Aihe: Huulliharpun perusteet 1 | |
---|---|
![]() 20.02.2006 18:39:29 | |
Eli olen aivan uusi täällä, ja aivan uusi "huuliharpusti"? :D Ikinä en oo sellasta soittanu, mutta sain tossa synttärilahjaksi tollasen Victory-merkkisen, 10 -reikäisen C-duuri -harpun. Ohjeita yritin katella soittamiseen, ja aika usein törmäsin siihen että "osta kirja", tai "mene kirjastoon". Mutta hinku olis kova päästä lurittelemaan kaikenlaista, ja olen laiska käymään kirjastossa. Kokemusta on 8 vuotta poikkihuilusta ja muutenkin musiikista, että sillä pääsin jo alkuun. Mutta jäin ihmettelemään sitä että onko tuolla mahdollista soittaa nk. mustia koskettimia? C-asteikon löysin heti, mutta se ei oikein aivan riittäisi. Ja sitten ongelmana on vain yhden äänen puhaltaminen. Onko siihen tarkempia ohjeita, miten pitäisi puhaltaa, ja miten kieli liikkuu? Harpun kotelossa olleet ohjeet oli aivan hepreaa, eli niistä ei paljoa ollut apua tekniikkaan.. Toivottavasti jollakin löytyy inspiraatiota auttaa avutonta muusikkoa ;) | |
![]() 03.03.2006 11:45:16 | |
Mutta jäin ihmettelemään sitä että onko tuolla mahdollista soittaa nk. mustia koskettimia? Saattaa olla, että horisen aivan mitä sattuu, mutta muistelisin, että niihin pääsisi käsiksi vetämällä ilmaa harpun läpi puhaltamisen sijaan. Ikiyössä hevonvitussa! Hornan tuutissa karsinassa! Serenity's End | |
![]() 03.03.2006 14:19:26 (muokattu 03.03.2006 14:21:05) | |
Eli olen aivan uusi täällä, ja aivan uusi "huuliharpusti"? :D Ikinä en oo sellasta soittanu, mutta sain tossa synttärilahjaksi tollasen Victory-merkkisen, 10 -reikäisen C-duuri -harpun. Ohjeita yritin katella soittamiseen, ja aika usein törmäsin siihen että "osta kirja", tai "mene kirjastoon". Mutta hinku olis kova päästä lurittelemaan kaikenlaista, ja olen laiska käymään kirjastossa. Kokemusta on 8 vuotta poikkihuilusta ja muutenkin musiikista, että sillä pääsin jo alkuun. Mutta jäin ihmettelemään sitä että onko tuolla mahdollista soittaa nk. mustia koskettimia? C-asteikon löysin heti, mutta se ei oikein aivan riittäisi. Ja sitten ongelmana on vain yhden äänen puhaltaminen. Onko siihen tarkempia ohjeita, miten pitäisi puhaltaa, ja miten kieli liikkuu? Harpun kotelossa olleet ohjeet oli aivan hepreaa, eli niistä ei paljoa ollut apua tekniikkaan.. Toivottavasti jollakin löytyy inspiraatiota auttaa avutonta muusikkoa ;) Tsekkaapas "muissa soittimissa" oleva(t) huuliharppu threadit. Siellä on jo mukavasti infoa. Ja mustat koskettimet saa tavallisesta bluesharpusta, ns taivuttamalla. Korkeista äänistä puhaltamalla, matalista imemällä. Tarvitsee treeniä vain paljon, todella paljon, ennen kuin sen hallitsee täydellisesti. Sitten löytyy myös kromaattinen harppu, jolla voi käytännössä soittaa jo _mitä tahansa_. Kromaattiseen harppuun on yhdistettu samaan runkoon kaksi eri harppua(yleisin c ja c#) ja vaihto tapahtuu päädyssä olevasta nappulaa painamalla. Yleensä kromaattiset omaavat myös enemmän äänialaa, kuin tavallinen 10-reikäinen diatoninen bluesharppu(12-16 reikää yleisimmät mallit) Mutta jep, kannattaa kyllä hommata edes jonkin sortin opus, koska niillä pääsee hyvinkin alkuun. Tabuja etc. ei kyllä liikaa netistä löydy, mutta nehän on vain mukavampi väsätä itse levyltä kuuntelemalla. Oppii samalla soittamaan biisin. Ja mitä tuohon yhden reijän tekniikkaan tulee, siihen on kaksi tapaa: Kielitekniikka, ja vihellystekniikka. Suosittelisin ensimmäiseksi harjoittelemaan vihellystekniikan, koska se on omasta mielestäni helpompi oppia, sekä soveltaa kappaleisiin. Treeniä sekin tarvitsee toki. Ps. Oikea termi on huuliharpisti ;) (nusnus) | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)