Aihe: Metallica
1 2 3 4 5269 270 271 272 273497 498 499 500 501
Hanok
03.06.2014 11:44:40
Tässäpä parit kommentit näkemistäni keikoista:

Jäähalli 19.11.1996 Load-kiertueelta:
Tämä oli ensimmäinen näkemäni "iso" keikka, ja kyllähän se oli elämys. Minäkään en etukäteen tiennyt palavista roudareista tai kaatuvista valopylväistä. Hallin keskelle sijoitettu lavarakennelma oli muutenkin todella komea. Apocalyptica oli myös siisti lämppäri. Vaikea enää näin pitkän ajan jälkeen arvioida keikkaa mitenkään muuten kuin toteamalla, että kokemus oli hieno. Täytyykin virkistää muistoja Cunning Stuntsin kanssa.

Olympiastadion 28.5.2004:
Stadion ei oikein keikkapaikkana innostanut, mutta muuten fiilis oli hyvä. Settilistalta löytyi sellaisiakin biisejä, joita olin toivonut kuulevani livenä jo edellisellä kerralla. Kokemuksena mikään ei tietenkään vedä vertoja ekalle kerralle.

Laululava, Viro, Escape From the Studio Tour 06:
Tämän eteen tuli nähtyä vähän tavallista enemmän vaivaa, ja hyvä reissu olikin. Kyseessä oli vielä Master of Puppetsin juhlavuosi, joten bändi soitti levyn kokonaisuudessaan. Laululava osoitti, että järjestelyt voivat toimia sujuvasti jopa 80 000 hengen keikalla. Hyvä meininki, kelpo sää, Puppets. Ehdottomasti hyvä keikka ja reissu.

Hartwall Areena, Helsinki (15. kesäkuuta 2009), Death Magnetic -kiertue:
En ole varma kummalla kahdesta keikasta kävin, mutta veikkaisin jälkimmäistä. En ollut lainkaan innostunut DM-levystä ja sen materiaali oli aika vahvasti edustettuna keikalla. Käytössä oli taas vuoden '96 lavaa muistuttava rakennelma hallin keskellä. Plus-puolena tässä oli, että teinivuosien idolit pääsi tällä kertaa näkemään todella läheltä. Tästä huolimatta omat fiilikseni jäivät hyvin laimeiksi, ja oman subjektiivisen näkemykseni mukaan tämä oli huonoin näkemäni Metallican keikka. Lämppäreillä oli käytössään hyvin rajoitettu osa sekä lavasta, että PA-kapasiteetista. Minusta sekin vaikutti vähän halpamaiselta, vaikkei olekaan mitenkään erityisen epätavallista.

Sonisphere 2014, 28.5.2014, Hietaniemi:
Tänä päivänä on aika vaikea arvailla etukäteen mitä Metallicalta odottaisi livenä. Vaan pitihän sitä lähteä katsomaan kun sopiva tilaisuus tuli. Mikäs sen mukavampaa kuin hengailla biitsillä ja kuunnella musaa... paitsi jos on 7 astetta lämmintä ja vettä sataa.
Sääoloista huolimatta keikka osoittautui positiiviseksi yllätykseksi. Ensimmäisten viiden levyn matskuun hyvin vahvasti perustuva setti toimi erittäin hienosti, vaikka en olisi itse yhtään pahastunut Load-aikaistenkaan biisien kuulemisesta. Onhan sekin toisaalta aika karua, että yleisön äänestämästä setistä jää suorilta pois puolet bändin levytetystä tuotannosta. Tällä kertaa kuullusta materiaalista Justice-kama upposi minuun parhaiten - myös se paljon puhuttu Frayed Ends. Sen osalta esitys ei ollut mitenkään muita biisejä heikompi ja toimi itse asiassa mainiosti.
Muut ovat täällä jo kommentoineet, ettei Lars tällä kertaa ollut ryhmän heikoin lenkki. Olen samaa mieltä: kitaristeilla oli enemmän ongelmia joidenkin biisien kanssa. Kylmällä säällä oli varmasti vaikutusta tähän. Kokonaisuutena bändillä tuntui silti olevan hyvä drive päällä.
Kaikkiaan keikasta jäi hyvä maku. Paljon parempi kuin edellisestä. Kokemuksena lähimpänä Tallinnan keikan tunnelmaa.
Dredder
03.06.2014 12:24:48
Hanok
03.06.2014 14:48:04
Dredder: Virallinen video Helsingin keikalta: https://www.youtube.com/watch?v=i11 … =PLJvQXRgtxlulYgB1tznRR0h8biN2QCiM7

Kappas, siinä videossa on sitten vähän muutakin kuin pelkkä Sandman...
Ruutukunkku
03.06.2014 15:21:41
Hanok: Kappas, siinä videossa on sitten vähän muutakin kuin pelkkä Sandman...

Näköjään. Ihan tommosta kivan näköistä feediä. Onkohan koko keikka kuvattu tollain - ja varsinkin - saiskohan sitä mistään haalittua itselle?
I can see clearly now, a painful vision indeed.
Hetfield
03.06.2014 16:46:15 (muokattu 03.06.2014 16:46:35)

Hanok: Hartwall Areena, Helsinki (15. kesäkuuta 2009), Death Magnetic -kiertue:
En ole varma kummalla kahdesta keikasta kävin, mutta veikkaisin jälkimmäistä. En ollut lainkaan innostunut DM-levystä ja sen materiaali oli aika vahvasti edustettuna keikalla. Käytössä oli taas vuoden '96 lavaa muistuttava rakennelma hallin keskellä. Plus-puolena tässä oli, että teinivuosien idolit pääsi tällä kertaa näkemään todella läheltä. Tästä huolimatta omat fiilikseni jäivät hyvin laimeiksi, ja oman subjektiivisen näkemykseni mukaan tämä oli huonoin näkemäni Metallican keikka. Lämppäreillä oli käytössään hyvin rajoitettu osa sekä lavasta, että PA-kapasiteetista. Minusta sekin vaikutti vähän halpamaiselta, vaikkei olekaan mitenkään erityisen epätavallista.

Olin noilla Hartwallin molemmilla keikoilla, mutta toisesta jäi jotenkin paremmat fiilikset kaikkinensa, soitto oli tiukempaa ja Leper Messiahkin tuli yms. Myös Death Magneticin aloitusraidat keikan ekoina biiseinä toimi svidun hyvin itelle. Mutta yksi biisi vähemmän DM:ltä ja jotain vaikka Loadilta tilalle, niin olisi ollut vielä kovempi.

Hienoa, että tuli tuommoinen kunnon puolen tunnin setti videomatskua Helsingistä. Frayed toimii hyvin, toivottavasti soittavat sen uudestaan Glastonburyssä.
"I hope you've had all the children you want... 'Cause this is gonna blow your balls off."
apropoo
03.06.2014 17:00:48
Minäkin olin Viron keikalla ja Sonispheressä '09. Nyt jäi väliin..
Frayed Ends of Sanityhan taittui videon perusteella ihan kuin levyllä!
Sawez
03.06.2014 19:18:52

Iskariot: Saakos näitä johonkin näkyville? Uusimmassa Infernossahan oli pieni juttu Nivalan keikasta parin foton kera.

https://plus.google.com/photos/1177 … 614936710737?authkey=CInG5Z-Llp34IQ

Tuolla olis.
"Ei sillä ole väliä onko kova puoltahtia edessä tai takana, kunhan vaan on kova." -slipoilfan-
LyraB
03.06.2014 21:47:33
2007 Olympiastadion:
-Ensimmäistä kertaa katsomassa ja toki nuoruuden innolla. Liput myytiin nopeasti ja saatiinki peruutuspaikat katsomoon. Itse keikkahan oli settilistan puolesta mitä mainioin näin ekaksi kerraksi, sillä siellähän vedettiin järjestään viiden ekan levyn biisejä. Lukuunottamatta Memory Remainsia ja No leaf cloveria (mikä on itsessään harvinaisuus livenä). Hetfieldin laulu oli tuohon aikaan muistaakseni pahaa jodlaamista, mutta muuten bändi tuntui ihan tuon ajan perustiukalta. Kenttäpaikoille halutti ihan s*atanasti, sen muistan.

2009 Hartwall (jälkimmäinen):
-Tälläkin kertaa liput meni alta aikayksikön, mutta saatiin jonkunlaiset katsomopaikat. Areenalle saapuessa löydettiin samankokoinen kolmen hengen porukka jotka halusi vaihtaa kenttäpaikkansa katsomolippuihin, joten senhän me teimme. Eturivistä katseltiin ja tunnelmahan oli mitä mainioin uusien paikkojen vuoksi. Lämppäreistä ei saanut mitään selvää, johtuni ilmeisesti ihan miksauksesta. Itse tykkäsin kun DM:n biisejä tuli pitkin settiä ja muutenkin ne arkut katossa yms. toi sellaista ainutlaatuisuuden tunnetta oikeana Metallican levykiertueena.

2009 Pori
-Tällä kertaa lippujen suhteen ei paniikkia. Muutenkin taisi olla muistaaksei extemporelähtö. Järjestelythän petti, sen tiedämme. Itse liikuin alueella yksin ja se helpotti liikkumista yms. Lisäksi sain tuotua pari eväsleipää messissä joten ei ruokaakaan tarvinnu turhemmin jonotella. Eturivistä tuli tämäkin kateltua hyvällä meiningillä. Settilista oli areenan keikkaan verrattuna erilainen, sillä nyt oli huomattavasti vähemmän DM:n biisejä. Batterylla muistaakseni alkoi

2012 Kalasatama
Reissun myötä löysin uuden fanitettavan bändin, Ghost. Ihan huikea veto! Pääesiintyjäkin veti mukiinmenevästi, vaikkakin settilistasta en pitänyt. Black albumin rullaaminen kokonaisuudessaan kuulosti uutisena metallica.comissa hyvältä, mutta paikan päällä homma alkoi puuduttamaan. Toki oli hienoa kuulla sellaisia biisejä mitä harvemmin (jos enää ikinä) kuulee metallicalta. Hit the lights oli positiivinen ylläri aloitukseksi.

2014 Hietsu
Muutama sivu taaksepäin laitoinkin jo kommentia. Nyt huuman jälkeen pystyy kuitenkin ehkä paremmin ajattelemaan. Ensinnäkään sää ei haitannut allekirjoittanutta yhtään, johtunee siitä että tuli pukeuduttua sen verran hyvin. Äänestys-ajatuksesta en ollut sen kummemmin innostunut, koska tiesin että tullaan kuulemaan peruskauraa. Noh, Frayed ja Whiskey oli ne positiivisimmat jutut. Jamesin karisma tuntuu kasvaneen koko ajan iän myötä, mutta Kirkin taas kadonneen. Hammetthan soitti aivan räpeltäen harmaine hiuksineen, samalla kun Lars yllätti positiivisesti. Mutta kaikenkaikkiaan, kannatti lähteä!

Taitaa olla niin, että tulee mentyä katsomaan kaikki tulevat Suomen keikat tältä bändiltä. Nyt on jo värisuora ja aikakin tulee kohta vastaan.
VIPMetal
03.06.2014 23:37:47

Hanok: Kappas, siinä videossa on sitten vähän muutakin kuin pelkkä Sandman...

No jooo, olipahan kiva video kattoa. Metallica on vaan kertakaikkiaan kova bändi, totta kai tähän vaikuttaa siis se että oon 33v ja kuunnellu noita tyyppejä 10-v asti ja aloittanu soittamisen noiden tahtiin... Eli siis oon vanha paska, mutta kyllähän ne vielä vetää hienosti!
Myykää mulle joku akustinen kitara, pikaviestiä kiitos! Kokopuukansi vähimmäisvaatimus.
Jucciz
04.06.2014 03:53:37
VIPMetal: No jooo, olipahan kiva video kattoa. Metallica on vaan kertakaikkiaan kova bändi, totta kai tähän vaikuttaa siis se että oon 33v ja kuunnellu noita tyyppejä 10-v asti ja aloittanu soittamisen noiden tahtiin... Eli siis oon vanha paska, mutta kyllähän ne vielä vetää hienosti!

Aika samoissa mennään, vuosi sinne tai tänne. :)
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Musta Arkipyhä
04.06.2014 08:22:22 (muokattu 04.06.2014 08:23:30)
Tuota virallista videota katsoessa tuli joku ihmeen "valaistus": St.Angerhan saattaapi livenä toimia ihan pirun hyvin! Itse asiassa biisi kuullosti pitkästä aikaa kuultuna oikein hyvältä.

Mikähän mua vaivaa? :-P

No anyway: Bändi lienee nyt kovimmassa tikissä soitannollisesti kuin vuosikausiin.Ja Hetfieldin menoa Sandmanissa ei voi kuin ihailla.Ukolla on homma hallussa kaikin puolin.
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
Ruutukunkku
04.06.2014 09:51:25
PsychedelicWarlord: Tuota virallista videota katsoessa tuli joku ihmeen "valaistus": St.Angerhan saattaapi livenä toimia ihan pirun hyvin! Itse asiassa biisi kuullosti pitkästä aikaa kuultuna oikein hyvältä.
.

Mulle tuli ihan samat ajatukset! Hyvää rässivääntöähän se loppujen lopuksi on. Aiemmin oon vihannu koko biisiä, mutta ehkäpä tosiaan livenä... Soittihan ne sen 2004 ja paikalla olin, mutta ei muistikuvia.
Iskariot
04.06.2014 10:03:35
Sawez: https://plus.google.com/photos/1177 … 614936710737?authkey=CInG5Z-Llp34IQ

Tuolla olis.

Kiitos tästä, hienoja fotoja.
That's all folks!
Burn
04.06.2014 10:29:15

Dredder: Virallinen video Helsingin keikalta: https://www.youtube.com/watch?v=i11 … =PLJvQXRgtxlulYgB1tznRR0h8biN2QCiM7

Voi luoja tuota tuning roomin soitantaa. Tulee mieleen StSandersin shreds-videot.
Perzzza: vitsit se on kovaa kamaa kun varaanit syo lihaa metsassa. LATAA NEREUS VELOITUKSETTA!
aivokuolio
04.06.2014 11:46:13
PsychedelicWarlord: Tuota virallista videota katsoessa tuli joku ihmeen "valaistus": St.Angerhan saattaapi livenä toimia ihan pirun hyvin! Itse asiassa biisi kuullosti pitkästä aikaa kuultuna oikein hyvältä.

Mikähän mua vaivaa? :-P

St. Angerin backlash-arvostuksen era on alkanut NYT. Tais Loadeillakin mennä aika monta vuotta ennenkuin jengi rupes funtsimaan että hetkinen, eihän tää niin totaalista paskaa olekaan. 10 vuoden päästä täällä joku alkaa nostelemaan esiin pointteja jotka tekee Lulusta maagisen.
Arkka
04.06.2014 12:11:40

aivokuolio: St. Angerin backlash-arvostuksen era on alkanut NYT. Tais Loadeillakin mennä aika monta vuotta ennenkuin jengi rupes funtsimaan että hetkinen, eihän tää niin totaalista paskaa olekaan. 10 vuoden päästä täällä joku alkaa nostelemaan esiin pointteja jotka tekee Lulusta maagisen.

Haha, näin se menee. Voin kertoa, että tunnistan tuon ilmiön itsessäni hyvin vahvana.
Hanok
04.06.2014 12:23:56
aivokuolio: St. Angerin backlash-arvostuksen era on alkanut NYT. Tais Loadeillakin mennä aika monta vuotta ennenkuin jengi rupes funtsimaan että hetkinen, eihän tää niin totaalista paskaa olekaan. 10 vuoden päästä täällä joku alkaa nostelemaan esiin pointteja jotka tekee Lulusta maagisen.

No, onhan se kuitenkin vähän eri asia. Tuossa oli puhe siitä, että biisi St. Anger voi toimia livenä paremmin kuin levyllä. Riippumatta siitä mitä mieltä on levyversiosta sinällään.

Omalla kohdallani sama ilmiö tuli vastaan I Disappear -biisin kanssa. En ole siitä levytetystä versiosta oikein koskaan välittänyt, mutta livenä toimi paremmin. Vuoden 2004 Olympiastadionin keikalla tuo kuultiin.

Melkein samaan aiheeseen liittyen, yksi suosikkibiiseistäni tämän pumpun tuotannosta on No Leaf Clover. Siitähän ei muuta versiota ole tietääkseni julkaistu, kuin S&M:n sinfoniaorkesterilive. S&M:n DVD:ltä löytyy kuitenkin koko videon audioraidat myös bändiversiona (jossa orkesteria ei siis ole juurikaan mukana). Näemmä No Leaf Clover löytyy Youtubestakin:
https://www.youtube.com/watch?v=VZLFpNb2PNI
Minun makuuni tuo toimii erittäin hyvin myös ilman orkesteria. Onkohan biisiä soitettu keikoilla myöhemmin?
Ruutukunkku
04.06.2014 12:27:45
Hanok:
Minun makuuni tuo toimii erittäin hyvin myös ilman orkesteria. Onkohan biisiä soitettu keikoilla myöhemmin?

mm Helsingissä 2007.
JPursiainen
04.06.2014 14:43:33
Häiritseeks ketään muuta et James unohti tos Frayed Endsis, että viimene kertsi on "myself is after me" eikä "everyone's after me"? Se on kumminkin se viimenen koukku koko kappaleessa, vähän niinku And Justice for Allin "I can't believe the price, we pay.."
Mikään soitin ei kädessä pysy, mutta kuunnella tykkään sitäkin ahkerammin.
bedlam
04.06.2014 15:04:04

Kyllä kai tuosta levystä monet diggaili jo sen ilmestyessä? Itse muistan vieläkin kun kuuntelin levyä ekaa kertaa leveä virne naamalla. Siis ihan hyvässä mielessä :D Toi nimibiisi ei iskenyt ollenkaan, mutta esim. sitä seuraavat pari biisiä kyllä. Vois ottaa automusaksi, vuosia on edellisestä kuuntelusta aikaa.
http://www.petrilampela.net
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)