![]() 12.10.2009 20:17:29 (muokattu 12.10.2009 20:45:34) | |
---|---|
tender.insanity: Öö.. Kaikki? Missäs siitä Saatanasta höpistään? Kristinuskossa, niin. Missä on kaikki tr00 bändit, jotka palvovat ja laulavat Apopiksesta ja Khonsusta? Niin. Ja miten tämä nyt liittyi tuohon minun aiempaan kommenttiini? Tarkoitin tuossa aiemmin vaan, että black metal käsitteenä mielestäni jo sisältää semmoisen latauksen, että se kristillinen etuliite ei siihen oikein istu, mutta sinänsä ihan sama. Mun puolesta ihmiset saavat nimittää musiikkiaan vaikka sionistiseksi natsipunkiksi, mutta yhtään sen vähempää siinä ei ole järkeä. EDIT- jos siitä oli tarkoitus saivarrella siitä, että black metallissa usein lauletaan juuri siitä kristinuskon saatanasta niin ei se mun mielestä silti black metallista tee kristillistä. Syntisin heittäköön viimeisen kiven | |
![]() 12.10.2009 20:47:29 | |
bonecrusher: Teisminen (vai onko se teistinen) satanismi eroaa hivenen ateistisesta satanismista. Kummankin teismin ja ismin kannattajia löytyy kyllä black metal porukoista. Mutta tottakai, jotta voi vihtahousua ylistää, täytyy jesseä ja jumista (sekä niiden touhuja seuraavia karitsoja) kaitsea tulikiven katkuisella lyriikalla, riipivillä soundeilla ja elitistisellä asenteella. Näen hyvin paljon positiivistakin tuossa, kaikesta negatiivisuudesta huolimatta. Hienoa jos ihmiset pyrkivät edes ajattelemaan itse, eivätkä automaattisesti hyväksy kaikkea äidinmaidosta saatua tai oppilaitoksissa väkipakolla toitotettua. Nii... Sillä missään nimessähän näitä ajatusmalleja ei kukaan siellä black metal piireissä ole hyväksynyt sokeasti ollakseen erilainen tai muusta syystä... ;) | |
![]() 12.10.2009 21:14:17 | |
Jokku: Nii... Sillä missään nimessähän näitä ajatusmalleja ei kukaan siellä black metal piireissä ole hyväksynyt sokeasti ollakseen erilainen tai muusta syystä... ;) Hännystelijät erikseen. He jotka ovat aidosti kiinnostuneita, ottavat kyllä usein asiakseen selvittää touhuja itselleen. Sama pätee kaikenlaiseen aktivismiin ja harrastamiseen, oli kyse vaikka hevosista tai tietokoneista. Voidaan kai sopia että porukoissa liikkuu eritasoisia harrastajia. Toiset uppoutuvat syvemmälle, toiset raapaisevat vähän pinnalta. Pääasia että jokainen saa jotain mitä tuli etsimään. "Begreifen des Bewußtseins ist Streben nach Wissen" | |
![]() 12.10.2009 21:24:46 | |
bonecrusher: Hännystelijät erikseen. He jotka ovat aidosti kiinnostuneita, ottavat kyllä usein asiakseen selvittää touhuja itselleen. Sama pätee kaikenlaiseen aktivismiin ja harrastamiseen, oli kyse vaikka hevosista tai tietokoneista. Voidaan kai sopia että porukoissa liikkuu eritasoisia harrastajia. Toiset uppoutuvat syvemmälle, toiset raapaisevat vähän pinnalta. Pääasia että jokainen saa jotain mitä tuli etsimään. Joom, oli kyse sitten vaikka kristinuskostakin. Sitä mä tässä lähinnä ajoin takaa, että kyllä sillä omalla päättelyllään voi sinnekkin päätyä (itse en tosin ymmärrä, miten loogisesti ja rationaalisesti niin päätyisi mutta...) | |
![]() 12.10.2009 21:52:37 | |
Jokku: Joom, oli kyse sitten vaikka kristinuskostakin. Sitä mä tässä lähinnä ajoin takaa, että kyllä sillä omalla päättelyllään voi sinnekkin päätyä (itse en tosin ymmärrä, miten loogisesti ja rationaalisesti niin päätyisi mutta...) Jep. Black Metal-piireissä vaan ihmisten lukumäärä (hehjuum, onko ne ihmisiä sääh) on aika pieni. Jos vaikka kymmenen prosenttia on posereita, niin eihän se lukumääräisesti ole paljon paskaakaan. Jos taas katolilaisista kymmenen prosenttia on posereita, niin jumalauta, se tekee noin kymmenen miljoonaa. On siinä väkeä poltettavaksi roviolla. Antti1: Ehkä olen väärin ymmärretty nero, kuten Steven Seagal. | |
![]() 12.10.2009 23:29:08 | |
Vesihiisi: Peltsi, arvostan mietittyjä vastauksiasi. Itse asiassa suosittelen akateemista uraa, ellet sillä jo ole. Veikkaan etteivät näkemyksesi täällä saa hyväksyntää, koska olet niin saatanan jyrkkä. Asiat harvoin ovat sitä tai tätä. Jossain niin subjektiivisessa asiassa kuin vaikkapa black metallin genren määrittelyssä totuutta ei ole olemassa. Sitä on aika pirun turhaa julistaa, silloin mennään uskon puolelle. Black metallin olemus ei ole matematiikkaa tai fysiikkaa. Jos voit todentaa blackmetallin olemuksen laboratoriossasi, ja julkaiset täällä kaavan jonka voimme toistaa omissa laboratorioissamme, yhdyn mielipiteeseesi. Muussa tapauksessa se on mielipide, ja aivan yhtä pätevä kuin sen viereisen kaverin. Jos jatkat paatosta, suosittelen katollista kirkkoa. Sieltä voisi löytyä kutsumusammatti. http://www.vatican.va/ Näinpä, molemmat sanailee varsin hyvin ja ilo lukea, mutta sehän on selvä juttu, että vaikka et Peltsi sanomasi mukaan faktaan tai totuuteen uskokaan, esität yksinkertaista mielipideasiaa varsin jyrkän kuulosesti. Oli kuka tahansa pioneeri sanonut joskus jotain, on se vain yksittäisen henkilön mielipide, ei kukaan omista mitään musiikin genreä vaikka sitä olisi tekemässä ollutkin, lajityyppeihin luokittelu on ja tulee aina olemaan lajittelijasta kiinni. Toisaalta moni musiikkifoorumi varmaan kuolis, jos ihmiset lopettais väittelemästä siitä, et onko dream theater progea vai ei tai näistä muista vastaavista niinku tästä. Ja jos nyt jotain ihan tuohon itse väittelyyn liittyen, oudoksun saastaran tavoin tuota, että mikä idea on seistä jonkin ideologian takana loppuun asti, mutta käytännössä ei kuitenkaan mitenkään toteuttaa sitä tai että mitä siitä sitten saa irti? Tai siis heitetään nyt esimerkkinä vaikka kristityt, siis sellaiset, jotka oikeasti ovat uskossa, eivätkä vain nimellisesti kristittyjä. Näissä perheissä törmää varsin usein esimerkiksi vanhempien ammattien puolesta tai vaikkapa perheen vapaa-ajan vietossa erilaisiin kristinuskon ideologialle (?) perinteisiin toimiin kuten vähäosaisten ja heikkojen auttaminen. Tai minä ainakin olen törmännyt, vaikka en nyt voi väittää kovin asiantuntija olevanikaan. Sinun mielestäsi satanismi on siis välttämättömyys black metallin tekemisessä, onko se nykypäivän satanismi vaan sitten yksinkertasesti sitä, et rustataan niitä moottorisahalla silpomis ja neitsyiden syömis lyriikoita kämpillä ja katellaan ulos ikkunasta niitä "lampaita" ja funtsitaan, että fail? Enkä nyt tarkoita sitä, että kaikki satanistit tekisivät musiikkia, tai black metallia, ihan vain mielenkiinnosta kyselen, että miten se ideologia sitten vaikuttaa noin satanistin arkeen vai onko koko jutun idea vaan auttaa määritteleen omaa identiteettiä? | |
![]() 12.10.2009 23:57:48 | |
Pidän black metallista, etenkin siitä rujommasta puolesta tyyliin Blasphemy, Beherit, Black Witchery, Archgoat näin muutamia mainitakseni. NSBM uppoaa kans, Absurdin teoksia nyt ei voi olla kuuntelematta :) Thrash till sex | |
![]() 13.10.2009 10:30:31 (muokattu 13.10.2009 10:33:48) | |
MolesterI:Blasphemy, Beherit, Black Witchery, Archgoat Siinä muuten hyvä lista (pl. Black Witchery, joka on vähän uudempi kokoonpano) todellisista BM pioneereista, jotka ovat pitäneet liekkiä yllä taas viimeaikoina vähän vitun vakuuttavasti ja pidempään kuin esim. joku Emperor, joka julkaisi about yhden hyvän demon ja aloitti sen jälkeen jonkun ihme sohimisen otsikolla "kehityimme". Disheartenment | |
![]() 13.10.2009 12:47:36 | |
Heroin: Siinä muuten hyvä lista (pl. Black Witchery, joka on vähän uudempi kokoonpano) todellisista BM pioneereista, jotka ovat pitäneet liekkiä yllä taas viimeaikoina vähän vitun vakuuttavasti ja pidempään kuin esim. joku Emperor, joka julkaisi about yhden hyvän demon ja aloitti sen jälkeen jonkun ihme sohimisen otsikolla "kehityimme". Mun mielestä Emperor oli hyvä vielä Anthemsiin asti. Sen jälkeen alkoi tulla aika heikkoa tavaraa. Beherit on kyllä hyvä. Varsinkin tämä uusi levy "Engram", joka kyllä mielestäni on loistava. Siinä mennään vähän sellaiselle "back to basics"-linjalle, mutta homma toimii ja sehän on tärkeintä. | |
![]() 13.10.2009 15:05:57 | |
Myönnän jo auliisti että black metal ei taida olla ihan mun juttu, mutta kun lieveilmiöiden kautta tähän musiikkityyliin tulee törmättyä aina vaan ja uudestaan, tahtoisin tietää että kuunteleeko sakki tätä ihan tosissaan? Pistin huvikseni soimaan tuon täällä aidoksi bläkkisbändiksi hehkutetun Beheritin levyn Drawing Down the Moon ja jo introraidan "HAIL SATAN" -kommentti "syö mäkkärissä" -äänellä pisti nauramaan. No, koska asioihin pitää tutustua vähän tarkemmin, niin pitäähän se levy nyt kuunnella. Ja katso, mä kuuntelin sen läpi. Mä en vaan löytänyt sieltä mitään pelottavaa. Musta se vaan kuulosti siltä että jätkät vähän uhoaa treeniskämppä-äänityksen päälle. Toisin sanoen jos joku ei erikseen tulis kertomaan mulle että nyt pelataan tosi synkkien ja pelottavien teemojen ja ihmiskunnan tuhon kanssa, niin mun mielestä tää musiikki meni uhkaavuustasoltaan jonnekin Putte Possun nimipäivien tasolle. Siis yritän nyt vaan ymmärtää että miten tähän pitäisi oikeasti suhtautua, älkää provosoituko :D Lööv and rispekt. Vai onko se täällä että tuhoa ja kaaosta. | |
![]() 13.10.2009 15:27:01 | |
Osaisiko joku suositella jotain Darkspacen tai Paysage d'Hiverin levyjä? Eri nettilähteistä olen saanut sen käsityksen, ettei Paysage d'Hiver ole julkaissut ainoatakaan albumia? Ainakin Wikipedian ja Encyclopaedia Metallumin artikkelien mukaan kaikki Paysagen julkaisut ovat olleet demoja. Kunsthall Produktionen -lafkan nettisivujen mukaan miltei kaikki ovat kuitenkin kokopitkän albumin mittaisia. Eihän sillä sinänsä ole merkitystä, onko kyseessä nimellisesti albumi vai demo, mutta noita demoja ei näköjään ole kovinkaan helposti saatavilla cd-muodossa. Monen julkaisun kohdalla "limited to 500" -versio on ainoa painos. Darkspacen levyjä ei liene yhtä vaikea saada käsiinsä? Ainakin Dark Space II ja III taitavat olla ihan yleisessä jakelussa? Many hours of music / Many drops of blood | |
![]() 13.10.2009 16:08:16 | |
M!Xu: Osaisiko joku suositella jotain Darkspacen tai Paysage d'Hiverin levyjä? Darkspacea en ole itse sen kummemmin kuullut, mutta ainakin tuo Talvimaiseman nimikkolevy on erittäin tunnelmallinen ja kylmä kokonaisuus. Blackscaped myy ainakin, varsin luotettava pulju omien kokemusteni perusteella. http://www.blackscaped.de/advanced_ … s=Paysage+d%27Hiver&x=0&y=0 "Thus men forgot that all deities reside within the human breast"
Romantikkoitkijät #42 | |
![]() 13.10.2009 16:13:38 | |
Juoppis: Myönnän jo auliisti että black metal ei taida olla ihan mun juttu, mutta kun lieveilmiöiden kautta tähän musiikkityyliin tulee törmättyä aina vaan ja uudestaan, tahtoisin tietää että kuunteleeko sakki tätä ihan tosissaan? Pistin huvikseni soimaan tuon täällä aidoksi bläkkisbändiksi hehkutetun Beheritin levyn Drawing Down the Moon ja jo introraidan "HAIL SATAN" -kommentti "syö mäkkärissä" -äänellä pisti nauramaan. No, koska asioihin pitää tutustua vähän tarkemmin, niin pitäähän se levy nyt kuunnella. Ja katso, mä kuuntelin sen läpi. Mä en vaan löytänyt sieltä mitään pelottavaa. Musta se vaan kuulosti siltä että jätkät vähän uhoaa treeniskämppä-äänityksen päälle. Toisin sanoen jos joku ei erikseen tulis kertomaan mulle että nyt pelataan tosi synkkien ja pelottavien teemojen ja ihmiskunnan tuhon kanssa, niin mun mielestä tää musiikki meni uhkaavuustasoltaan jonnekin Putte Possun nimipäivien tasolle. Siis yritän nyt vaan ymmärtää että miten tähän pitäisi oikeasti suhtautua, älkää provosoituko :D Lööv and rispekt. Vai onko se täällä että tuhoa ja kaaosta. Kävin nyt kuuntelemassa biisin Aberdeen ja ilmeisesti entiseltä bändiltäsi, Tiuha, jonkun random biisin. Jos ne edes piirun verran kuvastivat musiikin roolia sun elämässä, ja miten musiikkia jäsennät (toivottavasti, musiikki saisi olla ainakin jollain tapaa artistinsa näköistä), niin ehkä sulla on lähtökohdat aika vähissä ymmärtää jotain Drawing Down the Moonia. Eivät biisisi itsellään mitään poissulje, mutta kommenttisi kanssa kylläkin. Minusta todellista (myös musiikillista) kehitystä on ottaa asiat sellaisena vastaan kuin ne ovat, joiden kautta muokataan itseä - sen sijaan, että koitetaan muokata asioita itselle sopiviksi. Turha kuvitella saavansa mitään oikeita kokemuksia yhtään mistään tuolla mentaliteetillä. Tietty on varsin yleistä, että kaikki pitää saada lusikalla syötettynä valmiiksi.. Disheartenment | |
![]() 13.10.2009 16:31:10 (muokattu 13.10.2009 16:31:44) | |
Heroin: Kävin nyt kuuntelemassa biisin Aberdeen ja ilmeisesti entiseltä bändiltäsi, Tiuha, jonkun random biisin. Jos ne edes piirun verran kuvastivat musiikin roolia sun elämässä, ja miten musiikkia jäsennät (toivottavasti, musiikki saisi olla ainakin jollain tapaa artistinsa näköistä), niin ehkä sulla on lähtökohdat aika vähissä ymmärtää jotain Drawing Down the Moonia. Eivät biisisi itsellään mitään poissulje, mutta kommenttisi kanssa kylläkin. Minusta todellista (myös musiikillista) kehitystä on ottaa asiat sellaisena vastaan kuin ne ovat, joiden kautta muokataan itseä - sen sijaan, että koitetaan muokata asioita itselle sopiviksi. Turha kuvitella saavansa mitään oikeita kokemuksia yhtään mistään tuolla mentaliteetillä. Tietty on varsin yleistä, että kaikki pitää saada lusikalla syötettynä valmiiksi.. Siis haluan nyt painottaa, että tää sama kysymys on nyt mietityttänyt mua lukioajoilta lähtien eli jonkun päälle kymmenisen vuotta. Ja sama truu-keskustelu oli silloinkin käynnissä. Mä tässä samassa hötäkässä kävin kuuntelemassa Panzer Division Mardukia (aika hauskaa mätkytystä) ja sitten Mayhemin Grand Declaration of Waria. Mun mielestä kaikki sellainen uhkaavuus ja pelottavuus mitä löytyy vaikka Fantomasin levyistä on jotenkin kadonnut näistä. Ja haluan edelleen painottaa, että olen tosissani. Syy miksi kiinnostuin tästä asiasta taas vuosien jälkeen oli kun luin tämän ketjun mikä on ollut sangen kivaa viihdettä, niin pohdiskelin juuri tätä aspektiä että bläkkiksen pitäisi ilmentää suurta pahuutta. Sitten kaikki nuo jutut joissa vaikutti noin niin kuin soundillisesti olevan jotain yritystä dumattiin käytännössä alta aikayksikön että "ei tää oo oikeeta, kun toi toinen on". Ja sitten se oikea olikin sellaista hyvinkin löysää uhoamista joka kuulosti treenisäänitteeltä. Eli toisin sanoen tein niin, että tutustuin aiheeseen lisää ennen kuin palasin asiaan. Pointti on kuitenkin se, että otin ensimmäisen mallikappaleen (Beherit) tästä ketjusta selkeänä esimerkkinä siitä mitä black metalin _tulisi_ olla. Kysymys on myös sama kuin Manowarin suhteen: jätkät vetää niin överiksi että onko se diggailu tavallaan sellainen fanien hyväntahtoinen läppä keskenään että nyt on hyvä meno päällä, eiss, kuulitko mitä se lauloi vai ei. Se mitä biisini minusta kertovat rajallisen lauluntekokyvyni puitteissa eivät varmaan kerro siitä kaikesta mitä kuuntelen tai niitä projekteja mitä olen ollut tekemässä. Kyse on enemmänkin siitä että tajuan vaikkapa trancemusiikin biitin ja vaikkapa doomin maalailevuuden, mutta en tajua miksi sellaista musiikkia pitäisi erikseen sanoa uhkaavaksi joka ei siltä kuulosta. | |
![]() 13.10.2009 17:13:54 (muokattu 13.10.2009 18:38:42) | |
M!Xu: Osaisiko joku suositella jotain Darkspacen tai Paysage d'Hiverin levyjä? Eri nettilähteistä olen saanut sen käsityksen, ettei Paysage d'Hiver ole julkaissut ainoatakaan albumia? Ainakin Wikipedian ja Encyclopaedia Metallumin artikkelien mukaan kaikki Paysagen julkaisut ovat olleet demoja. Kunsthall Produktionen -lafkan nettisivujen mukaan miltei kaikki ovat kuitenkin kokopitkän albumin mittaisia. Eihän sillä sinänsä ole merkitystä, onko kyseessä nimellisesti albumi vai demo, mutta noita demoja ei näköjään ole kovinkaan helposti saatavilla cd-muodossa. Monen julkaisun kohdalla "limited to 500" -versio on ainoa painos. Noita Paysage d'Hiverin demoja julkaistaan uudelleen cd:nä (ja jossain vaiheessa LP-muodossakin) ja noin puolet on jo kai julkaistu uudelleen. Ahdistuksen aihiolla on ainakin joitain myynnissä: http://ahdistuksenaihio.com/main.php Suosittelen S/T- ja Kristall & Isa -albumeita. E: Niin Darkspacen paras on mielestäni Dark Space III | |
![]() 13.10.2009 18:16:06 (muokattu 13.10.2009 18:18:39) | |
M!Xu: Osaisiko joku suositella jotain Darkspacen tai Paysage d'Hiverin levyjä? Self-titled, die Festung ja Schnee tulee ainakin ensiheittämältä mieleen. Ja totta, demoja taitaa olla joka julkaisu. Hyvää matskua kaikki mutta itselle ei aina ihan liiallinen pelkkä ambient-fiilistely oikein iske. Noista demojulkaisuista taisi olla Paysage d'Hiver:in nettisivuilta ladattavissa mp3 formaatissa melkein kaikki ja muistaakseni ihan hyvällä laadulla. Sieltä vaan latailemaan ja suosikkeja etsimään. Oikea meniniki! Itse nostan hattua enemmän tuollaiselle asenteelle kuin kuin jollekin 10 kpl rajoitettu erä demoja elitismille. Ainakin kaikki pääsevät nauttimaan musiikista. Darkspace:en en valitetavasti ole tutustunut joten en osaa siitä mitään sanoa. | |
![]() 13.10.2009 19:08:39 | |
Juoppis: Siis haluan nyt painottaa, että tää sama kysymys on nyt mietityttänyt mua lukioajoilta lähtien eli jonkun päälle kymmenisen vuotta. Ja sama truu-keskustelu oli silloinkin käynnissä. Sama juttu, vaikka jossain vaiheessa tulikin mustaa metallia paljon kuunneltua. Paljon olen aihetta tutkinut ja loppujen lopuksi olen sitä mieltä, että se mitä me nykyään kutsumme black metalliksi (miinus kaikki Dimmut yms. hevibändit) on muutaman teinin aloittama musiikkityyli, jonka lieveilmiöt karkasivat pahasti käsistä. Ideologiaa siinä ei alunperin ole takana minkäänlaista, vaan touhu on ollut enemmänkin kännistä fiilistelyä. Satanismilla ja black metallilla ei sinänsä ole mitään tekemistä keskenään, ellei itse halua linkittää niitä toisiinsa. Satanismia ja sen lukemattomia muotoja (yhtä monta kuin harjoittajaa) voi harjoittaa aivan minkä musiikkityylin tahansa symbioosissa, jos niin haluaa. Se, että halutaan väkisin vääntää black metal jotenkin tosi pahaksi ja saatanalliseksi jutuksi on pelkkää pousausta ja nettiteinien wänkkäystä. Todellinen pelko ja uhka lepäävät paljon syvemmissä vesissä, kuin mihin jokin onneton musiikkityyli voi koskaan kurottaa. Edes tätä yhtä ei ole olemassa. | |
![]() 13.10.2009 19:15:06 | |
Juoppis: Kysymys on myös sama kuin Manowarin suhteen: jätkät vetää niin överiksi että onko se diggailu tavallaan sellainen fanien hyväntahtoinen läppä keskenään että nyt on hyvä meno päällä, eiss, kuulitko mitä se lauloi vai ei. Mulla oli alunperin sekä Manowar, Immortal ja Bal-Sagoth semmosta hohottelu-musiikkia, mutta sittenpä siihen tykästy. Voihan musiikki olla ihan menevää vaikka ei nyt niin vakasti ottaiskaan. Moni asia menee pilalle kun vakavasti ottaa, mm. elämä. Most people are other people. Their thoughts are someone elses opinions, their lives a mimicry, their passions a quotation.
Oscar Wilde | |
![]() 13.10.2009 19:35:22 (muokattu 13.10.2009 19:38:02) | |
Juoppis: Myönnän jo auliisti että black metal ei taida olla ihan mun juttu... Niin no, ei se black metal kaikille avaudu. Juoppis: Mä en vaan löytänyt sieltä mitään pelottavaa. Kuka sanoi, että siellä pitäisi olla jotain pelottavaa? Ideologiaa siinä ei alunperin ole takana minkäänlaista, vaan touhu on ollut enemmänkin kännistä fiilistelyä. Satanismilla ja black metallilla ei sinänsä ole mitään tekemistä keskenään, ellei itse halua linkittää niitä toisiinsa. Satanismia ja sen lukemattomia muotoja (yhtä monta kuin harjoittajaa) voi harjoittaa aivan minkä musiikkityylin tahansa symbioosissa, jos niin haluaa. Kuten sanottu, sen joko ymmärtää tai sitä ei ymmärrä. | |
![]() 13.10.2009 19:43:09 | |
Kuten sanottu, sen joko ymmärtää tai sitä ei ymmärrä. Nimenomaan Peltsi, nimenomaan. Edes tätä yhtä ei ole olemassa. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)