Aihe: Saxofonin näppäimistö
1
irwing
28.12.2013 11:09:05
Moro!!

Onko kaikissa saxofoneissa samanlainen näppäimistö? Meinaan, että voiko jollain toisella soittaa merkillä soittaa vaikkapa ala H:n eri sormituksella kuin toisella?
Tai onko niissä soittimien vipumekanismeissa eroja, että toisella on helpompi soitella kuin toisella?
Sax-pappa
28.12.2013 21:10:25
irwing: Moro!!

Onko kaikissa saxofoneissa samanlainen näppäimistö? Meinaan, että voiko jollain toisella soittaa merkillä soittaa vaikkapa ala H:n eri sormituksella kuin toisella?
Tai onko niissä soittimien vipumekanismeissa eroja, että toisella on helpompi soitella kuin toisella?

Sormitus on kaikissa sama, mutta mekanismeissa on eroja. Jotkut istuvat käteen paremmin kuin toiset eli soittaminen on helpompaa.
Hekku56
30.12.2013 09:16:40
ei ihan, jos kyse on jostain vanhasta soittimesta. Itse soitan 1936 valmistettua Keilwerthia, jossa ei ole Fis/F läppää eikä sillä pääse alas Bb asti vaan vain B asti (vanhana pianonsoittajana se on omasta mielestäni H :). Saattaa olla muitakin pikku eroja. Minä voin soittaa oppimillani sormituksilla uudempiakin mutta joka on tottuna soittamaan nykyaikaista saxofonia, oli tällaisen kanssa ihmeissään.

Onhan niiden vipujen etäisyyksissä ja liikeradoissa eroja ja varsinkin pikkusormet hakee uusia sijainteja vähän aikaa mutta muuten systeemi sama
Sax-pappa
30.12.2013 09:53:18
Joo, onhan näitä pikku eroja nykyaikaisissakin esim. ylä Fis ja barskassa ala A puuttuu joistain. Perussormitus on kuitenkin sama. Varsinkin tällaiselle lyhytsormiselle kuin minä on sitten aika merkittäviä eroja eri mallessa nimenomaan noiden pikkusormien toimivuuden suhteen. Kannattaa testailla eri merkkejä ja kokeilla mikä parhaiten toimii. Toisaalta kaikilla soitto kyllä onnistuu.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)