Viviza 27.09.2013 16:51:50 | |
---|
Heippa! Ajattelin nyt vain täältä kysäistä, että mikä on oikea tapa laittaa huulet suukappaleen ympärille? Luultavasti puren sitä väärin koska, jos soitan pitkään, alahuulen sisäpuoli on ihan vereslihalla. Kiitos vastaajille! |
Klezberg 27.09.2013 17:16:47 | |
---|
Viviza: Heippa! Ajattelin nyt vain täältä kysäistä, että mikä on oikea tapa laittaa huulet suukappaleen ympärille? Luultavasti puren sitä väärin koska, jos soitan pitkään, alahuulen sisäpuoli on ihan vereslihalla. Kiitos vastaajille! Älä pure ollenkaan. Pidä ne hampaat kaukana siitä huulesta. Puristus tehdään huulilla/suun ympäryksen lihaksilla, ei hampailla/leualla puremalla. Paras olisi ottaa edes pari tuntia opettajalta. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin |
Viviza 27.09.2013 19:03:21 | |
---|
Klezberg: Älä pure ollenkaan. Pidä ne hampaat kaukana siitä huulesta. Puristus tehdään huulilla/suun ympäryksen lihaksilla, ei hampailla/leualla puremalla. Paras olisi ottaa edes pari tuntia opettajalta. Kokeilin juuri, täytyy vain näemmä hakea se oikea asento. :) Ja saksofonituntini alkavat ensi viikolla. Mutta kiitos paljon sinulle! :) |
Hekku56 01.10.2013 13:29:05 | |
---|
itse en pure edes ylähampailla. Kokeilin pehmusteita ja muita mutta huomasin itselleni parhaimmaksi tavaksi pitää myös ylähampaat irti suukappaleesta. Juttelin tunnilla opettajan kanssa asiasta ja hän oli myös sitä mieltä, että ääni ja rento soittamistapa ovat tärkeimmät. Olen soittanut fonia viitisen vuotta (sitä ennen huilua) ja käytän edelleen 1,5 lehteä. Monet sanovat ja sanoivat, että vähitellen soittajat siirtyvät jäykempiin lehtiin mutta en usko, eivät kaikki. Pystyn soittamaan 2-3 tunnin harjoitukset ja joskus myös soolokeikan ilman ongelmia. |
Klezberg 02.10.2013 11:21:21 (muokattu 02.10.2013 11:22:38) | |
---|
Hekku56: Olen soittanut fonia viitisen vuotta (sitä ennen huilua) ja käytän edelleen 1,5 lehteä. Monet sanovat ja sanoivat, että vähitellen soittajat siirtyvät jäykempiin lehtiin mutta en usko, eivät kaikki. Itse olen todennut että liian löysän lehden kanssa tahtoo mennä alavireiseksi (jos nyt oikein muistan) ylemmäksi mentäessä. Tosin taisi olla klarinetin kanssa tuo. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin |
Hekku56 08.10.2013 08:33:04 | |
---|
menee alas fonillakin. Soittelen pääasiassa yksikseni ja tällä sävelkorvalla ei paljon haittaa. |
Klezberg 08.10.2013 12:36:12 | |
---|
Hekku56: menee alas fonillakin. Soittelen pääasiassa yksikseni ja tällä sävelkorvalla ei paljon haittaa. Kyllä se yksikseenkin alkaa haitata jos soittaa taustojen kanssa. Tosin foni tahtoo soida muutenkin niin kovaa, vaikka yrittäisi soittaa kuinka hiljaa, ettei taustaa tahdo kuulla. Ellei sitä(kin) pane soimaan tarpeeksi kovalla, mikä ei taas kotioloissa miellytä. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin |
Murgo 08.10.2013 20:26:57 (muokattu 08.10.2013 20:41:53) | |
---|
Klezberg: Kyllä se yksikseenkin alkaa haitata jos soittaa taustojen kanssa. Tosin foni tahtoo soida muutenkin niin kovaa, vaikka yrittäisi soittaa kuinka hiljaa, ettei taustaa tahdo kuulla. Ellei sitä(kin) pane soimaan tarpeeksi kovalla, mikä ei taas kotioloissa miellytä. Kuulokkeet päähän -> foni hiljenee ja tausta kovenee. Jos foni hiljenee liikaa niin mikittää sen ja laittaa sopivalla voimakkuudella luureihin. Tuo kotiharjoittelu on kyllä joka tapauksessa hiukan ongelmallista, ääntä lähtee hiljaisimmillaankin hiukan turhan paljon. Sopivaan lehden jäykkyyteen vaikuttaa myös suukappale, jos lehti meinaa mennä turhan pehmeäksi voi kapula olla liian suuriaukkoinen. Suhde on vissiin maku/soundikysymys, joku käyttää suhteessa isoa suukappaletta ja löysähköä lehteä, joku taas toisinpäin. Itselleni on vakiintunut kohtalaisen löysä lehti (2,5/2H) ja barskassa Otto Linkin No. 7 suukappale. Liian löysällä lehdellä on ongelmansa, virepulmien lisäksi saattaa kestoikä jäädä lyhyeksi, en tiedä mikä on "järkevä" raja, 1,5 kuulostaa aika löysältä. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! |
Klezberg 08.10.2013 20:43:24 (muokattu 08.10.2013 20:46:42) | |
---|
Murgo: Kuulokkeet päähän -> foni hiljenee ja tausta kovenee. Jos foni hiljenee liikaa niin mikittää sen ja laittaa sopivalla voimakkuudella luureihin. Ei kun mulla on ihan oikeasti ollut ongelmia viime aikoina = vuosina, jos olen halunnut äänittää foniosuuksia johonkin juttuun. Ja tietysti kuulokkeiden kanssa, tietysti. Vaikeuksia kuulla missä mennään. En tosin ole yrittänytkään ratkoa niitä vaan pannut fonin takaisin koteloon. Tehnyt mitä tehnyt sitten ilman foneja. Kyllähän mä joskus ennen äänittelin foniosuuksia ihan sujuvasti. Voihan se olla että oli ennen umpinaiset ja nyt avonaiset kuulokkeet. Tai päinvastoin. Tai vaan ylipäänsä tullut allergiseksi volyymille. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin |
Murgo 08.10.2013 20:48:12 (muokattu 08.10.2013 20:48:59) | |
---|
Ok, oletin että toistit taustoja kaiuttimista ja ongelmaksi tulee naapuriin kuuluva meteli kun kotiolot mainitsit. Tietty äänittäessä ei ole mitään järkeä käyttää muuta kuin luureja. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! |
Klezberg 08.10.2013 20:52:41 | |
---|
Murgo: Ok, oletin että toistit taustoja kaiuttimista ja ongelmaksi tulee naapuriin kuuluva meteli kun kotiolot mainitsit. Tietty äänittäessä ei ole mitään järkeä käyttää muuta kuin luureja. Joo, no sekä ajattelin että kirjoitin huolimattomasti. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin |
Hekku56 09.10.2013 11:14:11 (muokattu 09.10.2013 11:16:26) | |
---|
käytän niitä muovipinnoitettuja Ricon 1½ lehtiä ja kestävät useita kuukausia. Soitan melkein joka päivä. Parin tunnin harjoitussession jälkeen huomaa, että alkaa pehmetä ja ääni menee liian räkäiseksi. Kun tuollaisen lehden ottaa paketista, se ei soi hyvin, hinkkaan sitä johonkin sileään alustaan ja yläpuolikin tarvii pientä runnomista, sitten vasta soi niinkuin haluan. Olen kokeillut kaikenlaisia lehtiä ja suukappaleita ja tämä tuntuu itselle parhaalta. Ei varmaankaan olisi paras johonkin big band yhteyteen kun ääni ei syty ja sammu aivan täsmällisesti mutta omaan soitteluun hyvä. Jos puristaa ylähampailla, täsmällisyys paranee ja nopeissa staccatoissa täytyy purra. Onneksi on soittopaikka, jossa voi töräytellä vapaasti koska vain. |
Klezberg 09.10.2013 12:02:48 | |
---|
Hekku56: Onneksi on soittopaikka, jossa voi töräytellä vapaasti koska vain. Kyllä minäkin täällä päiväsaikaan uskaltaisin töräytellä. Enemmänkin taitaa olla että kuulo jotenkin puuroutuu jos pitää panna tausta kuulokkeisiin fonin takia kovalle. Erottelukyky kärsii ja siinä on huono soittaa hyvin sen taustan kanssa. Jotain tämmöistä mulle on tapahtunut. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin |