![]() 23.07.2004 13:38:03 | |
---|---|
Singerillä tarkoitin nimenomaan, en vain hänen (Tomas Haake) teknisiä apuja, vaan myös ilmiömäistä kykyä ommella yhteen hyvinkin epäsymmetrinen ja epämääräisistä palasista koostuva tilkkutäkki, hyvällä maualla ja sulavuudella. Tämä kaveri ei tee näitä Portnoy juttuja eli esim. jos jokin riffi/sekvenssi menee vaikkapa seitsemään hän (Portnoy) töksäyttää flown ja aloittaa joka kerta uudelleen alusta kyseisen riffi/sekvenssin pätkän. Haake soittaa ulos rytmit ja pitää niissä yleensä neljäsosan pulssin, jonka tahdissa voidaan heiluttaa päätä. (En halua kuitenkaan väheksyä herra Portnoyn panosta progressiivisessa musiikissa, hän on yksi inspiroivimmista rumpaleista, tiettyyn pisteeseen asti). | |
![]() 23.07.2004 13:56:00 (muokattu 23.07.2004 13:57:16) | |
Singerillä tarkoitin nimenomaan, en vain hänen (Tomas Haake) teknisiä apuja, vaan myös ilmiömäistä kykyä ommella yhteen hyvinkin epäsymmetrinen ja epämääräisistä palasista koostuva tilkkutäkki, hyvällä maualla ja sulavuudella. Tämä kaveri ei tee näitä Portnoy juttuja eli esim. jos jokin riffi/sekvenssi menee vaikkapa seitsemään hän (Portnoy) töksäyttää flown ja aloittaa joka kerta uudelleen alusta kyseisen riffi/sekvenssin pätkän. Haake soittaa ulos rytmit ja pitää niissä yleensä neljäsosan pulssin, jonka tahdissa voidaan heiluttaa päätä. (En halua kuitenkaan väheksyä herra Portnoyn panosta progressiivisessa musiikissa, hän on yksi inspiroivimmista rumpaleista, tiettyyn pisteeseen asti). Dream Theateriin en ole juuri tutustunut, mutta Tomas Haaken paukuttelua on tullut jo pidempään kummasteltua. Kaveri tosiaan soittaa usein varsin vinksahtaneita rytmejä, johon yhdistyy juuri tuo 4/4 "pulssi". Tavallaan ukko vetää siis melkeinpä paria komppia yhtä aikaa! :) Hulluja nuo ruotsalaiset.. | |
![]() 23.07.2004 14:06:58 | |
Jos nyt tähän musiikin teoriaan mennään, niin Meshuggahin suunnilleen kaikki biisit menee siihen 4/4 biittiin. Taiteilijat itse ovat sanoneet, ettei heillä ole kuin pari biisiä jotka eivät tuohon tahtiin mene. Chaosphere levyllä Haaken kompit menevätkin enimmäkseen niin, että oikea käsi hakkaa koko ajan sitä biittiä taustalla ja muut raajat liikkuvat miten tykkäävät. Kyllä on jätkän komppeja tullut treenailtua ja Corridor of Chameleonsin eka komppi menee jo. Kyllä kuulostaa hienolta. Meshuggahin toimivuus bändinä on todella esimerkillistä. Meshuggah soundi syntyy kun viisi ihmistä sulautuu yhdeksi täydellisen tuhovoimaiseksi koneeksi, joka jyrää kaiken tieltään. Se voiman määrä mikä saadaan niihin riffeihin upotettua on todella ihailtavaa. Mikään ei ole niin viisas kuin insinööri, paitsi majava, joka menee suojaan sateelta. | |
![]() 23.07.2004 15:18:23 (muokattu 23.07.2004 15:20:04) | |
no glints colliden intro menee näin neljä tahtia 7/8 yksi tahti 4/8 joka on yhteenlaskettuna 32/8 eli menee tasan neljä tahtia 4/4:ää, mutta ei siinä riffissä mitenkään jatku se 4/4 pulssi. voivatpahan sanoa haastattelussa että soitetaan 4/4:ssä. sen sijaan esim neurotican alkuriffi on hieno, kun kitarariffi on 15/16 eli tavallaan alkaa joka kerta aina vähän aiemmin mutta rummut jatkaa tasaista 4/4:ää. | |
![]() 23.07.2004 15:44:12 | |
Monimutkaisessa musiikissa mitä esim. Meshuggah soittaa, ei ole mitään järkeä laskea musiikkia. Tarkoitan tällä sitä, että on aina parempi osata melodia kuin ynnätä jotain numeroita yhteen. Tällöin voit soveltaa riffiä/sekvenssiä/biisikohtaa ja saada musiikin elämään ja groovaamaan sekä pystyt tarvittaessa vetämään soolot päälle jos kiinnostaa ja taitoa löytyy. Tämä meloadia ennen numeroita periaate sopii tietysti kaikkeen musiikkiin. Opettelemalla tarinan, muistat sen paremmin kuin opettelemalla lukujonoja. | |
![]() 23.07.2004 17:32:14 | |
niinhän se on, mutta tuntuu että meshuggahit laskevat niitä tahteja jotta pysyvät siinä 4/4:ssä | |
![]() 23.07.2004 17:35:24 | |
Monimutkaisessa musiikissa mitä esim. Meshuggah soittaa, ei ole mitään järkeä laskea musiikkia. Hm, olen kyllä tästä tasan eri mieltä. Koko homma kuitenkin perustuu noille rytmillisille poikkeamille, joten koko musiikki jäsentyy helpoimmin niiden kautta. The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | |
![]() 23.07.2004 19:12:16 | |
Hm, olen kyllä tästä tasan eri mieltä. Koko homma kuitenkin perustuu noille rytmillisille poikkeamille, joten koko musiikki jäsentyy helpoimmin niiden kautta. Kyllä. Myös DT:n Mike Portnoy kertoo dvd:llään laskevansa bändinsä monimutkaisimmissa biiseissä, minkä hän esittää konkreettisesti The Dance Of Eternity -biisin hulvattomassa laskentaesitelmässä! Tosin ne bändin kikkailut perustuvat yleensä tahtien lisäilyyn/vähentelyyn ja muukin bändi soittaa rumpalin mukaan. Itsestäni ei ainakaan tunnu kovin mielekkäältä soitella jatkuvasti laskien. Kyllähän ne sairaimmat kohdatkin varmaan jämähtää jollain lailla mieleen kun on soittanut lukuisia kertoja. The Dillinger Escape Plania hiljan kuunnelleena on tullut useasti mieleen tuo matematiikan käyttö soittaessa. "Do you have that one with the guy who was in that movie that was out last year?" IHKK #8 | |
![]() 24.07.2004 14:47:01 | |
Meshuggah on mielestäni kaikin puolin ammattimainen, täydellinen polyrytmien ja "mentaali-vuonoihin" piiloutuneiden tuntemuksien jumala. En aikoinaan oikein lämmennyt koko orkasta, mutta pari viime vuotta olen saanut ilon tutustua tarkasti kyseisen bändin tuotoksiin. Oli pelottavaa huomata kuinka sitä kerta toisensa jälkeen "sekoaa" MESHUGGAhia kuunnellessaan. Provinssissa sain olla todistamassa etukaiteesta puristaen, kuinka nämä musiikin ammattilaiset vetivät settinsä aivan kuin se olisi tullut CD:ltä. Kun joku osaa, niin se osaa. Jos jaksoit mielipiteeni lukea, kiitän siitä ;) | |
![]() 26.07.2004 23:03:40 | |
Jos jaksoit mielipiteeni lukea, kiitän siitä ;) Jees, tosiaan olin minäkin provississa todistamassa...kesän paras keikka, kuullosti mun mielestä ihan helvetin hyvälle! Joo ei voi muuta sanoa kun että pojat osaa hommansa..ja kyllä varmaan biisit lavalla tulee ihan luonnostaan. ei siellä mitään 1234 lasketa, ei ainakaan koko aika...pitää keritä moshata siinä samalla ;) Ihme kyllä miten kitarat ja rummut vaan pysyvät tahdissa vaikka kaikki rytmit onki "päin vittua" :D | |
![]() 26.07.2004 23:58:14 | |
en muuten tarkoittanut että mesen jätkät laskee tahteja kun ne soittaa, vaan tarkotin että ne ynnäilee iskuja riffejä tehdessään että miten saadaan biisit pysymään 4/4:ssä | |
![]() 27.07.2004 05:54:16 (muokattu 27.07.2004 06:04:03) | |
no glints colliden intro menee näin neljä tahtia 7/8 yksi tahti 4/8 joka on yhteenlaskettuna 32/8 eli menee tasan neljä tahtia 4/4:ää, mutta ei siinä riffissä mitenkään jatku se 4/4 pulssi. voivatpahan sanoa haastattelussa että soitetaan 4/4:ssä. eikös glints colliden alkuriffi mee 13/16? eli koko kuvion pituudeks tulee 15/4. huomasinpa yks kerta guitar pro:lla testaillessa tällasen omituisen poikkeuksen (valtaosa biiseistä tosiaan menee ainakin laskennallisesti 4/4). sama rumpukomppi (basari+virveli) toistuu myöhemmin eri kitarariffin kanssa 4/4-fiiliksessä pitempänä (mm. ekan lauluosuuden jälkeen), jolloin koko kuvion pituudeks tulee 16/4. sen sijaan esim neurotican alkuriffi on hieno, kun kitarariffi on 15/16 eli tavallaan alkaa joka kerta aina vähän aiemmin mutta rummut jatkaa tasaista 4/4:ää. itse asiassa tossa neurotican alkuriffissäkin on "huijattu", viimenen sarja on erilainen. eli ne kitaralla soitettavat Bb5-junttaukset alkaa 1/16 myöhemmin. sori pilkunviilaaminen, mut pakko oli puuttua:) ja tuosta laskemisesta musiikissa, kyllä meshuggahin jätkät vetää hurjaa moshausta keikoilla ja homma jyrää eteenpäin epäluonnollisen luonnollisesti, joten monimutkaiset kuviot ei paljon fiilistä haittaa - pikemminkin päinvastoin. | |
![]() 30.07.2004 23:31:50 | |
Loistava bändi, varsinkin livenä helvetin kova. Harvoilla keikoilla saa semmoset sävärit kuin Provinsissa Meshuggahin vetäessä. Semmoinen gruuvi että melkeen transsiin vaipui. Eikä alkoholilla ollut edes kovin suurta osuutta... Uusin EP I on parin kuuntelun perusteella aika perinteistä Meshuggahia ehkä enemmän kuitenkin Chaospheren hengessä. En oo muuten 69 Eyes fani sitten. | |
![]() 31.07.2004 01:12:27 | |
Ihan hirveetä tuubaa!!! Jätkät ei osaa muuta kun rämpyttää e-kieliä polyrytmisesti basareiden tahtiin... Ja thurdendaal osaa sen yhden ja saman kerry king soolon.... Mutta onneks Eric Petterson osaa tehä riffejä :o Suomalainen rässi on p*skaa. ko????? | |
![]() 31.07.2004 02:16:28 | |
Tämän keskustelun innoittamana kävin hakemassa tuon Nothing nimisen lätyn kaverilta lainaan, ja petyin kyllä kovasti. Levystä ei tunnu saavan otetta sitten millään. Itse olen omistanut D E I :n vaikka kuinka pitkään, ja kuuluu edelleen suosikkeihini tässä skenessä, mutta jostain syystä tuo Nothing ei vain toimi minulle. Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski? -Charlie McCharty | |
![]() 31.07.2004 02:41:23 | |
Ihan hirveetä tuubaa!!! Jätkät ei osaa muuta kun rämpyttää e-kieliä polyrytmisesti basareiden tahtiin... Ja thurdendaal osaa sen yhden ja saman kerry king soolon.... Mutta onneks Eric Petterson osaa tehä riffejä :o Zoomin Tri-Metal on oikeasti ihan saatanan hyvä! Vitunmoista säröö! | |
![]() 31.07.2004 11:39:53 | |
Ihan hirveetä tuubaa!!! Jätkät ei osaa muuta kun rämpyttää e-kieliä polyrytmisesti basareiden tahtiin... Ja thurdendaal osaa sen yhden ja saman kerry king soolon.... Mutta onneks Eric Petterson osaa tehä riffejä :o Joo, on se hyvä ku joku taas tietää..Jos saan hieman korjata niin Meshuggah soitta 8-kielisillä kitaroilla elikkä kyseessä on silloin F#-kieli, korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä, mutta mikään e-kieli se ei ole. Sattumoisin Thordendalin solot ei kyllä laisinkaan kuullosta Kerry Kingin "sooloilta" ja Thordendalin vaikuttajana sooloissa on toiminut herra nimeltä Alan Holsworth jota on muistaakseni kutsuttu kitaristien kitaristiksi, ja varsin omaperäisiä sooloja ne kyllä on minun mielestä. Sanoisin että aika uskomatonta oli kyllä Meshuggahia kuunnella provinssissa ku pisti meikäläisen selvästä päästä pomppihan :D Tuohon viimeiseen väitteeseen silti yhdyn täysin. | |
![]() 31.07.2004 12:24:21 | |
Joo, on se hyvä ku joku taas tietää..Jos saan hieman korjata niin Meshuggah soitta 8-kielisillä kitaroilla elikkä kyseessä on silloin F#-kieli, korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä, mutta mikään e-kieli se ei ole. Muuten oikeassa mutta virittävät vielä puoli sävelaskelta alemmas eli kyseessä on silloin F-kieli. Love Subverted, Lust Perverted | |
![]() 31.07.2004 12:53:41 | |
Zoomin Tri-Metal on oikeasti ihan saatanan hyvä! Vitunmoista säröö! Sait varoituksen. :'o Suomalainen rässi on p*skaa. ko????? | |
![]() 31.07.2004 12:54:34 | |
Joo, on se hyvä ku joku taas tietää..Jos saan hieman korjata niin Meshuggah soitta 8-kielisillä kitaroilla elikkä kyseessä on silloin F#-kieli, korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä, mutta mikään e-kieli se ei ole. Sattumoisin Thordendalin solot ei kyllä laisinkaan kuullosta Kerry Kingin "sooloilta" ja Thordendalin vaikuttajana sooloissa on toiminut herra nimeltä Alan Holsworth jota on muistaakseni kutsuttu kitaristien kitaristiksi, ja varsin omaperäisiä sooloja ne kyllä on minun mielestä. Sanoisin että aika uskomatonta oli kyllä Meshuggahia kuunnella provinssissa ku pisti meikäläisen selvästä päästä pomppihan :D Tuohon viimeiseen väitteeseen silti yhdyn täysin. joo joo joo, kunhan provosoin :) Oi humalassa on niin muugaavaaa! Suomalainen rässi on p*skaa. ko????? | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)