Aihe: Children of Bodom
1 2 3 4 521 22 23 24 25122 123 124 125 126
McNulty
06.02.2006 19:40:15
Kaikki ny suuttu bonecrusherille kun vähän ravisteli bodomia? hoho...

Olen jo tottunut :)
Dimebag Darrell - 1966-2004 Never forgotten!
While you talk the talk, I walk the walk!
Decadetroll
06.02.2006 21:15:35
Sitä se on. Hernettä nenään ja paprikaa korvaan. Kyllä, Laiho teki välillä aika karmaisevia virheitä sooloissa, jos niitä verrataan levyyn, mutta hemmetin hyvin näyttivät saavan hyvän fiiliksen aikaan sekä yleisössä, että bändille itselleen. Siitä pointsit. Mieluummin katon tuollasen keikan, missä oikeasti näkyy että on hauskaa soittaa ja niin edespäin, vaikka onkin paljon virheitä, kuin vaikkapa Petruccin (whatever..) seisomista lavalla ku tikku perseessä. Enpä itse vetäisi puoliakaan noista jutuista yhtä hyvin ku poijat veti. Ja Latvala rokkasi, kuten aina.
Everything is an End..
VeeKoo
06.02.2006 21:25:11

Sitä se on. Hernettä nenään ja paprikaa korvaan. Kyllä, Laiho teki välillä aika karmaisevia virheitä sooloissa, , mutta hemmetin hyvin näyttivät saavan hyvän fiiliksen aikaan sekä yleisössä, että bändille itselleen. Siitä pointsit. Mieluummin katon tuollasen keikan, missä oikeasti näkyy että on hauskaa soittaa ja niin edespäin, vaikka onkin paljon virheitä, kuin vaikkapa Petruccin (whatever..) seisomista lavalla ku tikku perseessä. Enpä itse vetäisi puoliakaan noista jutuista yhtä hyvin ku poijat veti. Ja Latvala rokkasi, kuten aina.

Tämä on todellakin täyttä totta, mutta rokkipoliiseja ei kiinnosta muut kun soolot ja warmanin sopimattomus musiikkiin.
Ruman ei oo varaa nirsoilla.
Mercilon 666
06.02.2006 21:32:40
Hehe, mitähän Laiho sanoisi jos lukisi tätä :D
Ajattelisi varmaan: "mulle ihan sama mitä nörtit jauhaa internet keskustelu palstalla, sit ku ne tekee parempaa musaa ku mä tai heittää enemmän keikkoja ku mä, niin olen huolissani"
Henga
06.02.2006 21:34:56 (muokattu 06.02.2006 21:38:21)
Kylläpä virnistyttää kun luin ensinnä tämän ketjun kokonaan ja sitten yks kaks mieleen ponnahti Laihon joku sensuroitava kommentti (eli tähän jotain kiroilua ja halventavaa sanan syljentää) M.nettiä kohtaan.

Ootte te niin velikultia. Laihokin. Vaikka tilutti vituralleen.

edit: kato mercilon ajatteli samaa, onpas pelottavaa. täs on nyt jotain 666 sexbounderia liikkeessä
luopio
06.02.2006 21:48:36
En ole ikinä ymmärtänyt rokkipoliiseja, ovatko he kateellisia? luulevatko ne olevansa parempi soittajia/ihmisiä kun saavat päteä? ovatko he hoppareita ja provoilevat täällä rock-palstalla?

voi voi ku näitä fanipoikia aina sattuu nää jutut niin sydämeen=D
Syntisin heittäköön viimeisen kiven
McNulty
06.02.2006 21:48:51 (muokattu 06.02.2006 21:54:53)
Tämä on todellakin täyttä totta, mutta rokkipoliiseja ei kiinnosta muut kun soolot ja warmanin sopimattomus musiikkiin.

Säälittävää itkemistä :)
En minä mitään virheitä kyttää livessä, mutta ei tuo eilinen taltiointi ollut mitenkään erikoisen hyvä. Rokkipoliisiksi voit kyllä nimitellä jos se parantaa sinun fiiliksiä... minulla kun ei ole kauheasti tekemistä rockin eikä poliisienkaan kanssa.
Jos taas on jotain henkilökohtaista niin pistä pikaviestiä.

Jännää oli myös huomata Laihon skebassa että floikkaa piti asemissaan vain 2 jousta. Eli se oli säädetty mahdollisimman herkäksi käyttää, mutta samalla esim. dempatessa epävireisyyden riski kasvaa huomattavasti. Sen kyllä kuulikin monessa kohdassa.

Toisekseen on turhaa ruveta rääpimään päätä "meiningistä" etenkin kun telkkarista omalta kotisohvalta katsoo. Meininki on tuolloin yleensä enemmän ja vähemmän aika "ok, istuskelen tässä ja katson telkkua". Onhan se toki eri asia olla itse keikkaa todistamassa, jolloin tuskin kukaan joko promillien ja/tai hyvän fiiliksen puitteissa ei noteeraa virheitä samalla prosentilla kuin telkkarista tapittamalla. Virheitä tulee mestareillekin, mutta siitä ei ole nyt kysymys.

Homman nimi on se, etten pitänyt tuota keikkaa minään "maailman parhaana", ja että omasta mielestä nuo Warmanin (oli kuinka hyvä soittaja tahansa) synajutut latistivat sitä menoa ja meininkiä. Lähinnä soundien ja sen jatkuvan "pakko tunkea joka väliin synaa"-juttujen takia.

Syna saa olla... kenties Bodomin tapauksessa pitää olla, mutta sen roolin minä kyllä tappaisin kokonaan ja kirjoittaisin uuden käsiksen.

Hehe, mitähän Laiho sanoisi jos lukisi tätä :D
Ajattelisi varmaan: "mulle ihan sama mitä nörtit jauhaa internet keskustelu palstalla, sit ku ne tekee parempaa musaa ku mä tai heittää enemmän keikkoja ku mä, niin olen huolissani"

Niin no... eikös tuo koske samalla myös CoB-hehkuttajia ja näitä nörtti-faneja? Minusta on vain positiivista... tai jos olisin Laiho niin minusta olisi positiivista kuulla monenlaisia kommentteja ja erilaisia näkemyksiä. Muutenkin on todella laimeaa käydä sellaista keskustelua että:

- Vähäx COB on hyvä
- Niin on!
- komppaan...

Siinä meinaan tapetaan koko thread jo kolmessa viestissä.
VeeKoo
06.02.2006 21:57:18 (muokattu 06.02.2006 22:01:23)

Säälittävää itkemistä :)
En minä mitään virheitä kyttää livessä, mutta ei tuo eilinen taltiointi ollut mitenkään erikoisen hyvä.

En niin sanonut, mutta hyvä fiilis ja virheitä on mukavamman näköistä kun tuo tarkka soitto kitarat beatleskorkeudella.
Huomaamatta olen taas astumassa foorumitappeluun mukaan vaikka ei ole tarkoitus.
Eilinen keikka ei ollut todellakaan puhtaasti soitettu millään osa-alueella, mutta meininki oli hyvän näköistä ja kuuloista ja eikös se ole pääasia!?! Minun mielestä oli ainakin mukava pätkä ja olen sen jo 3 kertaa katsonutkin.
Ps: Elä jätkä ota mitään paineita tästä CoB keskustelusta ;D
Ruman ei oo varaa nirsoilla.
luopio
06.02.2006 22:14:06
Eilinen keikka ei ollut todellakaan puhtaasti soitettu millään osa-alueella, mutta meininki oli hyvän näköistä ja kuuloista ja eikös se ole pääasia!?!

Voi se olla pääasia, mutta saa asioiden negatiivisistakin puolista puhua. Ja siitä ei tarvitse ottaa itseensä vaikka oisikin oma lempparibändi kyseessä. Jos joku sattuu sanomaan että soitto ei ollut ihan kohallaan on heti sata fanipoikaa itkemässä että se meininki on tärkeempää ku se kuin hyvin se on soitettu!! No onhan se toki! Mutta saa sitä keikkaa katsoa muultakin kannalta ja vieläpä kertoa siitä mielipiteensä.
Syntisin heittäköön viimeisen kiven
McNulty
06.02.2006 22:14:34 (muokattu 06.02.2006 22:16:32)
En niin sanonut, mutta hyvä fiilis ja virheitä on mukavamman näköistä kun tuo tarkka soitto kitarat beatleskorkeudella.

Eli se on ihan ok säveltää monimutkaisia ja nopeita sooloja jos ne sitten kuitenkin livessä mokataan? Kyllä mielestäni soittajan pitää olla sen verran soittokunnossa, jos kerran bändin touhu perustuu tuohon tekniseen osaamiseen ja se on se homman suola, että hän myös klaaraa ne ilman suurempia ongelmia.

Levyllehän voidaan tehdä ihan mitä vaan, vaikka nauhoittaa 3x hitaammalla tempolla jotkut soolot ja sitten nopeuttaa se biisin oikeaan tempoon. Tuossa vaan kaivetaan vähän sitä omaa hautaa juurikin live-esiintymisiä silmällä pitäen.

Eilinen keikka ei ollut todellakaan puhtaasti soitettu millään osa-alueella, mutta meininki oli hyvän näköistä ja kuuloista ja eikös se ole pääasia!?! Minun mielestä oli ainakin mukava pätkä ja olen sen jo 3 kertaa katsonutkin.

Toki meininki vaikuttaa... mutta se vain ei ole sama istua kotona sohvalla kuin olla tuolla keikalla. Miten tuota live-taltiointia sitten pitäisi oikein katsoa? Vissiin jonkun 5000W päätteen läpi luukutettuna helvetin isojen PA-kamojen kautta, kutsua 200 hemmoa kadulta olohuoneeseen moshaileen ja heiluttaan vuohipukkia?

Meininki on tosiaan pääasia, mutta tällaiset taltioinnit antavat aina aikaa ja korvaa blokata soitosta virheitä paremmin kuin tuolla keikalla ollessa.

Ps: Elä jätkä ota mitään paineita tästä CoB keskustelusta ;D

Hyvä hypoteesi sinulta... ja jälleen kerran lävähtää metsään niin että rytisee. Kuten olemme taas saaneet huomata niin se verenpaine nousi minun mielipiteiden ansiosta ihan muilla henkilöillä kuin minulla :)
moottorisaha
06.02.2006 23:01:49 (muokattu 06.02.2006 23:09:08)

1Kuka tää edes on? Synanpimputtaja? Ihan turha äijä koko bändissä. Saisivat heivata mäjelle. Kyllä syntikka johonkin Nightwish-jolkotukseen sopii mutta ei kyllä mihinkään sitä rankempaan. Miettikää nyt mitä joku Panterakin olisi ollut syntikoiden kera... tai Slayer. HYI!!!

Oletko koskaan kuunnellut Bodomin Levyjä? Aloita vaikka Hate Crew Deathrollista niin tajuat kuinka hyvin ne synajutut sopii sinne (enkä tarkoita sooloja, ne ovat makuasioita). Ne rikastavat ja laajentavat ihan vitusti sitä äänimaailmaa. Minun on vaikea kuvitella että hemmoa dissataan muiden kuin soolojen osalta.

Pantera nyt on ihan erilaista tavaraa, siinä kaikki pohjautuu aika pitkälti oikein perinteisiin kitarariffeihin, mutta COBilla on myös huomattava määrä melodisia kohtia jotka ovat säestetty powersoinuilla, ja joidenka harmoniaa ne synajutut voimistavat ihan helvetisti, sekä kasvattavat + nostattavat muutenkin niitä kyseisiä osioita. Myös kaikki orchit täräytykset taukokohdissa (missä esim. kitara, basso ja rummut iskevät sellaisia yksittäisiä iskuja) buustavat niitä iskuja todella mukavasti. Synasoolot ovat makuasia, mutta etenkin uudella levyllä ne rupeavat mielestäni olemaan jo aika hyviä. Myös jotkut unison-tilutukset Laihon ja Wirmanin kesken ovat todella maukasta kuunneltavaa, kuten esim. Downfallin lopussa.

Ei MISSÄÄN tapauksessa Wirmania pois.
"I think that all these classical masters have one big thing in common: when they play slow, it's tasteful and when they play fast, they RIP!" - Michael Angelo Batio
McNulty
07.02.2006 03:27:50
Oletko koskaan kuunnellut Bodomin Levyjä? Aloita vaikka Hate Crew Deathrollista niin tajuat kuinka hyvin ne synajutut sopii sinne (enkä tarkoita sooloja, ne ovat makuasioita). Ne rikastavat ja laajentavat ihan vitusti sitä äänimaailmaa. Minun on vaikea kuvitella että hemmoa dissataan muiden kuin soolojen osalta.

Ostin jo aikanaan Inearthedin demon. Ja kaikki nuo Bodomin levyt löytyvät alkup. meikäläisen levyhyllystä. Vaikka sinä kuinka intät vastaan ja koitat lähes epätoivoisilla "iskuilla" saada minut pitämään niistä synajutuista, voin jo ilmoittaa sinulle valmiiksi: Älä tuhlaa aikaasi!

Pantera nyt on ihan erilaista tavaraa, siinä kaikki pohjautuu aika pitkälti oikein perinteisiin kitarariffeihin, mutta COBilla on myös huomattava määrä melodisia kohtia jotka ovat säestetty powersoinuilla, ja joidenka harmoniaa ne synajutut voimistavat ihan helvetisti, sekä kasvattavat + nostattavat muutenkin niitä kyseisiä osioita. Myös kaikki orchit täräytykset taukokohdissa (missä esim. kitara, basso ja rummut iskevät sellaisia yksittäisiä iskuja) buustavat niitä iskuja todella mukavasti.

Joo, kyllä syna johonkin väliin sopii... ja mitä noihin hitteihin tulee niin mielestäni se on paremman kuuloista ilman noita kulahtaneita orch.hits menoja.

Synasoolot ovat makuasia, mutta etenkin uudella levyllä ne rupeavat mielestäni olemaan jo aika hyviä. Myös jotkut unison-tilutukset Laihon ja Wirmanin kesken ovat todella maukasta kuunneltavaa, kuten esim. Downfallin lopussa.

Uudella levyllä avausraidan intro on ihan jees.

Ei MISSÄÄN tapauksessa Wirmania pois.

Minä en jäisi kaipaamaan.
John Titor
07.02.2006 12:03:32

Ostin jo aikanaan Inearthedin demon. Ja kaikki nuo Bodomin levyt löytyvät alkup. meikäläisen levyhyllystä. Vaikka sinä kuinka intät vastaan ja koitat lähes epätoivoisilla "iskuilla" saada minut pitämään niistä synajutuista, voin jo ilmoittaa sinulle valmiiksi: Älä tuhlaa aikaasi!

Joo, kyllä syna johonkin väliin sopii... ja mitä noihin hitteihin tulee niin mielestäni se on paremman kuuloista ilman noita kulahtaneita orch.hits menoja.

Uudella levyllä avausraidan intro on ihan jees.

Minä en jäisi kaipaamaan.

Hei Luumies, viitsisitkö vastata sivulla 22 esittämääni kysymykseen? Kiinnostaa ihan oikeasti kunnon hevimiehen näkökulma synasaundeihin. Ytimekäisyydessään kysymys oli seuraava - onko sun mielestä jollain bändillä/levyllä/tms. hyvä synalead-saundi? Ei ole siis mitään näkemyksiesi kyseenalaistamista, vaan ihan oikeasta mielenkiinnosta kysyn. En ole nimittäin kovin monen tosi-hevimiehen nähnyt innostuvan synansoittajista, olivat kuinka hyviä tahansa. Onko vinkkejä, miten saundeja voisi kehittää?
Carpenter
07.02.2006 12:47:13
Minä ainakin pidän synajutuista todella paljon. Levyillä Wirmanin soolot ovat hyviä, mutta livenä sillä tuntuu olevan sellainen "soitanpahan nyt jotain"-meininki sooloissa. Ja saundista en oikein livenä tykkää.

Hyviä synaliidejä löytyy mm. Sonatan kiipparistilta livenä. Hartwall Areenalla saundi oli todella hieno ja erottui selkeästi. Pidän myös paljon Richard Anderssonin liidisaundista. Täältä löytyy näytteitä kohdasta Audio.

http://www.anderssonmusic.com/
McNulty
07.02.2006 13:22:26
Hei Luumies, viitsisitkö vastata sivulla 22 esittämääni kysymykseen?

Viitsin... epähuomiossa viestisi on jäänyt minulta lukematta.

Ytimekäisyydessään kysymys oli seuraava - onko sun mielestä jollain bändillä/levyllä/tms. hyvä synalead-saundi?

Kyllä on. Esimerkiksi Deep Purplen ihanasti rosoinen Hammond+Leslie on todella loistava "synasoundi". No joo, ei ole ihan sitä kategoriaa, mitä haettiin mutta on niitä toki muitakin. Esimerkiksi Amorphis käyttää koskettimia todella hienosti, myös Abigor (tuo itävaltalainen blackmetal bändi). Saksalainen Nagelfar-niminen poppoo on triona käyttänyt levyillään synasoundeja nätisti, etenkin levyllä Hünengrab Im Herbst. Pidän myös paikoitellen Dream Theaterin kiipparijutuista. Myös Sepulturan muutamilla raidoilla koskettimia on käytetty hienona "atmosfäärin" luojana. On niitä toki useita muitakin, mutta nuo nyt pärähti ensimmäisenä mieleen.

Sitten taas huonoja esimerkkejä ovat joku Thyrfing ja heidän pari ensimmäistä lättyä. Siis missä syna laulaa kokoajan ja hoitaa melodiat. Kitarat suristaa taustalla vain sitä perinteistä kolmen "femmasoinnun" rallia. Etenkin jos bändissä on kaksi kitaristia.

Ei ole siis mitään näkemyksiesi kyseenalaistamista, vaan ihan oikeasta mielenkiinnosta kysyn. En ole nimittäin kovin monen tosi-hevimiehen nähnyt innostuvan synansoittajista, olivat kuinka hyviä tahansa. Onko vinkkejä, miten saundeja voisi kehittää?

Minusta soundien tulee vastata tietyllä tavalla biisin luonnetta. Eli jos siinä on menoa ja meininkiä niin sitä ei mielestäni kannata mennä pilaamaan millään nintendo 8-bit pingpong-soundeilla :) Samoin nuo perinteiset "strings" synamatot ovat niin aikansa eläneitä, että mielummin taustoihin vaikka jotain brass-osastoa, tai e.piano-tyyppisiä ratkaisuja. Electric piano kuulostaa hyvältä myös leadeissa tuplatessa kitaraa. Nämä perinteiset kellopeli ja sawlead soolosoundit ovat mielestäni osoitus siitä että kosketinsoittaja ei jaksa etsiä ja kehittää soundejaan vaan näppää Korgistaan valmiin presetin ja sillä hyvä.

Siispä, vinkkinä kehittää soundeja kosketinsoittajan osalta sanoisin, että:
- hieman lisää omaperäisyyttä
- kokeile sellaisiakin soundeja joilla et normaalisti himassa vedä
- yksi hyvä piano on aina parempi kuin kourallinen huonoja soundeja
- toki perinteisiäkin pizzicato strings, strings-mattoja, orch. hit, glockenspiel, sawlead yms. voi käyttää... mutta kannattaa mielestäni tsekata onko niiden käyttö 100% pakollista ja juurikin koko kappaleen ajan.

En ole mikään kosketinsoitin asiantuntija, koska en ole päivääkään sellaista soittanut bändissä. Hipelöinyt toki olen ja joskus käytän apuna säveltämisessäkin. En osaa siis sanoa mihin nämä uudet työasemat ja syntikat pystyvät, mutta uskoisin että sieltä löytyy vaikka millaisesta huminasta ja hurinasta aina korvia riipivään särötettyyn pingpong soundiin asti.
John Titor
07.02.2006 14:12:48

Viitsin... epähuomiossa viestisi on jäänyt minulta lukematta.

Kyllä on. Esimerkiksi Deep Purplen ihanasti rosoinen Hammond+Leslie on todella loistava "synasoundi". No joo, ei ole ihan sitä kategoriaa, mitä haettiin mutta on niitä toki muitakin. Esimerkiksi Amorphis käyttää koskettimia todella hienosti, myös Abigor (tuo itävaltalainen blackmetal bändi). Saksalainen Nagelfar-niminen poppoo on triona käyttänyt levyillään synasoundeja nätisti, etenkin levyllä Hünengrab Im Herbst. Pidän myös paikoitellen Dream Theaterin kiipparijutuista. Myös Sepulturan muutamilla raidoilla koskettimia on käytetty hienona "atmosfäärin" luojana. On niitä toki useita muitakin, mutta nuo nyt pärähti ensimmäisenä mieleen.

Ongelma vaan mun mielestä usein noissa perinteisten saundien, kuten hammond, piano, rhodes yms. lead-käytössä on se, etteivät ne pure tarpeeksi kun alla on jykevä hevivalli vaan jäävät helposti huomiotta. Korkea särökitara erottuu, eli jotain samantyyppistä pitäisi syna-leadinkin olla. Minkähänlaista se sitten olisi?? Puhutko DT:n kohdalla Mooren, Sherinianin vai Rudessin leadeista? Eli alku-, keski-, vai nykyvaihe?
McNulty
07.02.2006 14:20:08 (muokattu 07.02.2006 14:20:39)
Ongelma vaan mun mielestä usein noissa perinteisten saundien, kuten hammond, piano, rhodes yms. lead-käytössä on se, etteivät ne pure tarpeeksi kun alla on jykevä hevivalli vaan jäävät helposti huomiotta.

Höpö höpö... kyllä kun miksaaja hoitaa hommansa niin perinteisetkin kosketinsoundit kuuluu tarvittaessa vaikka kitaravallit kokonaan peittäen :)

edit: ja sitä paitsi niissä on enemmän "munaa" kuin jossain nippelinilkutuksissa.

Korkea särökitara erottuu, eli jotain samantyyppistä pitäisi syna-leadinkin olla.

Miksi? Onko täysin mahdotonta ajatella että kitarat vetävät korkealta ja syna matalammalta? Miksi sen homman pitäisi mennä unisonossa?

Puhutko DT:n kohdalla Mooren, Sherinianin vai Rudessin leadeista? Eli alku-, keski-, vai nykyvaihe?

Images & Words, Awake ja Falling Into Infinity levyistä. Eli vissiin Moore ja Sherinian...
McNulty
07.02.2006 14:25:18 (muokattu 07.02.2006 14:26:34)
Kannattaa kuunnella vaikka Dream Theater - Peruvian Skies.
Siinä tulee koskettimet mukaan vasta kohdassa 3:21. Ja silloin taustalle tulee mukavasti rosoinen hammond. On meinaan todella hienon kuuloista ja yllättävän rankkaa.

Mielestäni tuossa biisissä on juurikin hienoa se että bändi pystyy vetämään yli 3 minuuttia ilman että kosketinsoittajan tarvii läiskiä strings-mattoja taustalle.

PS. ja se sawlead-soundi on hienosti miksattu skeban alle mutta silti sen kuulee sieltä. Lopun kertsissä on taas vaihteeksi hammondit taustalla ja tukee hienosti koko häsäkkää.
mhaarala
07.02.2006 15:01:18
Dimmu Borgir ei edusta kumpaakaan noista luettelemistasi musiikkityyleistä. Synat saa minun puolestani olla osa vaikka Amazonin sademetsä-heimon bongo-sessiota jos saavat siitä hyvän kuuloista. Mielestäni vain Bodomissa on paikoitellen ihan liikaa nintendoa ja siitä katoaa sellainen tietty "munakkuus". Tulee aina sellainen reaktio että: "Jahas, taas on hyvä biisi menty pilaamaan nippelisoundeilla ja turhilla orchestral-hit tyyppisillä efekteillä".

Joo, vähän sama olo tulee minullekin välillä. Tuli itseasiassa jo Stratovariusta ja Ynkkää kuunnellessa... sitä vain tulee miettineeksi että onko sen kiippariliidin aina oltava samanlainen. Samanlaisella soundilla ja hirveällä tilutuksella... siihen vain turtuu kun sitä kuuntelee tarpeeksi pitkään, samalla tavalla kuin jatkuvaan tilutukseen (minkä takia kyllästyin mm. Ynkkään ja Stratovariukseenkin...). Bodomien piiseissä on kyllä sinänsä ideaa, etteivät ne kulu ihan niin nopeasti puhki, mutta tuosta kiipparisoundista olen kyllä ihan samaa mieltä. Ei se tiluttamistaito vielä tee hyvää soittajaa, tyylitaju on usein monin verroin tärkeämpi. Puhuu tyylitajuton hevimies... :P

Mielestäni hienosti käytettyjä kiippareita löytyy esim. TOC:n levyiltä. Sellaiset pätkät kuin Pervertigo, Truth and tragedy jne. ovat kyllä sellaisia mitkä potkivat aina kun sitä kuuntelee. Harmi vain että pistivät soittimet naulaan... :/
Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
John Titor
07.02.2006 15:14:01

Höpö höpö... kyllä kun miksaaja hoitaa hommansa niin perinteisetkin kosketinsoundit kuuluu tarvittaessa vaikka kitaravallit kokonaan peittäen :)

edit: ja sitä paitsi niissä on enemmän "munaa" kuin jossain nippelinilkutuksissa.

Miksi? Onko täysin mahdotonta ajatella että kitarat vetävät korkealta ja syna matalammalta? Miksi sen homman pitäisi mennä unisonossa?

Images & Words, Awake ja Falling Into Infinity levyistä. Eli vissiin Moore ja Sherinian...

Ei sitä ole täysin mahdotonta ajatella, jos se on musiikillisesti perusteltua, mutta joskus kaipaa sellaista todella purevaa synaa, onhan kitarasaundeissakin eroa. Ja vetäähän 99% hevikitaristeistakin samantyyppisellä kirkuvalla särösaundilla, mietoja eroja on tietysti. Miksi ei siis voisi etsiä sellaista hyvää, siistiä synaleadia joka ei kuitenkaan kuulostaisi Nintendolta?

Hammondista ja muista vastaavista perinteisistä synasaundeista puuttuu vaan leadkäytössä fokusta, sen näkee jo äänitetystä aaltomuodostakin jos haluaa tutkia asiaa tarkasti. Särökitara on kompressoitu suorakulmio -tyyppinen saundi, ja jotain samantyyppistä sen äärimmäisen purevan synaleadinkin pitää olla, jotta se erottuu riittävästi. Piano alkaa sammua heti vasaran iskettyä, Hammondissa on monta ääntä sekoittuneena ja se ei pure riittävästi (samoin kuin vaikkapa kirkkouruissa) ja sillee.

Miksiköhän Dimebag soitti sellaisella äärimmäisen särötetyllä, purevalla saundilla eikä Stevie Ray -tyyppisellä overdrive-bluessaundilla? Siksi että sille oli joku peruste - se ei ollut tarpeeksi voimakas ja pureva saundi Dimebagin tarkoituksiin. Tässä tapauksessa on mielestäni kyse samasta asiasta - minkälainen synalead olisi sellainen, joka ei kuulosta Nintendolta, vaan ilmaisuvoimaiselta, purevalta ja coolilta?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)