funkylord 09.06.2005 01:44:24 (muokattu 09.06.2005 01:53:01) | |
---|
Kun kattelee Esko Heikkisen biisejä, niin ei voi olla ihmettelemättä, että mitähän piip sillä miehellä oikein liikkuu päässä, mutta kun hyvältä kuulostaa niin eipä kai siinä. Näitä ||: Tädä-tädä-tädätä| Tädä-tädä-tädä| Tädä-tädä-tädätä| Tädä-tädätä| Tädä-tädä :|| Eli 7/8 6/8 7/8 5/8 4/8 kombinaatioita. näitä on kokoajan. Sanokaatten pahimpia biisejä rytmillisesti. Itse luettelen muutaman rytmillisesti: -Tänään säkkijärvellä (Esko Heikkinen) (Rumpalin testibiisi) -Jorin heilit -Savitaipaleen polkka -Tapahtuipa kerran karjalassa (Petri Juutilainen) -Isamaale (tosin tähän on käytetty virolaisen kansanmusiikin perusrytmiikkaa 3/8-2/8-3/8 tai 3-3-2 systeemiä) (Priit Raik) -Missing season sarja (Jukka Viitasaari ) Muuten vaan pahoja: -Kaikki poloneesit -Sven Dufva -Jokeri (tämä oli silloin kasilla Lieksan orkassa. en enää edes muista paljoa, mutta tilutettavaa oli eikä irronnu) No onhan näitä, mutta nää on jääny mieleen aika kulumattomasti. Ja sit ne ihanat ajat, kun se kakkos fonisti joutu soittelemaan käyrätorven stemmoja, kun ei vielä irronnu fonilaput. umpa umpa umpa paada umpa umpa pappappaa Mikä oli muuten ensimmäinen biisi mitä soitit orkesterissa? Minulla oli unohtumaton Castle Park. Olin 12v kloppi silloin. edit. Sekin on aika jännää miten muuttunut on tämä koko orkesteri ohjelmisto n.10 vuodessa. Viimeisimmätkin marssipatut on jo jäänyt eläkkeelle, ja uutta musiikkia survotaan putkeen mikä keritään. Tänään olin taas soittelemassa niitä vanhoja hittejä, kuten mm. "Pink Champagne", "Sininen ja valkoinen" ja "Karjalan svengaavat fanfaarit" sun muut, jotka oli tosiaan hittejä kun niitä ite soiteltiin silloin. Nyt kun niitä samoja lappuja antaa eteen nuorelle jengille, niin voi niitä nyrpistyneitä ilmeitä, ihan kun koulun vesikasviskeitto ois eteen tullut. Nykyään haluaavat soittaa vaan aserejetä ja jatsia orkassa. No onhan se kiva niitäkin soittaa, mutta mukava on välillä palata juurille, ja soittaa ulkomuistista se muistoja pohjolasta. Se sama biisi jonka tahdissa marssittiin 3.5 km, kun ei tiedetty tarkkaa reittiä. Seurattiin vain poliisiautoa, joka ei sekään tiennyt oikeaa reittiä. Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita |
El Condor 09.06.2005 08:42:01 | |
---|
Kun kattelee Esko Heikkisen biisejä, niin ei voi olla ihmettelemättä, että mitähän piip sillä miehellä oikein liikkuu päässä, mutta kun hyvältä kuulostaa niin eipä kai siinä. Sanokaatten pahimpia biisejä rytmillisesti. No Heikkiseltä on ainakin sellainen seitsikkobiisi kuin "Maahisten tanssi", jonka tahtilaji on suuren osan biisistä 11/8. Paha, mutta kova. Ihan v*tun kova. -Isamaale (tosin tähän on käytetty virolaisen kansanmusiikin perusrytmiikkaa 3/8-2/8-3/8 tai 3-3-2 systeemiä) (Priit Raik) Priitilla on aika paljon noita vaihtuvia tahtilajeja, esim. semmoinen biisi kuin "Sassis Simman" ja tämä sarja, jossa on "Mars, Laul ja Tants". Myös esim. Raine Ampujan "Magic", Jyrki Koskisen "Ignis Fatuus" ja vaikkapa Philip Sparken "Orient Express" ovat paikoin rytmisesti aika haastavia. Muuten vaan pahoja: -Sven Dufva -Jokeri (tämä oli silloin kasilla Lieksan orkassa. en enää edes muista paljoa, mutta tilutettavaa oli eikä irronnu) Sven Dufva on hieno biisi. Arkoja kohtia on ne trumpettien fanfaarit puolivälin paikkeilla. Periaatteessa helppoja juttuja, mutta helppo kiksata jos hermot pettää. Jokerissa hankalinta on ehkä saada selvää käsinkirjoitetuista nuoteista, vai onkohan siitä jo painettukin versio olemassa? Jokeri on loistava biisi, erään kaverin sanoin "hieno turkkilainen sirkusmarssi". Mikä oli muuten ensimmäinen biisi mitä soitit orkesterissa? Minulla oli unohtumaton Castle Park. Olin 12v kloppi silloin. Olisko ollu sellaisista vihreistä kirjoista (Cadet Concert Folio?) soitettu paso doble "El Toro". Viimeisimmätkin marssipatut on jo jäänyt eläkkeelle, ja uutta musiikkia survotaan putkeen mikä keritään. Kyllä meillä päin noita patuja vielä riittää, mutta kyllä nekin suostuvat modernimpaakin kamaa soittamaan. Välillä sitten soitetaan noita "verta pakkiin" -marsseja, mutta ihan OK sekin on, jos biisit soitetaan kunnolla eikä rätkyttäen. Nykyään haluaavat soittaa vaan aserejetä ja jatsia orkassa. Minusta tuollaiset Macarenat ja Aserejet ja Wannabet on ihan täyttä paskaa (puhallinsovituksina ja muutenkin), eikä niitä tulisi soittaa juuri kenenkään. Tyhjäpäistä musiikkia kanttisesti sovitettuna. Voihan joku tuollainen aina välillä olla ohjelmistossa, mutta kyllä minusta nuoret pitäis opettaa pienestä asti soittamaan ihan oikeatakin musiikkia eikä tuommoista hattaraa. Ja tuommoiset Disney-elokuvien potpurit luen suurelta osin samaan sarjaan. Maailma on täynnä hyvää puhallinorkesterille sävellettyä musiikkia ja hyvin sovitettua muuta musiikkia. Jos antaudutaan täysin poppirenkutusten ja tunnareiden vietäväksi, tehdään kyllä karhunpalvelus sekä soittajille että puhallinmusiikille laajemminkin. No onhan se kiva niitäkin soittaa, mutta mukava on välillä palata juurille, ja soittaa ulkomuistista se muistoja pohjolasta. Se sama biisi jonka tahdissa marssittiin 3.5 km, kun ei tiedetty tarkkaa reittiä. Seurattiin vain poliisiautoa, joka ei sekään tiennyt oikeaa reittiä. Kerran yhdessä valatilaisuudessa soitettiin ohimarssin aikana Suomi-marssi ja Suomalaisen ratsuväen marssi vuorotellen 11 kertaa peräkkäin. Sen jälkeen ei enää tarvinnu lappuja noihin biiseihin... "Get to the point where you don't have to practice. This leaves a lot more time for eating or wasting time." |
johabba 09.06.2005 10:36:39 (muokattu 09.06.2005 10:42:57) | |
---|
Castle Park on yks ehdoton suosikki mitä tällä hetkellä soitetaan. Eka kunnon biisi mitä soitin orkesterissa taisi olla That Crazy Charleston.. Pari pahaa koukeroo on kolmiosasessa Third Suitessa, jonka säveltäjää en nyt kylläkään muista :) Edit: eikä se Third Suite kovin uusikaan taida olla Groove Is In The Heart |
sax machine 09.06.2005 11:11:02 | |
---|
Joo, tuo Tänään Säkkijärvellä on tosi tiukka kipale. Suomalaisista tykkään eniten Jyrki Koskisen sävellyksistä. Hän on muuten tulossa kurssittamaan meidän orkesteria tässä ensi syksyllä. Myös Janne Ikosella (Lieksalainen!) on kivoja sävellyksiä. Kuitenkin se paras niistä on Gustav Holstin First Suite For Military Band. "There is two kinds of music, good and bad."
-Louis Armstrong- |
Martso 09.06.2005 11:28:00 | |
---|
Itse asiassa jopa harmittavaa, kun pysty soittamaan missään kunnon soitokunnassa. Nuo nykybiisit kun kerran on niin sistin kuulosia välillä. Mulla jäi tuo Savitaipale inttiajoilta mieleen, kun Koskinen sitä mun pisti soittamaan. Tanssimusassa on hyvät tunnelmat!! |
funkylord 09.06.2005 11:35:00 | |
---|
Hyväskun sanoit. Ikosen jannellakin on muuten pahoja biisejä. Wooden fantasy on melko paha. Heh tuota macigia en voi enää sanoa pahaksi, kun sitä tuli lieksan orkan kanssa 2001 jankattua puol vuotta sm-kisoihin. sit kerrankin saksassa oltiin soittamassa tämä macig hampurin merimieskirkon jossain miljoona vuotis gaalassa. Ensin soitettiin tämä, ja sitten kuunneltiin paikallaan puhe. ensimmäinen kesti 15min. lsitten se käännettiin saksaksi. ja ruotsiksi. ja englanniksi, ja lopulta japaniksi. Melkein kaikki orkkalaiset nukku siellä lavalla. sit vetästiin missing seasonin winter Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
El Condor 09.06.2005 11:43:09 | |
---|
Itse asiassa jopa harmittavaa, kun pysty soittamaan missään kunnon soitokunnassa. Nuo nykybiisit kun kerran on niin sistin kuulosia välillä. Mulla jäi tuo Savitaipale inttiajoilta mieleen, kun Koskinen sitä mun pisti soittamaan. Savitaipale reggaeta on tullut aika paljon veivattua, ja se taittuu kyllä aika syyntakeettomassakin tilassa. Tuosta biisistä taitaa muuten olla nykyisellään toinenkin arri olemassa, olisko just Heikkisen? Tuo trumpettisooloarrihan on Johanssonin käsialaa. "Get to the point where you don't have to practice. This leaves a lot more time for eating or wasting time." |
steelysam 09.06.2005 11:45:13 | |
---|
Castle Park on yks ehdoton suosikki mitä tällä hetkellä soitetaan. Fore on hieno puhallinorkkasäveltäjä..... Trumpettisyntikat rulez, ok. |
steelysam 09.06.2005 11:45:40 | |
---|
Castle Park on yks ehdoton suosikki mitä tällä hetkellä soitetaan. Fore on hieno puhallinorkkasäveltäjä..... Trumpettisyntikat rulez, ok. |
steelysam 09.06.2005 11:47:47 | |
---|
Trumpettisyntikat rulez, ok. |
El Condor 09.06.2005 11:59:15 | |
---|
Fore on hieno puhallinorkkasäveltäjä..... Niin on, tuo Castle Park on jo varsinkin muodostunut varsinaiseksi moderniksi klassikoksi. Waiting For Spring on kaunis balladi ja Taivallahti-blues toimiva swingi, onhan näitä. Forella on aika tunnistettava tyyli. Porin puhallinpäivillä esitettiin ELVIS:in viihdepuhallinsävellyskilpailun viisi finaalibiisiä, ja soittajatkaan eivät esitysvaiheessa tienneet säveltäjiä, jolloin tietysti pantiin kovat veikkaukset pystyyn. Foren biisi arvattiin oikein, samoin toinen Viitasaarista. Forehan on kunnostunut iskelmäpuolellakin, ja voittanut tangomarkkinoiden sävellyskilpailunkin muutamaan otteeseen. Otsikon aihetta sivutakseni: mikä on "uusi" puhallinorkkabiisi? Castle Parkkikin taitaa olla jo kymmenisen vuotta vanha biisi, mutta onhan se toki tähän Muistoja Pohjolasta -osastoon verrattuna tuore sekä iältään että sävelkieleltään. Toisaalta maailmalta saattaa juurtua Suomeen kymmeniä vuosia vanhoja biisejä, jotka mielletään uusiksi, koska niitä ei ole Härmässä ennen kuultu. "Get to the point where you don't have to practice. This leaves a lot more time for eating or wasting time." |
funkylord 09.06.2005 12:57:32 | |
---|
Forella on aika tunnistettava tyyli. Porin puhallinpäivillä esitettiin ELVIS:in viihdepuhallinsävellyskilpailun viisi finaalibiisiä, ja soittajatkaan eivät esitysvaiheessa tienneet säveltäjiä, jolloin tietysti pantiin kovat veikkaukset pystyyn. Foren biisi arvattiin oikein, samoin toinen Viitasaarista. Hetkinen. sinäkin olit soittamassa puhallinpäivillä? Tästä on taidettu jo aikaisemmin puhua, mutta muistatko suunnilleen ketä oli trumpetti sektiossa? Vai olitteko ihan omalla bändillä? Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
funkylord 09.06.2005 13:01:37 | |
---|
Otsikon aihetta sivutakseni: mikä on "uusi" puhallinorkkabiisi? Castle Parkkikin taitaa olla jo kymmenisen vuotta vanha biisi, mutta onhan se toki tähän Muistoja Pohjolasta -osastoon verrattuna tuore sekä iältään että sävelkieleltään. Toisaalta maailmalta saattaa juurtua Suomeen kymmeniä vuosia vanhoja biisejä, jotka mielletään uusiksi, koska niitä ei ole Härmässä ennen kuultu. Lähinnä tällä otsikolla tarkoitin just tota Heikkisen, Juutilaisen, Raikin, ja hytösen timon uusinta matskua. Castleparkhan on ehkä enitein soitettu biisi ympäri suomen orkestereissa. Toinen on Groove overture. joka muuten oli iisalmessa suomennettu "järjestelmällinen alkusoitto" Hienoa. Mutta aina kun groove overturen kuulee, niin alussa on pakko kuunnella ne tadattadattatadattada ta ta jutut, miten on saatu bändi svengaamaan niissä. Ei ole ihan helppoja sektiollisesti reenata toimiviks, saati sitten svengaavaksi. Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
Olga 11.06.2005 18:30:16 | |
---|
Mikä oli muuten ensimmäinen biisi mitä soitit orkesterissa? Minulla oli unohtumaton Castle Park. Tiger rag ja Hootenanny taisivat olla ekat. Tästä nyt on tovi aikaa |
Mosse 91 13.06.2005 00:06:50 | |
---|
Mikä oli muuten ensimmäinen biisi mitä soitit orkesterissa? Minulla oli unohtumaton Castle Park. Olin 12v kloppi silloin. Höm, no jos ei lasketa alkeisbändiä ja junnubändiä mukaan, niin se taisi olla Janne Ikosen: Kaikuja Laulumailta.. Ja tämä siis tapahtui LNPO:ssa. |
faith 18.06.2005 19:37:44 | |
---|
Myös esim. Raine Ampujan "Magic", Jyrki Koskisen "Ignis Fatuus" ja vaikkapa Philip Sparken "Orient Express" ovat paikoin rytmisesti aika haastavia. Magic on mukava soittaa.. Ei niinkään kovin paha ainakaan tromballa (mun mielestä!!) jos vaan muistaa laskea. Orient Expressistä on mukavat muistot, soitettiin sitä Seppälän Eliaksen johdolla. Samoin ku joskus myöhemmin Robin Hoodia (käyrätorvistirukat...). Tosta Hoodista en kyllä enää muista yhtään että oliko paha rytmitys tjtn, mutta muuten kyllä haastava ja naamat oli kovilla. Mie tykkäsin The War of Celts:istä mitä me soittettiin melko vasta. Huipun kuulonen 12/8 rytmi, tempaa mukaan niin soittajat ku yleisönki. Please, try to understand.. I'm in love. |
funkylord 19.06.2005 13:07:06 (muokattu 19.06.2005 13:07:40) | |
---|
Mie tykkäsin The War of Celts:istä mitä me soittettiin melko vasta. Huipun kuulonen 12/8 rytmi, tempaa mukaan niin soittajat ku yleisönki. Soitittekos työ tätä Sm-kisoissa tänä vuonna? edit: On muuten ihan mielettömän hieno biisi. Tosin voi fonisti parkoja Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
faith 21.06.2005 12:37:24 | |
---|
Soitittekos työ tätä Sm-kisoissa tänä vuonna? edit: On muuten ihan mielettömän hieno biisi. Tosin voi fonisti parkoja Näinhän met teimmä. Se vaan ei tainnu oikein mennä.. ainakaan yhtä hyvin ku harjotuksissa =) Niin ja tuomaristo oli sitä mieltä että se oli liian vaikea B-sarjaan. Joo, fonistit.. meillä oli se sama soolo myöhemmin ;) Mutta mehän saatiinki se foni säälipalkintona, eli hyvin ne soitti. Mie olin muuten trumpetissa leaderina. (En oo ennää, alko ottaan niin pahasti aivoon se meininki että viskasin B&S:n tuonne nurkkaan ja kiillottelen nyt semmosta vanhaa baritoninrutkua käyttökuntoon. Jos mie vaikka sitä oppisin soittaan, ku tuosta trombasta ei tullu mtn 12 vuoden aikana.. Prkl..) Vedettiin edellisenä viikonloppuna se meän juhlakonsertissa ja Pirisen Pasi tuli kaveriksi soittaan fyygelitorven stemmaa. Sillon se kuulostiki joltain.. =) Ja Pasi soitti sen Johanssonin version Savitaipaleesta siellä samaisessa konsertissa soolobiisinä. Please, try to understand.. I'm in love. |
faith 21.06.2005 12:52:46 | |
---|
Tuo trumpettisooloarrihan on Johanssonin käsialaa. Ja nyt ku leikin vielä oikein v-maista nipoa niin eikös se oo flyygelitorvisoolo..? Ainaki Johansson ite -muistaakseni- vetää sen flygarilla.... x) No joo, ei tää mikään oleellinen juttu ollu, mutta piti päässä sanoon.. Jatkakaa. Please, try to understand.. I'm in love. |
funkylord 21.06.2005 13:16:12 | |
---|
Mie olin muuten trumpetissa leaderina. heh. Mie olin semmosen simpsakan tytön kanssa kulettamassa teitä eessun taassun siellä konsalla. Teiloli tanssusalissa tukikohta. Viel kun muistas naaman... Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä: