Ben_D 16.01.2005 22:51:20 | |
---|
Thrashissä on reipas meininki, humppakomppia ja karjuntalaulu. Biisit kertoo vähän erikoisemmista asioista Speedissä on reipas meininki, ehkäpä vähän enemmän tiluttelua ja vähän puhtaampi laulu, biisit kertoo yleensä kaljoittelusta ja sodista. Deathissä on reipas meininki, paljon blastbeatteja ja suoraviivaisia sahausriffejä kovan särön kera. Biisit kertoo yleensä neitsyiden pilkkomisesta ruostuneella kirveellä. Nimenomaan karjunta, mutta ei örinä. Tosin esim. Death Angel tituleerataan Bay Area Thrashiksi, mutta laulu ei ole karjuntaa nähnytkään. Silti, Ultra-Violence ja Act III ovat huippukamaa. Mutta kaljoittelusta??? Tankard on ainut tietämäni thrash orkesteri, jonka laulut todellakin kertovat kaljoittelusta ;) |
Torniojaws 16.01.2005 22:53:12 (muokattu 16.01.2005 22:55:04) | |
---|
Ei välttämättä suoranaisesti kaljoittelusta, mutta tuo tuntui sopivalta sanalta kuvaamaan fiiliksiäni niistä sanoista :) Pistetään se lainausmerkkeihin. Niin ja voisi tietenkin lisätä, että moderni Thrash on enemmän örinäisempää (hoho) kuin old skool. "No! This face is only a mask, a wicked ornament, Illuminated by an exquisite grimace, Look and see, atrociously contorted, The real head and the sincere face turned back under the shadow of the face which lies"
- Charles Baudelaire |
reino 16.01.2005 22:55:13 | |
---|
Ai ai. Pitkästä aikaa taas kuuntelen Reing in Bloodia ja kyllä taas kolisee. Yksi parhaista metallilevyistä. ../ w00t? |
Ben_D 16.01.2005 23:21:43 | |
---|
Niin ja voisi tietenkin lisätä, että moderni Thrash on enemmän örinäisempää (hoho) kuin old skool. Ensimmäinen, joka on sisäistänyt tämän nykythrash vs. old school asian. Olen Jenkkiläisen Bay Area foorumin jäsen, enkä ole siellä kenenkään nähnyt puhuvan speedmetallista; kaikki sanovat tätä musiikkia ihan vaan thrashiksi. Ja jäseninä on mm. muutaman kuuluisamman bändin soittajia. Eli puhutaan vaan thrashista. Riita poikki ja voita väliin ;) |
jazzmies 16.01.2005 23:44:23 | |
---|
Genrejä tuli ja meni 1980-luvun hevikulttuurissa. 1980-luvun alussa kun toisen aallon hevi (eka aalto oli tietty Sabbath, Zep, Heep ja Purple) tuli ja Iron Maiden, Judas Priest ja Motörhead olivat pop kutsuttiin kaikkea heviksi. Kolmannen aallon (jenkki) heviä elikkä Metallicaa, Megadeathia ja Anthraxia kutsuttiin speed metalliksi. Ylipäätänsä metalli-sana tuli syrjäyttämään hevin, koska hevin pitäisi olla raskassoutuista - "Gung-Ho" tai "Fight Fire with Fire" ei todellakaan sopinut enää hevisapluunaan. Sitten tuli Slayer ja Death Angel, jotka olivat vähemmän sofistikoitunutta kuin edellä mainitut, joten nimitykseksi tuli trässi. Sen jälkeen alkoi nimityksiä tippumaan ja homma leviämään tuhansiin alakulttuureihin. |
Tauvo 16.01.2005 23:57:51 | |
---|
Mutta kaljoittelusta??? Tankard on ainut tietämäni thrash orkesteri, jonka laulut todellakin kertovat kaljoittelusta ;) DRUNKARD http://www.drunkardhell.com/ |
Aegis 17.01.2005 16:12:41 | |
---|
Kyllä meikäläinen on aina sen speedin nähnyt sellaisena enemmän hevivaikutteisena, nopeana metallina. Eli laulut aina sieltä ylärekisteristä ja semmoista nopeaa NWOBHM riffiä perään. Thrashin sitten olen aina nähnyt sellaisena punk vaikutteisena, suoraviivaisempana, raaempana, (parempana), nopeampana, ym. Tosin aika häilyvä tuo raja kyllä on, mutta asiantuntevien ihmisten kanssa puhuessa ihan käyttökelpoinen. Yksi asia mitä en kuitenkaan ymmärrä, on se että näitä uuden aallon jenkkibändejä työnnetään sinne thrash metallin karsinaan, eli nämä God Forbid, Shadows Fall, Killswitch Engage ja Lamb of God. Onhan SF:n uusimmalla ihan oikeita metalliriffejä, kun eivät tunge sitä In Flamesiä koko ajan sekaan, mutta en minä sitä osaisi rässiin työntää, enkä nyt God Forbidia varsinkaan. Mistä lie tuonkin keksineet? Enpä ole tosin sitäkään ymmärtänyt miksei esim. joku muskelihardcore ole metallia. Lähinnä minusta aina kuulostanut liian hitaalta rässiltä, jossa on sitten vähän erilaiset mosh-kohdat, jotka nu-metal miehet sitten pöllivät ja pehmensivät omiin kieroihin tarkoitusperiinsä. Piiikkasen nyt poikkesin aiheesta, mutta... Als ik een vis was dan zouden auto's ramen hebben en zelfs rendieren zouden neuken in een aquarium. |
Goodfellas 17.01.2005 17:01:02 | |
---|
Thrash metal: Testamentin The Garthering- täyttä rässiä, ei mielestäni juurikaan speed-tyylistä, paitsi ehkä joku Legions Of The Dead. Metallican Ride The Lightning- niin ikään rässiä. Tempoltaan hitaampi kuin speedi ja sisältää teknistä riffittelyä, eikä vain vitosilla kiitämistä. Toisaalta speed-metallia muistuttaa vahvasti avausbiisi Fight Fire With Fire...Iced Earth- Burnt Offerings- lätty on aika thrashiä myös...Oma näkemykseni: Thrash on aavistuksen hitaampaa, tarkempaa, raskaampaa ja lähempänä puhdasta heviä kuin speedi. Speed metal: Anthrax- Deathrider-biisi, en juuri rässiksi pistäisi. Stone- Brain Damage-sama homma. Metallica- Hit The Lights, Slayer- Evil Has No Boundaries...Speed-metalli on taas nopeaa, agressiivista, nuoruuden innolla vedettyä vitosilla kiitämistä yhdistettyinä nopeisiin (epätarkkoihin) sooloihin. Lähempänä punkkia kuin perus-heviä. Death-metal: musiikillisesti thrashiä ja speediä yhdistellen, mutta örinä-vokaalit on varmaan se suurin erotus näiden välillä (ja sanoitukset myös melko usein). Hard core-vaikutteet myös usein esillä. Love On The Rocks. She`s My Shot! |
7THSON 17.01.2005 17:20:04 (muokattu 17.01.2005 17:21:11) | |
---|
Yksi asia mitä en kuitenkaan ymmärrä, on se että näitä uuden aallon jenkkibändejä työnnetään sinne thrash metallin karsinaan, eli nämä God Forbid, Shadows Fall, Killswitch Engage ja Lamb of God. Onhan SF:n uusimmalla ihan oikeita metalliriffejä, kun eivät tunge sitä In Flamesiä koko ajan sekaan, mutta en minä sitä osaisi rässiin työntää, enkä nyt God Forbidia varsinkaan. Mistä lie tuonkin keksineet? Lamb Of God on noista ehkä lähimpänä thrashiä. Thrashcoreksi olen sitä nähnyt kutsuttavan. Niillä on sentään jotain rässikompin tapaistakin olemassa. Joku God Forbid nyt ei ole minusta siellä päinkään. Kai se riittää jos joku bändin jäsen sanoo että nuoruudessa tuli Anthraxia ja Metallicaa kuunneltua. :) Eiköhän se metalcore on noille kuitenkin osuvampi ilmaisu.
|
Lönnrot 18.01.2005 14:40:13 (muokattu 18.01.2005 14:48:59) | |
---|
Mutta kaljoittelusta??? Tankard on ainut tietämäni thrash orkesteri, jonka laulut todellakin kertovat kaljoittelusta ;) No mutta onko Wehrmachtin Biermächt jäänyt välistä? ''Draft beer, not me! Drink beer - be free!'' Eka levy omistettu Lucky Lagerille, ja mukana yrjövälike jo ennen Carnivorea! tuossa demo jos kiinnostaa: http://shop.relapse.com/phpbb/viewt … 309&highlight=wehrmacht#1304309Hello Kettle, my name is Pot. |
-Prokitaristi- 01.02.2005 14:52:38 | |
---|
mä yksinkertasesti luokittelen kaiken raskaan musan ''heviks'' |
Torniojaws 01.02.2005 15:04:40 | |
---|
mä yksinkertasesti luokittelen kaiken raskaan musan ''heviks'' Helpompi kuvailla kun genrejä käyttää. "Missä asut?" "Maapallolla" So sweet the hour, so calm the time,
I feel it more than half a crime,
When Nature sleeps and stars are mute,
To mar the silence ev'n with lute. |
leather rebel 01.02.2005 16:32:39 | |
---|
Thrash metal: Thrash on aavistuksen hitaampaa, tarkempaa, raskaampaa ja lähempänä puhdasta heviä kuin speedi. Speed metal: Speed-metalli on taas nopeaa, agressiivista, nuoruuden innolla vedettyä vitosilla kiitämistä yhdistettyinä nopeisiin (epätarkkoihin) sooloihin. Lähempänä punkkia kuin perus-heviä. Paitsi että just toisinpäin. Speed on enemmän perinneheviä ja rässi sitä raaempaa ja punkimpaa kamaa. Raja on kyllä häilyvä. Vittu, heviä ne on kaikki... "I really don't care about Kirk (Hammett) — he stole my job, but at least I got to bang his girlfriend before he took my job — how do I taste, Kirk?" - Dave Mustaine |
Dropped C 01.02.2005 17:57:12 | |
---|
Silloin kun alkoi 90-luvun ensimmäisinä vuosina kuunteleen metallia, niin termi thrash metal ei ollut todellakaan tuttu. Ainakin siellä mistä olen kotoisin näitä kaikkia bändejä kutsuttiin spiidiksi tai sitten jotain vielä hiukan raskaampia orkestereita kuten Slayer tai Sepultura vain metalliksi. En tosin seurannut alan lehtiä. Ameriikoissa rässi termiä oli varmasti jo käytetty iät ja ajat. Milloinkohon se on Suomeen rantautunut? Ja Euroopassahan tästä musiikista käytettiin pitkään nimeä trash metal. Illmeisesti helpompi kirjoittaa ilman sitä ylimääräistä h:ta..... |
thrashmetallisti 01.02.2005 18:09:28 | |
---|
Joo, tosta trash-termistä slayer ei pitänyt, kun lehdistö kirjotti et trashin valtiiat saapuivat kaupunkiin. Ja slayerin pojat oli et roskan valtiiat vai? Moni kirjottaa ton väärin aina kyl... Pistää silmään. Se on thrash! Thrash till death! |
J.Caven 01.02.2005 20:34:12 | |
---|
Tämä on jo vanha juttu, mutta mun mielestä kaiken hevin voi jakaa kahteen ja vain kahteen genreen: -Hyvä hevi -Paska hevi Muuten jaottelu on täysin turhaa, koska se ei onnistu kuitenkaan. Varmaankin "speed" -bändeillä on thrash-biisejä ja "thrash" -bändeillä speed-biisejä, teki jaon miten tahansa. Ja kuten tästäkin ketjusta näkee, ei ole yhteistä tietämystä siitä mitä genret tarkoittavat, joten metsään menee joka tapauksessa. Mä oon pitäny just esim. speediä punkin suoraviivasena rankempana jatkeena ja taas thrashista tulee mieleen melodiset nopeet riffit. Mutta kyllä mun mielestä jokainen bändi pitäis olla oma genrensä ja genren täten yleensä nimeävät bändin jätkät. Epäselvä |
Ben_D 01.02.2005 20:35:55 (muokattu 01.02.2005 20:36:28) | |
---|
Mä oon pitäny just esim. speediä punkin suoraviivasena rankempana jatkeena ja taas thrashista tulee mieleen melodiset nopeet riffit. Mutta kyllä mun mielestä jokainen bändi pitäis olla oma genrensä ja genren täten yleensä nimeävät bändin jätkät. Niin se on sun näkemys eikä varmaan paljon sen huonompi kun nää muutkaan.. Thrash ja melodiset riffit...Hmmm... |
Tauvo 01.02.2005 20:38:21 | |
---|
jätkä ei vaan ymmärrä |
Deathrace King 01.02.2005 20:39:34 | |
---|
Tämä on jo vanha juttu, mutta mun mielestä kaiken hevin voi jakaa kahteen ja vain kahteen genreen: -Hyvä hevi -Paska hevi Muuten jaottelu on täysin turhaa, koska se ei onnistu kuitenkaan. Varmaankin "speed" -bändeillä on thrash-biisejä ja "thrash" -bändeillä speed-biisejä, teki jaon miten tahansa. Ja kuten tästäkin ketjusta näkee, ei ole yhteistä tietämystä siitä mitä genret tarkoittavat, joten metsään menee joka tapauksessa. Mä oon pitäny just esim. speediä punkin suoraviivasena rankempana jatkeena ja taas thrashista tulee mieleen melodiset nopeet riffit. Mutta kyllä mun mielestä jokainen bändi pitäis olla oma genrensä ja genren täten yleensä nimeävät bändin jätkät. Heh, anteeksi, mutta VITTU MITÄ PASKAA! :D Haetaan (soolo)kitaristia thrash metal bändiin (Lpr). |
J.Caven 01.02.2005 20:49:11 (muokattu 01.02.2005 20:51:35) | |
---|
Niin se on sun näkemys eikä varmaan paljon sen huonompi kun nää muutkaan.. Thrash ja melodiset riffit...Hmmm... I got one word for you: Testament. EDIT: Lisäsin ton "melodiset", kun oli tippunu lainaushässäkässä. Epäselvä |