Aihe: saksofoni
1
sephy56
23.07.2006 00:22:50
Toivoin alle 10 vuotiaana saksofonia Joulupukilta, nokkahuilun sain.
Poikani joka harrastaa kitaransoittoa toivoi myös saksofonia, muttei kehdannut laittaa sitä toivomuslistalle, koska oli niin kallis.
Nyt kun täytin 50v. sain alttosaksofonin lahjaksi.
Pokani täyttää 20v. parin viikon päästä.
Kuinka soitan Paljon Onnea Vaan kappaleen,kun en tiedä sormituksista mitään, enkä näppäimistä?
isojussi
23.07.2006 00:33:32
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
Klezberg
23.07.2006 10:50:26 (muokattu 23.07.2006 14:59:10)

Poikani joka harrastaa kitaransoittoa toivoi myös saksofonia, muttei kehdannut laittaa sitä toivomuslistalle, koska oli niin kallis.
Nyt kun täytin 50v. sain alttosaksofonin lahjaksi.
Pokani täyttää 20v. parin viikon päästä.
Kuinka soitan Paljon Onnea Vaan kappaleen,kun en tiedä sormituksista mitään, enkä näppäimistä?

Jos olet nokkahuilua soittanutkin, niin tuon pitäisi kyllä onnistua ainakin sormituksen puolesta, kunhan löydät kaikille sormille paikat. Sormitus on niin lähellä nokkahuilua että ainakin itse löysin sävelmiä jo ensimmäisenä iltana. Ansatsi on toinen juttu, kannattaa lukea nuo FAQ:t niin kyllä siitä äänen saa, soundi voi olla sitten vähän karu.

EDIT: tuosta fonin sormituspuolesta oli juttua jo aiemmin kts. http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=46&t=124161&co=30

Tuo "paljon onnea vaan" voisi helpoiten mennä kun soitat sen ikäänkuin sopraanonokkahuilun f-duurista, jolloin ääniala menee yhden oktaavin c:stä c:hen. Alttofoni soi silloin as-duurissa. Sormituksessa täytyy vain löytää oikean käden pikkusormelle se c-nappula ja Bb:n sormitus katsoa tuolta taulukosta, niitä on kaksikin vaihtoehtoa.

Näin pitäisi selvitä menemättä toiselle oktaaville, rekisterin vaihto kun vaatinee hieman treenaamista. Ala-c voi muodostua ongelmaksi, kaikki eivät saa alimpia ääniä heti soimaan. Kurkku mahdollisimman auki äläkä purista lehteä liikaa.

Itse olin 47 kun hankin saksofonin.
Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají
sephy56
24.07.2006 19:27:51
Kiitoksia paljon vinkeistä.
Paijukainen
26.07.2006 20:56:02

Ah. mikä karu todellisuus. Mutta piristi iltaani jostain syystä. Vaikka surullistahan tuo.
Vinkkejä olitkin jo saanut. Pitipä päästä vaan jorisemaan tyhmiä taas.
"Vain jazz huuhtoo pois arkielämän pölyn" -Art Blakey
goddess
28.07.2006 20:00:16
Minun on pakko myös osallistua osaaottavasti keskusteluun. Itse toivoin 10 vuotiaana saksofonia, poikkihuilun sain. Ja nyt ostin vihdoin joidenkin kymmenien vuosien odotuksen jälkeen itse sen alttofonin. Ei mennyt yli 10 vuotta huilutunteja hukkaan, koska sormitus on niin lähellä fonia.

Sen verran haluan kysäistä, kun sanottiin alttofonin soivan As-duurissa. Minä olin siinä ymmärryksessä, että Eb-duurissa. Olenko ihan väärässä?
Klezberg
28.07.2006 20:03:14

Minun on pakko myös osallistua osaaottavasti keskusteluun. Itse toivoin 10 vuotiaana saksofonia, poikkihuilun sain. Ja nyt ostin vihdoin joidenkin kymmenien vuosien odotuksen jälkeen itse sen alttofonin. Ei mennyt yli 10 vuotta huilutunteja hukkaan, koska sormitus on niin lähellä fonia.

Sen verran haluan kysäistä, kun sanottiin alttofonin soivan As-duurissa. Minä olin siinä ymmärryksessä, että Eb-duurissa. Olenko ihan väärässä?

Soihan se missä tahansa duurissa missä soitat sitä. Neuvoin soittamaan "paljon onnea" F-duurissa, jolloin se soi As-duurissa. Tarkoittanet, että soitettaessa C-duurissa foni soi Es-duurissa.
Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)