Aihe: Mokoma
1 2 3 4 592 93 94 95 96
_m_
23.06.2005 12:08:10

Paitsi joka biisissä..

No totta kai joka biisissä on se vire, mutta sitä ei _hyödynnetä_ mitenkään erikoisesti: niissä ei ole sellaisia juttuja, jotka olisivat mahdottomia tai vaikeita soittaa normaalivireellä.
Real metal for true bastards
KTR
23.06.2005 12:30:37
No Kurimus oli kova juttu mulle, kun se ilmestyi. TMRH:ia ei voi pettymykseksi sinänsä sanoa, mutta Kurimus oivallisine ralleineen kolahtelee ehkä silti enemmän. Nelisen kertaa olen tainnut livenä bändin nähdä. Toimii kyllä pienissä sisätiloissa parhaiten.
Niin, ja mitäs vikaa siinä Dropped D-vireessä on? Hyvältähän nuo Mokoman kitarajutut kuulostaa. Ei sillä väliä missä vireessä kitarat on, kunhan hyvältä kuulostaa. Jos standardivire pitäisi olla sen takia että "näin on aina ennenkin ollut tämän tyylin bändeillä" niin, mie sanon höpö höpö.
ozmo
23.06.2005 12:47:01
Hee, ihan mahtava bändi! Just tavallaan "löysin" tän bändin ihan vähän aikaa sitten. Toki olen kuullut sitä vaikka mistä jo pidemmän aikaa, mut ny se vasta kunnolla kolahti! :) Kerrankin bändi missä ON asennetta. Musta ainakin asenne on kaikista tärkeintä. Ja ne sanoitukset... ei helvete..!
Jees mitä löpinää. :) Pistän juhannuksen piikkiin. Sori kun päihtyneenä tääl häröilen. Menen kyl kohta pois, älkää huoliko. :P
Sitä mä vaan, et en tajua kun jotkut kitisee siitä et levyiltä löytyy poppisbiisejä tyyliin Uni saa tulla. Nehän vaan värittää kokonaisuutta. Toki biisit kuten Silmäterä ja Uni saa tulla on poppia, en sitä kiistä, ihmettelen vain jos jotkut dissaa bändiä sen takia. Pitäsikö niiden lättyjen perkele olla ihan täyttä tykitystä alusta loppuun saakka? Tylsää sellainen sanon minä! Jos ei pidä niin sit ei tarvi kuunnella! Vaikka sieltä poppiakin välistä löytyy, niin onpahan ainakin helvetin kaunista sellaista. Ei ole monen biisin aikana meinannu tulla tippa linssiin meitsillä. Saa nähdä mitä tapahtuu kun lauantaina näkee livenä ja jos soittaavat Uni saa tulla biisin... :)
Heh, sellainen alkoholilukkozydeemi olis kyl kova sana. Ei pääsis nettiin jos puhaltais yli 0.5 promillea. Säästyisitte tällaiseltakin... :D Joo, meikä lähtee alkon kautta Kalajoelle Mokomaa kattoon. Moi!
Fuck pride! Pride only hurts, it never helps...
Deathrace King
23.06.2005 12:52:38

Mokoman ensimmäiset levyt olivat mielestäni aikamoista kuraa, ja löysinkin bändin vasta Kurimuksen julkaisuin aikoihin. Thrashia suomeksi, mikäs sen parempaa. Myös levyä seuranneiden kiertueiden keikat olivat ikimuistoisia.

TMRH-levyä odotin pitkään ja hartaasti, mutta pettymyshän se oli, ei voi mitään. Jotenkin tuntuu että nuo thrash-elementit olivat mukana vain sen takia, että saataisiin pidettyä mukana ne Kurimuksen aikaan kelkkaan hypänneet fanit. Levyllä on sinänsä ok-biisejä (esim. Uni saa tulla), mutta eipä juuri mitään sellaista räväkkyyttä joka teki Kurimuksesta pirun kovan jutun.

Kurimuksen aikoihin bändi tuntui myös jotenkin anarkistisemmalta sakilta, tehdään mitä huvittaa ja näytetään finkkua kaikille. Noh, nyt kun bändistä on tullut lähes Popedan kaltainen kassamagneetti, niin jotain tuosta vaarallisuuden tunteesta on vain kuihtunut pois. Toivottavasti bändi vetäisee maton massojen alta seuraavalla pitkäsoitollaan.

Että tämmöistä mielipidettä.

Asiallista pohdintaa. Itse olen myös samaa mieltä, että Kurimus on kovempi. Livenähän bändi on muuten erittäin kova, mutta rumpali joskus laahaa(tai ainakin on laahannut). Ei biisejä soiteta hitaammin kuin levyllä, se on kirjoittamaton sääntö. Muuten kyllä ihan pätevä kannuttelija tuo Hyrkäs. Saikkonen on vitun kova live-esiintyjä, varmasti yks Suomen kovimmista. Just mahtava meininki päällä koko ajan. Saa nähdä mihin suuntaan mennään seuraavalla levyllä. Kyllä niitä kitarasoolojakin kuulisi mielellään..
Ei ressiä, RÄSSIÄ!!! www.mikseri.net/chaoscreation
Rattata
23.06.2005 13:20:12
Mokoma on itseasiassa ainoita suomalaisia (tai ainakin suomenkielisiä) metalli bändejä, jotka kiinnostaa.

Eli kerrassaan hieno bändi, hyvä live meininki. Marko on suomen paras karjuja.
THV-klubi #8
maelstrom
23.06.2005 13:24:52
Mokoma on kyllä suomimetelin ykkönen, pelkästään Kurimuksen ja TMRH:n alkupuolenkin ansiosta. Sekä koko porukan tiukan asenteen ja Marko Annalan valtavan karisman ja ihailtavan liukkaan kynän sekä persoonallisen vokalisoinnin ansiosta.
Annala on mielestäni hieman aliarvostettu sanoittaja, koska häntä harvoin nostetaan samaan rintamaan kuuluisimpien suomalaisten "uuden aallon" sanoittajien, kuten A.W.:n tai Putron rinnalle, vaikka hän ehdottomasti sen ansaitseekin. Ja se, että mies artikuloi trashin selvästi on ihailtavaa.

Valtavan paljon on pumppu omallekin suomimeteliyritelmälle virikkeitä antanut ja veikkaan että on antava vastakin.

Aurinko matkaa länteen kultavaunuissaan
Taivaanranta hiljaa sammuu,
kuten liekki minussa
Olet saanut kaiken omistani loppumaan
Silti pian idästä jo saavut lisää vaatimaan
Voi kuinka minua rakastatkaan

En kasvojeni uurteilla jaksa kantaa enää pisaraakaan
On kasvojeni uurteilla surun levittämää piikkilankaa

Aamu lupaa pahaa, ilta vielä pahempaa
Jos enää vähintäkään pyydät,
ei jää jäljelle mitään
Olen vain nahkaa, luita joita kolottaa
Viiltäkö se veitsi paljon, millä minut palkitaan
Voi kuinka minua rakastatkaan

Ei kasvojeni uurteilla karehdi hymy edes vähäinenkään
Voi kasvojeni uurteilta lukea ihmishädän päiväkirjaa
Ei musiikki ääntä ole, vaan tunteita. IMIK #12
lapio
23.06.2005 13:35:53

Joskus viikatteen lämppärinä lutakossa tuli nähtyä Mokoma ensimmäisen kerran. Soittivat jo silloin kurimukselle tulevia biisejä: mm. mene ja tiedä, takatalvi. Kolahti sen verran, että kuuntelin Mokoman 120 päivää. Muutama ihan hyvä biisi siinäkin on. Valullakin on muutama biisi joka toimii hyvin. Varsinkin perspektiivi jonka kertosäe on hupaisia.

Kurimus kyllä räjäytti pankin ja sen aikaiset keikat olivat aivan älyttömiä. Punainen kukko EP:n julkaisun aikaan näkemäni Bar68:n keikka on yksi kovimpia, tai jopa kovin mitä olen kotimaiselta bändiltä nähnyt.
Tämän maailman ruhtinaan hovikin on hyvä levy, jonka sanoituksiin pystyi levyn ilmestymisen aikaan samaistumaan hyvin.

Jotkut napisivat, että Mokomalla on liikaa pop-elementtejä musiikissaan. Se onkin minusta Mokoman paras juttu, että ei vain paahdeta koko ajan ihan täysiä, vaan mukana on melodioita ja herkempiäkin hetkiä tykityksen seassa.
Live fast, die 72 year old.
MV
23.06.2005 13:44:01
Asiallista pohdintaa. Itse olen myös samaa mieltä, että Kurimus on kovempi. Livenähän bändi on muuten erittäin kova, mutta rumpali joskus laahaa(tai ainakin on laahannut). Ei biisejä soiteta hitaammin kuin levyllä, se on kirjoittamaton sääntö. Muuten kyllä ihan pätevä kannuttelija tuo Hyrkäs. Saikkonen on vitun kova live-esiintyjä, varmasti yks Suomen kovimmista. Just mahtava meininki päällä koko ajan. Saa nähdä mihin suuntaan mennään seuraavalla levyllä. Kyllä niitä kitarasoolojakin kuulisi mielellään..

Joo, saikkonen kyllä moshailee keikan läpi yhtään säälimättä:)Muutenkin mukava katsella miehen touhua kun hänestä jos jostain puhkuu ihan selvästi suuri innostuneisuus siihen hommaan.
Kampuzzjeah!
23.06.2005 13:48:33 (muokattu 23.06.2005 13:52:06)
Annala on mielestäni hieman aliarvostettu sanoittaja, koska häntä harvoin nostetaan samaan rintamaan kuuluisimpien suomalaisten "uuden aallon" sanoittajien, kuten A.W.:n tai Putron rinnalle, vaikka hän ehdottomasti sen ansaitseekin.

Tähän joukkoon on pakko mainita Viikatteen Kaarle!
Siinä on mies yli muiden.
Esim.Viattomien lasten päivä on taidetta!
Metallitotuuden puolesta aina taistellen...
KTULU
23.06.2005 13:53:43
suositelkaapa mulle kyseisen yhtyeen tuotantoa... elikkä lyhyesti mikä levy on paras?
olen persläpi...
KTR
23.06.2005 13:58:25
suositelkaapa mulle kyseisen yhtyeen tuotantoa... elikkä lyhyesti mikä levy on paras?

No lueppas noita aiempia viestejä. Aika monta kertaa siellä lukee taikasana "kurimus".
Deathrace King
23.06.2005 14:13:06

Annala on mielestäni hieman aliarvostettu sanoittaja, koska häntä harvoin nostetaan samaan rintamaan kuuluisimpien suomalaisten "uuden aallon" sanoittajien, kuten A.W.:n tai Putron rinnalle, vaikka hän ehdottomasti sen ansaitseekin.

Tähän joukkoon on pakko mainita Viikatteen Kaarle!
Siinä on mies yli muiden.
Esim.Viattomien lasten päivä on taidetta!

Pöh! Se kuka on sanoittanut Klamydian ensimmäiset levyt on kyllä kovin. Ja Samuli Putro on kyllä maailman huonoin.
Ei ressiä, RÄSSIÄ!!! www.mikseri.net/chaoscreation
KTULU
23.06.2005 14:14:15
No lueppas noita aiempia viestejä. Aika monta kertaa siellä lukee taikasana "kurimus".

dodii.
olen persläpi...
Keppis
23.06.2005 14:44:39 (muokattu 23.06.2005 14:45:48)
Tästä live meiningistä Mokoma ansaitsee kyllä rutosti kiitosta! Miehethän eivät perusta rokkisavusta (ovat kuulemma jopa kieltäneet sen käytön keikoillaan pyörtymisvaaran ollessa liian monta kertaa liian lähellä) tai valoefekti hässäköistä. Homman nimi on siis: Mokoma toteuttaa sen loistavan live esiintymisensä energialla ja meinigillä, jota kukin mokoma-sälli tuottaa läpi setin.

Ihailtavaa...

Edit: voehan vittulaine! taas veljen nickillä kirjoitus...

-basistivol666-
Virsissä on munaa!
Exhausted
23.06.2005 14:49:40

Ne vireet ovat vaan todella hanurista. Thrash&Dropped-D=huono ratkasu.

miten niin?
JoPa
23.06.2005 14:58:13
Uusi basisti sopii bandin imagoon niinky nyrkki naamaan..
"Tosta poikki", sano Isildur..
elbowski
23.06.2005 15:53:15
Tuosta Dropped-D:stä, meneehän Exoduksellakin muutamat biisit Dropped-D:stä.

Ei vire bändiä pahenna, mun puolesta Mokoma saa vetää vaikka avoimessa G:ssä.

Mokoma on mahtavan kesäinen, raikas ja suomalainen bändi. Sen takia tämä kiinnostaa eniten.
Bind my idle hands, they only claw at me
Drown in emptiness, my soul is left to bleed
IMIK #25
Se en ollut minä, se oli pastilli?
Bella Italia #2
Ben_D
23.06.2005 16:25:27 (muokattu 23.06.2005 16:40:20)

Tuosta Dropped-D:stä, meneehän Exoduksellakin muutamat biisit Dropped-D:stä..

No sepäs mukawata.
dictatorsh*t
23.06.2005 16:39:51
Mäkin löysin Mokoman juuri uusiksi tuon Sauna-Openin keikan myötä.

Jeah, sama, sama. Munsta TMRH on levyistä ehkä hitusen Kurimusta parempi, jotenkin munle rokkaa kovempaa.
Poltetun maan taktiikkaa tulee bändireeneissä hakattua melko paljonkin, kunnon mättyä.
"The dead swans lay in the stagnant pool.
They lay, they rotted. They turned around occassionally.
Bits of flesh dropped off them from time to time.
And sank into the pool's mire.
They also smelt a great deal."
elbowski
23.06.2005 17:21:46
No sepäs mukawata.

Eikös ookkin?
Bind my idle hands, they only claw at me
Drown in emptiness, my soul is left to bleed
IMIK #25
Se en ollut minä, se oli pastilli?
Bella Italia #2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)