Aihe: Children of Bodom
1 2 3 4 522 23 24 25 26122 123 124 125 126
mhaarala
07.02.2006 15:14:41
Ongelma vaan mun mielestä usein noissa perinteisten saundien, kuten hammond, piano, rhodes yms. lead-käytössä on se, etteivät ne pure tarpeeksi kun alla on jykevä hevivalli vaan jäävät helposti huomiotta.

Nämä ongelmat on usein ratkaistavissa soundeja ja sovituksia viilaamalla. Esim. TOC:n Pervertigossa on pianolla soitettu soolo kohdassa, missä pohjalla on rummut, basso, hammond ja kitaraa kliinillä soundilla. Se tuo piisiin todella hienoa vaihtelua ja vähän kontrastia hiljaisempien/rauhallisempien ja raskaampien rallattelukohtien välillä.
Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
Resonance
07.02.2006 16:19:33 (muokattu 07.02.2006 16:19:49)
Nyt poijjaat lähtee pohtimaan syna leadeja pikkusen liian vakasvasti.. Huomatkaa keskustelun aihe. Jos ei tykkää niin ei tykkää ja sillä selvä.
Olen kuullut että LE sarja on yhtä kun paskan kanssa :D -Seth-
John Titor
07.02.2006 16:32:12 (muokattu 07.02.2006 16:35:10)

Nämä ongelmat on usein ratkaistavissa soundeja ja sovituksia viilaamalla. Esim. TOC:n Pervertigossa on pianolla soitettu soolo kohdassa, missä pohjalla on rummut, basso, hammond ja kitaraa kliinillä soundilla. Se tuo piisiin todella hienoa vaihtelua ja vähän kontrastia hiljaisempien/rauhallisempien ja raskaampien rallattelukohtien välillä.

Argh. Totta kai ne ovat ratkaistavissa sillä tavalla, jos pianoa haluaa käyttää niin kuin minäkin pianoa käyttäisin sovituksissa, mutta kyse on siitä, että jos haluaa perkele purevan lead-saundin niin perkele millainen sen pitäisi hevimiehen mielestä olla jos Johanssonin, Rudessin, Wirmanin, Anderssonin, Sherinianin ja Mooren lead-saundit ovat huonoja. Se mua tässä kiinnostaa. Jos haluaa pianon tai hammondin niin sitä voi käyttää, mutta se ei ole pureva lead-saundi. Toimisihan akustinen kitarakin Bodomissa, jos pudottaisi kaiken taustalta soolojen aikana pois, eikö niin? Häh.

Nyt poijjaat lähtee pohtimaan syna leadeja pikkusen liian vakasvasti.. Huomatkaa keskustelun aihe. Jos ei tykkää niin ei tykkää ja sillä selvä.

No niin, tässä on taas malliesimerkkiä siitä, kuinka asioita halutaan kehittää. Mitä jos vaikka sattuu kiinnostamaan se, että mikä niitten synaa dissaavien mielestä siinä synassa on vikana? Onko syy itse soittimessa vai onko niissä saundeissa oikeasti jotain kehitettävää. Sellainen on äärimmäisen kiinnostavaa kun tämä kuitenkin on muusikoiden.net eikä musiikinkuuntelijoiden.net, vai olenko väärässä?
McNulty
07.02.2006 17:06:45 (muokattu 07.02.2006 17:10:57)
Miksiköhän Dimebag soitti sellaisella äärimmäisen särötetyllä, purevalla saundilla eikä Stevie Ray -tyyppisellä overdrive-bluessaundilla? Siksi että sille oli joku peruste - se ei ollut tarpeeksi voimakas ja pureva saundi Dimebagin tarkoituksiin.

Niin... ota myös huomioon että Dimebag hoitaa YKSIN bändissä kitaroinnin ja vastaa pitkälti melodiasta. Siellä ei ole toista kitaristia lainkaan. Ja jos olet Panteraa koskaan livenä nähnyt tai edes kuullut, niin tiedät että heidän soundinsa rakentuu myös vahvasti siihen että bassosoundi on rankka ja se tukee kitaraa. Dimen soundi oli massiivinen juuri siksi, ettei se kuulostaisi tuhnulta vaikka hän soittaisi leadia. Samoin Vinnie vahvisti poppoota omalla TYYLITAJUISELLA rummutuksella.

Jännää on se, että vaikka Bodomissa on kaksi kitaristia, basistilla lievästä särötetty soundi ja vielä kosketinsoittaja, niin soolot kuulostavat jollain tavalla monotonisen "ponnettomimmilta". Esim. syna-jutut ovat levyltä toiselle aina sitä yhtä ja samaa. Eli kun kuulet ensimmäisen kitara+syna unisono soolon, niin olet kuullut jo kaiken. Se vain ei enää jaksa yllättää millään tavalla.

Tässä tapauksessa on mielestäni kyse samasta asiasta - minkälainen synalead olisi sellainen, joka ei kuulosta Nintendolta, vaan ilmaisuvoimaiselta, purevalta ja coolilta?

Jaa'a... vaikea sanoa kun koskettimia on useita erilaisia enkä ole NIIN perehtynyt niihin. Jotain sellaista kuitenkin joka poikkeaa siitä mitä on nyt jo Bodomin kohdalla kuultu useamman levyllisen verran.

Samoin myös sen syntikan sovittaminen biiseihin on taito- ja tyylilaji. Esim. Towards Dead Endissä minä jättäisin ne tappavan tylsät synamatot (jotka muuten soi koko biisin ajan) pois sieltä. Ja noi alun lead-kohtaukset voisi vetästä vaikka harmoniassa toisen kitaran kanssa, kuin että unisonossa nintendo-soundilla.

Eli onko kukaan koskaan ajatellut että koskettimet olisivat hevibändissä vähemmän esillä olevassa roolissa. Esim. siten että niitä käytetään vain tehosteena tms. Nyt siihen hommaan kypsyy aika nopeasti kun ne vakio-matot ja sawleadit ovat biisissä toisensa jälkeen. Panostusta sovituksiin...

Mielestäni olisi huomattavasti mukavamman kuuloista jos syna soittaisi kitarasoolojen aikaan esim. hammondilla sellaista taustaa tukevoittavaa murinaa. Ja antaa kitaristien hoitaa kitarasoolot... esim. slayerin tapaan että ensin Hanneman ja sitten King perään. Jossain biisissä voisi toki olla synasoolokin, missä pianosoundilla lähtee upea soolo ja kitarat vastaavat puolestaan siitä taustavallista. Ja tosiaan, sitä synasooloa ei kannata kuluttaa jokaisessa biisissä.

PS. tuo se synasi tänne niin katsotaan siitä hyvä leadsoundi sulle. Vaikea ruveta kitaristina neuvomaan MIKÄ on se soundi kiippareista jolla lead tulee vetästä kun ei ole tietoa millaisia soundeja esim. jostain työasemasta saa irti. Tiedän vain kitaristina ja useamman vuoden bänditouhuissa mukana olleena sen mikä kuulostaa huonolta omaan korvaan. Sanotaanko niin että hyvä synasoolosoundi on sellainen mikä ei yritä matkia skittaa.

Oletko kokeillut esim. vaskiosastoa tai vaikka jotain klarinettia? Tai mitä jos se soolosoundi olisikin vain sellainen hempeä helinä tyyliin triangeli? :) Kannattaa etsiä ja säheltää sen oman syntikan kanssa sen verran että pystyy repimään sieltä ulos muutakin kuin "ne perinteiset".
Dimebag Darrell - 1966-2004 Never forgotten!
While you talk the talk, I walk the walk!
Samppa90
07.02.2006 19:30:54
Hehe, mitähän Laiho sanoisi jos lukisi tätä :D
Ajattelisi varmaan: "mulle ihan sama mitä nörtit jauhaa internet keskustelu palstalla, sit ku ne tekee parempaa musaa ku mä tai heittää enemmän keikkoja ku mä, niin olen huolissani"

Laiho sano yhessä haastattelussa jotain M.netistä koska täällä oltiin puhuttu paskaa jne... Ilmeisesti se on siis käyny täällä(joskus)!pistän linkin jos löydän sen.
Hevi-Mies on eri mies.
Resonance
07.02.2006 20:48:39
Terveisiä Laiholle, jos sattuu tätä lukemaan. l0l =)
Olen kuullut että LE sarja on yhtä kun paskan kanssa :D -Seth-
mhaarala
07.02.2006 21:30:52
Argh. Totta kai ne ovat ratkaistavissa sillä tavalla, jos pianoa haluaa käyttää niin kuin minäkin pianoa käyttäisin sovituksissa, mutta kyse on siitä, että jos haluaa perkele purevan lead-saundin niin perkele millainen sen pitäisi hevimiehen mielestä olla jos Johanssonin, Rudessin, Wirmanin, Anderssonin, Sherinianin ja Mooren lead-saundit ovat huonoja. Se mua tässä kiinnostaa. Jos haluaa pianon tai hammondin niin sitä voi käyttää, mutta se ei ole pureva lead-saundi. Toimisihan akustinen kitarakin Bodomissa, jos pudottaisi kaiken taustalta soolojen aikana pois, eikö niin? Häh.

No minua nyppii lähinnä se jos sitä samaa hemmetin soundia lykätään joka ainoaan kappaleeseen. Siihen vain kyllästyy kun sitä on liikaa.
Juunas666
07.02.2006 22:17:11
Laiho sano yhessä haastattelussa jotain M.netistä koska täällä oltiin puhuttu paskaa jne... Ilmeisesti se on siis käyny täällä(joskus)!pistän linkin jos löydän sen.

:o

By the way Perjantaina kuopiossa Viikingmusiikissa jaossa Bodomin nimmareita.

Vois käydä siellä sitten.
pahala
07.02.2006 22:22:52 (muokattu 07.02.2006 22:24:13)
En tiedä Laihosta, mutta Wirman ainakin tuolla Bodomin viralliselle foorumille kirjoittelee että miksei tännekin. ;)

e: virallinen ja virallinen, siis tuo ultimatemetallin bodom foorume jonne on linkki bändin kotisivulta.
8)
moottorisaha
07.02.2006 22:28:34 (muokattu 07.02.2006 22:32:15)

No niin, tässä on taas malliesimerkkiä siitä, kuinka asioita halutaan kehittää. Mitä jos vaikka sattuu kiinnostamaan se, että mikä niitten synaa dissaavien mielestä siinä synassa on vikana? Onko syy itse soittimessa vai onko niissä saundeissa oikeasti jotain kehitettävää. Sellainen on äärimmäisen kiinnostavaa kun tämä kuitenkin on muusikoiden.net eikä musiikinkuuntelijoiden.net, vai olenko väärässä?

Esim. Bodomilta Next In Linen synasoolosoundista tykkään helvetisti (soolo on muutenkin hyvä), mutta esim. Needled 24/7 en. Molemmissa ainakin kaksi detunetettua saha-aaltoa, mutta NIL:issä ehkä parempi envelointi filtteriin ja sopivasti rososäröä tjsp?

Ja sen verran, että mielestäni ainakin uudella levyllä ja HCDR:lla on JUURI sopivasti synamattoja. Tuo oikeisiin kohtiin lisäharmoniaa ja nostoa.
"I think that all these classical masters have one big thing in common: when they play slow, it's tasteful and when they play fast, they RIP!" - Michael Angelo Batio
McNulty
08.02.2006 01:15:39
No minua nyppii lähinnä se jos sitä samaa hemmetin soundia lykätään joka ainoaan kappaleeseen. Siihen vain kyllästyy kun sitä on liikaa.

Liikut vaarallisilla vesillä. Minut olisi varmaan jo bodom-fanien toimesta lynkattu jos olisin jotain vastaavaa kirjoitellut :)
Dimebag Darrell - 1966-2004 Never forgotten!
While you talk the talk, I walk the walk!
John Titor
08.02.2006 11:47:05

Niin... ota myös huomioon että Dimebag hoitaa YKSIN bändissä kitaroinnin ja vastaa pitkälti melodiasta. Siellä ei ole toista kitaristia lainkaan. Ja jos olet Panteraa koskaan livenä nähnyt tai edes kuullut, niin tiedät että heidän soundinsa rakentuu myös vahvasti siihen että bassosoundi on rankka ja se tukee kitaraa. Dimen soundi oli massiivinen juuri siksi, ettei se kuulostaisi tuhnulta vaikka hän soittaisi leadia. Samoin Vinnie vahvisti poppoota omalla TYYLITAJUISELLA rummutuksella.

Olet vissiin melkoinen Pantera-diggari:D Joo, tiedän että se hoitaa yksin sen kitaroinnin, niin kuin se Stevie Raykin teki. Siksi otinkin sen esimerkiksi.
Sama juttu on synan kanssa, sen saundin pitäisi olla sellainen, ettei se kuulosta tuhnulta leadia soittaessa - kirkuva, pureva lead.

Jännää on se, että vaikka Bodomissa on kaksi kitaristia, basistilla lievästä särötetty soundi ja vielä kosketinsoittaja, niin soolot kuulostavat jollain tavalla monotonisen "ponnettomimmilta". Esim. syna-jutut ovat levyltä toiselle aina sitä yhtä ja samaa. Eli kun kuulet ensimmäisen kitara+syna unisono soolon, niin olet kuullut jo kaiken. Se vain ei enää jaksa yllättää millään tavalla.

Yhtä mieltä ollaan siitä, että Wirmanin soitto on tylsää muutamia harvoja hetkiä lukuunottamatta. Mä en enää kestä niitä Wirmanin sooloja, aivan hirveää kuraa. Ja mies vielä piirtää midinä joillekin levyille soolojaan, ei siis soita niitä aina oikeasti. Näin kuulemma ainakin Kotipellon levyllä on tehty jotain.

Jaa'a... vaikea sanoa kun koskettimia on useita erilaisia enkä ole NIIN perehtynyt niihin. Jotain sellaista kuitenkin joka poikkeaa siitä mitä on nyt jo Bodomin kohdalla kuultu useamman levyllisen verran.

Samoin myös sen syntikan sovittaminen biiseihin on taito- ja tyylilaji. Esim. Towards Dead Endissä minä jättäisin ne tappavan tylsät synamatot (jotka muuten soi koko biisin ajan) pois sieltä. Ja noi alun lead-kohtaukset voisi vetästä vaikka harmoniassa toisen kitaran kanssa, kuin että unisonossa nintendo-soundilla.

Eli onko kukaan koskaan ajatellut että koskettimet olisivat hevibändissä vähemmän esillä olevassa roolissa. Esim. siten että niitä käytetään vain tehosteena tms. Nyt siihen hommaan kypsyy aika nopeasti kun ne vakio-matot ja sawleadit ovat biisissä toisensa jälkeen. Panostusta sovituksiin...

Siis hetkinen - oletkohan nyt kuunnellut kuinka tarkkaan levyjä? Mun mielestä pitkään monessa bändissä oli ja on edelleen nimenomaan se ongelma, että synat ovat tosi pienessä roolissa - pelkkänä taustamattona ja tehosteena. Miksei myös synisti saisi soittaa leadeja ja esitellä taitojaan jos niitä on? Vasta nykyään, hyvin paljon Bodomin takia, on syna päässyt myös lead-hommissa esille. Mietinkin tässä että miten hommaa voisi kehittää.

Mielestäni olisi huomattavasti mukavamman kuuloista jos syna soittaisi kitarasoolojen aikaan esim. hammondilla sellaista taustaa tukevoittavaa murinaa. Ja antaa kitaristien hoitaa kitarasoolot... esim. slayerin tapaan että ensin Hanneman ja sitten King perään. Jossain biisissä voisi toki olla synasoolokin, missä pianosoundilla lähtee upea soolo ja kitarat vastaavat puolestaan siitä taustavallista. Ja tosiaan, sitä synasooloa ei kannata kuluttaa jokaisessa biisissä.

Mun mielestä on älytöntä ajatella, että kitara olisi jotenkin oikeutetumpi lead-soitin hevibändissä kuin syna. Ei kitarasooloakaan tarvita joka biisissä, kuten ei synaakaan. Synassa on älyttömästi mahdollisuuksia erilaisiin saundeihin, miksi niitä ei saisi käyttää? Piano on piano, ei syna. Jos synaa käytetään, niin miksi sen pitäisi kuulostaa jotain akustista soitinta emuloivalta eikä synalta? Eihän sähkökitarakaan yritä emuloida akustista vaan on oma soittimensa.

PS. tuo se synasi tänne niin katsotaan siitä hyvä leadsoundi sulle. Vaikea ruveta kitaristina neuvomaan MIKÄ on se soundi kiippareista jolla lead tulee vetästä kun ei ole tietoa millaisia soundeja esim. jostain työasemasta saa irti. Tiedän vain kitaristina ja useamman vuoden bänditouhuissa mukana olleena sen mikä kuulostaa huonolta omaan korvaan. Sanotaanko niin että hyvä synasoolosoundi on sellainen mikä ei yritä matkia skittaa.

Oletko kokeillut esim. vaskiosastoa tai vaikka jotain klarinettia? Tai mitä jos se soolosoundi olisikin vain sellainen hempeä helinä tyyliin triangeli? :) Kannattaa etsiä ja säheltää sen oman syntikan kanssa sen verran että pystyy repimään sieltä ulos muutakin kuin "ne perinteiset".

Jos olet yhtään kitarapalstaa seurannut, niin kuin olet, olet varmaan huomannut että olen kitaristi. Lähinnä mua kiinnostaa tuotanto-, sävellys- ja sovitushommien puolesta se, että minkälaiset synasaundit ovat ihmisten mielestä hyviä. Jos jollain on visio siitä, minkälaisia synasaundien pitäisi olla, niin haluan tietää, koska sillä tavalla tekemäänsä musiikkia voi kehittää.

Vaskiosasto kuulostaa joko Van Halenilta, Rhapsodylta tai vaan paskalta. Nopea soitto kuulostaa huonolta vaskisimulaatioilla, koska ne eivät todellisuudessakaan ole kovin ketteriä instrumentteja. Klarinetti toimii, mutta miksi synansoittaja haluaisi yrittää matkia klarinettia? Siihen hommaan on olemassa heti tarjolla sata klarinetistia Suomen ammattikorkeakouluista ja kuulostaa varmasti paremmalta. Triangelissa, tai muussa kilinässä ei ole tarpeeksi fokusta ja intensiteettiä jotta se purisi leadkäytössä. Jotain melodioita voi toki soittaa.

Jos soittaa synaa, on mun mielestä typerää yrittää matkia jo olemassa olevia soittimia, jollei ole todella tyylitajuinen ja ymmärrä miten soittimet oikeasti toimivat - useimmiten saundeilla soitto kuulostaa aina matkimiselta, ei oikealta soittimelta.
Miksei padeja, erilaisia aaltoja, synastringejä ja muita saisi käyttää, ne ovat synaa omimmillaan. Vaikka ne eivät kuulostakaan miltään jo olemassa olevalta soittimelta, miksi niiden pitäisikään? Syntetisaattori on oma instrumenttinsa, eikä pelkkä "oikeita" soittimia matkiva laite, miksi se ei saisi kuulostaa siltä?

Lähinnä tämä johtaa siihen, että mikä niistä saundeista muka tekee muovisia? Mitä se muovinen tarkoittaa? Onnettoman kuuloista, vaiko vaan sitä, ettei saundi kuulosta miltään akustiselta instrumentilta?
mhaarala
08.02.2006 14:24:48
Liikut vaarallisilla vesillä. Minut olisi varmaan jo bodom-fanien toimesta lynkattu jos olisin jotain vastaavaa kirjoitellut :)

No se voi olla... :))

Se siinä tosin voisi olla hiukan kornia että kun minä aloin kuuntelemaan Bodomia jo ensimmäisen levyn ilmestyttyä... :P
suolintu
08.02.2006 16:39:16
Jostain kuulin huhun että bändi olisi perjantaina levykauppa äx:ssä jakamassa nimmareita, pitääkö paikkansa?

Tekis mieli hakea roopen nimmari siihen sen soololevyn(Latvala bros plays wooden eye) kansilehteen :) Miksei myös joihinkin stonen tuotoksiin..
Vomitormentor
08.02.2006 18:04:48
Menee bodareilla hyvin rundi, kun aluksi Alexi murtaa varpaansa ja sitten Jaska kylkiluunsa:)
meitu
08.02.2006 18:08:34

Menee bodareilla hyvin rundi, kun aluksi Alexi murtaa varpaansa ja sitten Jaska kylkiluunsa:)

Näin on. Lähdenpä tästä katsomaan livekuntoa Oulun Teatrialle, moro.
Ne jotka soittaa ne tietää
VeeKoo
08.02.2006 18:44:08

Äijjät on liekeis kun itteensä pieksee. Pystyyks se Jaksa vetään rundin loppuun?
Ruman ei oo varaa nirsoilla.
Vomitormentor
08.02.2006 19:18:09 (muokattu 08.02.2006 19:18:48)
Pystyyks se Jaksa vetään rundin loppuun?

Kaitpa se pystyy jotenkuten, mutta soittavat lyhyempiä keikkoja.
Samppa90
08.02.2006 19:20:00 (muokattu 08.02.2006 19:20:30)
:o

By the way Perjantaina kuopiossa Viikingmusiikissa jaossa Bodomin nimmareita.

Vois käydä siellä sitten.

Pitäsköhän suostutella mutsi Kuopioon ostos reissulle? :)Monelta noi muuten jakaa niitä ja siis 10.02.2006?
Hevi-Mies on eri mies.
MV
08.02.2006 21:30:03
Kaitpa se pystyy jotenkuten, mutta soittavat lyhyempiä keikkoja.

Ehkä ja Jaska kuulemma napsii kipulääkkeitä aamupalaksi, lounaaksi jne.:)
Kertokaapa mimmonen meno oli Oulussa...
"Jotain vtun ...emmätie mitä ne on." -Captain planet ostamistaan uudenvuoden paukuista.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)