Aihe: Puhaltimen ääni elektronikan läpi
1
Jeesbox-
01.11.2017 22:25:15
Olen käynyt ainakin yhdellä keikalla, jossa puhaltimen ääni tuli käsittääkseni elektroniikan läpi. Kyseisessä bändissä oli ainakin trumpetisti. Nyt aloin miettimään, että mitenhän se lienee edes mahdollista, koska puhaltimistahan kuuluu aina se omakin äänensä. Tais tulla playbackinä.

Itse olisin halunnut tehdä samaa, mutta se lieneekin mahdotonta esimerkiksi saksofonilla. Että tavallaan puhaltaa töräyksen ja sit alkaa kaiuttamaan sitä elektroniikalla ambientin suuntaan.
-|~|-
basisti1971
02.11.2017 06:05:20
Moi.

Jeesbox-: Olen käynyt ainakin yhdellä keikalla, jossa puhaltimen ääni tuli käsittääkseni elektroniikan läpi. Kyseisessä bändissä oli ainakin trumpetisti. Nyt aloin miettimään, että mitenhän se lienee edes mahdollista, koska puhaltimistahan kuuluu aina se omakin äänensä. Tais tulla playbackinä.

Kyllähän puhaltimiakin mikitetään ihan siinä missä kaikkia muitakin instrumentteja, ja ko. mikkisignaalin voi sitten taitojen, laitteiden ja muiden resurssien rajoissa muokata ihan miten haluaa.

Vaskilla soittimen oman äänen saa sordiinoin yms. pudotettua usein hyvinkin matalaksi jos näin halutaan, mutta puupuhaltimien kohdalla se ei rakenne-eroista johtuen tietenkään ole samalla tapaa mahdollista.
Eli soittimen luontaista akustista sointia tulee pakostakin mukaan tilanteesta riippuen enemmän tai vähemmän.

Jeesbox-: Itse olisin halunnut tehdä samaa, mutta se lieneekin mahdotonta esimerkiksi saksofonilla. Että tavallaan puhaltaa töräyksen ja sit alkaa kaiuttamaan sitä elektroniikalla ambientin suuntaan.

Eipä tuo mitään mahdotonta ole, mikki kelloon (tai ständiin jos ei kovasti heilututa), ja mikistä riippuen joko miksaustiskin/etuasteen kautta tai suoraan efektihärpäkkeeseen.
Luurit päässä voi tarkemmin kuunnella miltä efektoitu materiaali kuulostaa.

T:Samuli
locoloco
02.11.2017 13:24:41
basisti1971
04.11.2017 09:44:11
Moi.

locoloco: Tossa vähän infoa....:).

https://www.youtube.com/watch?v=9ate_6sTq44

Kiitos linkistä.

Olipas Juubituubipätkäksi harvinaisen selkeästi kerrottu ja leikattu infopläjäys.
Ja tuli tiivistetysti reilu määrä seikkoja jotka ovat tietysti yleiselläkin tasolla ja millä tahansa instrumentilla elintärkeitä tehokkaaseen keikkailuun pyrittäessä, ei pelkästään puhaltimien kanssa toimiessa.

T:Samuli
Henri Henri Olavi
06.11.2017 17:48:02
Itse soitan klarinettia monen muljuttimen läpi, joten mikseipä se fonillakin onnistuisi. Vain taivas rajana.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)