Aihe: Helppoja puhaltimia aloittelijalle (muuta kuin tinapilli)?
1
idmr
26.02.2017 12:42:11
Moi!

Olen viime aikoina innostunut ja kiinnostunut puhallinsoittimista, erityisesti huilumaisista soundeista ja haluaisin kokeilla itsekin..

Olen soittanut monta vuotta pianoa ja laulan myös (kuorossa ja soolona lähinnä omaksi iloksi myös), omistan myös yhden tinapillin (Clarken perus D-vireisen) jolla on mukava luritella. Nyt mietin, pitäisikö kokeilla jotakin muutakin..

Mitkä puhaltimet ovat helpoimpia soittaa ja onko niitä mahdollista opetella myös omin päin? Fonit ja trumpetit ehkä kannattaa unohtaa vielä tässä vaiheessa.. Tarkoituksena olis lähinnä oppia perusjutut jotta voi soitella omaksi iloksi vähän samaan tyyliin kuin kuin tinapillilläkin.

Poikkihuilu tai irlantilainen huilu tai panhuilu ovat upeita soittimia, mutta ovatko ne liian vaikeita omaksua omin päin..? Okariinaa olen pohtinut myös, sitä olisi veikeä kokeilla. Onko jotakin muita vastaavia soittimia, joita voisi miettiä..? Nokkiksen äänestä en tykkää yhtään :D

No, olen haaveillut myös isosta kanteleesta, mutta se on asia erikseen eikä kuulu varsinaisesti tähän ketjuun..
blackmore81
26.02.2017 19:46:23 (muokattu 26.02.2017 19:50:03)
Älähän nyt. Onhan nokkahuiluissakin monia eri vaihtoehtoja. Kyllähän vaikka alttonokkahuilussa on erilainen soundi kuin alakoulussa tutuiksi tulleissa sopraanoissa. No toki ymmärrän, että ei se välttämättä kaikkien korvaa miellytä. Mutta kyllä se nokkahuilukin osaavissa käsissä kauniisti soi. Minun käsissäni vähemmän kauniisti :D
What the hell is wrong with freedom? That's what it's all about
Sax-pappa
26.02.2017 21:59:05
Yleensä tahtoo olla niin, että mitä yksinkertaisempi puhallinsoitin, sitä enemmän taitoa vaaditaan soittajalta musikaalisen äänen saamiseksi. Nokkahuilullakin taitava soittaja tekee hienoa musiikkia. Yksinkertainen ja mielenkiintoinen soitin voisi olla esim. Xaphoon, mutta edelläsanottu pätee siihen.
Hekku56
26.02.2017 23:27:19
samaa mieltä edellisten kanssa. Mitä yksinkertaisempi soitin, sitä vaikeampi. Eivät ne vivut ja koneistot ole vaikeuttamassa vaan helpottamassa soittoa. Alttonokkahuilua suosittelen myös. Uusista koulusoittimista nuo muoviset saxofoni / klarinetti tyyppiset voisivat olla myös kiinnostavia. Kirjoitin hankkimastani muovisaxofonista toisessa ketjussa. Edelleen ihan hauska soitin
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)