Aihe: Dimmu Borgir
1 2 3 4 519 20 21 22 2333 34 35 36 37
marke-
04.09.2007 09:32:01 (muokattu 04.09.2007 09:33:33)
Eiköhän jokaisella saa olla ihan omat käsityksensä asian suhteen, sillä mitään absoluuttista totuutta nyt ei ole olemassakaan. Dimmullakin monesti esiintyvät helvetinmoiset blastbeatit kera nopeitten sahausriffien herättävät varmaan monessa mielikuvat "bläkkisrunttauksesta."

Asiantuntemusta esiintyy monella alalla, ja yleensä ihmisten pitää päästä sanomaan aiheesta jostain kummasta syystä LUULOJEN perusteella kaikennäköistä. Miksi helvetissä? Ei tässäkään ole mitään "omia" käsityksiä, vaan idea ja se, kuinka kirkkaana idea on mielessä. Kitaristi kun olet, niin voisin helposti miellettävän esimerkin heittää vaikkapa kitaroihin liittyen: Asioista ymmärtämätön helposti voi ihmetellä vaikkapa kitaroiden hintaeroja - eli mikä niissä mukamas maksaa kun on vaan teräksenpätkiä kiinni lankussa?

Mielikuvat? No joo; ehkäpä henkilöillä, joiden Black Metal ymmärrys on nolla, se saattaa tällaisia mielikuvia herättää. Ihan niinkuin moni muukin asia herättää ymmärtämättömillä vääristyneitä mielikuvia. En siis tarkoita, etteikö bändiä "saisi" kuunnella tai sen kuuntelu tarkoittaisi yhtään mitään. Asia on ihan simppeli - sitä joko on tai ei.

Dimmu Borgir ei ole Black Metallia - ja eiköhän tämä keskustelu ollut tässä. Jatkakaa toki itse bändistä..
Rakkaus
LexaR
04.09.2007 09:51:34 (muokattu 04.09.2007 10:09:20)
sillä mitään absoluuttista totuutta nyt ei ole olemassakaan.

Mikä ei kuulu joukkoon?

Satyricon - Mother North: http://youtube.com/watch?v=xV8LpUEdpBI

Immortal - Grim and Frostbitten Kingdoms: http://youtube.com/watch?v=PX5qZU1piRM

Dimmu Borgir - Progenies of the Great Apocalypse: http://youtube.com/watch?v=j8bUs0eqHYY

Gorgoroth - Incipit Satan: http://youtube.com/watch?v=oqSdvqHIVqw

I rest my case.

E: Jatkakaa toki itse bändistä.
Forgive me for saying it blows either way
ANtTIKRISTUS
04.09.2007 15:51:05
Asiantuntemusta esiintyy monella alalla...

Aika mielenkiintoista tilitystä, en nyt tajunnut oikein mitä haet. Mutta eipä hätää, sillä enhän mä tajua yleensä mistään mitään, olen amis. Ja ei pahalla, mutta tuo kitaravertaus on huono tässä yhteydessä.

Dimmu Borgir ei ole Black Metallia - ja eiköhän tämä keskustelu ollut tässä. Jatkakaa toki itse bändistä..

Samaa mieltä, mun mielestä se on lähempänä black metal vaikutteista metallia. Ja samaa mieltä.

Mikä ei kuulu joukkoon?

Eh.. mitähän tähän nyt sanoisin. Väitätkö, että dimmulla ei ole musiikissaan nykyiselle black metallille tunnusomaisia elementtejä, eli vaikkapa näitä vikkeliä blast beateja, kitarasahauksia jne?
Vakuutan antamani tiedot oikeiksi ja ilmoitan, jos tietoni muuttuvat.
Tohtori Tonus
04.09.2007 16:51:01
Eh.. mitähän tähän nyt sanoisin. Väitätkö, että dimmulla ei ole musiikissaan nykyiselle black metallille tunnusomaisia elementtejä, eli vaikkapa näitä vikkeliä blast beateja, kitarasahauksia jne?

Jep. Ei voi vaatia, että asiaan sen kummemmin vihkiytymätön erottaisi Dimmua tästä joukosta mitenkään erityisesti.
"Opettaahan jo luontokin teille, että pitkä tukka on miehelle häpeäksi" - 1. Kor. 11:14
marke-
04.09.2007 18:06:19 (muokattu 04.09.2007 18:10:47)
voi veljet olen tuplahyvä.
Rakkaus
marke-
04.09.2007 18:07:52
Aika mielenkiintoista tilitystä, en nyt tajunnut oikein mitä haet. Mutta eipä hätää, sillä enhän mä tajua yleensä mistään mitään, olen amis. Ja ei pahalla, mutta tuo kitaravertaus on huono tässä yhteydessä.

Häh? Saat sä olla sitä mieltä mitä olet, en mä sua vähättele - amis tai ei. Kunhan keskustelen. Kitaravertaus on ihan hyvä ja osuva itselle, koska olen tuollaisen hyvinkin sanasta sanaan samanlaisen kommentin kuullut. Toinen esimerkki on myös omasta maailmasta, kun en mitään yleispätevää keksi, mutta bändikaverit vittuili aikanaan skeittauksesta täysin tietämättä lajista mitään jotta: "heitä flikflak sarja". Ärsytti se kun juttu oli niin surkea, olisivat edes hyvin vittuilleet.

Koko jutun pointti oli seuraava: Ihmiset jotka ovat perillä kiinnostamistaan asioista (tässä tapauksessa Black Metallista - en puhu itsestäni) ärsyyntyvät, kun heidän "tontilleen" tullaan kommentoimaan heille rakkaasta aiheesta ilman minkäänlaista tutustumista aiheeseen "musta tuntuu" periaatteella. Tästä syystä nämä "Onhan dimmu ny blackmetal kuulosta settiä." ottaa joitakin asialle omistautuneita ehkäpä päähän.

Tilitän ihan siitä syystä, että nämä samat kommentit ja keskustelut on käyty monesti, kenenkään kuitenkaan juuri sanomatta asiaan mitään kehittävää. Onko mun kommentit sellasia? Sitä en itse tiedä, tuskin, mutta päättäkööt joku muu.

Kai tähänkin saa taas jonkun vitun "chill" tai muuta joltain tyypiltä vastaukseksi. Naurava hymiö perään ni johan lähtee.
Rakkaus
ANtTIKRISTUS
04.09.2007 19:05:06
Häh? Saat sä olla sitä mieltä mitä olet, en mä sua vähättele - amis tai ei. Kunhan keskustelen. Kitaravertaus on ihan hyvä ja osuva itselle, koska olen tuollaisen hyvinkin sanasta sanaan samanlaisen kommentin kuullut. Toinen esimerkki on myös omasta maailmasta, kun en mitään yleispätevää keksi, mutta bändikaverit vittuili aikanaan skeittauksesta täysin tietämättä lajista mitään jotta: "heitä flikflak sarja". Ärsytti se kun juttu oli niin surkea, olisivat edes hyvin vittuilleet.

Noku munsta kitaraa on huono verrata johonkin niin häilyvään asiaan kuin musiikkiin ja siihen liittyviin mielipiteisiin ja -kuviin joita jengi saa - etenkin black metalin ollessa kyseessä. Rajat on tässä asiassa häilyviä. Ohan se totta, että joku voi sanoo "Eiks toi 1500e aito Jenkki-Strato oo ihan sama asia ku tää 150e Taiwanissa tehty firefox Strato-kopio?" Mä voin vastata siihen ettei ole, koska aito on tehty oikeasti laadukkaammista materiaaleista jne. Ja tämä asia olisi täyttä faktaa ja sitä on paha mennä kiistämään. Ihan eri asia on munsta joku jengin pähkinöinti black metalin syvimmästä olemuksesta vaikka joku kys. genreen olisi kuinka vihkiytynyt.

Koko jutun pointti oli seuraava: Ihmiset jotka ovat perillä kiinnostamistaan asioista (tässä tapauksessa Black Metallista - en puhu itsestäni) ärsyyntyvät, kun heidän "tontilleen" tullaan kommentoimaan heille rakkaasta aiheesta ilman minkäänlaista tutustumista aiheeseen "musta tuntuu" periaatteella. Tästä syystä nämä "Onhan dimmu ny blackmetal kuulosta settiä." ottaa joitakin asialle omistautuneita ehkäpä päähän.

Etkö varmasti puhu nyt itsestäs? :)

Kyllä mä sinällään ymmärrän, jos joku hermostuu tuollaisesta asiasta, toisaalta taas en, saatan tulkita sen herkästi toisen osapuolen ylimielisyydeksi, elitismiksi. Äläkä säikädä, en mä sua syytä ed. mainitusta asiasta, mutta oikeasti joidenkin suhtautuminen näihin asioihin meinaa melkein jopa vituttaa. Kannattaa kuitenkin yrittää miettiä vastapuolen kanta asiaan. En mä nyt vaan sille mitään (eikä varmaan tän myllyn aloittanut kaverikaan) voi, että jostain mun diggaamasta Dimmun biisistä, vaikkapa Blessings Upon The Throne Of Tyrannyn heti alkuhetkistä tulee vahva assosiaatio semmoseen jännään asiaan kuin black metal. Vittu en vaan voi, vaikka toisin haluaisinkin. Ja haluun vielä muistuttaa, että Dimmu ei siis ole munstakaan black metalia, bändin musiikissa vaan sattuu nyt olemaan niitä elementtejä, jotka mä olen tottunut yhdistämään black metaliin. Enkä mä pysty tajuamaan, miten joitakin voi häiritä tällainen asia oli sitten bm kuinka lähellä sydäntä tahansa. Mutta jos nyt jonkun pipoa sattuu kiristämään se seikka, että jotkut yhdistää dimmun musiikillisista seikoista johtuen black metaliin niin en menetä yöuniani sen takia. Hah, saavat hajota itseensä.

Tilitän ihan siitä syystä, että nämä samat kommentit ja keskustelut on käyty monesti, kenenkään kuitenkaan juuri sanomatta asiaan mitään kehittävää. Onko mun kommentit sellasia? Sitä en itse tiedä, tuskin, mutta päättäkööt joku muu.

Nämä asiat on periaatteessa käyty ennenkin läpi. Tosin siinä muodossa vain, että onko Dimmu black metalia? Mutta eihän tässä asiassa nyt ole ollutkaan siitä kysymys, ainakaan mun osalta. Mutta tämä Dimmu Burger vaikuttaa olevan sellainen bändi, että sitä ja sanoja black metal ei saisi edes käyttää samassa lauseessa ettei joku vetelisi herneitä nokkaansa. Mutta edelleen mun mielestä vain on näin, että dimmulla on musassaan sellaisia juttuja jotka kuulostaa black metalilta, vaikka tuotanto ei mitään perinteistä suhinaa olisikaan. Bändillä on just niitä samoja juttuja mukana paljonkin mitä vaikkap Lexan laittamissa Satyriconin ja Immortalin biiseissä. Samat piiskakompit ja sahaavat kitarat siellä suhisee, paskemmalla laadulla tosin.

Jaajaa tulipas taas väännettyä tästäkin asiasta, Dimmu sattuu käköjään olemaan mulle näitä bändejä esim. Dream Theaterin kanssa, joista puhuttaessa läsähtää helposti puolustusvaihde silmään. Niin ja chill ja silleen.
LexaR
04.09.2007 19:35:45
Ei voi vaatia, että asiaan sen kummemmin vihkiytymätön erottaisi Dimmua tästä joukosta mitenkään erityisesti.

No siis, samalla logiikallahan voisi myös todeta, ettei vaikkapa Darkthronen ja Iron Maidenin välillä ole mitään eroa kun jonkun jeesustelijamummon mielestä ne ovat molemmat yhtä saatanallisia ja samankuulosta melua.

Henk.koht. mielipiteeni on, ettei Dimmussa ole käytännössä ollenkaan black metallille tunnusomaisena pitämiäni piirteitä, joten en luokittele sitä bläkkikseksi. Sama pätee sinällään vaikkapa Behemothiin, mutta siinä kyseisiä piirteitä on kuitenkin vielä jonkun verran. En enään rölötä asiasta enempää :)
Forgive me for saying it blows either way
Turmis
04.09.2007 20:03:30

Jännää, kyllä meitä immeisiä on monenlaisia.. minua kun ei hetkauta yhtään vertaukset Dimmun ja mustametallin välillä, mutta nillitetäänpä vaihteeksi tästä:

Dimmussa yhdistyy hienosti Tuomas Holopaismaiset sovitukset ...

AIJAIJAI! Nyt muuten sattu silmään ja tosi pahasti. Ei siinä, kyllähän tyyleillä yhtäläisyyksiä on, mutta noin ulkoasullisesti tuo ilmaus lyö ainakin meikäläistä turpaan oikein olan takaa... kas kun Dimmu veivasi noita "orkesterimaisia" juttuja jo kovin pitkään ennenkuin yökala oli edes nähnytkään päivänvaloa.

Nimim. muutamiakin kerran jurppinut kun TH:ta on pidetty "sinfoniametallin" keksijänä/vast.
Musiikki on vakava asia, se ei saa olla iloista.
Deino
04.09.2007 20:19:41

Jännää, kyllä meitä immeisiä on monenlaisia.. minua kun ei hetkauta yhtään vertaukset Dimmun ja mustametallin välillä

Sama. Minulle se on aivan helvetin sama jos joku sanoo Metallicaa doom metalliksi jne. Kai ihmisillä saa mielipiteitä olla.
marke-
05.09.2007 04:54:03 (muokattu 05.09.2007 04:54:59)
Noku munsta kitaraa on huono verrata johonkin niin häilyvään asiaan kuin musiikkiin ja siihen liittyviin mielipiteisiin ja -kuviin joita jengi saa - etenkin black metalin ollessa kyseessä.

Ei kyse ole asioiden toisiinsa liittymisestä, vaan siitä, että mutulla heitetyt mielipiteet tulevat aina saamaan vastakaikua asiantuntijoiden piireissä. Ihan joka asiassa; oli se sitten Black Metal, kitara, skeittaus, postimerkkeily tai mikä vaan. Siis kärjistettynä.

Mä voin vastata siihen ettei ole, koska aito on tehty oikeasti laadukkaammista materiaaleista jne. Ja tämä asia olisi täyttä faktaa ja sitä on paha mennä kiistämään. Ihan eri asia on munsta joku jengin pähkinöinti black metalin syvimmästä olemuksesta vaikka joku kys. genreen olisi kuinka vihkiytynyt.

Dimmu Borgir - The Serpentine Offering

Melodia - hyvä eeppinen synamelodia, avaa biisin loistavasti ja hienoisesta muovisuudestaan huolimatta kelpo John Williams ripoff
Riffi - tympeää jynkytystä ilman sen kummempaa tarkoitusta. Ideana luoda "massaa" ja synkkyyttä melodian taustalle rumpujen kera.
Laulu - kliinistä korinaa ilman mitään tunnetta. Millintarkkaan harkittu, tavaramerkki tyyppinen efektoitu korina ilman kontrasteja ja suurempia tunteenpurkauksia
Lyriikat - hieno teema ja aihe puettu typeriin "paha" kuoriin, sanat mukasymbolisia ja mukaälykkäitä. Sanoma on aika vaikeasti kaivettavissa. Aivan lapsellisia, jää mielikuva, että laulaja menee äänitysten jälkeen ostamaan ärrältä markan tikkareita ja omppumehua, sen sijaan että jois verta
Rakenne - puhdas laulu HYPPÄÄ kesken meinignin esille aivan tyhjästä pilaten koko luodun tunnelman

Darkthrone - Transilvanian Hunger

Melodia - simppeli, primitiivinen, toimiva ja junnaavan hypnoottinen
Riffi - sama kuin melodia. todella raaka ja uskottava, selkeästi tunteella soitettu
Laulu - saatanallista pitelemätöntä mantraa, joka etenee palon johdattelemana ja silti vankkana alusta loppuun
Lyriikat - satanic poetry with passion. selkeä sanoma, tukee koko biisin kylmää tunnelmaa TÄYSIN.
Rakenne - looginen, järjestelmällinen, kaikki palaset tukee koko biisin tunnelmaa ja kappaleen annetaan elää tarpeeksi pitkään luodakseen juuri oikeanlaiset fiilikset

MIKÄ NÄISSÄ ON SAMAA?

Dimmulla on parilla ekalla levyllä toki kelpo teoksia, mutta eiköhän sen kaikki tunnusta muutenkin. Eikä Serpentine Offeringissa sinänsä mitään vikaa ole kipaleena - se on vain viihdementaliteetillä toteutettua valmiiksi pureskeltua huttua, ja sellaisena aivan hyvää.

Kyllä mä sinällään ymmärrän, jos joku hermostuu tuollaisesta asiasta, toisaalta taas en, saatan tulkita sen herkästi toisen osapuolen ylimielisyydeksi, elitismiksi.

Hheh, meinasin jo edellisessä postauksessa varautua elitismikommenttiin, mutta sanotaan nyt sitten. Missä se elitismi (vaikket minua siitä syyttänytkään) nyt todella piilee, kun asiantuntemattomuudella "pystytään" kuitenkin olemaan jostain syystä muita ylempänä ja määrittelemään musiikki josta ei kuitenkaan ymmärrä mitään. Se on vähän sama kun metsänhoitaja menisi lääkärille kertomaan kuinka nivustyrä leikataan. Se on melkoista elitismiä se - siis metsänhoitajan puolelta.

Kannattaa kuitenkin yrittää miettiä vastapuolen kanta asiaan.

Erittäin hyvä pointti.

Mutta edelleen mun mielestä vain on näin, että dimmulla on musassaan sellaisia juttuja jotka kuulostaa black metalilta, vaikka tuotanto ei mitään perinteistä suhinaa olisikaan. Bändillä on just niitä samoja juttuja mukana paljonkin mitä vaikkap Lexan laittamissa Satyriconin ja Immortalin biiseissä. Samat piiskakompit ja sahaavat kitarat siellä suhisee, paskemmalla laadulla tosin.

Tämä on varsin yleinen näkemys, sen verran mitä musafoorumeita (ja etenkin metallipalstoja) olen seurannut. Sysäät toisinsanoen sivuun tärkeät asiat Black Metallissa, viitaten musiikin näennäiseen samankaltaisuuteen. En mä vaan kuule mitää Black Metallia itse Dimmu Borgirissa, asia jolle en myöskään voi itse mitään - kuten et sinäkään omille assosiaatioillesi. En nyt niputa sun mielipidettä tähän samaan läjään täysin, mutta "kaikki nää vaan rockia on, relakkaa" tyylisiä kommentteja on kuultu ihan tarpeeksi Black Metallin yhteydessä.

No siis, samalla logiikallahan voisi myös todeta, ettei vaikkapa Darkthronen ja Iron Maidenin välillä ole mitään eroa kun jonkun jeesustelijamummon mielestä ne ovat molemmat yhtä saatanallisia ja samankuulosta melua.

Aika helkkarin hyvin kiteytetty, tätä oikeastaan koitan sanoa.
Rakkaus
Jokunen
05.09.2007 12:49:51
MIKÄ NÄISSÄ ON SAMAA?

Ei siun mielestä ilmeisesti paljoakaan. Pistää melkein huvittamaan nämä genretappelut. Miulle bläkkis on aina ollut ihan vaan musiikin tyylisuuntaus, eikä mikään sellainen asia, josta pitää ottaa ekana selvää sanoista, pukeutumisesta, rikosrekisteristä, mielipiteistä ym. voidakseen sanoa kyseisen bändin olevan black metallia. Musiikistahan tässä on kyse ja siinä vaiheessa, kun pääpaino alkaa olla jossain muualla, niin sitä voi sanoa miun puolesta yhtä hyvin teatteriksi.
"Räppärit on niin syvältä............. ne ei ajele millään muulla kun jollain bling bling kaaroilla ja näyttäis ihan että niillä olis paskat housussa kun roikottaa niitä housujaan hyi helwetti=# Rokkareissa on taas asennetta niin vitusti."
Milkop
05.09.2007 12:58:45

Kappas, poikaset taas genrelöistä tappelevat kirjoitushärveleissä. Juu maar, metallipalstan voisi vaikka poistaa juum...
"I believe that people who are going to commit crimes should not have guns" -- George W. Bush
Kuvataide
Heartwood
05.09.2007 13:12:36
Kappas, poikaset taas genrelöistä tappelevat kirjoitushärveleissä. Juu maar, metallipalstan voisi vaikka poistaa juum...

Rölöö! Mutta missäs sitten voidaan julistaa saatanallista pitelemätöntä mantraa ja toistaa samoja asioita ad infinitum? Korvaamatonta.

Takki.
"Thus men forgot that all deities reside within the human breast" Romantikkoitkijät #42
ANtTIKRISTUS
05.09.2007 19:57:18
MIKÄ NÄISSÄ ON SAMAA?

Edelleen, tuossa vertailussa oli paljon sun omia mielipiteitä kappaleiden eroista, ei kylmiä faktoja joita kukaan ei voi alkaa kiistämään. Mut loppupeleissä nyt tämä vertausjuttu itessään on itse asiaan liittyen merkityksetön joten en jaksa siitä enempää.

Eäääh perkele, en nyt jaksa vitunmoisia sepustuksia taas laittaa joten koitan kiteyttää. Dimmu siis on meikäläisestä tällaista sinfonista metallia tjsp... (ihan sama oikeastaan), jonka biisit sisältävät kohtia (joskin vähemmistönä) joissa on nykyisestä black metalista tuttuja ratkaisuja. Jos nyt otettas vaikka siitä jo mun mainitsemasta Blessings Upon The Throne of tyrannysta ne alkumäiskeet ja siirrettäs johonkin oikean bm bändin oikeaan bm biisiin hieman näillä bm bändeille tutuilla oikeilla, "huonomilla" bm soundeilla, niin milläs vitulla tämä oikea bm-puristi tunnistas onko se oikeaa black metalia vai ei? Toisaalta jos mennään edemmäs kys. olevaa biisiä, niin meno muuttuu dimmulle tutummaksi, mut se on merkityksetöntä, sillä se elementti jonka moni yhdistää black metaliin on jo mennyt ja tätä mä koitan hakea.

Se mua vaan ihmetyttää, miks tätä seikkaa on niin vaikea joittenkin ymmärtää, kaippa meidän ajatusmaailmat ja käsitykset risteää sitten niin maan vitusti.

Ps. ajattelin vielä sanoa, että kyllä meikäläiselläkin tulee tätä "kunnon" bläkkistä kuunneltua, se on tosin jo enemmän fiilispohjanen juttu minkä mä lasken siihen kastiin. Dimmu ylituotettune menoneen ei siihen yllä, mutta en mä silti pysty sulkemaan korviani ja olemaan kuulematta niitä esikuvia mitkä bändillä on musiikissaan. Tekeekö tämä musta nyt epäuskottavan asian suhteen, eikö näitten tr00 bläkmedal-puristien tarvi ottaa mua tän takia vakavasti?
Tohtori Tonus
05.09.2007 20:26:13
Anttikristuksen kanssa harvinaisen samaa mieltä. "Melodista tremolosahausta ja hurja blast"-kuvaus sopii ihan yhtä hyvin niin Dimmuun, kuin vaikkapa Mother Northiin tai muihinkin oikeisiin bläkkisbiiseihin. En siis väitä, että Dimmu olisi bläkkiä (vaikka sillä ei paskan vertaa väliä olekaan), mutta mielestäni pinnallisia musiikillisia yhtymäkohtia ei voi kieltää. On se nyt ainakin "lähempänä" black metalia kuin joku Iron Maiden.

Atteet ja vaatteet sun muut sitten erikseen, mutta käsittääkseni tällä "Dimmu vs. BM"-vertailulla ei alunperinkään tarkoitettu mitään syvällistä, vain teroitettiin juuri näitä samantyylisiä ulkokuoria. Tai ainakin itse niin asian käsitin ja sitä tarkoitin.
"Opettaahan jo luontokin teille, että pitkä tukka on miehelle häpeäksi" - 1. Kor. 11:14
gorgonoidi
05.09.2007 21:09:12

Tästä on väännetty jo aikasemminkin aika reilusti, mm. minä olin vääntämässä.
Ei sitä menneestä opita sitten mitään :D
M!Xu
05.09.2007 21:48:49

AIJAIJAI! Nyt muuten sattu silmään ja tosi pahasti. Ei siinä, kyllähän tyyleillä yhtäläisyyksiä on, mutta noin ulkoasullisesti tuo ilmaus lyö ainakin meikäläistä turpaan oikein olan takaa... kas kun Dimmu veivasi noita "orkesterimaisia" juttuja jo kovin pitkään ennenkuin yökala oli edes nähnytkään päivänvaloa.

Nimim. muutamiakin kerran jurppinut kun TH:ta on pidetty "sinfoniametallin" keksijänä/vast.

No joo, ehkä tuo Holopainen oli vähän huono esimerkki. Tuolla vain hain sitä, että pidän tyylistä, jolla Dimmu käyttää sinfoniaorkesteria hyväkseen, aivan yhtälailla kun pidän Nightwishinkin tyylistä sekoitella klassisia vaikutteita ja metallimusiikkia.

Niin, enkä tosiaankaan ole kauheasti perehtynyt black metalliin, joten nuo tarkat kategorisoinnit on vähän hakusessa. Pyydän anteeksi kaikilta.
pöö
marke-
06.09.2007 05:49:29 (muokattu 06.09.2007 05:54:44)
Rölöö! Mutta missäs sitten voidaan julistaa saatanallista pitelemätöntä mantraa ja toistaa samoja asioita ad infinitum? Korvaamatonta.

Takki.

mä tykkään juustosta.

Jossei teillä ole mitään kontribuutiota tähän keskusteluun, niin suosittelen pitämään suut kiinni. Tälläiset vitun "hauskat" jutut pilaa nää keskustelut mnetissä, ei väittelyt. Pistää oikeasti joskus hiileksi tuollainen ylimielisyys, että tiedetään kaikesta kaikki ilman OIKEAA aiheeseen tutustumista, ja sitten on mukamas varaa vielä vittuilla päälle. Tuo on sitä elitismiä, eikä niinkään se kirkas idea mitä Black Metal on. Eli jos provosointi oli ideana, niin onnistuitte mun kohdalla melkoisen hyvin.

Muutenkin vähän rassaa, kun kaikki pitää pinnallistaa. Mistään ei saisi enään pitää taidemielessä, tai sitten on "lässyttäjä" tai "paskanjauhaja" kun näitä taidearvoja puolustaa ja koittaa pitää jonain. TODELLISTA KULTTUURIA VOI HELVETTI. Onkohan tämä jenkkiläisen pop-kulttuurin vaikutusta vai mikä on? Kuunnelkaa sitten "musaa musan vuoksi" bändejänne ihan niin paljon ku sielu sietää. Jotka on oikeasti valmiiksi pureskeltua paskaa sen jälkeen kun on itsensä siihen kouluttanut, että progekomppi ja tahtilajivaihdokset, dynaamisuus ja "erilaisuus" määrää musiikin kaikkeuden - puhumattakaan mukahienoista lyriikoista, jotka ei oikeasti ota kantaa yhtään mihinkään, tai sen puoleen tarkoita yhtään mitään.

Missä näiden palstojen arvo oikeasti menee, kun mikä tahansa muu kuin vammainen "joo hyvä bändi ja hyvät jutut jee" selkääntaputtelu on ainoa "sallittu" tapa jutella?

Se mua vaan ihmetyttää, miks tätä seikkaa on niin vaikea joittenkin ymmärtää, kaippa meidän ajatusmaailmat ja käsitykset risteää sitten niin maan vitusti.

Tuskimpa vaan. Uskon, että bissetuopin ääressä hyvä läppä lentäisi meilläkin :)
Itse olen ymmärtänyt sen mitä tarkoitat alusta asti, ja koittanut sanoa, että sillä ei ole mitään tekemistä Black Metallin kanssa. That's all.
Rakkaus
Lapaluu
07.09.2007 12:15:27 (muokattu 07.09.2007 12:16:29)
Sama. Minulle se on aivan helvetin sama jos joku sanoo Metallicaa doom metalliksi jne. Kai ihmisillä saa mielipiteitä olla.

Saa olla, muttei tuo ole lähellekään sama vertaus. Dimmu Borgir ON bläkmetallia, mutta EI _sitä_ bläkmetallia. tr00-bläkkis on eri juttu.

Imo, dimmu on blackmetallia, joskin kovin melodista ja "hyväsaundista" eli mainstream kamaa. Blackmetal genreen kuuluu muutakin kuin ne true bändit, joissa juodaan verta ja poltetaan kirkkoja.

Heroin ilmeisesti ajaa jotain blackmetal-puristien asiaa täällä, näkemys asiasta on suht kapea. Mustikkametalli-genreen mahtuu muutakin kuin Immortal, Emperor, Mayhem, Satyricon ja Gorgoroth.

Mustikka on marja. Puolukka on marja, mutta vaikka se olisi yhtä tumma kuin mustikka, se ei tee siitä mustikkaa.
Kinkkua kaikille! (Hammerfall ~ Ham for all) ,,/
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)