi tavallaan "hajota käsiin" mitä enemmän sitä soitti. Korjaaja sanoikin . "Susi jo maanantaina syntyessään". Nyt on kunnossa. Parin vuoden sisällä taytyy kaikki jouset kuitenkin uusia kertaheitolla - ovat surkeaa terästä.
Sirgtr
17.09.2012 09:35:16
Hankin joku viikko sitten varafoniksi kiinalaisen 2 vuotta vanhan Startone tenorifonin.
Päällisin puolin arvioituna näyttää olevan Yanagisawa-kopio, ainakin parissa alapään läpässä on samanlainen kaksoisvarsi. Soitin oli kohtalaisessa kunnossa, ylä-f ja lusikka-d vuotivat lievästi ja ala C#,B ja Bb eivät syttyneet ollenkaan. Syyksi paljastui g" läppää painavan ruuvin virheellinen säätö joka salli g# läpän vähäisen nousun mainittuja alaääniä soitettaessa. Pienen yläläppien trimmailun jälkeen ja g# läppää painavan ruuvin säädön jälkeen foni alkoi soida täysin asiallisesti. Mielestäni foni on ihan soittokelpoinen ja sen soundi ja muut ominaisuudet riittävät ainakin aloittelevalle soittajalle ihan hyvin. Tulee halpoja soittotunteja jos haluaa parin vuoden päästä vaihtaa parempaan tai lopettaa harrastuksen ja myy soittimen satasen verran ostohintaa halvemmalla. Mielenkinnon vuoksi punnitsin Startonen, sen paino on 3.650 kg, vertailun vuoksi Yamaha YTS 62 (20 vuotta vanha malli) painoi 3.380 kg ja Selmer VI 3.190 kg. Eli ei voi Startonea moittia ainakaan ohuesta pellistä. Mitä tällä palstalla on sanottu aiemmin pienestä "trimmaamisen" tarpeesta, näyttää ainakin tämän yksilön kohdalla piteneen paikkansa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)