![]() 21.08.2021 17:11:10 | |
---|---|
Unmasked: Huvittaa muutenkin tämä rumpalin kunnon arvioiminen studioversioiden perusteella, kyllä siellä on kaikki iskut laitettu juuri siihen mihin halutaan. No kun nimenomaan kuulostaa siltä, ettei ketään ole kiinnostanut viimeistellä yhtään mitään. Ehkä joku on jopa ehdottanut, että voisin korjata nämä iskut, mutta sitten se on vaan hakattu lapioilla. Ei kait kukaan ny jumalauta korjaa tollasen hevijumalan soittoa. Oli se sitten kuinka haparointia tahansa. Your soundcard works perfectly! | |
![]() 21.08.2021 19:44:11 | |
Itse olen 0 % rumpali, mutta ensimmäinen asia mikä tuosta biisistä nousi korvaan oli nuo basarit. Olin ihan että "mitäs tuossa nyt tapahtuu ??". Hetken mietin että onko siinä joku todella hienostunut trioleja laukan sekaan juttu menossa, mutta ei ne rytmit luiskahtaneet sitten kyllä sellaiseenkaan kaavioon. Päädyin sellaiseen arvioon, että ne on syystä tai toisesta sekä soitettu röpeltämällä että jätetty muokkaamatta. Voihan se olla että kun koronavuosi niin on haluttu jättää kunnolla ihmisen näköistä jälkeä ja levyt myy joka tapauksessa niin ei väliä enää jne. Mutta musiikkia kuullessa olen rumpujen osalta kuuntelijana tottunut tietyn tyyppisiin säännönmukaisuuksiin siinä että minkälaista rytmiä rummuilla tehdään kun ei soiteta rumpusooloa vaan bändin mukana, niin mielummin kyllä olisi kuullut nuokin rytmit enemmän sitä perinteistä rataa noudattelevina. | |
![]() 21.08.2021 20:44:02 (muokattu 21.08.2021 20:44:56) | |
Itse tykkään tosta soitosta. Eikö noi ole livenä vetäneet noi purkkiin, kuten viime levylläkin? Tottakai noi olisi saaneet jälkikäteen vedettyä kohdilleen, mutta itse tykkään kyllä tälläisestä enemmän kuin ns. kvantisoidusta nykymetallista. Maidenin jannut on valitettavasti vanhoja ja Brucellakin tuo kuuluu, mutta Strategolla hän liikkuu itselleen sopivalla äänialalla näemmä. | |
![]() 21.08.2021 22:01:55 | |
Biisihän on perusidealtaan oikein hyvä vaikkei nyt tietysti mitään uutta tuokaan pöytään. Laulumelodia on mainio, mutta kenen helvetin idea on ollut pilata se sillä synakilkutuksella ja vielä tuoda se niin etualalle? Ihan hirveä ratkaisu. Soolot tosiaan ihan mitäänsanomattomia. Brucen laulu hyvää. Solidi 8+ arvosanaksi kun huomioidaan tosiasiat (bändin ja soittajien ikä, viimeaikaiset levyt jne.) | |
![]() 21.08.2021 22:29:43 (muokattu 21.08.2021 22:32:40) | |
Tympee Huttunen: Tottakai noi olisi saaneet jälkikäteen vedettyä kohdilleen, mutta itse tykkään kyllä tälläisestä enemmän kuin ns. kvantisoidusta nykymetallista. Joo, kyllä iteki tykkään luonnollisen kuulosesta enemmän ku rumpukoneesta (tällasessa musassa), mutta ei se kvantisointi ole mikään on/off-nappi, että joko kaikki on konetta tai kaikki on haparointia. Samoin ku ei autotunekaan ole että joko kuulostat Daft Punkilta tai Anton Maidenilta. Ois voinu siirrellä ees ne kymmenkunta pahinta hairahdusta vaikka 50% lähemmäs oikeaa iskua, niin sitä ois kivempi kuunnella. Nyt tää vaan tuntuu joko laiskuudelta tai ylpeydeltä, että meidän livevetoja ei tarvi ees korjata ku ollaan niin rautasia ammattilaisia. Ei se välttämättä ole kumpaakaan, mutta siltä se tuntuu. Your soundcard works perfectly! | |
![]() 22.08.2021 15:34:41 | |
Joo just tuo synakilkutus kans...vähän liikaa synaa tässä nykypäivän maidenissa vaikka toisaalta tuo kyllä sopii biisiin, mutta olis voinu pienemmälle laittaa. Ja se säkeen liidi..Mutta hyvä biisi..Luo toivoa loppulevyn suhteen. Writingissa oli hyvä intro ja soolosektio..mutta itse muu biisi oli aika tylsä ja bruce laulo siinä liian korkealta ainaki säkeissä. mitä ei muista ei ole edes tapahtunut..drunk n roll | |
![]() 22.08.2021 22:54:02 | |
Regalis Apertura: Kupteri, oliko tosiaankin noin että AMOLAD:n lisäksi myös Dance Of Death jätetttiin masteroimatta? Jos noin oli niin mulle tuo on yllättävä tieto. Mun (puu)korvissa DOD kuulostaa kyllä "normi" masteroidulta;)... Korostan puukorvissa:D. Selvensin editillä tekstiäni. Viittasin "tuolla" (mitä ei masteroitu) AMOLAD:iin, en DOD:iin. DOD on masteroitu maksimiin ja vähän ylikin. Loudness war. | |
![]() 24.08.2021 08:30:39 | |
Ianuarius: No kun nimenomaan kuulostaa siltä, ettei ketään ole kiinnostanut viimeistellä yhtään mitään. Ehkä joku on jopa ehdottanut, että voisin korjata nämä iskut, mutta sitten se on vaan hakattu lapioilla. Ei kait kukaan ny jumalauta korjaa tollasen hevijumalan soittoa. Oli se sitten kuinka haparointia tahansa. Kyllähän sen röpötyksen todellakin kuulee ja selvästi. Ei tuota voi laittaa swengin tai fiiliksen piikkiin vaan kuulostaa ihan skeidalta. "Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin." | |
![]() 24.08.2021 09:26:27 (muokattu 24.08.2021 09:35:38) | |
Mjoo. Toisesta ketjusta itseäni lainatakseni, ikävää kun turboahdetaan miksaus tukkoon ja rummut aivan pintaan. Dynamiikka ei pelkästään kärsi, vaan puuttuu kokonaan. Kasarin soundi (nykypäivän mittarilla voi jopa sanoa lo-fi) oli paljon tasapainoisempi ja täyteläisempi. Väittäisin että Nicko on ihan yhtä hyvä kuin tuolloinkin, mutta jos levyllä haluaa säilyttää swengin ja spontaaniuuden niin eihän sitä nyt kannata joka helkkarin iskua tuutata täböllä pintaan. Se on matikkametallin menetelmiä. Dave Grohlin ja Butch Vigin pitäis tuottaa seuraava levy. Ja taas ihanasti kaulamikkisoundilla myötäillään laulumelodiaa. Kun ei mitään muuta kolmannelle kitaralle keksi? Ei oo pakko kaikkien soittaa koko ajan :D Writing on the wall on munsta tosi hyvä. | |
![]() 24.08.2021 09:52:43 | |
Peepö: Ja taas ihanasti kaulamikkisoundilla myötäillään laulumelodiaa. Kun ei mitään muuta kolmannelle kitaralle keksi? Ei oo pakko kaikkien soittaa koko ajan :D Tossa menee kyllä noi rytmikitarat jännästi, kun toinen soittaa tiukasti ja toinen vetelee jotain vähän sinne päin. Voisin pistää kahvikupin vetoa, että jälkimmäinen on Janick. Ja tuohonkin säkeistöön olisi tosiaan sopinut tuon liidin sijaan vaikka jotkut avosoinnut kolmannelle kitaralla tai jotain, jos ihan pakko on kaikkien olla äänessä. | |
![]() 24.08.2021 10:11:29 | |
Peepö: Kasarin soundi (nykypäivän mittarilla voi jopa sanoa lo-fi) oli paljon tasapainoisempi ja täyteläisempi. Väittäisin että Nicko on ihan yhtä hyvä kuin tuolloinkin, mutta jos levyllä haluaa säilyttää swengin ja spontaaniuuden niin eihän sitä nyt kannata joka helkkarin iskua tuutata täböllä pintaan. Se on matikkametallin menetelmiä. Kiinnostava pointti. En ole ikinä asiaa noin ajatellut ja pakko sanoa, ettei se soitto ole ikinä niin häirinnyt, mutta toisaalta en ole Maidenia viimevuosina hirveästi kuunnellut. Ihan sattumalta tuli nyt Thin Line spotifystä shufflella ja terästäydyin oikein kuunteleen, että mites tässä. Toki, ei ole kyse kasaribiisistä, mutta onko tämä sitten niitä levyjä, jotka on täydellisesti siinä välissä? Rummut kyllä ahdettu täysin pintaan mutta joku on myös korjannut niitä, vai? Koska joo, kyllä täältä havaitsee pientä epätarkkuutta välissä, mutta tää menee enemmän mun mielestä sen fiiliksen piikkiin. Sit laitoin Moonchildin orkkismiksin soimaan ja totta puhut, eihän tuolta kuule bassorumpua juuri ollenkaan. Virveli ja haikka lähinnä pitää tahtia. Mutta jos oikein keskittyy, niin ehkä soitto on epätarkempaa kuin mitä vaikkapa tolla Thin Linellä, toki myös biisi on paljon nopeampi. Tosi vaikea sanoa suuntaan tai toiseen. Harmi kun ei ole muista levyistä originaaliversioita. Vaikka en tiedä, onko ne 98 tai 15 remastereilla tehny mitään ylimäärästä levyille sen masteroinnin lisäksi. Ehkä joku muu tietää. Aces Highssa (en tiedä versiota) basarin naputuksen kuulee just ja just ja ei tota ny tarkaksi voi kuvailla millään mittarilla, mutta se on ainakin konsistentti koko biisin ajan. Oisko se sitten rasittavampi jos se ois miksattu täysin pintaan, niinku uudella levyllä... ehkä. https://www.youtube.com/watch?v=qsogbk5CeYY Tollasellahan sen soiton sit kuulee oikeasti, jos tuo on oikeasti se albumiversio... ja oikeastaan vaikkei oliskaan. Ei tossa videossa mun mielestä kuule samanlaista haparointia kuin tossa uudessa sinkussa. Sitten toinen kysymys on että kumpi kuulostaa paremmalta, kasari vai esim Brave New World. Ite tykkään uudemmasta enemmän, koska mun mielestä se tuo jämäkkyyttä ja sellasta rakennetta siihen musaan. "Täyteläinen" on yks sana kuvaileen kasarisaundia, mutta tää on just niitä asioita, joista puhuin aikasemmin, joita en vaan kuule. Mun mielestä se ei kuulosta täyteläisemmältä. Se vaan kuulostaa siltä, että rytmisektio on hukkunut kitaroiden taakse. Loudness sotimisen kuulen ääriesimerkkeinä, esim. suurimmassa osassa japanilaista musaa, jossa ei ole dynamiikkoja yhtään, vaan kaikki on vedetty limitterillä niin umpeen, että säkeistön ja kertsin vaihdos pitää tajuta kontekstista. Mutta jossain Maidenissa se limitointi vaan kuulostaa modernimmalta. Ei ne vanhat biisit mun korvaan kuulosta yhtään täyteläisemmiltä, eikä mun korva kaipaa mitään dynamiikkoja sieltä, koska en vaan kuule niitä, eikä ne mun mielestä tuo siihen musaan mitään lisää. Voin täysin myöntää olevani aivan onneton puukorva noiden asioiden suhteen, koska sillä tuskin on mitään väliä. Harvassa on ne ihmiset, jotka sitä kaipaa. Mitä enemmän musiikkipiireissä pyörii, niin sitä enemmän niitä löytyy. Ja muita sitten kiinnostaa oikeastaan vaan laulumelodia ja ehkä että rytmi potkii. Ite tykkään automatisoida limitteriä, niin että sitä aukastaan säkeistöissä ja B-osissa yms. ja sitten täysille kertsissä. Toimii jossain määrin. Jotku yksittäiset ihmiset joskus valittaa että limitoitu liikaa, mutta ku itelle kuulostaa ihan hyvältä niin se riittää. Ajatuksenvirtaa, mutta päädyttiinkö tässä mihinkään lopputulokseen... Mun mielestä vanhassa Maidenissa rummut kuulostaa huonommalta. Brave New Worldilla kuulostaa hyvältä, vaikka sitä epätarkkuutta kuulee sieltä paremmin. Viimesin sinkku on huomattavasti haparoivampaa soittoa ku kummallakaan noista. Ehkä niitä on aikasemmin korjailtu, mutta nyt ei ainakaan ole. Your soundcard works perfectly! | |
![]() 24.08.2021 10:23:35 | |
Tympee Huttunen: Tossa menee kyllä noi rytmikitarat jännästi, kun toinen soittaa tiukasti ja toinen vetelee jotain vähän sinne päin. Voisin pistää kahvikupin vetoa, että jälkimmäinen on Janick. Ja tuohonkin säkeistöön olisi tosiaan sopinut tuon liidin sijaan vaikka jotkut avosoinnut kolmannelle kitaralla tai jotain, jos ihan pakko on kaikkien olla äänessä. Toi on tosi jännää, että tyypit ei vaan keksi kolmelle kitaralle mitään tekemistä. Ite olisin ihan haltioissani ku sais kirjottaa tollaselle kokoonpanolle musaa... ja toki oon kirjottanuki, niitä ei vaan soita kukaan. Kolme kitaraa loistaa instrumentaaliosuuksissa, kun kaksi voi soittaa stemmaa ja kolmas rytmiä. Mutta kyllä ny helkkari säkeistön taustallekki keksis heittämällä vaikka mitä muuta tekemistä ku soittaa laulumelodiaa. Joku tais jo sanoakin, mutta oletettavasti homma on mennyt näin, että kitaristi on sävellysvaiheessa vetänyt melodiaa, niin että sais jonkinlaisen fiiliksen siitä mitä laulajan pitäis tehdä, mutta sitten se on vaan jätetty siihen kun laulaja on tullut mukaan. Tosi thin line, että milloin tollanen kuulostaa hyvältä. Koska vaikkapa The Evil That Men Do:n kertsissä tollanen laulumelodiaa seuraava kitara kuulostaa tosi siistiltä, mutta ne menee ihan eri rekisteristä ja se on muutenkin miksattu enemmän taustalle. Your soundcard works perfectly! | |
![]() 24.08.2021 10:49:58 | |
Jos nyky-Maidenista puhutaan niin mielestäni hienointa rummuttelua on If Eternity Should Fail kappaleessa. Ei ole kovin tarkkaa, mutta groovaa mahtavan nickomaisesti. Paikoin menee jopa kylmät väreet pelkästään rumpujen ansiosta. En osaa sen tarkemmin selittää mikä juuri tuon kappaleen rumputyöskentelyssä viehättää yli muiden, mutta kuunnelkaapa esim. sitä haikkatyöskentelyä. Live Music Is Better! | |
![]() 24.08.2021 10:53:51 | |
Flash: Jos nyky-Maidenista puhutaan niin mielestäni hienointa rummuttelua on If Eternity Should Fail kappaleessa. Ei ole kovin tarkkaa, mutta groovaa mahtavan nickomaisesti. Paikoin menee jopa kylmät väreet pelkästään rumpujen ansiosta. En osaa sen tarkemmin selittää mikä juuri tuon kappaleen rumputyöskentelyssä viehättää yli muiden, mutta kuunnelkaapa esim. sitä haikkatyöskentelyä. Tuo biisi on mun korvaan paras yksittäinen biisi, minkä Maiden on tehnyt Paschendalen jälkeen. Paschendale on loistava biisi, harmi vaan että tuo levyn miksaus/masterointi on tehty niin persiilleen. Dance of Deathilla on muutenkin hyviä biisejä, mutta sattuneesta syystä tuota levyä ei ole hirveästi tullut enää viime aikoina kuunneltua. 19.2.2021 never forget | |
![]() 24.08.2021 10:58:47 | |
Tuomoo: Tuo biisi on mun korvaan paras yksittäinen biisi, minkä Maiden on tehnyt Paschendalen jälkeen. Paschendale on loistava biisi, harmi vaan että tuo levyn miksaus/masterointi on tehty niin persiilleen. Dance of Deathilla on muutenkin hyviä biisejä, mutta sattuneesta syystä tuota levyä ei ole hirveästi tullut enää viime aikoina kuunneltua. Tämä on varsin totta, loistavia biisejä molemmat kerrassaan. Book of soulsilla on muutenkin yritystä, mutta levy on aivan liian pitkä ja materiaali vaihtelevaa. Minkä sormet heittää, sen wahi peittää | |
![]() 24.08.2021 11:00:08 | |
Tuomoo: Paschendale on loistava biisi Ois btw kiinnostavaa kuulla, että miksi porukka tykkää tosta biisistä. En oo siitä koskaan niin välittäny. Mun suosikit levyltä on Rainmaker ja Journeyman. Tietty jostain biisistä tykkääminen on henkilökohtanen juttu, mutta ois silti mukava kuulla, että mitä se herättelee. Your soundcard works perfectly! | |
![]() 24.08.2021 11:01:56 | |
Shredator: Tämä on varsin totta, loistavia biisejä molemmat kerrassaan. Book of soulsilla on muutenkin yritystä, mutta levy on aivan liian pitkä ja materiaali vaihtelevaa. Kieltämättä. Ja Book of Soulsilta pitää mainita erikseen biisi The Red and the Black. Kuuntelin silloin tuon levyn ilmestymispäivänä (tai yönä) tuota ensisoittoa Radio Rockilta, kun en ollut levyä vielä saanut. Juuri tuo biisi oli soimassa, kuuntelin sitä minuutin verran ja napsautin radion kiinni, ja totesin että onkohan bändiltä loppunut ideat kesken, kun Janick soittaa laulumelodiaa. Kuitenkin jälkeenpäin tuota biisiä on kuunnellut sillä korvalla, että tuohon tuo laulumelodian soitto sopii yllättävän hyvin, vaikka soitto onkin tyypillistä Janic-rävellystä, ja biisi on muutoinkin vähän täytebiisin oloinen ja hirveän venytetty. Tuosta silloin levyn ilmestymisaikana taisikin joku spekuloida, että tuo on tehty livesettiin ihan tarkoituksella pitkäksi venytetyksi biisiksi, jotta Brucen ääni saa vähän huilata, kun muu orkesteri soittaa viiden minuutin venytettyä kappaletta. Ei sillä, tykkään tuon biisin rytmityksestä ja biisistä muutenkin, vaikka venytetty veisu onkin. 19.2.2021 never forget | |
![]() 24.08.2021 11:05:41 | |
Ianuarius: Ois btw kiinnostavaa kuulla, että miksi porukka tykkää tosta biisistä. En oo siitä koskaan niin välittäny. Mun suosikit levyltä on Rainmaker ja Journeyman. Tietty jostain biisistä tykkääminen on henkilökohtanen juttu, mutta ois silti mukava kuulla, että mitä se herättelee. Sanat, teema ja tarina. Maiden on aina ollut parhaillaan noissa biiseissä, jotka kertovat tarinaa jostakin, kuten Hallowed Be Thy Name ja Afraid To Shoot Strangers. Tuossa biisissä jotenkin tuo tietynlainen aggressiivisuus yhdistettyän epätoivoisen kuuloisiin laulumelodioihin, plus sitten yksi Maidenin parhaista soolosuorituksista osuu mussa ainakin aivan nappiin. 19.2.2021 never forget | |
![]() 24.08.2021 11:11:20 | |
Heh, toi ehkä osaltaan selittelee, miksi tunnun olevan ainoa, joka diggaa biiseistä niinku Alexander the Great. Mulle tuottaa suuria haasteita keskittyä biisin sanoihin, oli se sitten millä kielellä tahansa. Enemmän kuulen ne vaan ääninä, jotka istuu siihen muuhun musaan ja mun pitää oikein ottaa aikaa, istua alas, lukea ne sanat jostain ja miettiä niitä rauhassa ennen ku tajuan että aijaa, näissä oli joku pointti. Your soundcard works perfectly! | |
![]() 24.08.2021 11:17:28 | |
Ianuarius: Aces Highssa (en tiedä versiota) basarin naputuksen kuulee just ja just ja ei tota ny tarkaksi voi kuvailla millään mittarilla, mutta se on ainakin konsistentti koko biisin ajan. Oisko se sitten rasittavampi jos se ois miksattu täysin pintaan, niinku uudella levyllä... ehkä. Varmasti olisi. Mun mielestä vanhassa Maidenissa rummut kuulostaa huonommalta. Brave New Worldilla kuulostaa hyvältä, vaikka sitä epätarkkuutta kuulee sieltä paremmin. Viimesin sinkku on huomattavasti haparoivampaa soittoa ku kummallakaan noista. Ehkä niitä on aikasemmin korjailtu, mutta nyt ei ainakaan ole. Niin, se on just tää, että esim. Somewhere In Timella ja Powerslavella ja jopa SSOASS:lla rummut välillä hukkui taka-alalle. Mutta kokonaisuutena bändin (mielestäni ainutlaatuinen) soundi toimi, ja on kestänyt aikaa. Number Of The Beastillä ja Peace Of Mindillä sen sijaan oli kyllä aika tykkisoundit. Mutta niissäkin koko miksaus on silti jotenkin hitsautuneempi. Eikä siellä paljon röpellystäkään kuulu. Niin no Numberilla oli Burr. Mutta voi toki olla että Nicko soitti skarpimmin 35 vuotta sitten :D Kuitenkin tietynlaista "heiluvuutta" ja arvaamattomuutta on Nickon soitossa ollut aina. Tarkoitinkin että pintaan miksattu turboahtaus nimenomaan pilaa sen uniikin "Nicko-soundin". | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)