Aihe: Mistä Jason Beckeriä ja marty friedmania?
1 2
Sensonic
10.07.2008 11:11:32
Musiikin paremmus tai biisien hyvyys määritellään soitettujen nuottien määrällä, mahdollisimman monella eri soinnulla jne? Kaiken musiikin pitäisi ilmeisesti myös olla rakennettu aina samalla tavalla kitaristin teknisen virtuositeetin varaan, koska musiikki ei voi olla vaikuttavaa, jos kitaralla rakennetaan dynamiikkaakin biisiin tai annetaan välillä tilaa muille soittimille.

Grunge, vaikka nyt pahimmillaan olikin muutaman vuoden mittainen muoti-ilmiö, jolla rahastettiin surutta, toi myös ilahduttavasti ihmisten mieleen taas sen, ettei soittajan täydy olla ylitekninen tai omistaa järjetöntä efektiräkkiä ja kalliimpia mahdollisia kamoja voidakseen tehdä hyvää, vaikuttavaa ja iskevää musiikkia.

Hyvät biisit ovat hyviä biisejä ja kestävät "ajan hampaan". Kuinka moni noista grunge -bändeistä on edelleen kasassa ja nauttii samaa suosiota kuin heyday -aikonaan? Näistä oikeista soittajista voisi todeta esim. sen, että Van Halen on viime vuoden ja tämän vuoden aikana jenkeissä esiintynyt loppuunmyydyille keikkapaikoille ja mitä itse olen noita keikkoja kuullut/nähnyt bootleg -DVD:eiden välityksellä, niin soittotaito on edelleen tallella, porukkaa keikoilla, biisit hyviä ja ovat jääneet monen muistiin. Kuinka moni grunge -bändi on tällä hetkellä tekemässä samaa? Grunge oli vain muodin oikku, joka tuli ja meni, ihan kuten nuo eurodiscohumppabändit. Muutaman vuoden päästä niitä ei muista juurikaan kukaan.

Aika offtopiciksi meni vain sen takia, että kerroin musiikkibisneksen ja kitaralehtien menneen "pilalle" tuon grunge -muotioikun takia ;-)
Kitarat (kaikki vasureita): Ibanez RG-550, Ibanez PF-200, Ibanez "Jem", Charvel 3, Schecter Omen-7, Wolf KS-70, Wolf KS-70LX, Wolf KP3C, Wolf-SS, Wolf KLP45-FM Aram-701L Landola F6/Cut Bailing BL-05
Proge
10.07.2008 11:51:14
Hyvät biisit ovat hyviä biisejä ja kestävät "ajan hampaan". Kuinka moni noista grunge -bändeistä on edelleen kasassa ja nauttii samaa suosiota kuin heyday -aikonaan? Näistä oikeista soittajista voisi todeta esim. sen, että Van Halen on viime vuoden ja tämän vuoden aikana jenkeissä esiintynyt loppuunmyydyille keikkapaikoille ja mitä itse olen noita keikkoja kuullut/nähnyt bootleg -DVD:eiden välityksellä, niin soittotaito on edelleen tallella, porukkaa keikoilla, biisit hyviä ja ovat jääneet monen muistiin. Kuinka moni grunge -bändi on tällä hetkellä tekemässä samaa? Grunge oli vain muodin oikku, joka tuli ja meni, ihan kuten nuo eurodiscohumppabändit. Muutaman vuoden päästä niitä ei muista juurikaan kukaan.

Aika offtopiciksi meni vain sen takia, että kerroin musiikkibisneksen ja kitaralehtien menneen "pilalle" tuon grunge -muotioikun takia ;-)

Niin no, Pearl Jam on legenda, Nirvana on legenda, Alice In Chains on legenda, Soundgarden on legenda ja Biisit ovat muistisssa. Soundgardenia on kopioinut jopa Johnny Cash niin ei se kovin huono voi olla, Nirvanaa varmaan jokainen rock-yhtye reeniksellään ainakin jos ei muualla.

Ja Van Halen esiintyy sen takia loppuunmyydyille keikoille koska eräs David Lee Roth on palannut ruotuun. Ja vaikka Halenissa kovempi kepittäjä onkin, totuus on, että Van Halen on tehnyt tasan yhden oikeasti hyvän levyn, ja se on nimikkolevy :p.. Jokaisella näistä grunge bändeistä on ainakin kaksi hyvää levykokonaisuutta.

Ja 20 vuoden päästä voisin lyödä vaikka vetoa, että Nirvana on se mikä siellä muistetaan ennemmin kuin Van Halen, vaikka sekin toki jää ikuisuuteen. Nirvanan levy Nevermind myös se levy joka säilytetään "jälkipolville" New Yorkin kirjastossa (Tekivät jotain listausta vuosi- kaksi takaperin, listaan laitettiin merkittäviä albumeja).

Tulipas teksti, mutta sitä sattuu ku käyttää hattuu.
825107
10.07.2008 12:28:25 (muokattu 10.07.2008 15:40:34)
Mihin biisintekotaitoon? Nirvanalla oli pari hyvää biisiä, joista Smells Like Teen Spiritissä soitetaan säkeistöjen aikana C ja F nuotteja. Onpa tosi vaikuttavaa, vaikka muuten onkin hyvä biisi.

Mutta huomaa että Nirvanalla on myös laulumelodiat erittäin suuressa osassa. Vaikka olihan se sinänsä huvittavaa kun 80-luku oli täynnä kaikenmaailman tiluttajia mutta sitten tulee jätkä joka tekee riffin jossa on neljä eri sointua ja koko musiikkimaailma on sekaisin.

Hyvät biisit ovat hyviä biisejä ja kestävät "ajan hampaan". Kuinka moni noista grunge -bändeistä on edelleen kasassa ja nauttii samaa suosiota kuin heyday -aikonaan?

No Nirvana nyt sattuneesta syystä ei ole enää kasassa, mutta kyllä Nevermind vaan on semmoinen rockin klassikkolevy joka on samassa seurassa esim. Led Zeppelinin II:n ja AC/DC:n Back in Blackin kanssa. Ja muistetaan vielä vuosikymmenten päästäkin, kuten Proge jo tuossa mainitsikin.

Näistä oikeista soittajista voisi todeta esim. sen, että Van Halen on viime vuoden ja tämän vuoden aikana jenkeissä esiintynyt loppuunmyydyille keikkapaikoille ja mitä itse olen noita keikkoja kuullut/nähnyt bootleg -DVD:eiden välityksellä, niin soittotaito on edelleen tallella, porukkaa keikoilla, biisit hyviä ja ovat jääneet monen muistiin.

Oikeista soittajista? Oliko esim. John Lennon "oikea soittaja" sun mielestä koska se ei osannu tiluttaa?

Ja tosta soittimenhallinnasta vielä niin ei mulle kyllä ainakaan tuu missään vaiheessa Nirvanan levyä kuunnellessa mieleen että onpas huonosti soitettu. Cobain sai kitarastaan sen ulos mitä halusikin.
Sensonic
10.07.2008 15:18:13
Oliko esim. John Lennon "oikea soittaja" sun mielestä koska se ei osannu tiluttaa?

Totta kai se oli. Kysymys ei ollutkaan tiluttamisesta, vaan soittimensa hallitsemisesta. Sen lisäksi Lennon osasi soittaa pianoa, sitaria jne.

Ai Van Halenilla ei ole koskaan ollut muuta kuin yksi hyvä levy, Van Halen I? Kas kummaa, kun niiden myydyin levy sattuu olemaan 1984.

Ja vielä näistä reunioneista: OK, DLR palasi Van Haleniin ja bändi esiintyy loppuunmyydyille areenoille, mutta mikä on Pearl Jamin tilanne tällä hetkellä? Ja vetäisikö Soundgarden enää niin paljon porukkaa, jos se tekisi reunionin? Tuskinpa. Grunge oli "muotimusaa", ei muuta. Ainoa Seattlesta lähtöisin oleva legenda on Jimi Hendrix. Ja jos täytyy etsiä kunnon seattlelaisia bändejä, niin Queensryche.
Kitarat (kaikki vasureita): Ibanez RG-550, Ibanez PF-200, Ibanez "Jem", Charvel 3, Schecter Omen-7, Wolf KS-70, Wolf KS-70LX, Wolf KP3C, Wolf-SS, Wolf KLP45-FM Aram-701L Landola F6/Cut Bailing BL-05
825107
10.07.2008 15:40:20 (muokattu 10.07.2008 15:52:56)
Totta kai se oli. Kysymys ei ollutkaan tiluttamisesta, vaan soittimensa hallitsemisesta. Sen lisäksi Lennon osasi soittaa pianoa, sitaria jne.

No pystyisitkö kertomaan että minkä Nirvanan levyn missä biisissä sun mielestä kuulostaa siltä että Cobain soittaa huonosti tai ei hallitsisí soitintaan? En oo kyllä kuullu kovinkaan monen muun vetävän esim. Smells like teen spiritin riffiä samanlaisella tatsilla ja energialla kuin Cobain.

Grunge oli vain muodin oikku, joka tuli ja meni, ihan kuten nuo eurodiscohumppabändit. Muutaman vuoden päästä niitä ei muista juurikaan kukaan.

Nevermindin julkaisustakin tulee jo pian kuluneeksi 20 vuotta ja siltikin esim. Smells like teen spirit löytyy lähes poikkeuksetta aina Top-10:stä kun listataan historian parhaimpia biisejä, että eiköhän se unohdus olisi jo tapahtunut jos on tapahtuakseen.
Sensonic
10.07.2008 16:47:42
No se siitä. Enpä jaksa enää tähän threadiin lähteä pistämään lisää offtopicia. Kysymys on mielipide-eroista: sun mielestä grunge -musa on aivan legendaarista, mun mielestä täyttää skeidaa rapin ohella. Tästä voitaisiin vääntää vaikka kuinka kauan, mutta antaa asian olla.

Nirvanasta vielä: jos kuuntelee jotain Nirvanan liveäänityksiä, niin kyllä Cobain soittaa aika sloppysti. Ainoat pointsit voisin antaa siitä, että se oli vasuri.
Manuel Pyrhullo
10.07.2008 16:58:10
No se siitä. Enpä jaksa enää tähän threadiin lähteä pistämään lisää offtopicia.

Älä vielä lopeta!
825107
10.07.2008 17:05:39
Nirvanasta vielä: jos kuuntelee jotain Nirvanan liveäänityksiä, niin kyllä Cobain soittaa aika sloppysti. Ainoat pointsit voisin antaa siitä, että se oli vasuri.

Joo no siis tossa aiemmissa viestissä tarkotin lähinnä studiolevyjä, mutta vaikka soitto livenä oliskin välillä ei niin tarkkaa niin se korvataan sitten hyvällä meiningillä ja asenteella eikä Nirvanan juttu muutenkaan oo koskaan ollu huipuks hiottu tekniikka vaan hyvät biisit ja hyvä meininki. Ja Cobain oli siis oikeakätinen mutta opetteli soittamaan vasenkätisesti koska Hendrixikin soitti.

Mutta joo en kyllä määkään jaksa enempää vääntää sillä mielipideasioista tässä kuitenkin on loppujen lopuks kyse. :)
Ali
10.07.2008 17:58:18 (muokattu 10.07.2008 18:01:23)

Sensonic mahtaa olla vain katkera, kun ei oo tullut mainetta, mammonaa ja naisia, vaikkakin "hallitsee instrumenttinsa" sankareidensa tavoin? HEVI ON AIINOOTA OIKEETA MUSAA JA RÄPPI JA TEKNO ON IHAN PERSEETÄ?!!11I, aight?

I'll get my cloak...
"Jesus was crucified for doing nothing, but God is worshipped for even less"
Levylista
Proge
10.07.2008 18:39:03
Ai Van Halenilla ei ole koskaan ollut muuta kuin yksi hyvä levy, Van Halen I? Kas kummaa, kun niiden myydyin levy sattuu olemaan 1984.

Puhuin hyvästä levykokonaisuudesta. Onhan Metallicankin myydyin levy Black album ja kyseessä on huono levykonaisuus muutamalla kovemmalla biisillä. Aina se myydyin levy ei ole paras.
-Cale
10.07.2008 23:00:01
Ja Cobain oli siis oikeakätinen mutta opetteli soittamaan vasenkätisesti koska Hendrixikin soitti.

Tätä en ymmärrä lainkaan, typerää mielestäni.

Mutta itse asiaan, tai itseasiassa aiheen vierestä:

Nirvana sentään on tehnyt muutaman ihan hyvän biisin jotka muistetaan yhä, joten lienee noista grunge -aallon bändeistä siedettävin. Tänäänkin tuli 95,7:lta Smells Like Teen Spirit joka on osoitus siitä ettei bändi suinkaan unholaan ole vajonnut. Mitä olen noita muita, Pearl Jamia, Soundgardenia mm. kuullut niin ovat aivan tyhjänpäiväisiä, jopa Nirvanaan verrattuna. Siltä osin allekirjoitan Sensonicin kirjoitukset.
Karipiirto
11.07.2008 00:45:13

Mitä? Hei! Täällähän on menossa... VÄITTELY! :)

No joo eli sanotaan suoraan. Curt veteli lättyyn itseään täynnä olevia kikkelitilupimpuloita näyttämällä että kolmella soinnullakin voi päästä isoille lavoille. Van Halen veteli lättyyn punkkareita näyttämällä että voi sitä kitaraa soittaa myös näin. Punkkarit veteli lättyyn Genesistä ja muita progetaiteilijoita näyttämällä että kolmella soinnullakin voi tehdä musiikkia jnejne...

Pointti on että nämä eri aikakausien sankarit tulevat kaikki jäämään historiaan teoksillaan ja tänä päivän Curt siemailee Pin'a Coladaa trooppisella saarella yhdessä Elviksen ja Jim Morrisonin kanssa ja Van Halen vetää keikkaa kännissä ja poika bassossa kun DLR pomppii typerissä kasarivetimissä mikin kanssa ja jonkin ajan kuluttua nousee uusia sankareita vetämään lättyyn entisiä ja sanomaan että voi sitä musaa tehdä näinkin. Aika näyttää.

Hmmm... käynpä hakemassa lääkkeet. :)
"There's no roll! They forgot the roll and they only kept the rock. The roll's the whole damn thing dude, the rock is nothing, deal with it, the roll is king. Unfortunately most cats don't get behind the roll." -Keith Richards
Sensonic
12.07.2008 11:29:02
Sensonic mahtaa olla vain katkera, kun ei oo tullut mainetta, mammonaa ja naisia, vaikkakin "hallitsee instrumenttinsa" sankareidensa tavoin? HEVI ON AIINOOTA OIKEETA MUSAA JA RÄPPI JA TEKNO ON IHAN PERSEETÄ?!!11I, aight?

I'll get my cloak...

No vastataan tähän vielä...

Tämä menee jo henkilökohtaisen vittuilun puolelle, joten se voitaisiin kuitenkin pitää erossa tästä. Ja kun et kuitenkaan tunne meikäläistä millään muotoa, niin kannattaisi vähän miettiä, mitä tänne raapustaa... Ja varsinkaan, jos ei itse soita mitään instrumenttia (vai soitatko?).

Mainitsin muuten aikaisemmin tuossa Frank Marinon ja Al Di Meolan, joten ilmeisesti hevi on sitten sitä "oikeaa" musaa, sillä kyseiset kitaristithan soittavat heviä, vai miten se oli? ;-)

Mun mielestä parhaimmat grunge -biisit kautta aikojen ovat Smells Like Teen Spirit ja Black Hole Sun. Mutta se ei tee sitä asiaa tyhjäksi, että kyseessä oli "muotivirtaus", jossa en itse nähnyt mitään hyvää. Tuolla hommalla rahastettiin oikein kunnolla silloin kun vielä pystyttiin. Ja muuta tuosta hommasta ei sitten oikein "eloon" jäänytkään kuin nuo kaksi em. biisiä.

Van Halenista: jenkkiläisessä kitaralehdessä oli listattu kaikkien aikojen vaikuttavimmat rock -kitaristit. Kolmen kärki:

1. Jimi Hendrix
2. Eddie Van Halen
3. Yngwie Malmsteen

Olen muuten täysin samaa mieltä tuosta listasta.

Van Halenista sen verran, että itse en myöskään katsonut hyvällä sitä, että Michael Anthony kenkäistiin pois bändistä ja EVH "paikkasi" basistin vakanssin omalla pojallaan. Mutta DLR:stä ja Van Halenista: kannattaisi tsekata nuo jenkeissä kuvatut/äänitetyt bootlegit, niin saisi jotain kuvaa missä kunnossa äijät ovat. Mun mielestä helvetin hyvässä.
825107
12.07.2008 14:00:28 (muokattu 12.07.2008 14:41:06)
Mun mielestä parhaimmat grunge -biisit kautta aikojen ovat Smells Like Teen Spirit ja Black Hole Sun. Mutta se ei tee sitä asiaa tyhjäksi, että kyseessä oli "muotivirtaus", jossa en itse nähnyt mitään hyvää. Tuolla hommalla rahastettiin oikein kunnolla silloin kun vielä pystyttiin. Ja muuta tuosta hommasta ei sitten oikein "eloon" jäänytkään kuin nuo kaksi em. biisiä.

No siis kyllähän toi Nevermind levy arvostetaan aika korkeelle levynäkin ja aika useesti sitä sanotaan levyks jolla ei ole yhtään huonoa biisiä josta olen kyllä samaa mieltä. In Utero on mainio levy sekin. Se, että onko joku klassikko tai legenda ei oo kuitenkaan mielipideasia. Kyllä esim. Rolling Stones on legenda vaikka en siitä bändistä ite hirveesti pidäkkään.
nikander
13.07.2008 17:50:17
Itse en ole ollut kovinkaan innostunut kummankaan uudemmista tuotoksista, mutta Speed Metal Symphony on yksi parhaista metallilevyistä ikinä. Kakkoslätty ei ole koskaan pudonnut mulle samalla tavalla, vaikkakin Images on hieno sävellys.
miksi opetella bendaamaan kun voi käyttää kampea?
mobel
19.07.2008 13:13:34
Suosittelen kyllä Loudspeakeria, helvetin hyvä levy. Välillä kuuluu jrock-vaikutteet aika selvästikin mutta ei se ainakaan meikäläistä haittaa. Pitäs varmaan vielä ostaa toi Music For Speeding äksästä.
:-D
Credence
19.07.2008 14:38:30
Jees. Loudspeaker on helvetin kova "tilutuslevyksi". Friedman on varmaan ainoa tiluttaja/ soolokitaristi, jota jaksan kuunnella, koska mies käyttää todella omalaatuisia tekniikoita ja skaaloja, eikä vedä vaan sillä spiidillä kaikkee :)
Tuo uus levy oli aika järkyttävää. t. nimimerkki laulaja hirteen :D

Beckeriä on kans joskus tullut kans kuunneltua ja oli sillä muutama ihan kiinnostava piisi. Minun makuun sitä nopeutta oli jo vähän liikaa pojalla mutta nykyäänhän se taitaa olla jo sangen rauhallinen liikkeissään... :) (oli pakko)
Niin ja Black Stallion Jam on kyllä huippu piisi
"Kukapa osaisikaan ajaa mopolla ihan heti. Rakenna itsellesi moposimulaattori." - Tykylevits
kyseinen
19.07.2008 20:38:56
Kuuntelin joskus pentuna Beckerin ja Friedmanin sooloja ja Cacophonya. Kuuntelin myös Nirvanaa. Red Hot Chili Peppersiäkin jopa. Olin ihan sekaisin. Täyttä skeidaa kaikki. Kaikki musa on aivan älytöntä paskaa. Kuuntelen nykyään pölynimuria ja kahvinkeitintä. On meinaan kaunista ääntä.
"No s'on ihan tyhymä mies tuo!" -Jope
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)