Maxwell von Karma 19.04.2009 22:26:19 | |
---|
No, jatketaan perinnettä. Kyllä, kuuntelen Finntrollia 24/7, ja olen varmaankin lukeutunut niihin tr00-faneihin, vaikka en ole nähnyt livenä vielä, mikä lievästi potuttaa. Kaikki levyt omistan, sillä jo kansityö on niin hienoa, että ne vaativat paikan hyllyssäni. Ja tietysti kokonaisuus on tärkein. Lempilevy taitaa Jaktens Tidin ja Ur Jordens Djupin pitkän ja uuvuttavan kamppailun jälkeen päätyä UJD:n voittoon. Lempikappaleeni ovat En Mäktig Här, Nedgång, Hel Vete, Fiskarens Fiende ja Eliytres, mutta sanon nyt tähän vielä, että mielestäni bändillä ei ole yhtään huonoa, kunnon kappaletta (joten tämä laskee pois introt/outrot, mitkä ovat toki hienoja, ja kuuluvat kuvioon ja myöskin Visor Om Slutetin Rov-kappaleen, jossa ei musiikkia esiinny tippaakaan.). Kunniamaininnan ansaitsevat vielä niinkin hienot kappaleet, kuin Slaget vid Blodsälv, Kitteldags, Rivfader, Midnattens Widunder, Maktens Spira ja Jaktens Tid. Fanitus on mennyt jopa niin pitkälle, että olen alkanut soittaa orkesterin kappaleita pianolla. Jos jotain kiinnostaa lähemmin, niitä voi katsoa YouTubesta Paronisamedi-käyttäjänimellä. Itseäni tässä vielä ylistääkseni osaan varmaankin noin 10 kappaletta ulkoa tätä ruotsalaista örvellystä. Loppusanoiksi sanon, että odotan innolla uutta levyä(joka siis luultavasti ilmestyy tänä vuonna) ja live-DVD:tä. |
Damien55 07.06.2009 18:21:01 | |
---|
Hoi!Onkos kellään mitään tietoa tuosta dvd:stä? Syyskuussa ilmeisesti Damissa kuvattu mutta julkaisusta en löytänyt tietoa. |
Chieftain 08.06.2009 23:08:02 | |
---|
Tuohon MvK:n kirjoitukseen liittyen voisin itsekin vähän avautua. Rivfader -demoa ja Trollhammaren -EP:tä lukuunottamatta koko tuotanto löytyy hyllystä. Jostain syystä folkmetallia tulee nykyisin kuunneltua ehkä eniten, ja Finntroll on yksi ehdottomista suosikeistani, tällä hetkellä vain Moonsorrowia tulee kuunneltua enemmän. Tutustuin bändiin kaverini kautta kuullessani muistaakseni Jaktens Tid:n, ja iski heti melko kovaa. Tämän jälkeen ostin Nattföddin, josta kovaa iskivät yllättäen nuorelle hevimiehenalulle Trollhammaren, sekä myös nimikkobiisi, Eliytres ja Det Iskalla Trollblådet. Nykyisiä suosikkibiisejä levyltä taas ovat Människopesten ja Fiskarens Fiende. Nattföddin jälkeen hommasin Visor om Slutetin ja Ur Jordens Djupin. VoS:ltä löytyy monia hienoja biisejä, kuten Svart Djup, Asfangelns Död ja Försvinn Du Som Lyser, joka on ehdottomasti bändin yksi parhaista biiseistä. UJD on aivan helvetin kova levy, timanttia alusta alkaen, Gryning on Ensiferumin Ferrum Aeternumin ohella maailman parhaita introja. Sitten alkaa tykitys: Sång, Korpens Saga, Nedgång ovat kaikki saatanan hyviä kappaleita. Sitten rauhoitutaan pariksi biisiksi, ja loistokkuus jatkuu. Levyn kovin biisi En Mäktig Här, Ormhäxan, Maktens Spira ja Under Två Runor. Kokonaisuudeltaan ja toimivuudeltaan levy on bändin paras, ja huippukappaleitakin löytyy paljon. UJD:n jälkeen löysin Midnattens Widunderin, joka on tällä hetkellä yksi soitetuimpia levyjäni. Intro sekä kolme ensimmäistä kappaletta ovat levyn kovimpia, sen jälkeen pari heikkoa vetoa ja sitten taas iskee, nimikkobiisi ja varsinkin Segersång ovat hienoja kappaleita. Levynä ei kuitenkaan aivan yllä uusimman tasolle, kuitenkin bändin toiseksi paras levy. Viimeisin hankinta bändiltä on Jaktens Tid, joka on mielestäni VoS:n ohella bändin heikoin levy. Födosagan on hyvä aloitus levylle, ja myöskin Slaget vid Bodsälv sekä Skogens Hämd ovat hyviä Finntroll -biisejä. Jaktens Tid on myös ihan menevä biisi, mutta loppulevy Aldhisslaa lukuunottamatta loppulevy on varsin kehno. Omat suosikkibiisit levyltä selkeästi Födosagan ja Aldhissla. Livenä bändiä olen todistanut myös pariin kertaan, eikä ole sekään kyllä kylmäksi jättänyt. Varsinkin uudenvuodenkeikka Metsatöllin kanssa oli kova, vaikka miksaus oli perseestä. Tällä hetkellä omat Top 5-biisit bändiltä, ei missään järjestyksessä: Försvinn Du Som Lyser Människopesten Aldhissla Sång En Mäktig Här Uutta levyä odotellen. "Treenistä ei TOISTAISEKSI ole, mutta olen saamassa lähiaikoina. :)"
-Punainen Kukko |
Peltsi88 08.06.2009 23:43:34 (muokattu 09.06.2009 17:07:22) | |
---|
Kyllä se Rivfader on paras biisi näiltä herroilta. Pirun mukava soittaa mukana. RIP Somnium. Kitaralla siis. |
Maxwell von Karma 09.06.2009 15:34:41 | |
---|
Peltsi88: Kyllä se Rivfader on paras biisi näiltä herroilta. Pirun mukava soittaa mukana. RIP Somnium. Millä soittimella? |
Maxwell von Karma 09.06.2009 15:42:08 | |
---|
Chieftainille: En puutu kauheasti lempikappaleisiisi (mitkä eivät ole tietenkään ollenkaan huonoja), vaan haluaisin mainita parista asiasta: -Väitätkö tosissasi, että Ur Djupetin ja Slagbröderin kohdalla rauhoitutaan? IMO ne vasta ovatkin levyn raskainta materiaalia, eikä se uneen ole tuudittanut -Jaktens Tid porukan huonoin levy? Aika outo veto FT-fanilta, sillä yleensä se on juuri päinvastoin, mutta... En voi vain käsittää, miten joku ei pidä esim. Kitteldagsista, Bakom Varje Furasta ja Kyrkovisanista :D |
Chieftain 09.06.2009 20:05:33 | |
---|
Maxwell von Karma: Chieftainille: En puutu kauheasti lempikappaleisiisi (mitkä eivät ole tietenkään ollenkaan huonoja), vaan haluaisin mainita parista asiasta: -Väitätkö tosissasi, että Ur Djupetin ja Slagbröderin kohdalla rauhoitutaan? IMO ne vasta ovatkin levyn raskainta materiaalia, eikä se uneen ole tuudittanut -Jaktens Tid porukan huonoin levy? Aika outo veto FT-fanilta, sillä yleensä se on juuri päinvastoin, mutta... En voi vain käsittää, miten joku ei pidä esim. Kitteldagsista, Bakom Varje Furasta ja Kyrkovisanista :D Tuota tuota... Kohta 1: En siis tarkoittanut että olisivat rauhallisia kappaleita, ei ollenkaan, vaan tarkoitin että pari "täytebiisiä" loistobiisien välissä. Molemmat toki ihan hyviä ralleja, mutteivät yllä aivan edellisten / seuraavien tasolle. Ilmaisin asian huonosti. Kohta 2: Mielipiteitä, mielipiteitä... Ei, en pidä em. biisejä lainkaan huonoina, mutteivat ole minulle levyn parasta antia. Ja tosiaan mielestäni levy ei yllä läheskään UJD:n tai MW:n tasolle, Nattfödd on sitten hyvin lähellä, jollei jopa jäljessä kausittain. Tällä hetkellä kuitenkin ajaa JT:n ohi. VoS:a en vertailuun laske mukaan. "Treenistä ei TOISTAISEKSI ole, mutta olen saamassa lähiaikoina. :)"
-Punainen Kukko |
Werihukka 09.06.2009 21:18:19 | |
---|
Finntrollilla ei ole yhtään huonoa biisiä. En kyllä osaa sanoa parasta biisiä. Riippuu nääs ihan siitä, että kun jonkun on kuunnellut puhki, niin tulee löydettyä jostain muusta biisistä joku koukuttava juttu. Hetkeen ei ole tullut kuunneltua, mutta uutta levyä odottelen suurella mielenkiinnolla. |
Lesko 09.06.2009 21:20:45 | |
---|
No niin, mitäs omalle kohdalle tulee, niin FT on ehdottomasti maailman kovimpia bändejä koskaan ja Jaktens Tid, sekä UJD ovat maailman kovimpia levyjä, mitä on tehty. Vituttaa suunnattomasti, kun meni tuo Saunan keikka ohitse, enkä päässyt katsomaan. Mutta DVD:tä odotellessa, eiköhän se ennen lehtien putoamista tule. Mitä sitten tulee tuohon UJD:n "täytebiiseihin", niin minusta Ur Djupet on levyn parhaimpia biisejä, Nedgångin ja En Mäktig Härin jälkeen. Mutta se onkin vain IMO. Mitäs mieltä jengi on örinäkolmikosta Katla/Wilska/Vreth? Kenen meno iskee eniten? Tiedän, aika vitun vaikea järjestää. Joo. |
Werihukka 09.06.2009 21:42:40 | |
---|
Lesko: Mitäs mieltä jengi on örinäkolmikosta Katla/Wilska/Vreth? Kenen meno iskee eniten? Tiedän, aika vitun vaikea järjestää. Joo. Ehkä vähän mitäänsanomaton kommentti, mutta mun mielestä kyllä levyillä jokanen on kyllä paikkansa ansainnut ja vuorollaan hyvin saappaat täyttänyt. Livenä en ole ikävä kyllä päässyt näkemään, joten siitä en sitten tiedä, mutta veikkaisin pätkien perusteella Vrethin olevan erityisen kova livenä. Luultavasti jopa parempi, kuin edeltäjänsä. |
Chieftain 09.06.2009 22:18:13 | |
---|
Werihukka: Ehkä vähän mitäänsanomaton kommentti, mutta mun mielestä kyllä levyillä jokanen on kyllä paikkansa ansainnut ja vuorollaan hyvin saappaat täyttänyt. Livenä en ole ikävä kyllä päässyt näkemään, joten siitä en sitten tiedä, mutta veikkaisin pätkien perusteella Vrethin olevan erityisen kova livenä. Luultavasti jopa parempi, kuin edeltäjänsä. Komppia. Täytesana. "Treenistä ei TOISTAISEKSI ole, mutta olen saamassa lähiaikoina. :)"
-Punainen Kukko |
Lesko 09.06.2009 22:26:57 | |
---|
Chieftain: Komppia. Täytesana. Joo näinpä mäkin luulen. Vrethillä on muutenkin kaikista "syvin" ja raa'in ääni. Mutta ihan tosi, että jokainen on kyllä paikkansa hyvin täyttänyt. |
Werihukka 09.06.2009 22:52:11 | |
---|
Vois semmosen sivu seikan vielä lisätä, että vaikka Wilskan kovana fanittajana jäi harmittamaan, että hän joutui Finntrollin jättämään. Vreth kyllä hoitaa homman hyvin, mutta siitä huolimatta harmittaa, ettei Wilskan ääntä oikein ole päässyt missään muuallakaan tuon jälkeen kuulemaan. |
Maxwell von Karma 09.06.2009 23:35:13 (muokattu 09.06.2009 23:37:21) | |
---|
Itse olen taas asettunut Katlan taakse. Hieno sekoitus Wilskaa ja Vrethiä, ja puhtaammat vokaalit ovat paljon parempia, kuin muilla. Varsinkin MW-levyllä Jämssenin Klonkku-ärinä oli todella ihailtavaa. EDIT: Tuosta Sauna-jutusta... Olisin itse tietty mennyt fanittamaan Finntrollia, mutta kun muut bändit ovat niin kuraa, en jaksa vaivaantua vain yhden bändin takia, VAIKKA tosifanin varmaankin kuuluisi :) Kysyn nyt vain mielenkiinnosta, että osaatteko kuinka monta biisiä ulkoa (jos lainkaan). Itse taidan osata joku kymmenen, hieman enemmän kai. |
Lesko 10.06.2009 09:32:24 | |
---|
Maxwell von Karma: Itse olen taas asettunut Katlan taakse. Hieno sekoitus Wilskaa ja Vrethiä, ja puhtaammat vokaalit ovat paljon parempia, kuin muilla. Joo, vaikka diggailen hirmusti kyllä siis Vrethiä, niin olen kyllä myös Katlan kannalla, jos pitäisi näistä kolmesta valita. Livenä en ole koskaan ollut tuota todistamassa ja YouTuben kämäset vga-kännykkävideot ei paljon lohduta :D Toivottavasti DVD:lle tulis jotain vanhaa matskua myös ekstrana, niin näkis minkämoinen oli miehen livekunto. |
Maxwell von Karma 10.06.2009 17:09:59 | |
---|
Lesko: Joo, vaikka diggailen hirmusti kyllä siis Vrethiä, niin olen kyllä myös Katlan kannalla, jos pitäisi näistä kolmesta valita. Livenä en ole koskaan ollut tuota todistamassa ja YouTuben kämäset vga-kännykkävideot ei paljon lohduta :D Toivottavasti DVD:lle tulis jotain vanhaa matskua myös ekstrana, niin näkis minkämoinen oli miehen livekunto. Onhan Tubessa se Födosaganin live-video. Katso siitä. |
Lesko 10.06.2009 17:30:21 | |
---|
Maxwell von Karma: Onhan Tubessa se Födosaganin live-video. Katso siitä. Kah, eiku oonhan sen nähnyt, mutta vaikea se on yhdestä tai vielä kahdestakaan tehdä mitään kunnon päätelmiä. Hyvä menohan siinä on, että ei sen puoleen.. |
Parasite 10.06.2009 20:06:40 | |
---|
Livenä en ole näistä ketään päässyt todistamaan mutta ääneni menee Katlalle, koska hänellä on mielestäni tästä kolmikosta "peikkomaisin" ääni. "Täydellisyyden ylläpitäminen on parasta mitä mies voi tehdä rahakasan päältä." -Sir Härö |
Maxwell von Karma 30.07.2009 22:10:37 (muokattu 30.07.2009 22:10:59) | |
---|
|
Lesko 04.08.2009 14:57:47 | |
---|
Minulla ainakin on aivan järjettömät odotukset uudelta lätyltä ja uskon niiden vielä toteutuvankin. UJD oli niin täydellisen kova levy ja nyt kun tuo Vrethkin on ollut remmissä jo pidempään, niin uskon että syvyyttä tulee hommaan vielä entisestään. |