Aihe: tenori vai altto?
1
martsa-
12.12.2004 17:53:31
aattelin vaan kysyy, et kumpi kannattais alottaa ekana? en ole ennen fonia soittanut. itse olen mieltynyt enemmän tenoriin.
onko tenorisaksofonista vaikeampi saada puhdasta ääntä kuin altosta?
miredritr
13.12.2004 01:15:15
Jos tenori miellyttää alttoa enemmän niin tenoria sitten soittamaan. Eikai tenorissa muuta vaikeampaa ole, kuin sen suurempi fyysinen koko. Ainakin itse saan äänen lähtemään kummastakin yhtä hyvin (tai huonosti).
Hieroglyfi
21.12.2004 22:12:38
Olikos tässä joku, että mitä pienempi foni sitä rankempi soittaa? Mutta sit alttofoni on taas kevyempi. Eli en tiiä...
"Kappale ilman melodiaa on kuin kappale ilman melodiaa" Tuomas Kantelinen
gandar
22.12.2004 11:12:51 (muokattu 22.12.2004 11:13:11)
Tuskin tuo nyt ihan noinkaan menee, muuten baritoni- ja bassofonit olisivat kovassa huudossa aloittelijoilla. Käsittääkseni saksofonien keskikaarti, siis tenori ja altto, ovat niitä helpoimpia aloittaa, ja siitä sitten kummatkin ääripäät vaikeampia. Taitaa kuitenkin loppujen lopuksi olla tottumiskysymys.

Jos tenoriin ääneen olet enemmän mieltynyt, aloita tenorilla. Tosin jos olet vielä kovinkin kasvuiässä ja fyysinen koko ei anna vielä kunnon edellytyksiä tenoriin, aloita altolla ja vaihda myöhemmin.
Ceci n'est pas une signature
m8si
24.12.2004 14:05:21
mielestäni ei ole niinkään väliä kummalla aloittaa. se on vähän sama asia kun testaisit kahta eri kännykkää. kummatkin ovat erilaisia, mutta kumpaakaan ei ole "vaikeampi" käyttää. tuossa tilanteessa valitsisin vaan sen torven jonka äänestä pitäisin enemmän. ja kun on soittanut hetken toista fonia, niin voihan sitä aloittaa sen toisenkin soittamista. foneissahan siis on lähes sama mekanismi, mutta ansatsi ja puhallus on erilainen. itse soitan alttoa ja baritonia. baritoni = love of my life
AdTe
28.12.2004 20:43:52
Itse soitan alttoa ja olen nyt pikapuoleen hankkimassa sopraanofonia rinnalle. Aikaisemmin suunnitelmissa oli tenori,mutta fyysiset edellytykset eivät riitä ts. alikasvaneet sormeni joutuisivat tuottavat jopa altossa ongelmia.

Kysyin myös opettajaltani tenorista ja hän sanoi suoraan,että se on varsinkin naispuolisille ihmisille aluksi hankalampi. Suurempi koko vaatii totta kai enemmän puhalluskapasiteettia,vaikka eroa alttoon ei niin kauheasti ole.
Tietysti tenori on myös raskaampi kuin altto.
Mutta jos nimenomaan tenori kiinnostaa,niin ei mikään estä kokeilemasta:)
Tule luokseni ja juttele olemalla hiljaa. Sateessa kuuluu kävellä,ei juosta.
Paijukainen
02.01.2005 15:26:54 (muokattu 02.01.2005 15:29:11)
Tietysti tenori on myös raskaampi kuin altto.
Mutta jos nimenomaan tenori kiinnostaa,niin ei mikään estä kokeilemasta:)

onhan täällä jo tätä selitystä, mutta ihan kun kuullut olisin että alttofonisteista tulee helpommin(tai lopulta jopa parempia) tenorifonisteja kuin tenorifonisteista alttoja. äänenmuodostus kuulemma helpompaa alton jälkeen.
en täysin varma tuon todenperäisyydestä muttah..

mutta kyllä, myös
kokokysymys, kyllä, tenori vaatii ainakin alkuun enemmän ilmaa, kyllä, sekä omat äänimieltymykset, kyllä.
kokeile.

Edit:Olikos tässä joku, että mitä pienempi foni sitä rankempi soittaa?
jossain määrin esim. sopraano saatii enemmän ilmaa kuin altto että saisi tarpeeksi "muhkean" saundin.
Mutta tottakai baritoni taas tarvitsee vastuksensa puolesta enemmän. hmm..
"Kaikki ihmiskunnan ongelmat johtuvat yhdestä ainoasta asiasta: kyvyttömyydestä istua hiljaa huoneessa." -Blaise Packal
Marsi
02.01.2005 22:53:19
niin jos ite tykkäät tenorista enemmän niin kannattaa sitten sillä aloittaa. itse alotin sopraanolla joka oli kyllä aika vaikea mut sitte vaihoin alttoon ja sitä soittelen vieläkin. tenoria oon kans vähä soittanu ja itekki pidän siitä mutta altto on kuitenki enemmän minun makuun :)
eli kannattaa soittaa siitä mistä ite tykkää
takaisin hiekkalaatikkoon
hilipeli
24.01.2005 19:46:55 (muokattu 24.01.2005 19:48:01)
No jos kerta ite tykkäät siitä tenorista enemmän, niin eikö se kannattais sitte alkaa sillä? Ite soitan alttoa. Opettajan kanssa ollaan kuitenki jo sovittu, että vuokraan tenorin ja alan pian harjoittelemaan sillä, vaikkakin altto on enemmän mun mieleen.
Tenorissa on kuitenki se jonkilainen viehätys.. vai?
funkylord
24.01.2005 22:29:42

onhan täällä jo tätä selitystä, mutta ihan kun kuullut olisin että alttofonisteista tulee helpommin(tai lopulta jopa parempia) tenorifonisteja kuin tenorifonisteista alttoja. äänenmuodostus kuulemma helpompaa alton jälkeen.
en täysin varma tuon todenperäisyydestä muttah..

Joitakin miellyttää alton nasaalius, ja kuulaus, joka riippuu soundista, mutta pääperiaatteiltaan. Tenori on semmonen monipuolinen soitin, joka käy missä vain. Enemmän on biisejä jotka ei käy altolle, kun niitä jotka ei käy tenorille.
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
sax machine
31.01.2005 21:35:35
itse alotin sopraanolla joka oli kyllä aika vaikea mut sitte vaihoin alttoon ja sitä soittelen vieläkin.

No huhhuh...sopraanolla ei todellakaan kannata alottaa. Se on vireeltään niin saaatanan vaikee. Itse oon kerran kokeillu ja äänet heitteli ihan miten sattu. Mutta aloittelemaan suosittelin altolla koska se on hengitysteknisesti helpompi soitin. Tenori tuottaa ongelmia äänten syttymisen kanssa varsinkin alemmissa rekistereissä. Myöhemmin kun taitoa on karttunut ja kiinostusta ois vielä tenoriin niin voit siihen siirtyä.
"Hot can be cool and cool can be hot and each can be both but hot or cool, man, jazz is jazz." -Louis Armstrong-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)