Aihe: Burzum
1 2 3 4 57 8 9 10 1119 20 21 22 23
Rauniotorni
10.03.2009 20:28:06
Vesihiisi: Ajatuksia.

Joku duunikaveri kehui tätä, joten ajattelin koittaa. Kaikki mitä kuulin oli korkeintaan keskinkertaista. Ja aina pateettista ja yksinkertaista.

En sanoisi esim. Hvis Lyset Tar Ossia tai Filosofemia kovin yksinkertaisiksi, näihin levyihin pitää oikeasti keskittyä.
It's fucked to hear one idiot's words, but worse to see other believe it.
Peltsi88
10.03.2009 20:32:20
Dismembered: En sanoisi esim. Hvis Lyset Tar Ossia tai Filosofemia kovin yksinkertaisiksi, näihin levyihin pitää oikeasti keskittyä.

Varsinkin Filosofem on itselle hyvin tärkeä levy. Toki siinäkin omat heikot kohtansa kuten Rundgang um die transzendentale Saule der Singularitat biisi, joka kestää vain 25 minuuttia ja on hyvin ambient pitoinen.
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. "Oon ihan hiton lahjakas" -Jucciz
Rauniotorni
10.03.2009 20:34:38
Peltsi88: Varsinkin Filosofem on itselle hyvin tärkeä levy. Toki siinäkin omat heikot kohtansa kuten Rundgang um die transzendentale Saule der Singularitat biisi, joka kestää vain 25 minuuttia ja on hyvin ambient pitoinen.

Joo, todella tunnelmallinen levy on kyllä, Filosofem onkin ensimmäinen Burzum kokemukseni ja siksi tärkeä.
KTR
10.03.2009 20:34:38
Hvis Lyset Tar Oss on mainio levy, eikä sisällä mitään ikävää naamalle tunkevaa natsipropagandaa, joten kyllähän sitä kelpaa kuunnella.
luopio
10.03.2009 20:44:44
KTR: Hvis Lyset Tar Oss on mainio levy, eikä sisällä mitään ikävää naamalle tunkevaa natsipropagandaa, joten kyllähän sitä kelpaa kuunnella.

Mikä niistä sisältää?
Syntisin heittäköön viimeisen kiven
Kikolaa
10.03.2009 20:52:02 (muokattu 10.03.2009 20:53:16)
luopio: Mikä niistä sisältää?

Ihan hyvä kysymys. Burzum ei ole nsbm. Varg saattaa olla natsi, mutta Burzum ei ole.
E: Ja mikä siinä haittaa vaikka olisikin? Kurjaa jos ei voi noin äärettömän ulkomusiikillisesta syystä kuunnella musiikkia.
One O'Clock Jump
Parasite
10.03.2009 20:57:00
Ja mikä siinä haittaa vaikka olisikin? Kurjaa jos ei voi noin äärettömän ulkomusiikillisesta syystä kuunnella musiikkia.

Kyllä se mua ainakin häiritsisi jos sanoitukset olisi täynnä jotain natsituubaa. Sanoitukset nyt ei varsinaisesti ole ulkomusiikillinen tekijä.
"Blessed are the cheesemakers"
luopio
10.03.2009 21:05:04
Parasite: Kyllä se mua ainakin häiritsisi jos sanoitukset olisi täynnä jotain natsituubaa. Sanoitukset nyt ei varsinaisesti ole ulkomusiikillinen tekijä.

Olen tässä samaa mieltä. Ne on usein olennainen osa musiikkia. Itse en jaksa kristusmetallibändejä kuunnella.
Credence
10.03.2009 21:06:04 (muokattu 10.03.2009 21:15:44)
Parasite: Kyllä se mua ainakin häiritsisi jos sanoitukset olisi täynnä jotain natsituubaa. Sanoitukset nyt ei varsinaisesti ole ulkomusiikillinen tekijä.

Hmm. Ei taida loppujen lopuksi Vargilla olla hirveästi yhteistä nazimeiningin kanssa. Onhan hällä tainnut 90-luvun lopussa sellainen vaihe olla, mutta minusta on aina hienoa että ihminen osaa muuttaa näkemyksiään ja kehittyä. ( Ihmisenä kehittyminen on muuten Vargin kannattaman pakana-ideologian keskeisiä arvoja) Yhteys Odalismin (Vargin meiningin) ja nazismin välillä on, mutta sen perusteella mitä olen perehtynyt niin tähän Odalismiin ei liity esim. holokausti- meininki vaikka tiukan Juutalais / Kristillis -vastainen ideologia onkin. Rasismi kuuluu, mutta aika hyvässä hengessä.

E. Olen tässä samaa mieltä. Ne on usein olennainen osa musiikkia. Itse en jaksa kristusmetallibändejä kuunnella.

Minua tuskin haittaisi hirveästi, mutta enpä ole vielä kunnolista hengellistä musiikkia kuullut, mitä nyt se juutpuken helluntai - veto on aika kova :)

Jännä, kuinka black metalin lyriikoihin varmasti moni suhtautuu jyrkemmin, kuin johonkin rennompaan musiikkin jossa sanoitukset saattavat olla aivan yhtä "pahat". Esim. Spiritual Beggarsin ja Grand Magusin teksteistä voi löytää melkoista kristinuskon lyttäämistä :)

Jos minä jossain välissä kokeilisin vielä Burzumia, kun sitä niin hehkutatte :)
eli Hvis Lyset Tar Los olisi sitten se millä kannattaisi lähteä kokeilemaan?
Kaikki keskustelut johtavat rölötykseen.
lxi
10.03.2009 21:13:13
Rasismi kuuluu, mutta aika hyvässä hengessä.

Saako tälle edes nauraa?
Credence
10.03.2009 21:16:33
nahkis: Saako tälle edes nauraa?

Saa tai liian lyhyt naurahdus :D
No suhteellisen hyvässä hengessä?
Rauniotorni
10.03.2009 21:17:51
Jos minä jossain välissä kokeilisin vielä Burzumia, kun sitä niin hehkutatte :)
eli Hvis Lyset Tar Los olisi sitten se millä kannattaisi lähteä kokeilemaan?

Hvis Lyset Tar Ossia kyllä suosittelen jos pidät tunnelmoinnista, suosittelen myös Filosofemia. Vanhempi Burzum onkin sitten vähän raaempaa tavaraa, vaikka tykkään itse siitäkin.
Peltsi88
10.03.2009 21:18:30

Oliko tuo aivan välttämätön kommentti? Jos et itse osaa tehdä päätöstä nauramisesta niin suosittelen sinulle lääkekuuria. Siis mikäli sellaiset valtuudet omaisin.
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. "Oon ihan hiton lahjakas" -Jucciz
Credence
10.03.2009 21:20:48
Peltsi88: Oliko tuo aivan välttämätön kommentti? Jos et itse osaa tehdä päätöstä nauramisesta niin suosittelen sinulle lääkekuuria. Siis mikäli sellaiset valtuudet omaisin.

Höpöhöpö. Toiset tahtoo olla varovaisempia, tiedä mitkä hullut tänne kirjoittelee salaperäisiä Tr00kvlt viestejä Abbath maalit päässä :D
KTR
10.03.2009 21:29:30 (muokattu 10.03.2009 21:29:47)
luopio: Mikä niistä sisältää?

No ei mikään. Vertasin lähinnä nsbm-bändeihin, joilla sitä osastoa löytyy.
luopio
10.03.2009 21:35:40

Saa nauraa. Itse ainakin nauroin.
Vesihiisi
10.03.2009 21:56:23 (muokattu 10.03.2009 22:13:39)
Voisin veikata, että saletisti uskovainen.

Oukei, lainasit tuohon kirjoitukseesi viimeisen virkkeen, joka ei ollut kirjoittamani. Eli tuon "Sori kaverit mutta aika säälittävää, jos pidätte murhamiestä idolinanne. En voi käsittää asian funktiota millään. Miksette voi pitää idolinanne jotain muuta bm-tyyppiä, joka ei ole murhannut ketään tai harrastanut tuhopolttoa?"

En pidä Burzumista, en pidä ukon saamasta julkisuudesta, enkä ole uskovainen. En myöskään ole ahdasmielinen kokemuksieni mukaan. Kukapa muu sen määrittelisi kuin muut.

Varg suurinpiirtein edustaa kaikkea mitä en arvosta. Over and out. Varg kehittynee ihmisenä, joo. Hienoa on se että tällaiset jurpot pääsevät vankilaan kehittymään ihmisinä.

"Rasismi kuuluu, mutta aika hyvässä hengessä."? Voi vittu. Olen sanaton. Kai tuo oli ns. läppä. Pahoittelen että en ymmärrä mahdollisia nyansseja bändin sanoituksissa tai kommentin kirjoittajan huumorissa.
luopio
10.03.2009 22:13:18
Vesihiisi: Oukei, lainasit tuohon kirjoitukseesi viimeisen virkkeen, joka ei ollut kirjoittamani. Eli tuon "Sori kaverit mutta aika säälittävää, jos pidätte murhamiestä idolinanne. En voi käsittää asian funktiota millään. Miksette voi pitää idolinanne jotain muuta bm-tyyppiä, joka ei ole murhannut ketään tai harrastanut tuhopolttoa?"

Niin lainasin ja siksi en odottanutkaan sinun siihen vastaavan.

En pidä Burzumista, en pidä ukon saamasta julkisuudesta, enkä ole uskovainen. En myöskään ole ahdasmielinen kokemuksieni mukaan. Kukapa muu sen määrittelisi kuin muut.

Toi kärkevämpi kommentti olikin tosiaan sille, jolta sen lainasinkin, että joo. Ei ehkä ahdasmielisyyttä, mutta se että henkilö olisi saavuttanut suosionsa pelkästään ulkomusiikillisilla tempauksilla oli mielestäni yliampuvaa. Se idoliasema ja nykypäivään asti säilynyt status, tosin johtuu varmasti myös edellä mainituista.
fish-eye
10.03.2009 22:26:49
Enhän minä sitä tarkoittanut. Idolina pitäminen on vain mielestäni jo aika radikaalia (tässä tapauksessa).

Ja Raamatun murhista ei kannata sanoa mitään, jos ei ole oikeasti perehtynyt kristinuskoon. :)

Luin Vargin tekstiä Burzumin sivuilta ja kyllä se vähän ihmetytti. Hän piti aivan oikeutettuna tän tyypin murhaamista, eikä kadu sitä yhtään. Ja murhan motiivi oli taloudellisista syistäkö? Ainakin osittain. Melko heikkoa.

Ja mitä väliä minun uskonnollisella suuntautumisellani on mihinkään? Minusta Burzumin musiikista voi tykätä, mutta sen ideologian ihailu on minusta järkyttävää. Älkää nyt provosoituko.
KTR
10.03.2009 22:38:31 (muokattu 10.03.2009 22:41:33)
Mitäs, jotain 19v:kö se oli tapahtuneen aikana? Ei tämä ole mikään puolustus, mutta kai sen ikäisenä voi olla vielä aika ehdoton ja tyhmä tekemisissään. Sitten vielä päälle ikätoverit ja ihme skene, joka kaikki tuuttaa tiettyä ideologiaa niin kai sitä elelee aika omissa maailmoissaan. Perseestähän se oli, mitä se teki mutta toisaalta sitten kun siihen ottaa etäisyyttä niin aika kiehtova juttu ja paljon jännää musaa syntyi siitä. Kun on tarpeeksi syvällä jossain hommassa, että ajattelee että kirkkojen polttaminen on ihan ok tapa ottaa kantaa johonkin asiaan ja että toisen tappaminen on tarpeellinen juttu, niin onhan se helvetin pelottavaa ja huono juttu mutta samalla tosi jännää kuulla millaista musiikkia sellaisissa maailmoissa elelevä tyyppi on saanut aikaan. Asiaan pitää vaan ottaa sillai jännästi etäisyyttä. Jöö. Tai en tiiä. Natsi/Saatana/Kirkonpolttohommat on ihan huonoi kyl, mut musa hyvei (ei kaikki).

edit: en olis noin tohon ees kirjottanu, jos se musa oiski ollu ihan paskaa mun mielestä. En siis tarkota että oletuksena sekopäiden tekemä taide ois jotenkin kiehtovaa ja hyvää.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)