Aihe: Amorphis
1 2 3 4 525 26 27 28 29 30
Tuomoo
18.06.2021 22:41:42
Jeszse: Mun mielestä se Magic & Mayhem levy on hyvä johon on äänitetty Joutsenen kans niitä vanhoja biisejä.

Tää on kyllä kova.

Tales on omissa kirjoissa aika korkealla, mutta jos kaikista näiden levyistä pitäisi rankata ykkönen niin mulla se on Skyforger. Tuo kolisi aikoinaan niin sanoinkuvaamattoman lujaa, ja viimeksi pari viikkoa sitten tuo tuli kuunneltua läpi. Toimii edelleen, tosin onhan levyllä joitakin vähän löysiäkin biisejä. Mutta yksistään Sampo on jo biisinä sellainen, että nostaa levyn arvoa omissa silmissäni reilusti ylöspäin.

Silent Watersia tuli kuunneltua silloin kun levy julkaistiin, mutta en ole tuota sen jälkeen kuunnellut. En edes muista yhtään biisiä ko. levyltä, pitääpä kuunnella tuo jossakin välissä uudelleen.
Osta kitara
19.2.2021 never forget
juhokoo
21.06.2021 11:42:54
Silent Waters on oma suosikki näistä Joutsenen aikaisista levyistä. Ei mikään hittilevy (pois lukien ehkä Her Alone) kuten Eclipse ja Skyforger, mutta todella tiukka ja tasainen levy.
Exhausted
23.06.2021 23:40:03 (muokattu 23.06.2021 23:41:18)

The Beginning of Times oli mielenkiintoinen levy, tosi paljon kaikenlaisia vaikutteita. Paljon hyviäkin juttuja mutta aika hajanainen paketti.

Circle aika samankaltainen, mutta terävämmät ja jykevämmät saundit sekä Joutsen vetää aika erilaista örinää. Ei ehkä yhtä tarttuvia biisejä kuin edeltäjällä.

Molemmissa on ainakin viikinkivenefolkmetallia, modernia death metallia, proge metallia, rytmikikkaiua, Hammond-huilu-seiskari-proge-pilpotusta, Nightwish-äänimaisemia, sonatatuplabasariadelaykitaranakutusta ja poppimelodioita.

Kaivoin tuossa myös Amorphiksen keikkavideon vuodelta 1994. Ilmeisesti Ville Tuomen kliinit vokaalit vaan jätettiin vetämättä keikoilla, kukaan jäsenistä ei siis yrittänyt vetää niitä eikä Tuomi ollut rundeilla mukana.
Daagen
24.06.2021 09:17:02
Exhausted:

Kaivoin tuossa myös Amorphiksen keikkavideon vuodelta 1994. Ilmeisesti Ville Tuomen kliinit vokaalit vaan jätettiin vetämättä keikoilla, kukaan jäsenistä ei siis yrittänyt vetää niitä eikä Tuomi ollut rundeilla mukana.

Kyllä tällä keikalla joku vetelee kliinejä, onko se Tuomi vai ei niin en tiedä:)
https://www.youtube.com/watch?v=O1eJwozA-bA
Shredator
24.06.2021 09:55:47

Tuomi oli ainakin tietääkseni Euroopan keikoilla mukana, mutta ei noissa jenkkikeikoilla.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
Exhausted
24.06.2021 10:01:48

Aivan, mä katsoin tämän jenkkilivevetäisyn

https://www.youtube.com/watch?v=TJOkjFL-DEU&ab_channel=aocidicoa
Tuomoo
25.06.2021 01:17:03 (muokattu 25.06.2021 01:21:33)
Daagen: Kyllä tällä keikalla joku vetelee kliinejä, onko se Tuomi vai ei niin en tiedä:)
https://www.youtube.com/watch?v=O1eJwozA-bA

On se Tuomi: https://youtu.be/O1eJwozA-bA?t=1477

e: ajankohtaan sopivasti, oon itse ekan kerran törmännyt Amorphikseen eräänä juhannusaaton aattona. Ja levy oli luonnollisesti Tales. Laitoin tuon keikan soimaan alusta lähtien, ja jumankauta kun In the Beginning kolisee edelleen. Aivan tautisen kova biisi.
Osta kitara
19.2.2021 never forget
Shredator
25.06.2021 06:51:59

Juhannusmusiikkinahan toimii aina Drowned Maid :)
Tympee Huttunen
25.06.2021 08:02:53
On Rich and Poor sisältää parhaan tässä maassa tehdyn riffin. Prove me wrong.
Shredator
25.06.2021 11:43:28

Tuomoo: ja jumankauta kun In the Beginning kolisee edelleen. Aivan tautisen kova biisi.

Tämäpä se on. *From the heaths of...Kalevala! * -kohta aiheuttaa vieläkin kunnon hihhulitilat :D
Tympee Huttunen
10.11.2021 17:44:29 (muokattu 10.11.2021 19:50:31)
Aika kovia biisejä Esa Holopaisen Silver Lake-levyllä.

Ray of Light taitaa olla parhaita kotimaassa tehtyjä biisejä pitkään aikaan, eikä vähiten Einar Solbergin huikean laulun vuoksi.
McNulty
10.11.2021 20:10:48
Tympee Huttunen: Aika kovia biisejä Esa Holopaisen Silver Lake-levyllä.

Ray of Light taitaa olla parhaita kotimaassa tehtyjä biisejä pitkään aikaan, eikä vähiten Einar Solbergin huikean laulun vuoksi.

Mä tykkään kanssa vaikka onkin todella poppis ja "rauhallinen" levy.
Uusi Amo-albumi "Halo" vissiin purkitettu ja tulossa helmikuun 11. päivä pihalle.
moving in stereo
Samjos
04.12.2021 15:04:08 (muokattu 04.12.2021 15:04:37)
Mitä mietteitä uudesta The Moon-piisistä?
Ehkä hitusen liian turvallista ja tavanomaista soundia, mutta kyllä tuo ehtaa tavaraa silti on. Pikkusen on kuitenkin uutta kokeiltu..mielenkiinnolla odotan pitkäsoittoa eikä Amorphis ole kuitenkaan etenkään Joutsenen aikaan pettänyt kertaakaan.
Se, että etukäteen kerrottu levyn sisältävän enemmän progressiivia vaikutteita, olevan raskaampi ja orgaanisempi kuin edeltäjänsä lupaa todella hyvää.
Tämä tuleva levyhän päättää trilogian johon kuuluivat albumit "Under The Red Cloud" sekä "Queen Of Time" joten eihän sitä tiedän mihin suuntaan menevät tulevan levyn jälkeen.
En tiedä vielä kun ei oo muita piisejä ulkona mutta voi olla jossain välissä ihan terveellistä miettiä muitakin tuottajia.
suojis666
04.12.2021 18:21:52
Omaan makuun juuri sitä silkkaa Joutsenen ajan takuuvarmaa keskivertaisuutta. Ensiksi meinasin sanoa pettymystä, mutta jotkut biisit on meneviä kuitenkin. Tuntuu että ovat pelanneet niin varman päälle liian kauan ja noi Bogrenin soundit ei ainakaan auta asiaa. Bändi on levyllä samanlainen, kuin livenä: suorittavat hommansa sen suurempaa yrittämättä ja mieleen ei jää mitään, vaikka mitään moitittavaakaan ei ole.
Samjos
20.12.2021 13:50:54
https://www.voice.fi/musiikki/a-211 … UENyvMG_VPdKfRAEZmCSpFjpzM0DS2yMevM

Amorphiksessa on monta eri säveltäjää ja kappaleita jää albumeilta ylikin. Lopullisen päätöksen levyn materiaalista tekee tuottaja Jens Bogren.

- Jens Bogren on ollut mukana jo kauan ja hän tekee lopulliset valinnat siitä, mitkä biisit päätyvät levylle. Jonkun verran kappaleita jää yli, ja tietenkin yhdessäkin valinnoista keskustelemme, mutta Jensillä on lopullinen valta, Joutsen sanoo.

Miun mielestä kyllä tuottajalle ei pitäisi antaa liikaa valtaa ja sanaa kuitenkaan, ellet sitten satu olemaan ihan Martin Birch:in statuksen omaava tuottaja. Tuo voi olla huolestuttava piirre nyky-Amorphis tuotannossa ja tulevaisuudessa, nyt on vaarana että levyt alkavat liikaa toistamaan toistensa tunnelmaa. Toivottavasti uusi levy on hyvä.
Arkka
20.12.2021 15:18:08 (muokattu 20.12.2021 15:23:00)

Samjos: Mitä mietteitä uudesta The Moon-piisistä?

En oo oikein ikinä bändiin päässyt sisään (en ole siis yrittänytkään - ehkä pitäisi), mutta tää toimii mulle. Jotenkin hieno vakavan huokailevasti laskevien melodioiden teema tässä. Onkohan sattumaa, että kun lauletaan kumartelusta, menee melodia laskevasti ja kun lauletaan vuoresta on nouseva(mpi) meininki (riippuen toki vähän miten tuon kuulee). Tuli vaan heti mieleen kun just jotain prosodiapaskaa katoin youtubesta.
Humanoid
28.01.2022 11:29:34
Uusi musavideo biisistä On The Dark Waters:
https://www.youtube.com/watch?v=T8aH5HVx_0c
ttpp44
28.01.2022 17:13:47
Samjos:

Miun mielestä kyllä tuottajalle ei pitäisi antaa liikaa valtaa ja sanaa kuitenkaan, ellet sitten satu olemaan ihan Martin Birch:in statuksen omaava tuottaja. Tuo voi olla huolestuttava piirre nyky-Amorphis tuotannossa ja tulevaisuudessa, nyt on vaarana että levyt alkavat liikaa toistamaan toistensa tunnelmaa.

Yhtä lailla se on artistin valinta antaa valta biisivalinnoista tuottajalle. Bändihän sen biisivalikoiman on kuitenkin tehnyt. Ja yhtä lailla bändi itse saattaisi jumittua samaan tunnelmaan ja tuottaja taas valita erityylisiä biisejä. Mutta onko sitten tehdyissä biiseissä ylipäänsä erilaista tunnelmaa? Se on artistista kiinni.
McNulty
01.02.2022 09:56:08
Mä totean, että mä olen kyllä ihan tykännyt Amorphisin Joutsenen aikaisesta materiaalista, mutta...

Tämä uusin biisi on kyllä harmillisen tylsä eikä musavideokaan anna olettaa toisin. Tasaharmaa, 100 kertaa aikaisemmin kuultu, laskelmoitu radiojööti. Hyvin vähissä, sanoisinko olemattomissa ovat seikat, jotka jäisivät mieleen tai aiheuttaisivat riemukkaita kiljahduksia.

Toivottavasti koko levy ei ole tätä. Ja voi kunpa Amorphis olisi jatkossakin bändi, eikä b(r)ändi, jolta voisi odottaa hieman kokeelliseempaakin matskua. Kun nyt tuijottaa bändin diskografiaa retrospektiivisesti, niin parhaiten ajan hammasta on kestänyt Elegy. Uudemmista tuo "Under the Red Cloud" ja "Circle" edustavat minulle sitä Amorphis-parhautta. On niilläkin toki perusvarmaa tuttua.

"The Moon" on selkeästi näistä kahdesta uudesta kappaleesta se mielenkiintoisempi.
moving in stereo
Exhausted
01.02.2022 10:53:10 (muokattu 01.02.2022 10:54:22)

Mun mielestä parhaiten ajan hammasta on kestänyt Thousand Lakes. Joutsenen ajan levyillä on kaikilla omat hyvät ja huonot puolensa, ehkä Silent Waters kuitenkin on paras kokonaisuus ja The Beginning of Times hyvänä kakkosena. Tuonelakin on hyvä levy Koskisen ajalta, Elegyssä vähän tökkii monet jutut.

Laitan uudet biisit nyt soimaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)