Aihe: Nokkahuilu tunteja
1
silhouette
30.06.2018 22:00:43

Moi, olisin todella kiinnostunut oppimaan nokkahuilun ja muidenkin huilujen soittoa ja hommasin itselleni halvan Suzukin sopraano nokkahuilun ja koska en tunne asiaa/alaa sen paremmin, niin tiedättekö te muut puhaltajat, että missä voisin saada opetusta ko. huilun soittamiseen lähinnä helsingin alueella? Olisin todella kiitollinen kaikista neuvoista, eli kiitos! =)
Aina voi yrittää.
Hekku56
04.07.2018 13:47:58
En ole opettaja enkä pääkaupunkiseudulla. Onko soittaminen, nuotit ym tuttua jotain muuta kautta.

Nokkahuiluhan on hieno soitin mutta oikeasti vaikea. Koulusoittimena sen etu on vain halpa hinta. Poikkihuilun vivut ja läpät eivät ole vaikeuttamassa soittamista vaan helpottamassa. Tietysti äänen saaminen on nokkahuilulla aluksi helpompaa. Kaikki huilut (ja periaatteessa muutkin puhaltimet) toimivat niin, että on eri pituisia putkia. Kaikki aukot kiinni, käytössä on koko putken pituus ja matalin ääni. Alhaalta päin aletaan avata aukkoja, ääni nousee, putki lyhenee. Toinen oktaavi tulee lujempaa puhaltamalla tai vähän raottamalla vasemman peukalon aukkoa. Saxofonissa tähän on oma pieni läppänsä.

Nokkahuiluissa on 2 systeemia, minä olen oppinut niistä nimet saksalainen ja englantilainen. Saksalaisessa (barokki?) availlaan aukkoja säännöllisesti ja sormitukset ovat helpompia. Englantilaisessa 4. eli F otetaan erilailla ja ääni on puhtaampi mutta sormitus on vähän vaikeampi. Nokkahuiluissa on hieman eroja, jotkut äänet, ylennykset, alennukset otetaan vähän eri sormituksilla ja ne on vaan opeteltava omalla huilulla. Joissakin aukoissa on kaksi pientä reikää yhden isomman sijasta. Puoliksi sulkeminen on helpompaa ja jonkun tiluliin soittaminen puhtaampaa.

Jos et löydä opettajaa, netistä löytyy lapsille tarkoitettuja sivustoja ja siellä on perusteita aika hyvin. Kannattaa myös kuunnella barokkimusiikkia ja todeta kuinka monipuolinen soitin nokkahuilu oikeasti on. Jos liikut Hämeenlinnan suunnalla, minäkin voin neuvoa soittamista vaikka nykyisin soitan enemmän saxofoneja

https://www.youtube.com/watch?v=hggISFswKcw
silhouette
04.07.2018 15:02:41

Iso kiitos Hekku todella hienosta palautteesta/kommentista, nyt on vähän kiireitä, mutta koitan palata myöhemmin jossain vaihessa lukemaan viestisi tarkemmin ja ajatuksella ja tutkimaan sen sisältämää asiaa jota viestissä todella hyvin ilokseni näytti olevan! =)
Aina voi yrittää.
Hekku56
05.07.2018 18:14:12
Vesku Loiri on muuten hyvä nokkahuilun soittaja, paljon parempi kuin huilistina (oma mielipide). Jos löydät jostain Jean-Pierre Kuselan levyn jossa on pätkä Bachin brandenburgilaisesta konsertosta niin hämmästyt. En löytänyt Youtubesta. Siinä on alussa pientä huulenheittoa mutta sen varsinaisen esityksen voisi heittää keikalla ilman irtonenääkin
silhouette
05.07.2018 20:46:30 (muokattu 05.07.2018 20:52:11)

Hekku56: Vesku Loiri on muuten hyvä nokkahuilun soittaja, paljon parempi kuin huilistina (oma mielipide). Jos löydät jostain Jean-Pierre Kuselan levyn jossa on pätkä Bachin brandenburgilaisesta konsertosta niin hämmästyt. En löytänyt Youtubesta. Siinä on alussa pientä huulenheittoa mutta sen varsinaisen esityksen voisi heittää keikalla ilman irtonenääkin

Itse asiassa muuten minulla on kuin onkin ollut joskus skidinä 80-luvun lopulla c-kasetilla tuo veskun levy. Harmi vaan etten silloin ollut vielä samalla tavalla kiinnostunut klassisesta tai muusta taide ja jazz-musiikista niin kuin nyt. Mutta muuten olen kyllä aina ollut sitä mieltä, että Loiri on jonkinlainen nerokas ja vähintään monipuolinen ja varsinkin suomalainen taiteilija joka todellakin on ansainnut paikkansa ja maineensa, siinä ollaan samaa mieltä. Toivottavasti tosiaan vielä joskus törmään uudelleen tuohon miehen nokkahuiluesitykseen, kiitokset siitäkin vinkistä =)
Aina voi yrittää.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)