![]() 01.02.2005 20:50:35 | |
---|---|
Heh, anteeksi, mutta VITTU MITÄ PASKAA! :D Tarkenna. Menikö sulta pointti vähän ohi? Epäselvä | |
![]() 01.02.2005 21:06:33 | |
jätkät jaksaa :) AND THEN THERE WERE NONE! | |
![]() 02.02.2005 01:24:53 | |
Tarkenna. Menikö sulta pointti vähän ohi? Mikä pointti? Tarkennetaan nyt sitten.. Tämä on jo vanha juttu, mutta mun mielestä kaiken hevin voi jakaa kahteen ja vain kahteen genreen: -Hyvä hevi -Paska hevi Muuten jaottelu on täysin turhaa, koska se ei onnistu kuitenkaan. Niin vammainen jaottelu kun olla ja voi ;) Kuka sen määrittää kumpaan genreen mikäkin bändi kuuluu, sinäkö? Jaottelu ei todellakaan ole turhaa, se on tehty kuvailemaan musiikkia. Onko sinun mielestäsi vaikkapa Immortal, Stratovarius, Slayer ja Cannibal Corpse samaa heviä? Vai pitäisikö nämä jaotella genreen a) Hyvä hevi ja genreen b) Paska hevi. Eiköhän viisainta ole käyttää jaottelua eli laittaa kyseiset bändit eri genreihin, jotka kuvaavat musiikkityyliä. Immortal=black metallia, Stratovarius=power metallia, Slayer=thrash metallia ja Cannibal Corpse=death metallia. Siinä rautalangasta sinulle perusteluja. Varmaankin "speed" -bändeillä on thrash-biisejä ja "thrash" -bändeillä speed-biisejä, teki jaon miten tahansa. Ja kuten tästäkin ketjusta näkee, ei ole yhteistä tietämystä siitä mitä genret tarkoittavat, joten metsään menee joka tapauksessa. Voi mennäkin metsään, koska ero näiden kahden genren välillä on häilyvä, veteen piirretty viiva. Jonkinlainen käsitys kuitenkin suurimmalla osalla meistä on näiden eroista. Sinulla se taitaa olla hiukan hakusessa. Mä oon pitäny just esim. speediä punkin suoraviivasena rankempana jatkeena ja taas thrashista tulee mieleen melodiset nopeet riffit. Mutta kyllä mun mielestä jokainen bändi pitäis olla oma genrensä ja genren täten yleensä nimeävät bändin jätkät. Speed on ennemminkin heavymetallin jatke ja thrash sit kaatuu hiukan sinne punkin suuntaan. Melodiaa voi olla molemmissa, mutta enemmän kylläkin speedissä lukuunottamatta näitä suht uusia bändejä kuten The Haunted. Neothrashiksikin joku näitä on kutsunut. Jokainen bändi oma genrensä... voi pyhä pietari! Samassa viestissä väität että pitäis olla vaan hyvä ja paska hevi, ja nyt ihan muuta. Eihän tässä nyt ole mitään järkeä. Haetaan (soolo)kitaristia thrash metal bändiin (Lpr). | |
![]() 02.02.2005 09:23:25 | |
Mikä pointti? Tarkennetaan nyt sitten.. No hyvä, koska sellasella "vittumitäpaskaa" -kommentilla keskustelupalstalla ei oo mitään virkaa, jos ei eriyttele mikä on paskaa ja mistä syystä. Ja kiitän heti alkuun tästä sävystä, joka sai minut heti aamulla hymyilemään aurinkoisuudellaan. (Ja se "menikö pointti ohi" omalta puoleltani oli provo, jolla sain sut vastaamaan... Ei ollu tarkotus loukata.) Niin vammainen jaottelu kun olla ja voi ;) Kuka sen määrittää kumpaan genreen mikäkin bändi kuuluu, sinäkö? Nimenomaan minä. Kirjotin "mun mielestä". En tyrkytä kenellekään samaa jaottelua. Koska koko viestin pointti oli, että yhteistä jaottelua kun ei voi oikein tehdä, niin en jaksa edes yrittää. Onnea kuitenkin yritykselle. Kun menen kauppaan ostamaan levyä, niin mua kiinnostaa se, onko se hyvä vai huono. Aivan paskan hailee mikä on genre. Tämä oli OMA jaotteluni, joka riittää vallan hyvin selittämään sen mitä musaa haluan kuunnella. Ja jos sä nyt otat tosissaan sen, että mä ehdotan, että kaupassa pitäis olla kaks laaria: Hyvä ja huono hevi, niin huhhei... Oliko joku muu, joka ei tajunnu siinä sarkasmia... Korostin vain jaottelun turhuutta. Mutta... Jaottelu ei todellakaan ole turhaa, se on tehty kuvailemaan musiikkia. Onko sinun mielestäsi vaikkapa Immortal, Stratovarius, Slayer ja Cannibal Corpse samaa heviä? Ei. Jokainen on MULLE eri. Kuten Testament, Anthrax ja Slayerkin on eri. Ja jokaiselta löytyy (mun mielestä) hyvää ja huonoa. Ja jokaiselta noista kolmesta olen ostanut hyvää materiaalia ja vahingossa välillä myös (omasta mielestäni)huonoa. Ja sorry, kukaan, ei edes äiti eikä vaimo, voi tulla mulle kertomaan mikä on hyvää ja huonoa. Se mun pitää päättää ihan itte. Eiköhän viisainta ole käyttää jaottelua eli laittaa kyseiset bändit eri genreihin, jotka kuvaavat musiikkityyliä. Immortal=black metallia, Stratovarius=power metallia, Slayer=thrash metallia ja Cannibal Corpse=death metallia. Niin. Kun se oliskin noin yksinkertaista. Lisää tohon vielä vaikka Metallica ja sano mihin genreen se menee. Ja sitten kun jossain päin maailmaa sanotaan Panteraa power metalliks (älä mulle suutu, ei se mun idea oo) ja Stratovariusta melodic metalliks, niin minkäs teet. Siinä rautalangasta sinulle perusteluja. Kiitos. Niitä kaipasin ja sain. Kivaa oli. Voi mennäkin metsään, koska ero näiden kahden genren välillä on häilyvä, veteen piirretty viiva. Jonkinlainen käsitys kuitenkin suurimmalla osalla meistä on näiden eroista. Sinulla se taitaa olla hiukan hakusessa. Jonkilainen käsitys varmaan suurimmalla osalla on. Onhan mullakin JONKINLAINEN käsitys. Mutta hakusessa se voi olla KAIKILLA, koska missään ei ole tahoa, joka voi ne rajat vetää ja vedenpitävästi selittää. Ja pitääkö sun mulle kertoa, että mulla on se raja hakusessa, kun mä oon se itse jo edellä kertonut? Jos sanot sen vaan siks, että yrität loukata, niin mä voin pistää tähän lisää irtomatskua mitä voit käyttää: Oon ruma. Haisen pahalle. (Käytä toi jälkimmäinen nopeesti, en käyny eilen suihkussa, mutta tänään pitäis käydä ja haju voi vaihtua.) Speed on ennemminkin heavymetallin jatke ja thrash sit kaatuu hiukan sinne punkin suuntaan. No, siinä on yksi selitys. Benin sanoja lainatakseni yhtä hyvä kuin muutkin. Edellä ketjussa oli muitakin. Koittakaa päästä yksmielisyyteen ja tulkaa sitten kertomaan miten se oikeasti yhteisellä sopimuksella on. Itse en tiedä edes missä heavymetallin ja punkin raja menee... Niissäkin kun ero näyttää olevan usein häilyvä. Ei ääripäissä, mutta jossain kohtaa on. Melodiaa voi olla molemmissa, mutta enemmän kylläkin speedissä Korostan vielä, että mua ei oikeasti kauheesti kiinnostanut oliko se mun heittämä speed/thrash -jaottelu sinnepäinkään oikeaa. Koska itse en kuitenkaan yritä bändejä jakaa jompaankumpaan leiriin. Sen heittämällä vaan osotin, että käsityksiä on niin monenlaisia, että homma ei toimi kuitenkaan. Koska jollainhan se käsitys on ollut ennen mua (en mä sitä joskus puoli elämää sitten itte oo tuulesta temmannu) ja tässäkin ketjussa on jo aiemmin tullu samanlaisia käsityksiä. Melodia-heitto liittyi siis riffeihin. Edellä on yritetty käyttää esim. laulutyyliä jaotteluun, mutta sitten on taas joku Death Angel, joka ei osaa laulaa oikein genrensä mukaisesti. Ja jollain Testamentin levyllä on ihan erilainen laulu kuin toisella (Demonic esim. on yks ääripää siinä tuotannossa). Ja rummuissa kun saattaa yhdessä biisissä olla parikymmentä komppia, niin milläs sitten kokonaisen bändin sen mukaisesti sijoitat genreen. Mutta jos tätä nyt jotenkin vielä (vaikka liittyen tohon aikasempaan Testament-heittoon) yritän selittää, niin mulle on aikanaan lyöty päähän, että Testament olis sellasta thrashia. Ja jos speed-termistä sanana jotain järkeä hakis, niin luulis vaadittavan nopeutta siihen. No, Testamentillakin on vauhtia. Moniin muihin vauhdikkaisiin bändeihin verrattuna Testamentilla on MUN KORVAAN päälimmäisenä aikanaan hypännyt epä-monotoniset riffit, joissa simppelin sahauksen sijaan mennään vähän enemmän niitä kieliä ees taas... Ei tarvitse korjata tota. Ei kiinnosta. En käytä jaottelua kuitenkaan. Kunhan selitin speed/thrash -heittoni, johon en siis yrittänyt tyrkyttää minkäänlaista totuutta mukaan kenenkään omaksuttavaksi. Jokainen bändi oma genrensä... voi pyhä pietari! Samassa viestissä väität että pitäis olla vaan hyvä ja paska hevi Ei muuten väitä, jos tarkkoja ollaan. Hyvä ja paska on vain se mikä minulle pääasiassa merkitsee. (Jotailtain bändeiltä keräilen kyllä paskaakin ehdoin tahdoin.) Täytyy myöntää, että ei olisi pitänyt käyttää "genre" nimitystä sekä hyvä/paska -kohdassa, että jokainen-bändi-on-oma-juttunsa -kohdassa. Se aiheuttaa sekaannusta, koska silloin tulee overläppäystä. Parempi sana olis ollu vaan vaikka "jaottelu", koska musiikkia voi jaotella kahdellakin eri tavalla. Genreihin kun ilmeisesti sitten voi jakaa vain yhdellä tavalla. Mutta vatvotaan vielä ja otetaan nyt vaikka se Metallica. Suurin ja kaunein. Metallin Gary Grandy. Jos nyt vaikka syystä tai toisesta haluaisin käydä osteskelemaan Metallican singlejä. En jaksa tarkistaa mistä biiseistä sinkkuja on tehty, mutta kuvitellaan että olis tehty vaikka Batterystä, Enter Sandmanista ja Mama Saidista. Ja menen levykauppaan, jossa äänitteet on lyöty genrejen alle. Niin koska levykauppiaan mielestä Battery menis thrashiin, Enter Sandman hard rockiin ja Mama Said countryyn, niin mun pitäis talsia liikettä päästä päähän, että penkoisin sinkut oikeista laareista taskuuni. Luontevampaa mulle on jakaa kaikki kategoriaan Metallica. Ja kotona mielluummin pistän yhden bändin kaikki äänitteet samaan kasaan, kuin että vaikka Testamentin ekat levyt eriytän eri kategoriaan ja vaikka Ritualin ja Demonicin eri kategoriaan. Kun niitä ei kuitenkaan pysty ymppään samaan genreen ilman ongelmia. No, oletetaan, että olis tarkat genrerajat ja porukka olis niistä yhtä mieltä. Väkisinkin kävis niin, että genre vaihtuis joissain tapauksissa jopa kesken biisin. Se olis sitten joka tapauksessa yhtä helvettiä, kun yrittäis kuvailla bändin musiikkia genren avulla. Joo, on niistä varmaan apua, vaikkei täyttä yksmielisyyttä oliskaan. Jotain suuntaa niistä saa. Mutta siis mahdotonta saada tarkaa rajaa vedettyä niin monen genren välille, ettei mun mielestä kannata edes yrittää. Semmonen mukava juttu tässä mun omassa jaottelussa ainakin on, että mun ei tarvitse sopia mitään kenenkään kanssa tän suhteen, että tää toimii. Jos toi genre-homma taas toimis, niin jonkun valiokunnan pitäis kirjoittaa säännöt, joita genrenimityksissä käytettäis ja suuren massan pitäis niitä noudattaa. Mutta bändit kun on kuitenkin sellasia anarkisteja, että ne tekee kuitenkin mitä tykkää ja käyttää biiseihinsä useamman genren antimia ja huutaa, että "vittu älkää luokitelko meitä" niin vaikeeta on. Riitti, kahvitauko. Oliko tää nyt sit paskaa x 10 vai löytykö tästä nyt mitään mihin vois(it) yhtyä? Vaikkei sillä väliä ookaan... Epäselvä | |
![]() 02.02.2005 10:24:09 | |
Riitti, kahvitauko. Oliko tää nyt sit paskaa x 10 vai löytykö tästä nyt mitään mihin vois(it) yhtyä? Vaikkei sillä väliä ookaan... Vaikkei sillä olisi väliä, niin kyllä tuohon voi yhtyä. Mä heitän vielä plussan pelkästä viitteliäisyydestä, vaikka tuo kyllä oli mielestäni täyttä asiaa. Harvoin jaksaa tollaisia sepustuksia lukea. "Mitä täältä saada voi, täällä aina virret soi" | |
![]() 02.02.2005 12:51:08 | |
Näitäkään tappeluja ei syntyisi kun porukka tajuaisi kuunnella viisaampiaan. No okei, hymiö. Als ik een vis was dan zouden auto's ramen hebben en zelfs rendieren zouden neuken in een aquarium. | |
![]() 02.02.2005 15:33:40 | |
En ny voi varmaks ollenkaa sanoo (viisaammat siis korjatkaa) et eikö kaikki nää trash, speed, NWOBHM, power ym. metallilajit kaikki polveudu heavy metallista? Niinku kaikki niinku heavy metallin alalajeja? | |
![]() 02.02.2005 15:49:20 | |
No nyt oli J.Cavenin kirjoituksissa jo jotain järkeäkin. Siitä sarkasmista; täällä on vaikea tietää, milloin joku on sarkastinen ja milloin vain tyhmä/tietämätön. Sinunkaan kirjoituksia ei ole paljon näkynyt, joten sillä perusteella avausviestisi tässä ketjussa oli surkea. Nyt vasta tajusin että painotat sitä, että jaottelusi koskee vain itseäsi, etkä tuota hyvä/paska -systeemiä aio välttämättä muille tuputtaa. Tajusin kyllä pointtisi ja vaikken samaa mieltä välttämättä olekaan, niin on siinä ihan järkeenkäyvääkin juttua. Eli hyvä kun perustelit kantasi kunnolla. Haetaan (soolo)kitaristia thrash metal bändiin (Lpr). | |
![]() 02.02.2005 16:07:22 | |
No nyt oli J.Cavenin kirjoituksissa jo jotain järkeäkin. Jaha, kiitos. Ei siinä järkeä tosin sen enempää ollut kuin aiemminkaan. Enemmän sanoja vain. En mä yön aikana niin kauheasti viisastunut. Siitä sarkasmista; täällä on vaikea tietää, milloin joku on sarkastinen ja milloin vain tyhmä/tietämätön. Ei siis kannata oletusarvoisesti pitää täällä ketään tyhmänä? Sinunkaan kirjoituksia ei ole paljon näkynyt Jos olis kiinnostanut, niin hakullahan niitä vois kaivaa eikä edes kovin syvältä. joten sillä perusteella avausviestisi tässä ketjussa oli surkea. En olis halunnu vastata enää tähän viestiin, muuta ton rivin takia mun oli vielä pakko kirjoittaa, että tohon sulla ei kyllä tässä ketjussa oo varaa sanoo tasan yhtään. Mutta lisään kuitenkin ystävällismielisen hymiön. :) Noin. No, samalla rahalla sitten kirjotin pariin muuhunkin riviin kommentin, mutta mitään tappelua ei todellakaan ole tarkoitus nostaa, niinkuin tuossa aiemmin "pelättiin". Eiköhän se riitä, että amis-hevarit ja yläaste-räppärit takoo toisiaan pesismailoilla. Olis melko naurettavaa, että jossain thrash-keskustelussa alkais porukka riiheen keskenään kuulumatta sen kummemmin eri leiriin. Mutta mitä järkee olis keskustelussa, jos kaikki olis samaa mieltä... Epäselvä | |
![]() 12.02.2005 11:47:51 (muokattu 12.02.2005 11:49:44) | |
Pari uutta tuttavuutta jotka internetin syövereistä löytyi: Deceiver http://www.deceiver.tk Ruotsalainen speed-metal bändi, josta löytyy jäseniä ainakin Maze of Tormentista. Aivan saatanan tiukkaa menoa hyvillä soundeilla, herra Tätgrenin kädenjälkeä kun ovat. Kirkumista jäin kaipaamaan, mutta ei haittaa, näitten levy on joka tapauksessa jo tilattu... Pitch Black http://www.pitch-black.us Portugalilainen moderni thrash metal pumppu. Yllättävän hyvää kamaa, biisit ja soitto kohdallaan. Näihinkin jätkiin pitää ottaa yhteyttä että saa jotain omaan hyllyyn. EDIT: Nämä kaksi kun käytettä katsastamassa, niin ei pitäisi jäädä epäselväksi miten se thrash eroaa spedestä. Als ik een vis was dan zouden auto's ramen hebben en zelfs rendieren zouden neuken in een aquarium. | |
![]() 18.07.2007 19:14:44 | |
Sekoitetaanpa soppaa kertomalla tälläinenkin fatka, että jotkut bändit kuvailevat itsensä speed/thrash-metal bändiksi. Sitten on vielä näitä proge-speed-thrash-, death-thrash- (Deathchain on kuulemma deathrashia) ja black-thrash- tyylilajeja, niin kyllä menee nuppi sekaisin kun rupeaa pohtimaan, että mitä mikäkin bändi, levy ja biisi on. Ja metallicaakin jotkut kutsuivat, myös itse Lars ja muut, joskus ajat sitten power metalliksi. ONPA SEKAVAA! Sanoiksä kasari?!? | |
![]() 18.07.2007 19:44:55 | |
Sekoitetaanpa soppaa kertomalla tälläinenkin fatka, että jotkut bändit kuvailevat itsensä speed/thrash-metal bändiksi. Sitten on vielä näitä proge-speed-thrash-, death-thrash- (Deathchain on kuulemma deathrashia) ja black-thrash- tyylilajeja, niin kyllä menee nuppi sekaisin kun rupeaa pohtimaan, että mitä mikäkin bändi, levy ja biisi on. Ja metallicaakin jotkut kutsuivat, myös itse Lars ja muut, joskus ajat sitten power metalliksi. ONPA SEKAVAA! Vittuako näistä genremääritelmistä ennää ottaa selevää, ku esim. Pexi And The Ramblers soittaa omien sanojensa mukaan Mammoth Metalia ja Da Downtroddenzz soittaa Proto-Speed Trad. Doompunkia. Spikes and leather, true heavy metal. Hieno määritelmä, pittäis käyttää bändien enemmänkin. Heavy Metal, mahtava. Tsäpätitsäijjää | |
![]() 18.07.2007 19:59:00 | |
Deathissä on reipas meininki.... ....Biisit kertoo yleensä neitsyiden pilkkomisesta ruostuneella kirveellä. Paras lausahdus mitä olen lukenut pari vuotta sitten kirjoitetuista viesteistä. Quidquid latine dictum sit, altum videtur. | |
![]() 18.07.2007 21:52:43 (muokattu 18.07.2007 21:52:52) | |
Ja metallicaakin jotkut kutsuivat, myös itse Lars ja muut, joskus ajat sitten power metalliksi. ONPA SEKAVAA! Homma on niin, että jenkkilän Power Metal on (oli) "vähän" eri kuin Euroopan vastine ;) Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Metal] | |
![]() 18.07.2007 22:14:52 | |
...jotkut bändit kuvailivat itsensä 1980-luvun lopulla speed- / thrashmetal bändiksi. Niin tehtiin. Toisinaan tuli kinaa, kun kaikki ei diganneet jonkun (köh köh...) "tarttuvat kertosäkeet !" ideaa, vaan halus "lisää thrash:iä !" biiseihin. Jotenkin vaan "riffin perään riffin perään riffi" ei oikein tuntunut järkevältä. Biisissä piti olla myös jotain, joka jäi soimaan päähän. | |
![]() 18.07.2007 22:24:13 | |
Eikös se mene juuri toisinpäin? Eli rässi on niinkuin punkkia, simppeliä ja suoraviivaista rankkaa rämpytystä. Mä miellän ainakin niinpäin, että speed on suoraviivaisempaa ja rässi ehkä vähän teknisempää. En mä tosin hirveesti pelkää noita synonyymeinäkään käyttää. Kovaa mättöä:
http://www.myspace.com/damagingfallout | |
![]() 18.07.2007 22:44:28 | |
MUN tajunnan mukaan thrashi ja speedi ajaa aika samaa asiaa ja saaneet molemmat vaikutteita NWOBHM:lista sekä punkista. mulle ainakin tulee thrassistä mieleen just joku anthrax joka on aika punkahtavaa ja speedistä mieleen ehkä enemmänkin megadeth varsinkin rust in peace levy joka on progressiivisempää ja paljon teknisempää kuin esim. punkahtava anthrax. Bottom line: Rässi polveutunut enempi punkista kuin hevi metallista ja speedi enempi hevi metallista kuin punkista. Pretending not to notice
How history had forebode us
With the green house in effect
Our environment was wrecked... | |
![]() 19.07.2007 09:09:10 (muokattu 19.07.2007 09:10:22) | |
Jaa, taasko täällä on genresota menossa? Kiva. Heitän sitten ihan vittuillakseni lisää vettä myllyyn ja pistän oman käsitykseni aiheesta tähän näin, halusitte tai ette: Heavy Metal: varmaankin kaikille selkeä asia, eli Iron Maiden, Accept jne. sanoitukset usein fantasiaa tai historiallisia - tässä myös alalaji Heavy Rock/Hard Rock, jossa kappalerakenteet yksinkertaisempia kuin heavy metallissa, ja sanoitukset useammin naisista ja viinasta kuin Heavy Metalin puolella. Hoho! Power Metal: Perushevin vauhdikkaampi äpärälapsi. Tuplabasarit jyskää ja laulu raikaa korkealta ja kovaa. Esimerkkibändejä: myöhäisempi Helloween, Stratovarius. Speed Metal: Poweria nopeampitempoisia kappaleita, monesti lähinnä perusheviriffejä nopeammalla tempolla, välillä toki muutakin, enemmän thrashiin viittaavaa riffittelyä. Vokaalit yleensä "puhtaita". Sanoitukset monesti jollain tasolla poliittisia ja/tai kantaaottavia. Esimerkkibändejä: Varhainen Helloween, Overkill, Anthrax, Stone, varhainen Metallica. Thrash Metal: Rankempaa riffittelyä, paljon "sahaamista", vokaalit yleensä karjumista/ärisemistä. Nopeampitempoista kuin speed metal. Sanoitukset joko poliittisia kuin speedissä tai sitten sotatarinoita/verta ja suolenpätkiä. Esimerkkibändejä: Kreator, Sodom, Destruction, Dark Angel, Slayer. Death Metal: Matalavireisempää kuin thrash, vokaalit usein örinää/kirkumista, tempo vieläkin rankempaa kuin thrashissa. Sanoitukset kuolemaa, saatanaa, verta ja spermaa. Esimerkkibändejä: Morbid Angel, Entombed, Death. Tuosta vuodatuksesta voi varmaankin jotain päätelmiä tehdä. Tai ainakin sen, että välillä tarkan rajan vetäminen genrejen väliin on todellakin vaikeaa, puhumattakaan siitä, että jokaisella taitaa olla vähän omat rajat noihin juttuihin. Joojoo. Ja kiviäkin kiinnostaa. ;) | |
![]() 19.07.2007 10:12:29 | |
Toivottavasti kenenkään itsetunto ei ole kiinni genreistä ja/tai niiden määritelmistä. Vompatti: http://www.elisanet.fi/thebandsear/Destination_single.MP3 | |
![]() 19.07.2007 12:03:32 | |
Dream Theater EI OLE progemetallia!!!!1 Vakuutan antamani tiedot oikeiksi ja ilmoitan, jos tietoni muuttuvat. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)