Aihe: Uuden poikkihuilun hankinta
1
Ewaline
15.10.2017 04:53:53
Hei, kaipaisin apua huilisteilta. Olen 18 vuotta soittanut samaa oppilashuilua omaksi iloksi silloin tällöin. Nyt tuo aikoinaan musaluokalle ostettu piippu alkaa olemaan vaatimaton, kun haluaisi viimein edetä huilun soitossa pidemmällekin ja kenties aloittaa jopa huilutuntien otto uudelleen. Vanha huilu siis Pearl 521 ja nyt olen harkinnut huomattavasti laadukkaamman soittimen hankintaa. Mielessä olisi kokohopeinen avoläppäinen huilu h-jalalla. Kuinka tuo h-jalka eroaa c-jalasta muuten kuin että saa yhden äänen lisää? Onko vaikutusta toneen tai soitettavuuteen? Entäs sitten mitä merkkiä suosittelette? Pearl on tuttu, mutta olen myös miettinyt Azumia. Onko kellään kokemusta? Yamaha vissiin ostetuimpia, mutta eroaako se laadultaan/ääneltään kuinka paljon? Onko jotain tiettyjä malleja/merkkejä joita suosittelisitte?
ope16
19.10.2017 00:18:33
H-jalka tekee tietenkin huilusta raskaamman ja muuttaa painopistettä. Huiluäänet usein hankalammat, samoin ylärekisteri saattaa tuntua raskaammalta soittaa. Kannattaa koesoittaa sitä ajan kanssa ennen ostopäätöksen tekemistä. Suomen ongelma on monien merkkien puuttuminen markkinoilta...Itse soitin kauan käsintehtyä, kokohopeista Yamahaa c-jalalla. Siirryin siitä Muramatsu ds:n (h-jalalla) kautta Sankyon 901-malliin (h-jalalla). Jos jotain opin, niin sen, että ääniaukkojen tulee olla juotetut (ei vedetyt), jos haluat vahvan soundin. Tuossa Muramatsussa ei ollut. En myöskään tykännyt ollenkaan Muran tyynyistä. Sankyossa tyynyt "vanhan malliset", ei Straubinger eikä mikään muukaan synteettinen materiaali. Monet tosin pitävät juuri Straubingereistä, mutta mun juttu ne eivät ole. No, tässä nyt yksi tarina.
Hekku56
19.10.2017 12:25:56
ent huilisti, nyk fonisti kiinnostui tuosta vedettyjen ja juotettujen aukkojen eroista. Mistä ero johtuu? Itselläni nyt projektina vanha baritonifoni, jossa juotetut aukot, muut tähän asti olleet vedettyjä
Sax-pappa
19.10.2017 12:38:11
Hekku56: ent huilisti, nyk fonisti kiinnostui tuosta vedettyjen ja juotettujen aukkojen eroista. Mistä ero johtuu? Itselläni nyt projektina vanha baritonifoni, jossa juotetut aukot, muut tähän asti olleet vedettyjä

http://www.miyazawa.com/media-libra … tions/drawn-vs.-soldered-toneholes/
Hekku56
19.10.2017 16:16:38
tusen tack, mielenkiintoinen artikkeli
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)