![]() 24.06.2013 12:07:16 | |
---|---|
sarkain: Nyt saa jo paremmin selvää, mutta turhat välilyönnit välimerkkien molemmin puolin tekee tekstisi raskaaksi lukea. Juu, kyllä. En tajua, miten voi olla noin pihalla oikeinkirjoitussäännöistä. "Tuntuu siltä, että oli aiheena vaikka pyöräkuormaajat niin pian tulee crestfall ja kertoo, että pyöräkuormaajalla ajelu on mukavaa, mutta ei millään bulkkivolvolla vaan kyllä Komatsulla nousee hiekan kuskailukin ihan uusiin sfääreihin." -Quru | |
![]() 24.06.2013 12:27:37 | |
crestfall: Juu, kyllä. En tajua, miten voi olla noin pihalla oikeinkirjoitussäännöistä. Nyt ois hieno hetki lähteä kunnolla OT:n puolelle, mutten taida jaksaa. | |
![]() 24.06.2013 22:18:59 | |
OPJ1974: Minusta Irum on hieno levy! Kuuntelen sitä hyvinkin paljon sekä laulajan että rumpalin korvin. Yllättävän vähän Anetten maneereita levyllä kuitenkin on (LUOJAN KIITOS), ja biisit on huikeita kerrostumia. Myönnetään, että Tuomaksella on jo suuruudenhulluja piirteitä noissa arreissa, mutta kuitenkin. Minusta siis aivan loistava levy... ja olen kuitenkin bändiä seurannut jo 13 vuotta. Ymmärrän jotenkin kuitenkin Tuomaksen/bändin päätöstä aikanaan palkata Anette bändiin laulamaan, laulun ylärekisterin heleys on aika hieno kuultavaa kuitenkin (studio-olosuhteissa). Siis biiseistä pidän, olen sen muutamaan otteeseen (väkisin) läpi kuunnellut. Mutta nykyisin kaikkien livetallenteiden jäljiltä jo pelkkä Anetten äänen sävy saa oksennuksen nousemaan kurkkuun. Laulajana varmasti ihan ok, mutta joikasi tovin täysin väärässä bändissä eikä vaan miellytä mua pätkääkään, enkä osaa kuulla ylärekisterin heleyttä saati muutakaan hienoutta kyseisessä laulajassa. Ainoa syy minkä pystyn ymmärtämään tuossa silloisessa laulajan valinnassa on se, että on täysin erilainen verrattuna edelliseen laulajaan. Nyt kun palattiin ehkä jossain mielessä pykälä takaisinpäin, eli laulaja on jotain siltä väliltä verrattuna edellisiin, niin ollaan mielestäni enemmän oikeilla raiteilla. Floorilla on ainakin mun korvin kuullen jotenkin neutraalimpi ja helpommin lähestyttävä äänensävy ja tosiaan ne mua ärsyttäneet maneerit ja niekut on poissa. Laaja-alaisuus ja monipuolisuus jaksaa myös hämmästyttää. on pimeää ja olen pieni tuittuinen ja heikko... | |
![]() 25.06.2013 04:13:27 | |
Mitäpä tarkoittaa niekkumaneeri?? Vaikka kuinka yritän tuota niekku- sanaa purkaa, niin ei lähe aukeneen. Kertokaapa te nokkelammat! | |
![]() 26.06.2013 09:26:31 | |
jassi: Mitäpä tarkoittaa niekkumaneeri?? Vaikka kuinka yritän tuota niekku- sanaa purkaa, niin ei lähe aukeneen. Kertokaapa te nokkelammat! http://www.youtube.com/watch?v=czoH-uyBzMM Kaikki tämä ylimääräinen vääntäminen suurinpiirtein jokaisen fraasin loppuun on sitä mitä itse tarkoitan puhuessani asioista joista en Anetten laulussa pidä. Niekku tarkoittaa että mennään tiettyyn säveleen alemman (tai ylemmän?) sävelen kautta. Se voi kuulostaa ihan hyvältä vähän vähemmässä määrin käytettynä, mutta jos sitä käyttää Anetten tapaan ns. viljalti, niin multa ainakin loppui sietokyky aika nopeasti. Toinen hyvä esimerkki Anetten maneereista on Amaranth livenä: http://www.youtube.com/watch?v=W-QaySvrPQM Jos levyversio tulee esim. radiosta, niin ei tartte vaihtaa kanavaa, mutta voi pyhä helvetti sentään että tuo livelaulanta saa mut raivon partaalle. on pimeää ja olen pieni tuittuinen ja heikko... | |
![]() 26.06.2013 09:53:31 | |
Mimi: Toinen hyvä esimerkki Anetten maneereista on Amaranth livenä: http://www.youtube.com/watch?v=W-QaySvrPQM Jos levyversio tulee esim. radiosta, niin ei tartte vaihtaa kanavaa, mutta voi pyhä helvetti sentään että tuo livelaulanta saa mut raivon partaalle. AAAAARGH! Huh, tämän takia se viime vuoden Ruisrockin keikka tökki niin pahasti. You can pick your friends and you can pick your nose, but you can't pick your friend's nose. | |
![]() 26.06.2013 15:58:41 | |
Mimi: http://www.youtube.com/watch?v=czoH-uyBzMM Kaikki tämä ylimääräinen vääntäminen suurinpiirtein jokaisen fraasin loppuun on sitä mitä itse tarkoitan puhuessani asioista joista en Anetten laulussa pidä. Niekku tarkoittaa että mennään tiettyyn säveleen alemman (tai ylemmän?) sävelen kautta. Se voi kuulostaa ihan hyvältä vähän vähemmässä määrin käytettynä, mutta jos sitä käyttää Anetten tapaan ns. viljalti, niin multa ainakin loppui sietokyky aika nopeasti. Toinen hyvä esimerkki Anetten maneereista on Amaranth livenä: http://www.youtube.com/watch?v=W-QaySvrPQM Jos levyversio tulee esim. radiosta, niin ei tartte vaihtaa kanavaa, mutta voi pyhä helvetti sentään että tuo livelaulanta saa mut raivon partaalle. Joo, tätä juuri. Livenä joka saatanan laulettu lause sisälsi vähintään yhden, joskus parikin eri kohtiin sijoitettuna. Kyllä laulajan mittari (prkl) on se, että osaa suoraakin nuottia laulaa. Luulisi olevan vähimmäisvaatimus. Kuten sanoin aiemmin, olisi muutama (klassinen) laulutunti.. tai no, -vuosi tehnyt terää. Onneksi Tuomas pisti ruotuun studiossa... voin kuvitella sitä hinkkaamiseen määrää, kun on pää punaisena otettu uusintaottoja laulusta :) Lisäksi Anettella on livenä aikamoista vireongelmaa ja yleensä veti helpoimman kaavan mukaan biisit. Siksi ne niekutkin. Made in Hong Kong -lätyllä tämän voin kukin todeta varsin hyvin. Metallimusan laulaminen on tosi vaikeaa sen intensiivisyyden ja alla piilevän aggressiivisuuden takia. Vanha sanonta kuuluukin, että "muut laulaa mitä pystyy, metallimiehet/-naiset mitä haluaa" :) Lisäksi, kuten tämäkin keskustelu osoittaa, yleisön kriittisyys on yksi huomioon otettava asia. Pop-piireissä näyttää olevan aivan sama, oksentaako Madonna koko keikan nuotin vierestä vai laulaako se Justinin Biiperi nyt ihan oikein. Katselin tuossa joku aika sitten, kun Robbie Williams veti Lontoon 02-areenalla keikan. Kaveri jaksoi ekat puoli tuntia laulaa säveleen, sitten väsy iski ja puolitoista tuntia vedettiin mitä sattuu. Silti 70 000 ihmistä se ei kait haitannut. Mutta auta armias, kun vaikka Floor kiekaisee keikalla yhden kerran vinoon, niin se on jo puheenaihe. Metallimusan laulaminen on siinä mielessä verrattavissa klassiseen (laulu) konserttiin. Hyvän laulajanmerkki on kyky ja halu kehittää itseään sekä kunnianhimo. No, päteehän tuo itse asiassa ammattiin kuin ammattiin. Itsetutkiskelulla, oppimalla, opiskelemalla ja kokeilemalla. Floor luojan kiitos täyttää noi kriteerit ja työkalupakissa on kaikenlaista työkalua mihin vaan. Toivottavasti pysyy bändissä! | |
![]() 26.06.2013 23:36:07 | |
OPJ1974: Vanha sanonta kuuluukin, että "muut laulaa mitä pystyy, metallimiehet/-naiset mitä haluaa" :) Ja kun sanotaan "vanha", tarkoitetaan "kirjoitettiin musiikkiaiheiselle keskustelupalstalle kesällä 2013". | |
![]() 27.06.2013 07:30:24 | |
OPJ1974: Joo, tätä juuri. Livenä joka saatanan laulettu lause sisälsi vähintään yhden, joskus parikin eri kohtiin sijoitettuna. Kyllä laulajan mittari (prkl) on se, että osaa suoraakin nuottia laulaa. Luulisi olevan vähimmäisvaatimus. Kuten sanoin aiemmin, olisi muutama (klassinen) laulutunti.. tai no, -vuosi tehnyt terää. Onneksi Tuomas pisti ruotuun studiossa... voin kuvitella sitä hinkkaamiseen määrää, kun on pää punaisena otettu uusintaottoja laulusta :) Lisäksi Anettella on livenä aikamoista vireongelmaa ja yleensä veti helpoimman kaavan mukaan biisit. Siksi ne niekutkin. Made in Hong Kong -lätyllä tämän voin kukin todeta varsin hyvin. Metallimusan laulaminen on tosi vaikeaa sen intensiivisyyden ja alla piilevän aggressiivisuuden takia. Vanha sanonta kuuluukin, että "muut laulaa mitä pystyy, metallimiehet/-naiset mitä haluaa" :) Lisäksi, kuten tämäkin keskustelu osoittaa, yleisön kriittisyys on yksi huomioon otettava asia. Pop-piireissä näyttää olevan aivan sama, oksentaako Madonna koko keikan nuotin vierestä vai laulaako se Justinin Biiperi nyt ihan oikein. Katselin tuossa joku aika sitten, kun Robbie Williams veti Lontoon 02-areenalla keikan. Kaveri jaksoi ekat puoli tuntia laulaa säveleen, sitten väsy iski ja puolitoista tuntia vedettiin mitä sattuu. Silti 70 000 ihmistä se ei kait haitannut. Mutta auta armias, kun vaikka Floor kiekaisee keikalla yhden kerran vinoon, niin se on jo puheenaihe. Metallimusan laulaminen on siinä mielessä verrattavissa klassiseen (laulu) konserttiin. Hyvän laulajanmerkki on kyky ja halu kehittää itseään sekä kunnianhimo. No, päteehän tuo itse asiassa ammattiin kuin ammattiin. Itsetutkiskelulla, oppimalla, opiskelemalla ja kokeilemalla. Floor luojan kiitos täyttää noi kriteerit ja työkalupakissa on kaikenlaista työkalua mihin vaan. Toivottavasti pysyy bändissä! Heh, iteltä on menny tarkoituksella koko Anetten aikainen Yökala kokonaan ohi ja tuo mannevibra on yks syy siihen. Saas nähä miten mieli muuttuu sunnuntain keikan jälkeen. "Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.),
"You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King) | |
![]() 27.06.2013 09:46:06 | |
Katselin tuossa aamusella Floorin vetämiä biisejä youtubesta ja kyllä minä vaan voisin alkaa taas kuuntelemaan nightwishiä, jos Floor pysyisi bändissä ja laulaisi levylle. Voittaa Tarjan ja Anetten ihan miten päin vaan, sekä lavakarismassa, että laulutaidoissa. I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat.
goatpit.weebly.com | |
![]() 27.06.2013 14:05:03 | |
Jooh, Imaginaerum levy tuli ostettua iTunesin kirjastooni, tosin nyt jälkeenpäin palauttaisin sen takaisin storeen, jos voisin. Syynä on tuottajan osaamattomuus sovitusten suhteen eli ei ole viitsitty funtsia mikä kaikesta sisäänsoitetusta materiaalista on oleellista ja säilyttämisen arvoista ja mikä joutaisi haudata vaikkapa hiekkarannalle, kuten monet ns. hyvät demot. Niinpä yleisvaikutelma on sotkuinen, eikä kaikesta saa selvää, kun paahdetaan kaikki yht'aikaa. Kaiken huippuna jokainen korostaa ykkösiskua, johon riittäisi vähempikin aksentointi. Näin musa kuulostaa junttaamiselta ja rumpali voiskin jättää ne kahdeksasosien tikuttelut pois kokonaan ja vetää neljäsosina vaikka haitsu auki miehekkäästi rock-tyylillä, ettei soitto kuulosta kuin Mikki vetäis koulun bändissä. Parempaa tuottajaa tämäkin levy olisi tarvinnut, mikähän siinä on kun esim. U2:n levyt svengaa ja myyvät maailmalla? Vastaus on huipputuottaja. | |
![]() 27.06.2013 20:03:34 | |
John My: Parempaa tuottajaa tämäkin levy olisi tarvinnut, mikähän siinä on kun esim. U2:n levyt svengaa ja myyvät maailmalla? Vastaus on huipputuottaja. Mä luulen, että vastaus on U2. "I've suffered for my music. Now it's your turn" | |
![]() 27.06.2013 23:27:40 | |
John My: Parempaa tuottajaa tämäkin levy olisi tarvinnut, mikähän siinä on kun esim. U2:n levyt svengaa ja myyvät maailmalla? Vastaus on huipputuottaja. Melankolisen pop-rockin vertaaminen vertaaminen tämän tyyliseen musaan on vähän sama, kuin vertaisi Apulantaa Johanna Kurkelaan. Tyylikysymys ja musiikin genren mukainen lähestymistapa. U2 on ollut pystyssä jo 30 vuotta, ylikin. Siksi my. Siksi Iron Maiden myy. Tai Metallica. Tai Madonna. Tai Bruce Springsteen. Tai Nigthwish - kyllä NW kuitenkin on Suomen suurin (hevi)bändi kaikilla mittareilla mitattuna. Kyse on faniperustan kärsivällisestä rakentamisesta ja edustamalleen tyylilleen uskollisesta hyvästä musiikista. Hyväkään tuottaja ei pelasta paskaa musaa, ainakaan pitkällä tähtäimellä. Ja mitä Nevalaisen Jukan soittamiseen tulee niin... kyllä minä näin 30 vuotta harrasteneena rumpalina pidän Jukkaa yhtenä suoritusvarmimmista näkemistäni ikinä. Vähän kuin Simon Phillips. Älä katso, jos ne kahdeksasosat häiritsee - ei ne sieltä kovin selvästi kuulu :) Ja rumpalin tehtävä tämänkaltaisessa musassa ja Tuomaksen näkemyksessä on vähän eri kuin Green Day-tyylisessä menomätössä. Rumpuja täytyy ajatella enemmän orkestraatio-instrumenttina. Nightwishin kohdalla varsinkin Once-levystä eteenpäin yhä enemmän painottaen. | |
![]() 29.06.2013 12:34:24 (muokattu 29.06.2013 12:36:24) | |
Juu munkin mielestä Jukka Nevalainen on Suomen kovimpia rumpaleita (vaikka mikäs minä olen arvostelemaan rumpaleita kun olen vain kitaristi;)). Sen verran äijän soittoa levyiltä ja useilla NW-keikoilla kuullut... Muuten mitäs mieltä porukka on Empun soitosta? Suomen huippuja sekin, eikös olekin? Taisi olla ihan itse opetellut kitaran soiton aikanaan (jollen väärin muista jostain näin lukeneeni)... | |
![]() 29.06.2013 13:29:21 (muokattu 29.06.2013 13:29:57) | |
Regalis Apertura: Muuten mitäs mieltä porukka on Empun soitosta? Suomen huippuja sekin, eikös olekin? Taisi olla ihan itse opetellut kitaran soiton aikanaan (jollen väärin muista jostain näin lukeneeni)... Muistuu mieleen elävästi anekdootti, jossa koulukaverini meni ala-asteella kovaan ääneen ilmoittamaan isälleen (joka oli pitkän linjan ammattimuusikko, progepioneeri ja HS:n musiikkikriitikko), että Jimi Pääkallo on Suomen paras kitaristi. "I've suffered for my music. Now it's your turn" | |
![]() 29.06.2013 16:54:58 | |
ite oon kyllä sitä mieltä, tollasessa orkesterissa ei oo kun huippumuusikoita. kyllähän suomikin on pullollaan sängynlaitavirtuooseja mutta miljardin ihmisen edessä muun bändin kanssa soittaessa onki eri homma. itsestäni tuntuu muutenkin siltä että jos opettelet jonkun biisin ja sitte meet soittelee sitä bändisi kanssa niin koko biisi pitää opetella uusiks. toisaalta oon aika paska enkä treenaa. | |
![]() 29.06.2013 21:01:29 | |
reaper666: ite oon kyllä sitä mieltä, tollasessa orkesterissa ei oo kun huippumuusikoita. kyllähän suomikin on pullollaan sängynlaitavirtuooseja mutta miljardin ihmisen edessä muun bändin kanssa soittaessa onki eri homma. itsestäni tuntuu muutenkin siltä että jos opettelet jonkun biisin ja sitte meet soittelee sitä bändisi kanssa niin koko biisi pitää opetella uusiks. toisaalta oon aika paska enkä treenaa. Samaa mieltä oon, eihän se Emppu teknisesti mitään hirveän hankalia hommia joudu Iltakalan kanssa soittelemaan, mutta kyllä se ihan huipputason kitaristi silti on varmuutensa ja tasaisuuden takia. Tuskin jätkä muutenkaan kyseisessä bändissä soittaisi edes, jos joutuisi taitojensa äärirajoilla koko ajan vetämään, että eiköhän sitä ihan reservissäkin vielä oo jonkun verran. Ne jotka jaksaa kitistä, että henkilö x on huono soittaja yms. niin voi kuvitella itsensä soittamaan Nightwishin kanssa kokopitkän keikan jollekin miljoonayleisölle. Aika monella olis paskat housussa ja mahtas ehkä "muutama" virhekin lipsahtaa soittoon. "Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji" | |
![]() 29.06.2013 21:06:12 (muokattu 29.06.2013 21:07:39) | |
Miikss: Ne jotka jaksaa kitistä, että henkilö x on huono soittaja yms. niin voi kuvitella itsensä soittamaan Nightwishin kanssa kokopitkän keikan jollekin miljoonayleisölle. Aika monella olis paskat housussa ja mahtas ehkä "muutama" virhekin lipsahtaa soittoon. Eipä kovin moni makkarivirtuoosi varmaan oo semmosille yleisöille vetäny. Veikkaan et suuri osa Empun tarkasta soitosta Nightwishin biiseissä johtuu siitä varmuudesta, joka on kehittyny vuosien rundaamisen aikana. Tuskin sekään on niitä biisejä vetäny 100% tarkkuudella joskus vuonna 1997. Sillä vaan, että kovin monella netissä uhoajalla vois livahtaa se paska housuun pelkästään siitä, ku näkee sen yleisömassan ja tajuaa et noi kaikki on tullu tänne kuunteleen ku mä soitan. Ei ihan oo samalla viivalla kokeneen konkarin kans. Vittu mitä paskaa pistetään sleijeriä. » The Jasser Arafats « | |
![]() 29.06.2013 21:31:42 | |
John My: Parempaa tuottajaa tämäkin levy olisi tarvinnut, mikähän siinä on kun esim. U2:n levyt svengaa ja myyvät maailmalla? Vastaus on huipputuottaja. En tykkää musiikista joka svengaa. Se on vähän semmoista tyhmille ihmisille tarkoitettua perseenkeikutusmusiikkia. Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?"
Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?" | |
![]() 29.06.2013 22:03:37 | |
OPJ1974: suoritusvarmimmista Miikss:varmuutensa ja tasaisuuden takia Jeszse: varmuudesta... 100% tarkkuudella Minä vahingossa koko rock-musiikin, onko se paha? | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)