![]() 08.10.2007 17:08:23 | |
---|---|
Kunnioitettava ura, missä ei kompromisseille ollut sijaa. Nyt jää koko touhu enemmän tai vähemmän arvailuksi. Aika outo perustelu ottaen huomioon, että tuolta bändiltä ei huonoja teoksia ole julkaistu. En usko että niin tulee tapahtumaan jatkossakaan. Ja mikäli niin onnettomasti kävisi, ei se laske aiempien teosten arvoa mitenkään. Olisihan tuokin kiva nähdä livenä. | |
![]() 08.10.2007 17:59:54 | |
Olisihan tuokin kiva nähdä livenä. Minä näin! Voin kuolla onnellisena. :) Ei se koko vaan se tekniikka! Ja pyh, ei se tekniikka vaan se voima! | |
![]() 08.10.2007 18:37:56 | |
Aika outo perustelu ottaen huomioon, että tuolta bändiltä ei huonoja teoksia ole julkaistu. En usko että niin tulee tapahtumaan jatkossakaan. Ja mikäli niin onnettomasti kävisi, ei se laske aiempien teosten arvoa mitenkään. Olisihan tuokin kiva nähdä livenä. Olisi voinut 'olettaa' Emperorin tapaisen yhtyeen tekevän kerrasta poikki päätöksen. Ja muistelisin, että näin myös todettiin haastatteluissa aikoinaan myös. Ei se Prometheus vielä toimi millään asteikolla, mutta ei se ole kuitenkaan vaikuttanut vanhempien levyjen toimivuuteen. Emännän serkku osaa pelata jalkapalloa. Aina silloin, kun ei pelaa maajoukkueessa. | |
![]() 08.10.2007 18:53:52 (muokattu 08.10.2007 18:54:21) | |
Olisi voinut 'olettaa' Emperorin tapaisen yhtyeen tekevän kerrasta poikki päätöksen. Ja muistelisin, että näin myös todettiin haastatteluissa aikoinaan myös. Emperor koostuu ihmisistä, aivan kuten moni muukin orkesteri. Kai ymmärrät, että he kasvavat ihmisinä siinä missä jokainen muukin, ja näin ollen on mielipiteiden muuttaminen täysin hyväksyttävää. Ethän sinäkään voi tietää, jos sulla tulee vaikka pakonomainen tarve leikkiä kissaa huomenna, vaika tänää julistaisit, ettet ikinä tule leikkimään kissaa... Eli fyysisen kasvun lisäksi ihmisnen kasvaa myös henkisellä puolella, joten tulevaisuuteen on mahdoton nähdä. Itse en ota kantaa musiikin laatuun ja muuhun siihen liittyvään, koska emperoria omistan vain Anthemsin verran joka on mainio levy. Eikös CMX:kin sanonut lopettavansa keikkailun jossain vaiheessa, ja jonkinmoisen tauon jälkeen veri veti taas takaisin stagelle. Ja ootahan muutama vuosi, niin senttarit hyppää takaisin kehään (toisaalta olisivat saanut lopettaa jo Jarvan lähtiessä). Ymmärrät kai pointin Snails against humanity | |
![]() 08.10.2007 19:26:04 | |
Ei se Prometheus vielä toimi millään asteikolla, mutta ei se ole kuitenkaan vaikuttanut vanhempien levyjen toimivuuteen. Mutta tämä "comeback" ilmeisesti on? | |
![]() 08.10.2007 20:05:34 (muokattu 08.10.2007 20:09:18) | |
Emperor koostuu ihmisistä, aivan kuten moni muukin orkesteri. Kai ymmärrät, että he kasvavat ihmisinä siinä missä jokainen muukin, ja näin ollen on mielipiteiden muuttaminen täysin hyväksyttävää. Ethän sinäkään voi tietää, jos sulla tulee vaikka pakonomainen tarve leikkiä kissaa huomenna, vaika tänää julistaisit, ettet ikinä tule leikkimään kissaa... Eli fyysisen kasvun lisäksi ihmisnen kasvaa myös henkisellä puolella, joten tulevaisuuteen on mahdoton nähdä. Itse en ota kantaa musiikin laatuun ja muuhun siihen liittyvään, koska emperoria omistan vain Anthemsin verran joka on mainio levy. Eikös CMX:kin sanonut lopettavansa keikkailun jossain vaiheessa, ja jonkinmoisen tauon jälkeen veri veti taas takaisin stagelle. Ja ootahan muutama vuosi, niin senttarit hyppää takaisin kehään (toisaalta olisivat saanut lopettaa jo Jarvan lähtiessä). Ymmärrät kai pointin Periaatteet ja aatteet on sellaisia, mitkä erottovat ihmiset toisistaan. Kasvaahan vauvakin joskus vanhukseksi ja jossain vaiheessa käy teinivaiheen ja työelämänkin, mutta se on yksi ja sama henkilö joka on kyseessä. Kyllä minä tänäänkin ja varmaan huomennakin leikin kissaa ja hiirtä meidän koiran kanssa. Itseasiassa olin aikoinaan CMX:n toimintaankin hyvinkin pettynyt, jätkät taisivat vain naureskella leveästi matkalla pankkiin. Ei jaksa uskoa sentencedin uuteen tuloon lainkaan, johtuen tyylillä millä se tehtiin ja tekijöistä sen takana. Voin olla väärässäkin. Lisäys: Montako Reunionia on tapahtunut tänäkin vuonna, jotka on ollut hyväksi? Tällä hetkellä tulee mieleen vain yksi eli Black Sabbath / Heaven and Hell. Emännän serkku osaa pelata jalkapalloa. Aina silloin, kun ei pelaa maajoukkueessa. | |
![]() 08.10.2007 20:06:52 (muokattu 08.10.2007 20:23:55) | |
Mutta tämä "comeback" ilmeisesti on? Sanontaanko näin, että pienen särön toi. Mutta se ei taas vaikuta suhtautumistani itse musiikkiin. Emännän serkku osaa pelata jalkapalloa. Aina silloin, kun ei pelaa maajoukkueessa. | |
![]() 08.10.2007 21:04:23 | |
Lisäys: Montako Reunionia on tapahtunut tänäkin vuonna, jotka on ollut hyväksi? Tällä hetkellä tulee mieleen vain yksi eli Black Sabbath / Heaven and Hell. Miten ja miksi juuri se oli hyväksi, mutta muut eivät? Emperorin nyt uuden tulemisen jälkeen kolmesti nähneenä olen tyytyväinen. Samoin olen ollut tyytyväinen jokaiseen muuhunkin mahdollisuuteen nähdä "henkiinherännyt" bändi. Aina ne eivät ole olleet tajuntaa räjäyttäviä kokemuksia, mutta silti pääsääntöisesti hienoja tapauksia. The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua
| Projekti: Levyhyllyn järjestelmällinen läpikäynti | |
![]() 08.10.2007 21:36:30 | |
Miten ja miksi juuri se oli hyväksi, mutta muut eivät? Emperorin nyt uuden tulemisen jälkeen kolmesti nähneenä olen tyytyväinen. Samoin olen ollut tyytyväinen jokaiseen muuhunkin mahdollisuuteen nähdä "henkiinherännyt" bändi. Aina ne eivät ole olleet tajuntaa räjäyttäviä kokemuksia, mutta silti pääsääntöisesti hienoja tapauksia. Ja pitää muistaa, että keneltäkään se ei pois ole vaikka mikä tahansa bändi lämpiäisi uudelleen. Eipä ole pakko kuunnella ei. Toisaalta tuommoisen "comebackin" väliin jääminen periaatteessa voi olla pois hyvää musiikkia janoavilta kuuntelijoilta, silloin ihmisille ei edes tarjota mahdollisuutta vaikka toisin haluaisivatkin. Joten eiköhän keskitytä itse vain hyvään musaan ja jätetä henkilökohtaiset mieltymykset ja periaatteet asian ulkopuolelle. Jos tämä ei tunnu onnstuvan, niin edelleenkään ei tarvitse kuunnella mitään musaa, jättää sen sitten niille joita kiinnostaa. Vakuutan antamani tiedot oikeiksi ja ilmoitan, jos tietoni muuttuvat. | |
![]() 08.10.2007 21:58:05 | |
Da. Jos Sentenced vielä tulee lauteille niin minä aina kin olen onnellinen. Kuten Emperorin keikalla. Ihsahn on idoli. Ihmiiset kasvaa ja ihan sama jos artisti on päättäny lopettaa. Hyvän bändin haluaa nähdä vaikka tyypit ois viiskymppisiä. Metallica. Voi olla että nuoruuden into puuttuu mutta mitä siitä. Hienoo nähdä oma idoli -joka on vaikuttanut omaan musiikkiin- nenän edessä. ..dancing on the upside-down pentafuck.. | |
![]() 09.10.2007 00:16:14 | |
Joten eiköhän keskitytä itse vain hyvään musaan ja jätetä henkilökohtaiset mieltymykset ja periaatteet asian ulkopuolelle. Jos tämä ei tunnu onnstuvan, niin edelleenkään ei tarvitse kuunnella mitään musaa, jättää sen sitten niille joita kiinnostaa. Näin. Täytyy pitää mielessä se tosiseikka, että Emperor oli joskus black metal yhtye. Emännän serkku osaa pelata jalkapalloa. Aina silloin, kun ei pelaa maajoukkueessa. | |
![]() 09.10.2007 04:41:02 (muokattu 09.10.2007 04:46:48) | |
Minustakin tuo comeback oli ihan paska juttu monessa mielessä, samoin uudemmat levyt - varsinkin kun Ihsahn olisi voinut ihan hyvin julkaista Equilibrium IX:n ja Prometheuksen omalla nimellään. Paskaa oli siis se, että Emperor "paketti" kärsi - bändistä katosi kaikki mystiikka etenkin tämän comebackin myötä, ja minusta se tekee ko. tapauksesta aika helvetisti vähemmän mielenkiintoisen. Näin. Täytyy pitää mielessä se tosiseikka, että Emperor oli joskus black metal yhtye. Hahha, ennen lukematta kommenttiasi olin juuri postaamassa ja quoteemassa aivan samaa. Plus. Rakkaus | |
![]() 09.10.2007 12:07:57 | |
Näin. Täytyy pitää mielessä se tosiseikka, että Emperor oli joskus black metal yhtye. Niin noh, siihen en ota nyt kantaa kuka on oikeutettu määrittelemään milloin ollaan black metallia ja milloin ei, missä kulkee se raja posereiden ja aidon meiningin välillä.. Sen verran totean vain, että minun kirjoissani se, että tehdään juuri sitä mitä itse halutaan eikä välitetä nurkkapuritaanien ininästä on huomattavasti "black metallimpaa" kuin se, että ei tehdä enää mitään koska "niin vain nyt kuuluu tehdä". Itse en toki voi kantaa ottaa siihen, onko tämä Emperorin reunion laadullisesti verrattavissa bändin aiempaan aktiiviseen kauteen, silloin kun en koskaan sattunut yhtyettä livenä todistamaan.. Tuskassa kuitenkin nyt kesällä pääsin Emperoria katsomaan ja erittäin vakuuttunut olin kyseisestä keikasta. Soitto kulki, bändi oli kovassa iskussa ja hyvää biisiä tuli hyvän biisin perään.. Minä en näe asiassa mitään valittamista. Yleisesti katsoen en ole muutenkaan koskaan tajunnut ihmisten vihamielisyyttä reunioneita kohtaan.. Muusikoita niissä kaikissa bändeissä soittaa. Itsekin koen hirmuista paloa perustaa uudelleen yläasteella viritettyä folkmedal-räpellysprojektia. Enkä koe, että se uudelleenperustaminen mitenkään kusisi ennen saavutettujen tulosten päälle. Vaikka kyseisellä proggiksella ei koskaan kymmeniä tuhansia levyjä myytykään, ei se minusta muuta asetelmaa laisinkaan verrattuna isompiin bändeihin.. Halu saada vanha porukka kasaan ja päästä vielä kerran soittamaan niitä tuttuja, itselle muistorakkaita kappaleita. Muutenkin minusta on täysin naurettavaa, että musiikin rivikuluttaja luulee olevansa asemassa, jossa hän pystyisi arvioimaan kuuntelemansa artistin tekosia millään tasolla.. Musiikinteon motiiveja, toteutusta ymv.. Tai noh, toki mielipiteitä voi aina ilmaista, mutta ne ovat pelkkää paskan hajua tuulessa. Minulle Bm:ssä on kyse siitä, että tehdään hommat juuri niin kuin oma pää sanoo, sen sijaan, että tehtäisiin niin miten inisijät sanoo.. Se, että on itse hommassa mukana , on minulle huomattavasti tärkeämpää "uskottavuuden" kannalta kuin se, että julkaistaan kaikki julkaisut omakustanne c-kasetteina, paskoilla soundeilla, meikit naamalla ympäri kellon.. ;) Minusta Emperor ei ole menettänyt hitustakaan uskottavuuttaan tällä reunion-tourillaan, enkä keksi yhtäkään syytä miksi se edes olisi voinut tehdä niin.. Se on oikeastaan minun kirjoissani noussut koko bm-skenen yläpuolelle, näin liioitellusti todeten. Ei se koko vaan se tekniikka! Ja pyh, ei se tekniikka vaan se voima! | |
![]() 09.10.2007 14:51:17 | |
Niin noh, siihen en ota nyt kantaa kuka on oikeutettu määrittelemään milloin ollaan black metallia ja milloin ei, missä kulkee se raja posereiden ja aidon meiningin välillä.. Sen verran totean vain, että minun kirjoissani se, että tehdään juuri sitä mitä itse halutaan eikä välitetä nurkkapuritaanien ininästä on huomattavasti "black metallimpaa" kuin se, että ei tehdä enää mitään koska "niin vain nyt kuuluu tehdä". Eihän tästä ole kysymys, vaan siitä, että osa ihmisistä ei tue enään bändiä, koska se on ajautunut itselle tärkeästä asiasta liian kauas. Itsekkään en esimerkiksi kuuntele enää Emperorin (tai vaikkapa Nine Inch Nailssin non bm esimerkkinä) uusia levyjä, koska niissä ei ole sitä mitä vanhoista levyistä sain irti. Eli siis jos joku aspekti kadotetaan bändistä iän myötä, niin se on ihan bändin oma päätös toki, mutta sillä on myös seuraukset. Niin positiiviset kuin negatiivisetkin. Soitto kulki, bändi oli kovassa iskussa ja hyvää biisiä tuli hyvän biisin perään.. Minä en näe asiassa mitään valittamista. Katsos ikäänkuin juuri ylempänä selvensin, kaikki eivät välttämättä hae näitä asioita Emperorin musiikista. Jos sinulle nuo riittävät niin way to go, mutta se, että et ymmärrä muiden toispuoleista mielipidettä aiheesta on pelkästään näkemyksen puutetta. Yleisesti katsoen en ole muutenkaan koskaan tajunnut ihmisten vihamielisyyttä reunioneita kohtaan.. Bändimielessä monista bändeistä lähtee se "mystiikka" ja kunnioitus.. ainakin minulla. Mulle ne on tärkeä osa ns. taiteellista kokonaisuutta, siksi en ainakaan itse pidä re-unioneista. Suklaakin maistuu aina paremmalta kun sitä on vain 1 palanen tarjolla. Itsekin koen hirmuista paloa perustaa uudelleen yläasteella viritettyä folkmedal-räpellysprojektia. Enkä koe, että se uudelleenperustaminen mitenkään kusisi ennen saavutettujen tulosten päälle. Vaikka kyseisellä proggiksella ei koskaan kymmeniä tuhansia levyjä myytykään, ei se minusta muuta asetelmaa laisinkaan verrattuna isompiin bändeihin.. Halu saada vanha porukka kasaan ja päästä vielä kerran soittamaan niitä tuttuja, itselle muistorakkaita kappaleita. Juu, varmaankin tästä on kysymys monen re-unionin kohdalla. Ei yleisö silti ole millään tavalla velvoitettu tykkäämään automaattisesti. Taiteella ja viihteellä on edelleen vissi ero. Kumpaakin saa tehdä ja kuluttaa, mutta asian suhteen tekopyhyys on se seikka joka meikäläistä ainakin vituttaa. Jos ollaan pellejä valokeilassa, niin se kannattaisi myöntää ja ottaa asia omana itsenään. Se on miehekästä. Muutenkin minusta on täysin naurettavaa, että musiikin rivikuluttaja luulee olevansa asemassa, jossa hän pystyisi arvioimaan kuuntelemansa artistin tekosia millään tasolla.. Musiikinteon motiiveja, toteutusta ymv.. Tai noh, toki mielipiteitä voi aina ilmaista, mutta ne ovat pelkkää paskan hajua tuulessa. Samanlaista paskaa nämä puolesta olevat mielipiteetkin ovat. "Mä tykkään" on ihan hyvä peruste, miksei sitten "en tykkää" ole? Logiikka, se auttaa. Minusta on täysin naurettavaa se, että selkeästi massoille suunnattu tuote olisi jotenkin arvostelun yläpuolella. Eikä se, että kritiikkiä esittää tarkoita mitään absoluuttista näkemystä aiheesta, se on mielipide. Mitä vitun keskustelua tässä olisi jos kaikki taputtelisivat toisiaan selkään? Minulle Bm:ssä on kyse siitä, että tehdään hommat juuri niin kuin oma pää sanoo, sen sijaan, että tehtäisiin niin miten inisijät sanoo.. Se, että on itse hommassa mukana , on minulle huomattavasti tärkeämpää "uskottavuuden" kannalta kuin se, että julkaistaan kaikki julkaisut omakustanne c-kasetteina, paskoilla soundeilla, meikit naamalla ympäri kellon.. ;) Muuten jees, mutta noi iänikuiset loppukaneetit voisi joskus jättää mainitsematta. Kommentit kannattaisi aina perustaa johonkin. Hyvä tapa on tutustua asiaan, ja sitten muodostaa mielipide. Haluaisin muuten oikeasti esimerkkejä näistä kaikkien naureskelemista "tr00" bändeistä.. Minusta Emperor ei ole menettänyt hitustakaan uskottavuuttaan tällä reunion-tourillaan, enkä keksi yhtäkään syytä miksi se edes olisi voinut tehdä niin.. Teknisenä death metal bändinä Emperor on varmaan ihan uskottava, mutta jostain aatteesta, palosta tai omistautumisesta on tämän bändin kohdalla enään turha puhua yhtään mitään. Se on oikeastaan minun kirjoissani noussut koko bm-skenen yläpuolelle, näin liioitellusti todeten. Oolrait, minun kirjoissani Emperor on tänä päivänä bm-skenen alinta sakkaa, jos sinne edes kuuluukaan.. Rakkaus | |
![]() 09.10.2007 15:25:49 | |
Mun käsityksen Emperor teki sillon re-union keikan vuonna 2005/2006 kun oli niin paljon kysyntää ja sama nyt tänä vuonna. Jos he haluavat soittaa ja porukka nähdä Emperoria nii mikäs siinä. Miksi ei soittaisi jos moni ihminen haluaisi nähdä heidät? Henk koht ei rispekti laske ollenkaan heitä kohtaan re-unionin myötä. Ei ees haittaa vaikka kuinka paljon olisivat tehneet sen rahasta. En myöskään listaa suosikki bändejäni skenen mukaan vaan ihan musiikin/bändin takia. Aivan sama onko bläkkia dettiä heviä rokkia poppia. Hyvä musa on vaan hyvää! But they will return. | |
![]() 09.10.2007 15:57:22 (muokattu 09.10.2007 15:58:18) | |
Eihän tästä ole kysymys, vaan siitä, että osa ihmisistä ei tue enään bändiä, koska se on ajautunut itselle tärkeästä asiasta liian kauas. Itsekkään en esimerkiksi kuuntele enää Emperorin (tai vaikkapa Nine Inch Nailssin non bm esimerkkinä) uusia levyjä, koska niissä ei ole sitä mitä vanhoista levyistä sain irti. Eli siis jos joku aspekti kadotetaan bändistä iän myötä, niin se on ihan bändin oma päätös toki, mutta sillä on myös seuraukset. Niin positiiviset kuin negatiivisetkin. Tottahan toki.. Mutta itse en näe reunionin kannalta tätä asiaa noin. Toki musiikki monilla kokoonpanoilla ajan myötä muuttaa muotoaan, jonka kautta monet vanhat kuulijat saattavat hylätä, ja niiden tilalle tulla uusia kuuntelijoita. Live-esiintymisten kanssa en kuitenkaan oikein näe miten tuo logiikka toimii. Toki uusien, itselle huonosti uppoavien levyjen jälkeen, on todennäköistä, että bändi soittaa livenä myös sitä kuuntelijalle ei-sopivaa materiaalia.. mutta silloin ongelma on nimenomaan musiikissa, eikä niinkään missään musiikki-ideologisessa ristiriidassa. Katsos ikäänkuin juuri ylempänä selvensin, kaikki eivät välttämättä hae näitä asioita Emperorin musiikista. Jos sinulle nuo riittävät niin way to go, mutta se, että et ymmärrä muiden toispuoleista mielipidettä aiheesta on pelkästään näkemyksen puutetta. Kuka tässä nyt on mitään puhunut siitä, ettei live-kokemuksissa saisi olla mitään muuta..? Pointtini olikin lähinnä siinä, että kun livenä mennään katsomaan bändiä niin silloin jätetään tietoisesti taakse se levyn luoma äänimaailma ja tunnelma, ja koetaan se musiikki live-aspektista esitettynä. Jos bändi soittaa hyvin hyviä biisejä ja heittäytyy live-tilanteeseen muutenkin nautinnollisesti mukaan, on siinä jo oikein hyvä peruspaketti kasassa.. Nämä mystiset fiilistelyt ymv ovat toki jokaiselle henkilökohtaisia kokemuksia, mutta Emperorin kohdalla mukana tuntuu olevan nimenomaan semmoista "days of youre"-fiilistelyä, missä ei toki ole mitään vikaa, mutta onhan se hieman outoa kritisoida siitä, että bändi ei ole enää sama bändi kuin kymmenen vuotta sitten.. :/ Miten se edes voisi olla..? Bändimielessä monista bändeistä lähtee se "mystiikka" ja kunnioitus.. ainakin minulla. Mulle ne on tärkeä osa ns. taiteellista kokonaisuutta, siksi en ainakaan itse pidä re-unioneista. Tietysti kunnioitus muusikon töitä kohtaan ymv on erittäin tärkeä osa musiikin diggailua, mutta itse en vieläkään hahmota oikein, miksi reunion sotii tätä vastaan.. En oikein näe mitään mielekästä "Ne sanoivat, että lopettivat toimintansa viisi vuotta sitten, mutta silti ne nyt tuleekin keikoille soittamaan hyvin niitä pirun hyviä biisejä sillä legendaarisella pirun hyvällä kokoonpanolla"-ajatusmallissa..? Suklaakin maistuu aina paremmalta kun sitä on vain 1 palanen tarjolla. Jep.. Mutta ei se silti tarkoita, että sitä suklaata haluaa silti olla koko elämänsä syömättä, vain vaaliakseen sitä yhtä kertaa. Taiteella ja viihteellä on edelleen vissi ero. Kumpaakin saa tehdä ja kuluttaa, mutta asian suhteen tekopyhyys on se seikka joka meikäläistä ainakin vituttaa. Jos ollaan pellejä valokeilassa, niin se kannattaisi myöntää ja ottaa asia omana itsenään. Se on miehekästä. Näin hypoteettisesti olettaen, oliko Emperor sitten vähemmän pelle ollessaan alunperin lavalla..? Ja miksi se on pelle nyt yhtäkkiä ollessaan jälleen lavalla, tehden samaa jota se on tehnyt jo omalla tavallaan loistavasti kymmenen vuotta..? Samanlaista paskaa nämä puolesta olevat mielipiteetkin ovat. "Mä tykkään" on ihan hyvä peruste, miksei sitten "en tykkää" ole? Logiikka, se auttaa. Minusta on täysin naurettavaa se, että selkeästi massoille suunnattu tuote olisi jotenkin arvostelun yläpuolella. Mikään ei ole arvostelun yläpuolella.. Eikä se, että kritiikkiä esittää tarkoita mitään absoluuttista näkemystä aiheesta, se on mielipide. Mitä vitun keskustelua tässä olisi jos kaikki taputtelisivat toisiaan selkään? Jep.. Mutta kyllä usein vahva vastustus kysyy vahvoja perusteita.. Toki silmitön, ideaton vastustus on myös täysin yhtä hyvä vaihtoehto, mutta niistä onkin sitten hieman vaikeampi keskustella. Muuten jees, mutta noi iänikuiset loppukaneetit voisi joskus jättää mainitsematta. Kommentit kannattaisi aina perustaa johonkin. Hyvä tapa on tutustua asiaan, ja sitten muodostaa mielipide. Haluaisin muuten oikeasti esimerkkejä näistä kaikkien naureskelemista "tr00" bändeistä.. En nyt jaksa alkaa puolustautumaan tässä bm-tietämykselläni, kokemuksellani ja näkemykselläni.. on kuitenkin melko ilmiselvää, että aihe on sinulle huomattavasti enemmän tutumpi ja rakkaampi, kuin minulle, vaikka olenkin kyseisen genren muzaakkia jo hyvin pitkään kuunnellut.. Totean vain, että tässä keskustellaan kuitenkin asiasta joka on täysin määrittelemätön.. Ja silloin kun ihmiset, niin kannattajat kuin vastustajatkaan, eivät kykene / halua kertoa ja yksineuvoisesti selittää, mistä tässä touhussa on kyse, on hieman paha käyttää omaa kokemustaan minkäänlaisena auktoriteettina keskustelussa. Teknisenä death metal bändinä Emperor on varmaan ihan uskottava, mutta jostain aatteesta, palosta tai omistautumisesta on tämän bändin kohdalla enään turha puhua yhtään mitään. Onko Emperor siis nykyään vain tekninen death metal bändi joka soittaa vanhojen kausien black metal-kappaleitaan..? Vai eivätkö ne vanhatkaan veisut ole enää black metallia kun niitä soittaa maansa ja aatteensa myynyt tuotteistettu ryhmä..? Oolrait, minun kirjoissani Emperor on tänä päivänä bm-skenen alinta sakkaa, jos sinne edes kuuluukaan.. Sääli, hyvän bändin olet mennyt bännäämään.. Ei se koko vaan se tekniikka! Ja pyh, ei se tekniikka vaan se voima! | |
![]() 09.10.2007 16:08:39 (muokattu 09.10.2007 16:09:55) | |
Emperor on ehkä ainoa black metal bändi jota jaksan kunnolla. Edit: saastaralla ihan hyvää argumentointia. Komppia ja plussa. | |
![]() 09.10.2007 17:28:11 | |
saastaralla ihan hyvää argumentointia. Komppia ja plussa. Sama homma. | |
![]() 09.10.2007 17:43:23 (muokattu 09.10.2007 17:43:59) | |
Onko Emperor siis nykyään vain tekninen death metal bändi joka soittaa vanhojen kausien black metal-kappaleitaan..? Vai eivätkö ne vanhatkaan veisut ole enää black metallia kun niitä soittaa maansa ja aatteensa myynyt tuotteistettu ryhmä..? Black Metal kumminkin on enemmän kuin musiikki itsessään, BM on aate. Emperor ei ole tämän aikanaan sydämensä asiaksi ottaneen asiansa puolesta puhunut pitkiin aikoihin joten turha sitä BM:ksi on edes laskea. E. Siis itse bändin musaahan vastaan mulla ei ole mitään. Näin tarkennuksena kun se ei tuosta ilmi tullut. | |
![]() 09.10.2007 19:19:36 (muokattu 09.10.2007 19:21:26) | |
Black Metal kumminkin on enemmän kuin musiikki itsessään, BM on aate. Emperor ei ole tämän aikanaan sydämensä asiaksi ottaneen asiansa puolesta puhunut pitkiin aikoihin joten turha sitä BM:ksi on edes laskea. Sanoisin, että se on lähinnä vain monimuotoistunut. BMmän perusaate on kuitenkin individualismi, josta sitten on johdettu tämä antikristillisyys yms. periaatteet. Useat bläkkisbändit käsittelevät asiaa LaVeyalaisen satanismin kautta, jossa on shown nokkakuvaksi valittu Saatana (vaikka varsinaista uskoa kyseisen veijarin olemassaoloon ei olisi). Emperorilla Saatana on symbolinen kapinallinen hahmo, samoin kuin esimerkiksi Ikaros ja Prometheus. Samaa perusaatetta siinä ajetaan takaa, joskin vähän eri paketissa kuin vaikkapa Gorgorothilla. Tähän ajatusmaailmaan viittaa myös vaikkapa Peccatumin The Moribund People, vaikka sillä on absoluuttisen minimaalisesti mitään tekemistä bläkkiksen kanssa. Mitä musiikkiin tulee niin minusta Emperor jatkoi vain luonnollista kehityssuuntaansa, mikä sai tietenkin kaikki kovimmat puristit, jotka tahtovat vain kuulla uudelleen äänitettyjä versioita Transilvanian Hungerista, kiroamaan koko bändin alimpaan helvettiin. Tosiasiassa jätkät varmaan vaan halusivat kokeilla jotain uutta, vaikka se sitten johtaisi BM-leiman menettämiseen. Jotenkin muutenkin on naurettavaa, että tr00 äijät vetävät kasetin sisään kun joku päättää noudattaa koko genren perusideologiaa, eli tehdä niin kuin itse tahtoo. Joten, tuon ideologisen eron paljastuessa lähinnä harhaksi jäljelle jää vain musiikillinen ero ja mielipide siitä, joka on taas jokaisen itsensä arvoitavissa. Lisäänpä vielä, että esimerkiksi Deathspell Omega ei käsittele uskonasioita samalla tavalla kuin muut bläkkisbändit (ainakin uudemmilla julkaisuillaan), tyylillisestikkin he poikkeavat huomattavasti perusbläkkiksestä, mutta silti kukaan ei ole kiistämässä sitä, että heidän musiikkinsa on BMmää. Mynd you, møøse bites Kan be pretty nasti... | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)