![]() 07.01.2008 17:41:30 | |
---|---|
Joo, no se bottne tuo poliisit paikalle joten ne subbaset jätettiin ostamatta. Hevin pitää sattua, muttei korviin. Piiputtava bottnepää taas saa yleensä aikaan sen, että tulee ajettua settiä muuten lujempaa, jolloin korvien rasitus nousee suuremmaksi. Ehkä laitetaan hankintalistalle jos se käy paikan omistajalle. No niihin aiempiin puheisiin perustuen voin vannoa, ettei sovi. Voisin myös osaltaan sohaista tätä nykyistä tupakkalakia, jonka osasyytä meluvalitukset ovat. Nimittäin käytännössä jatkuvasti auki oleva ovi ei ainakaan vähennä ulospäin lähtevää meteliä... Meillä on kans toinen PA-setti työn alla niin voi olla että jos se saundaa hyvälle niin se siirtyy Dante'siin. Siinä olis jo pari kiloa tehoja... Toi kilowattipolitiikka ei oikein ole hyvä tapa keskustella äänentoistojärjestelmän kyvyistä. Suurinpiirtein joka toisella mun tekemällä keikalla on monitoripäähän varattu enemmän päätetehoa ja käytännössä jokaisella keikalla loppuu monitoripään hönkä ennen saliääntä, jos jommassa kummassa päässä nyt sitten sattuukan olemaan ongelmia headroomin riittävyyden kans (kuskaan yleensä reilusti ylimitoitettuja settejä). turkulainen | |
![]() 09.01.2008 19:20:43 | |
Pakko muutama kommentti laittaa tähän keskusteluun. Alustuksena mainittakoon, että olin itse kuuntelemassa viime lauantaina Diivilin organisaatiota kyseisessä baarissa. Ja äänentoiston ammattilaisena tuli tehtyä muutama huomio, liittyen itse paikkaan ja varsinkin tähän keskusteluun. Ja seuraavassa hieman mietteitä. Ekana tuli mieleen, kun täällä mainittiin nuo symbaalit ja niiden demppaaminen, ja tuo rumpupleksi. Että enemmän te ostatte itsellenne tuossa paikassa ongelmia tuolla rumpupleksillä. Tämä ei varmaan muuta kommenttia tarvitse tuekseen kun se tiilinen seinä lavan takana. Kokemuksesta tiedän että kaks kovaa heijastavaa pintaa lähekkäin ja rumpali siinä välissä on AIVAN karmea yhdistelmä, vaikeuttaa vaan miksaajan duunia ja samalla myös huonontaa yleisön saamaa keikkanautintoa. Meinaan et sittenhän ne pellit sieltä silmille tuleekin, puhumattakaan snaresta.Parempi konsti olis dempata sitä lavaa. Elikkäs laittakaa vaikkapa Molttonia sinne seinälle bändi iltoina. Ja ei se varmaan haittaisi heittää sitä Molttonia kattoonkaan, tai vaikka akusto-levyjä. Kauhajoen Art Rock Cafessa on esim. akusto-levyt katossa ja toimii mielestäni melkoisen hyvin. Akustointi on kuitenkin aina parempi vaihtoehto kuin mitkään teippi viritykset. Tuo akustointi voisi muutenkin rauhoittaa tuolla lava soundia huomattavasti. Ja näin ollen parantaa paikan kokonais soundia huomattavasti. Ja sit tuli mieleen muutama asia tuosta PA-setistä. Elikkäs ei nuo JBL-yläkerrat mitään kamalinta kuraa ole, mutta ehdottomasti vaatii subbasen kaveriksi. On meinaan joitain kertoja samanlaisilla tullu ittekin vedeltyä. Ei niitä suppasia tarvi miljuunaa luukuttaa, vaan sillai et sais edes jotenkin päin siedettävän taajuustoiston. Oli meinaan pikkusen haikeaa kuunnella hevanderia, kun ei bassarista kuulu ku pelkkä napsu, puhumattakaan siitä että basso ei kuulunut juuri lainkaan. Ja suurimmaksi osaksi uskon sen johtuneen tuosta et setti ei ole varustettu suppasilla. Pienenä huomion voisi vielä sanoa sellaisen asian, että kannattaisiko kenties seuraavalla kerralla kokeilla kääntää, niitä kajareita hieman sisäänpäin??? Meinaan että jäis sieltä sivuseinistä tulevat heijasteet hieman pienemmälle, eikä sotkisi niin pahasti ääntä Miksaajalle, kyllä kiitoksia sen verran, että ei ainakaan tullut liian lujaa. Mutta eikai siinä, kommentoikaa jos siltä tuntuu. Kehittävää keskustelua on aina järkevää käydä. Jaa Jaa,... ,että Jaa Jaa... | |
![]() 10.01.2008 13:40:10 | |
Että enemmän te ostatte itsellenne tuossa paikassa ongelmia tuolla rumpupleksillä. Tämä ei varmaan muuta kommenttia tarvitse tuekseen kun se tiilinen seinä lavan takana. Se ei ole oikea tiiliseinä vaan jostain styroksesta tehty imagoseinä joten kyllä se pleksi varmaan tulisi kysymykseen. Ja kai se basarikin on makukysymys. Itse tykkään siitä napsuosastosta enemmän kuin alapääjytkeestä mut mä oonki powermetallinisti ;) Chris | |
![]() 10.01.2008 15:18:32 | |
Se ei ole oikea tiiliseinä vaan jostain styroksesta tehty imagoseinä joten kyllä se pleksi varmaan tulisi kysymykseen... Jos kiinnostaa, niin mä voin myydä sulle sen Downtownin vanhan rumpupleksin kohtuuhintaan. ;) Omistajatyttösen kanssa aikanaan jo sovittiin kertaalleen tosta kaupat, mutta päätti sitten perua kun yksi bändi huippukamojen kera oli onnistunut soittamaan tarpeeksi hiljaa kuulemma... "Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg | |
![]() 10.01.2008 16:24:18 | |
Omistajatyttösen kanssa aikanaan jo sovittiin kertaalleen tosta kaupat STOP! HALT! SEIS! Näitä Karinan kanssa sovittuja asioita on nyt täs listattu aika monta. Aikanaan sovittiin, että Karina hommaa sinne voimavirrat lavan viereen. Jokos sinne on sellainen ilmestynyt? turkulainen | |
![]() 10.01.2008 21:45:56 | |
Se ei ole oikea tiiliseinä vaan jostain styroksesta tehty imagoseinä joten kyllä se pleksi varmaan tulisi kysymykseen. Ja kai se basarikin on makukysymys. Itse tykkään siitä napsuosastosta enemmän kuin alapääjytkeestä mut mä oonki powermetallinisti ;) Oli oikea tai ei, niin kehottaisin kuitenkin kokeilemaan ensiksi sen tilan dempaamista. Haluasin esittää teille OIKEASTI kysymyksen, että oletteko kenties miettineet että jos te tuon pleksin hommaatte, niin mitä vaatimuksia se saattaa aiheuttaa olemassa olevalle laitteistollenne eli monitoreille. Koska kokemuksesta voin sanoa että rumpalit jotka on joutuneet vetelemään pleksin takana, haluavat monitoriinsa yleensä huomattavasti enemmän tavaraa ja huomattavasti kovempaa. Joten ehkä pleksi helpottaisi osittain lavalta tulevaa mekkalaa tai sitten ei. Puhumattakaan siitä, että yleensä pleksin taakse sijoitetuista rummuista peltivuoto yleensä lisääntyy laulumikkeihin ja rumpalin luonnollinen balanssi saattaa kärsiä pleksistä. Mut plekseistä on jo puhuttu niin paljon täällä, että ehkäpä haku-toiminnolla saattaisi saada hieman lisäinfoa aiheesta, joten en tässä rupea sen enempää plekseistä puhumaan. Ja toinen asia mikä tuli mieleen, että EN urani aikana ole kovinkaan montaa rumpalia tavannut, jotka olisivat vapaa-ehtoisesti suostuneet soittamaan pleksin takana. En rupea syitä tähän sen enempää luettelemaan, jokainen miettiköön ne ihan itse. Muuta kun sen tosiasian, että jos popparia ottaa päähän vetää pleksin takana, niin se kyllä kuuluu soitossa. Ja yksi asia minkä rehellisesti haluan tässä sanoa on se, että kun teillä kerran siellä on tälläisiä ongelmia, niin kannattaa oikeasti harkita, että mikä ratkaisu palvelisi parhaiten lopputulosta kaikkien kannalta. Aina se ensimmäinen mieleentuleva ratkaisu ei välttämättä ole paras mahdollinen. Ja mitä tuohon napse/botne soundiin bassarissa tulee, niin en ota muuta kantaa kuin se on ihan sama mistä miksaaja itse pitää. Ainoa asia mikä miksaajan PITÄÄ muistaa on se, että se soundi mitä tekee toimii siinä musassa mitä on miksaamassa, oli oma mieltymis ihan mikä tahansa. Kaikki soundit EI vaan toimi kaikenlaisessa musassa. Mutta nyt lopetan avautumiseni tähän. Toivon että te oikeasti siellä Turussa alatte miettimään muitakin mahdollisia ratkaisuita. Jos tälläisen vanhemman ja ehkä jopa hieman kokeneemmankin ammattilaisen neuvot nyt teille kelpaavat :) Jaa Jaa,... ,että Jaa Jaa... | |
![]() 11.01.2008 12:41:34 | |
Älkää niitä pleksejä... Jätetään ne MTV3:n viihdeorkestereille, jookos? Emmie tiijä, mie oon Lappeenrannasta. | |
![]() 11.01.2008 12:45:05 | |
Älkää niitä pleksejä... Jätetään ne MTV3:n viihdeorkestereille, jookos? YUP:n Mannosen olen useamminkin nähnyt soittavan pleksin takana ja se läimii kyllä aika lujaa. http://www.yup.ms/bandi/mannonen.html Burn the midnight oil. Or pour it on my salad. | |
![]() 11.01.2008 13:03:53 | |
YUP:n Mannosen No helvetti, kai tuo on sitä ammattitaitoa, jota itellä on kyl aikaslailla vähemmän :) Kerran vetäny Downtownissa pleksien takana ja olihan siellä aika orpo olo. Ja ne pellit kihisi kans niin, että pää meinas räjähtää. Että tuota demppaamisen kokeilemista kannattaisin, jos vaan mahdollista - onhan rokki kuitenkin mielikuvaurheilua osaltaan ja bändin jakaminen seinillä ei ainakaan paranna fiiliksiä (ja muita pleksikeskustelun kliseitä). Siis mähän soitan niillä, mitä annetaan, mut jos voi toivoa... Emmie tiijä, mie oon Lappeenrannasta. | |
![]() 11.01.2008 13:06:17 (muokattu 11.01.2008 13:07:52) | |
Itse tykkään siitä napsuosastosta enemmän kuin alapääjytkeestä mut mä oonki powermetallinisti ;) Sen kummemmin panettelematta... Tuon kommentin perusteella lienet myös umpikuuro? Curvin puhuu asiaa. Ja Miffe. jotain muuta persoonallista | |
![]() 11.01.2008 15:12:12 | |
No kuuro tai ei, niin jatkan hommien tekemistä sillä tavalla mikä kuulostaa mun korvaan hyvältä. Tervetuloa kuuntelemaan Dante'siin joskus. Ja dempauksien tekeminen on omistajan, Karinan vastulla. Mun ja Altin firmalla ei oo mitään sanomista siihen tai pleksiin. Veikkaan että tuskin laittaa enempää rahaa kiinni kun äänieristyski tuli maksamaan niin paljon. Mutta joka tapauksessa jonkun asteisista ääniongelmista huolimatta se nyt on fakta että tuo on paras paikka pienille bändeille keikkailla Turussa. Joten sinne vaan keikalle ja minä ja Altti mennään takuuseen siitä, että yritetään parhaamme saada bändinne kuulostamaan hyvältä. Christian, Dark Noise Productions | |
![]() 14.01.2008 17:39:22 (muokattu 14.01.2008 17:40:05) | |
.. kaupat, mutta päätti sitten perua kun yksi bändi huippukamojen kera oli onnistunut soittamaan tarpeeksi hiljaa kuulemma... Heh, tuli mieleen että meillekin luennoitiin marraskuussa että soittakaa oikeasti hiljaa, puhelimessa etukäteen ja paikanpäällä. Soitettiin hiljaa, kaikki olivat kohtuu tyytyväisiä. Soundista en tiedä mitään, ei varmaan järin häävi. Ja P.A vehkeet kyllä kaukana huippukamoista ;) Mutta jotenkin tuli fläsbäkki että silloin kiiteltiin että oli riittävän hiljaa. Ja bändikin on kaukana huipusta kyllä. Kaikki rannekellotornin mukana | |
![]() 14.01.2008 18:11:36 | |
Mä nyt vähän lyön lusikkaa soppaan. Laiskana poikana en kaikkia viestejä tietenkään lue, mutta mutta aina voi avautua... Ilmeisesti kyse rumpallin pelleistä? Mä ainakin pakotan laittamaan teippiä pelteihin, vaikka ei kaveri sitä halua! Ilman tätä ei tahdo kuulla muuta kuin pelkän peltien kolinan--> tarkoitan siis näitä postimerkin kokoisia lavoja/tiloja missä me vedetään. No kyllä vähän isommassakin paikassa, vähän alimittaisella pa:lla(kun ei parempaan varaa), ois peltien demppaus ollut paikallaan. Sattui vaan olemaan sen verran "stara"rumpali(ei siis mun bändin) kyseessä, ettei uskaltanut ehdottaa. Eikös laiteta kaikille rumpaleille sähkörummut, se ois rock, tai not=) | |
![]() 14.01.2008 22:18:12 | |
Eikös laiteta kaikille rumpaleille sähkörummut, se ois rock, tai not=) Tai sit vaan rumpalin pitää opetella soittamaan - hiljaa. Ampukaa vaan, mutta kyllä mun mielestä hyvä rumpali osaa soittaa myös hiljaa. Esim Sami Kuoppamäki kuullosti Bar Loosessa helvetin hyvältä. Tila on pieni, mutta vola sopiva. Circusfolk Making Faces ulkona 13.11, käy kuuntelemassa www.myspace.com/circusfolkband | |
![]() 14.01.2008 22:20:04 | |
Tää koko homma on jotenkin niin tyypillistä; laitetaan livemesta paikkaan, joka ei kerta kaikkiaan sovellu elävälle musiikille... ja sitten vielä profiloidutaan raskaampaan musaan... Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan) | |
![]() 14.01.2008 22:35:02 | |
Tai sit vaan rumpalin pitää opetella soittamaan - hiljaa. Ampukaa vaan, mutta kyllä mun mielestä hyvä rumpali osaa soittaa myös hiljaa. Esim Sami Kuoppamäki kuullosti Bar Loosessa helvetin hyvältä. Tila on pieni, mutta vola sopiva. Hyvä rumpali osaa soittaa myös hiljaa, totta. Mutta osaa musasta on soitettava lujaa, jottei se kuulosta paskalta. Sit on tietysti se peruskysymys, että miksi joku bändi menee keikkapaikkaan, jossa ei voi soittaa rokkia rokin vaatimalla tavalla? Tai miksi keikkapaikka haluaa paikalle rokkiorkesterin, jos siellä ei voi soittaa rokkia? Ja rumpalin näkökulmasta sama: Mä en ainakaan ala pilaamaan peltieni ja rumpujeni soundia jollain keinotekoisella demppaamisella tai ala pilaamaan meidän biisejä hiljaa hissuttelemalla. Tosin en mä niitä pilaa silläkään, että soittaisin koko ajan täysiä. Rummut nurin ja nussimaan! | |
![]() 15.01.2008 08:53:52 (muokattu 15.01.2008 08:54:11) | |
Ja rumpalin näkökulmasta sama: Mä en ainakaan ala pilaamaan peltieni ja rumpujeni soundia jollain keinotekoisella demppaamisella tai ala pilaamaan meidän biisejä hiljaa hissuttelemalla. Tosin en mä niitä pilaa silläkään, että soittaisin koko ajan täysiä. Niin ja mä en laita kitarasta volaa alemmaksi pilaamaan putkisoundia=) Valitettavasti rumpalilla toi volan alentaminen ei ole noin yksinkertaista. Ja toki hyvät jätkät osaa vetää hiljaa ja kovaa. Mutta kun ei noita ihan joka bändistä vaan löydy, eikä Kuoppiksen tasoisia ihan joka toisestakaan=) Mun mielestä kokonaisuus on se mikä ratkaisee, ei se demppaus ratkaisevasti huononna(IMO) niiden peltien soundia, ja jos sillä saadaan ne uppoamaan musaan, niin aina vain parempi. Vähän niin kuin kitarasoundi, se maailman paras soundi yksin soittaessa, ei välttämättä bändin kanssa ole se toimivin. Valittevasti joka bändi tässä maassa ei pääse noihin isoihin baareihin, tai sitten niihin pääsee viikolla, mikä on ihan turhaa hommaa, kun ei viikolla saa jengiä liikkeelle. Sitten noissa pikkupaikoissa pitää vähän säätää... Hissuttelu on perseestä, vähän piti provosoida sähkörummuilla, siis mä en oikeesti sellaisten värkkien kanssa suostu soittamaan=) | |
![]() 15.01.2008 09:11:22 | |
Mun mielestä kokonaisuus on se mikä ratkaisee, ei se demppaus ratkaisevasti huononna(IMO) niiden peltien soundia, Ei, mutta usein ne riittävät teippaukset muuttavat pellin fysiikkaa radikaalisti jolloin ne hajoavat huomattavasti helpommin. Puhumattakaan soittotatsista joka muuttuu luokkaan uuninpellit. Ja jottei muuta luulla niin kyllä, olen teipannut omiani ja omistan sähkörummutkin. No one prayed for Sodom
Osta levy | |
![]() 15.01.2008 09:28:16 | |
Ei, mutta usein ne riittävät teippaukset muuttavat pellin fysiikkaa radikaalisti jolloin ne hajoavat helpommin. Puhumattakaan soittotatsista joka muuttuu luokkaan uuninpellit. Ja jottei muuta luulla niin kyllä, olen teipannut omiani ja omistan sähkörummutkin. Elämä on valintoja täynnä, joskus pitää uhrautua suuremman hyvän, minkä hyvän muka, puolesta=). Noi pitää varmasti täysin paikkaansa ja siitä en lähde kiistelemään. Itse en rumpuja soittele kuin hyvin hyvin huonosti ja tottakai ilman minkäänlaista tatsia, joten teippaukset ei meikää haittaa... | |
![]() 16.01.2008 17:32:12 (muokattu 16.01.2008 17:33:04) | |
Omistajatyttösen kanssa aikanaan jo sovittiin kertaalleen tosta kaupat, mutta päätti sitten perua kun yksi bändi huippukamojen kera oli onnistunut soittamaan tarpeeksi hiljaa kuulemma... Heh. Rumpalin soittotatsilla ei tosiaan ole mitään tekemistä sen kanssa kuinka kovaa se mökä sieltä lavalta lähtee. Kuulostaa Karinalle. Varoituksen sana: Mikäli tonne Danten "lauteille" keikalle menee, tai on ylipäätään paikan kanssa tekemisissä siten että teille jotain pitäisi maksaa, niin älkää poistuko paikalta ilman rahoja. Pulju on todennäköisesti taloudellisissa vaikeuksissa, koska yhtä 400 euron laskua eivät ole pystyneet 3kk aikana hoitamaan. Pari kertaa jopa soitin Karinalle ja selityksiä ja lupauksia riitti, mutta rahoja ei tullut. Laitoin lopulta laskun perintään. Katsotaan tuottaako tulosta, vai pitääkö mennä itse käymään. Eiköhän ton pleksikaupankin kariutumisen todellinen syy ole finanssipuolella. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)