pemikkol 15.11.2004 19:41:39 | |
---|
Kyselisin että onkohan muilla aloittelevilla saksofonin soittajilla ollut ongelmia huulten kipeytymisen kanssa? Hommasin jo aikaa sitten tenorifonin ja pääsinkin mielestäni soittamisessa jo mukavasti alkuun, mutta sitten alahuuli kipeytyi ja nahka kesi pois kerta toisensa jälkeen ikäänkuin tulehduksenomaisesti. Pidin taukoakin ja yritin taas uudelleen, mutta samoin tuloksin - ei tarvitse kovin kauaa soittaa parina, kolmena päivänä peräkkäin ja taas on kierre alkanut. Olen koittanut kiinnittää tekniikkaan huomiota ja olla purematta, ja mielestäni onnistunutkin, mutta eipä ole auttanut. Suukappaleena olen käyttänyt ihan vakiota bakeliittista, ettei ainakaan metallilla pitäisi olla osuutta asiaan. Pekka |
funkylord 15.11.2004 23:32:03 (muokattu 30.11.2004 08:26:51) | |
---|
Kyselisin että onkohan muilla aloittelevilla saksofonin soittajilla ollut ongelmia huulten kipeytymisen kanssa? Hommasin jo aikaa sitten tenorifonin ja pääsinkin mielestäni soittamisessa jo mukavasti alkuun, mutta sitten alahuuli kipeytyi ja nahka kesi pois kerta toisensa jälkeen ikäänkuin tulehduksenomaisesti. Pidin taukoakin ja yritin taas uudelleen, mutta samoin tuloksin - ei tarvitse kovin kauaa soittaa parina, kolmena päivänä peräkkäin ja taas on kierre alkanut. Olen koittanut kiinnittää tekniikkaan huomiota ja olla purematta, ja mielestäni onnistunutkin, mutta eipä ole auttanut. Suukappaleena olen käyttänyt ihan vakiota bakeliittista, ettei ainakaan metallilla pitäisi olla osuutta asiaan. Yksinkertainen syy. Puret liikaa. Klassisten fonistien ja klarinetistien ongelma. Alaleukas jää liian ylös, ja sitä kautta yrität pitää kasassa soundia puremalla. Itse kärsin tuosta viisi vuotta, ja vasta ansatsinvaihdossa huomasin päässeeni eroon tästä kivusta. Yritä saaha leukas alemmas. se aukasee samalla sointia. Aluks kuullostaa tosi räkäseltä, mutta pikkuhiljaa alat löytää sitä kontrollia muun kautta kun puremisen. Tähän hyvä kikka on että yrität äänelläsi liu'uttaa uusta ööhön, ja siinä keskivaiheessa on juuri optimaalinen ansatsiasento, eli tyrkkäset suukappaleen suuhusi, ja jos soundi kuullostaa silti tukkoiselta on ehkä kyse siitä että pidät liian kärjessä huuliasi. EDIT. Mjahah. löysin pari topicia joista voisi olla hyöty sun ongelmissa http://muusikoiden.net/keskustelu/p … 14&t=28409&o=0&#p304846 http://muusikoiden.net/keskustelu/p … c=14&t=37694&o=0&co=330 http://muusikoiden.net/keskustelu/p … c=14&t=44223&o=0&co=360 Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita |
pemikkol 16.11.2004 22:07:09 | |
---|
Kiitos paljon vihjeistä! Yritän löytää jonkun, joka voisi vähän katsoa ja opettaa, niin ei tulisi itse opeteltua huonoja tapoja, joista poisoppiminen sitten voi kestääkin todella kauan. Yhden 'opettajan' jo löysinkin, mutta kun yritin kysellä neuvoja ansatsiin, niin eikö mitä, pilli suuhun ja skaaloja ylös alas soittamaan :( Pekka |
AdTe 18.11.2004 18:42:43 | |
---|
Alkuvaiheissa mullakin kipeytyi alahuuli ja kuluma näkyy aivan selvästi vieläkin,mutta ei siitä enää ole ollut haittaa. Suukappaleen vaihto auttoi yllättävän paljon,alkuperäinen kun oli tätä tusinaluokkaa.. Alahuuli kuivuu ulkopuolelta muuten myös aikas tehokkaasti,mutta tähän on suurimpana syynä kauan kestävä kosteus huulta vasten(fonin lehtihän on hyvä olla kostea). Talvella tämä sen kuin pahenee,joten rasvaa joutuu käyttämään ja paljon. Minulla tuo on auttanut. Vain särö saippuakuplassa...pistetäänkö se perinteinen;) |
Paijukainen 20.11.2004 20:25:49 | |
---|
itsekin tuosta ensimmäisen vuoden kärsin, kunnes älysin vaihtaa opettajaa joka kertoikin että edellinen opettaja oli opettanut ansatsit ja soittoasennot ihan päin helvettiä. Nyt ei ole kipeytynyt mikään paikka, samalla koko soittoasento meni uusiksi ja kaikki on paljon helpompaa. Jos vähänkin epäilyttää oma soittoasento/ansatsi menkää ihmeessä kysymään ammattilaisilta (nimenomaan foneihin erikoistuneista, ei "sekalaisilta" kansalaisopisto-opettajilta jotka opettavat vähän kaikkea. vaarallisia.) ohjeita. Useimmiten itseopeteltunakin teet jotain vaikeamman kautta mitä se voisi olla. :) soittaminen on ainakin tapa unohtaa kaikki muu |
Gamka 02.12.2004 13:22:04 | |
---|
Kauanko soittelet kerralla? Itse aloittelin (altto)fonin soiton tuossa 3 kk sitten, eikä mulla ole ollut ongelmia. Tosin olen aika laiska soittamaan ja soittelen yleensä puoli tuntia - tunnin kerralla enkä edes joka päivä (eli yleensä 2-3 kertaa viikossa). Toki parin ekan viikon aikana alahuuli puutui, mutta ihmeesti on auttanut, kun soitonopettaja hokee vieressä 'älä pure'... En tiedä onko mulla käynyt hyvä tuuri opettajan suhteen (kyselin paikalliselta puhallinorkesterilta ja mut ohjattiin tämän pakeille), mutta ainakin viihdyn hyvin tunneilla ja tuntuu, että olisin edennyt aika vauhdilla. Toki poikkihuilunsoittokokemus auttaa jonkin verran. Mulla on ongelmana ennemmin syljeneritys. Noin tunnin soittamisen jälkeen alkaa sormet kastua (valuu auki olevista näppäimistä). Ohjeeksi sain 'tässä paperia, että voit kuivata'. Onko parempia neuvoja? |
sax machine 31.01.2005 21:42:28 (muokattu 31.01.2005 21:44:10) | |
---|
Hommasin jo aikaa sitten tenorifonin ja pääsinkin mielestäni soittamisessa jo mukavasti alkuun, mutta sitten alahuuli kipeytyi ja nahka kesi pois kerta toisensa jälkeen ikäänkuin tulehduksenomaisesti. Perkeleen Klasari antsatsi... tuo johtuu siitä kun palkaavat klarinetisteja fonin soittoo opettamaan...mullakin oli ongelma kun hampaat puristivat kipeesti alahuulen alapuolelta...arvet jäi...kun vaihoin löysään ansatsiin alkoi opettaja valittaa mutta on sen jo luovuttanu :) nyt on jo opettajakin vaihtunu...onneksi! "Hot can be cool and cool can be hot and each can be both but hot or cool, man, jazz is jazz."
-Louis Armstrong- |
sax machine 31.01.2005 21:43:33 | |
---|
itsekin tuosta ensimmäisen vuoden kärsin, kunnes älysin vaihtaa opettajaa joka kertoikin että edellinen opettaja oli opettanut ansatsit ja soittoasennot ihan päin helvettiä. Kukas on muuten opettajas? "Hot can be cool and cool can be hot and each can be both but hot or cool, man, jazz is jazz."
-Louis Armstrong- |
Gamka 12.08.2005 12:40:12 | |
---|
Nyt tuli uusi kokemus samasta tilanteesta. Vaihdoin keväällä muovilehteen (ei jaksanut millään kastella aina, tuo on heti käyttövalmis) ja sen jälkeen on huulet puutuneet aika lailla. Treenaamisen puutetta varmaan? Eli helpottaako tuo puutuminen ajan mittaan? Jos keskityn siihen, etten pure, niin puutuu, jos en keskity, niin puren ja ei puudu. |
s02r 14.08.2005 23:17:19 | |
---|
Mia opettajani neuvoi laittamaan sätkäpaperia alahampaiden päälle. Ne suojaavat huulta teräviltä hampailta. Näyttää vielä majavalta boonuksena. ;) |