Aihe: Stam1na
1 2 3 4 574 75 76 77 78
ramionparas
12.05.2023 13:11:00

Kuulosti, että tekoäly tehny biisin. Ei paska, mutta ei kyllä mitn isompia tuntemuksia aiheuttanut. Tosin eipä ole pitkään aikaan ollut Stam1nan levyjen ekat sinkut sen ihmeellisempiä.
Iskusävelmä podcast! http://www.linktr.ee/iskusavelma
Jeszse
29.09.2023 12:36:10
Eikö kellään oo mitään sanottavaa?

X ilmesty tänään, muutaman kerran oon kerenny kuunnella ja on kyllä parasta mitä nää on viimeisen atlantiksen jälkeen tehny.

Oon kuullu vähän jotain spekulointia että olisko tää joku uran päätöslevy ku on vissiin vähän semmonen konsepti. Onhan nää tietty jo melkein 30 vuotta painanu ja aikalailla aallonharjalla, kirjat ja kaikki tullu jne. Toivottavasti ei homma lopu tähän, mutta vaikka loppuski ni menis ainakin tyylikkäästi.
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku.
Henri Henri Olavi
29.09.2023 12:46:08
Jeszse: Eikö kellään oo mitään sanottavaa?

X ilmesty tänään, muutaman kerran oon kerenny kuunnella ja on kyllä parasta mitä nää on viimeisen atlantiksen jälkeen tehny.

Oon kuullu vähän jotain spekulointia että olisko tää joku uran päätöslevy ku on vissiin vähän semmonen konsepti. Onhan nää tietty jo melkein 30 vuotta painanu ja aikalailla aallonharjalla, kirjat ja kaikki tullu jne. Toivottavasti ei homma lopu tähän, mutta vaikka loppuski ni menis ainakin tyylikkäästi.

Siinä uudessa musavideossa (ja biisissä) "Muistipalatsi" on pari tosi kovaa riffiä. Oikein yllätyin. Muuta en ole tsekannut.
Meininki voisi siis olla vielä paljon oikeistolaisempaakin. -Jucciz
Humanoid
29.09.2023 12:48:01
Muistipalatsi olisi ihan täydellinen levyn päätösraita. Outo valinta, että se on laitettu heti toiseksi.
Sen päivän kun näkisi, että täällä jokainen kaivaa jokaisen väittämänsä tueksi lähdeviitteen - etenkin kun on kyse itsestäänselvyyksistä. - Jucciz
mungiisi
29.09.2023 14:16:29
Humanoid: Muistipalatsi olisi ihan täydellinen levyn päätösraita. Outo valinta, että se on laitettu heti toiseksi.

Uusimman Infernon artikkelissa kertoivat että levyn jokainen kappale perustuu yhtyeen aiempiin levyihin ja kappaleet ovat näin ollen myös levyjän julkaisujärjestyksessä. Muistipalatsi viitannee siis UKK:n.

Parin pyöräytyksen perusteella levy vaikuttaa lupaavalta. Pitänee kuunnella lisää.
Death metallia Helsingistä: Omnivortex
Hamsteri Kukkonen
29.09.2023 14:41:20

Jeszse: Oon kuullu vähän jotain spekulointia että olisko tää joku uran päätöslevy ku on vissiin vähän semmonen konsepti.

Johan tuolla pekuleerattiin SLK:n aikaan. Tuskin ukot vielä lopettaa, jollei jollain ole niska pettänyt.
"You have KELA. Don't worry." -Kiko Loureiro // "Kyllä on typerää polttaa tupakkaa näillä kaljan hinnoilla." -Vaihtovirta // goo.gl/v9KRXz
Milkop
29.09.2023 14:54:27

Viimeksi varmaan kuunnellut bändiä joskus Viimeisen Atlantiksen aikaan ja nyt pistin huvikseni soimaan töissä. Hyvinhän tämä toimii, mitä nyt bändin sanoituksista en ole koskaan niin välittänyt. Mutta kuuntelen kyllä uudemmankin kerran. Matalavireiset kitarat ovat aina ihana asia.
"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse."
Jeszse
29.09.2023 20:01:01
https://www.is.fi/viihde/art-200000 … oW0tAQZwpa8Ug5K6MEYWN9mRTR32kmKr9M0

"Miten on Antti Hyyrynen, jääkö X Stam1nan viimeiseksi albumiksi?

Lyhyesti vastattuna, mie olen jo säveltänyt uusia riffejä."

Noh, toi riittää mulle niiden spekulointien suhteen.
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku.
nahkalipsi
29.09.2023 21:28:47 (muokattu 29.09.2023 21:56:50)

No nyt kun kuuntelin levyn läpi - tai en oikeestaan kunnellut kun skippasin aina seuraavaan biisiin viimeistään kahden minuutin kohdalla, niin ei mulla ole mitään sanottavaa.
Siis mitään positiivista sanottavaa ja jätetään ne negat sanomatta.

Ja olin vitun kova stam1nafani kahden ekan levyn aikoihin. Sittemmin ollut vähän maltillisempaa pl. Taival joka on tän vuosituhannen ehkä paras levy.

e: no mainittakoon vielä sellainen, että Kaikan biiseissä oli sentäs jotain yritystä riffimielessä mutta nekin biisit meni metsään viimeistään kertsissä kun on otettu mukaan vitulliset hoilotukset ylimassiivilla synamatoilla ja mitä-mystisempi-sointu-sen-parempi tai vedetääks-hei-ainakin-viis-oktaavii-matalemmalta -meiningillä.

Ei ihme, että Kaikalla on toinen bändi nykyään. Eli tää vika levy -huhuilu ei välttämättä olekaan tuulesta temmattua...
Yai Yo-kaista ragastaa
Shredator
29.09.2023 22:16:53

Juup, on tämä parempi kuin edellinen. Vähän jäi parilla kuuntelulla mieleen, Vereen piirretty viiva paras.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
Stam1Nisti
05.10.2023 13:33:04
(Tämä siis jo aiemmin aloitettu keskustelu, jonka modit haluaa ilm. siirtää tänne)

Stam1na julkaisi kymmenennen albuminsa "X" 29.9.2023. Tätä edeltävänä päivänä Tennispalatsissa ja Radio Rockilla klo: 22 pidettiin ennakkokuuntelut joissa jälkimmäisessä (ainakin) oli haastattelu jossa Hyrde ja Pexi avasivat vihdoin uuden levyn konseptia ja kappaleiden ideoita.
Tästä alkoi fanien kesken spekulointi ja "punaisen langan" metsästäminen.

Tarkoituksena olisi nyt saada faneja kasaan ja kollektiivisesti alkaa purkamaan kaikkia albumin salamyhkäisyyksiä. Hyviä ideoita ja oivalluksia on noussut esiin jo stam1na.com viestiketjussa ja toivottavasti sinne jo viestitelleet löytävät tännekin avaamaan löydöksiään ja pohtimaan muitakin ideoita!

Tämä on nyt avausteksti, jatketaan juttua alempana!
Stam1Nisti
05.10.2023 13:34:10
Aloitetaanpa omalla löydökselläni. Näiden ei tosiaan tarvitse olla mitään konkreettisia isoja oivalluksia tai koko mysteerin ratkaisevia vastauksia, vaan ihan mitä on sattunut huomaamaan levyä kuunnellessa. Ja yritetään pitää yksi "löydös" per yksi viesti periaatteella niin on helpompi vastailla ja spekuloida muidenkin löydöksiä.

Itse törmäsin niihin levyn lähes joka kappaleessa mainittaviin haikuihin. Kuuntelin levyn nimikkokappaletta ja luin sanoja kansilehtiöstä, kun huomasin etteivät ne mene tahdissa laulun rytmityksen kanssa. Sitten tajusin että ne ovat haikuja! Lähes kaikki X-kappaleen sanat voi jakaa 5-7-5 tavutus säkeisiin.

Sitten aloin tutkia sanoja, onko tämä toistuvaa koko levyllä, mutta ainoa kappale jossa tämä sama esiintyy on avausraita Kombustio. Lähes kaikki sanat ovat siinäkin tavutettu haikuina, mutta missään muussa kappaleessa en ole löytänyt kyseistä rytmitystä.
Stam1Nisti
05.10.2023 13:34:29
Stam1na.com viestiketjulla nimim. "TÄ,Ä ON TÄMÄ" nosti esille Kombustion ja Vereen Piirretty Viivan aikana kuuluvat "kilahdukset" joita en ollut itse edes huomannut. Noh, siitäpä lähdin käymään kappale-kappaleelta läpi löytyykö näitä kilahduksia muualtakin.
Ja kyllähän löytyy! Minun kuuntelujeni perusteella jokaisessa kappaleessa Muistipalatsia lukuun ottamatta löytyy nämä "kilahdukset".
Mitäs ne sitten ovat ja mitä ne merkitsevät? Lyhyesti: ne ovat nimikkokappaleen X:n avausnuotit.
Merkitys on vielä hieman auki, mutta kuhan ehdin käyn kappaleet yksitellen läpi ja postaan tänne missä kohtaa kutakin kappaletta jokainen kilahdus kuuluu!
Wanaja
06.10.2023 14:57:24
Tässä omat havainnot tähän mennessä musiikillisista viittauksista vanhoihin biiseihin:

Kombustio:
- Ristiriita intro kitarat
- Soolossa vähän samaa kuin Vapaa Maa soolossa

Muistipalatsi
- Verse muistuttaa aika paljon Verisateenkaari ja Ei Encorea versejä
- UKK/Kaksi Reittiä Yksi Suunta alku/loppu riffi soolon aikana. Toistuu useasti levyn aikana

Vereen Piirretty Viiva
- Rikkipää verse?

Utopia
- Ikoneklasmia intro voimasoinnut? (tämä ehkä vähän kaukaa haettu)

Kivun Kieli
- Sudet Tulevat intro riitasointuineen, myös verse?

Blivet
- Kajo intro synat
- UKK/Kaksi Reittiä Yksi Suunta alku/loppu riffi toistuu biisin aikana
- Vähän Elokuutio levyn synat versen aikana

Monoliitti
- Piste jolta ei ollut paluuta kertsi versessä
- SLK loppu soinnut modattuna

Taivas
- Alku huuto vähän sama kuin Marttyyrissa? Voi olla sattumaa

Poltergeist
- Verse on aika lähellä aksi Reittiä Yksi Suunta verseä

X
- UKK/Kaksi Reittiä Yksi Suunta alku/loppu riffi toistuu biisin aikana
- Lopun nousevat laulumelodiat lähellä Valhe kertsin lauluja melodioita ("Pyramidiin huijattiin
")

Olen huomannut että monen aikasemman levyn loppubiiseistä nimenomaan on kohtia, UKK, SLK, Elokuutio, Taival. Lopuista en ole vielä löytänyt viitteitä.
Stam1Nisti
07.10.2023 15:47:25
Jatkoa kilahduksille! Kirjoitin ylös missä kohtaa omasta mielestäni kilahdukset kuuluvat joka kappaleessa ensimmäisen kerran ja edellisen/seuraavan lyriikan. Nimikkokappaletta en tähän merkitse tietenkään koska kiluja kuuluu siinä koko kappaleen läpi ja vaikka kuinka koitin löytää Muistipalatsista yhtäkään kilahdusta niitä ei minun korvaan ole kappaleessa yhtäkään.

Kombustio - 2:06 (Kombustiovapahtaja/Krematorioon)
Vereen Piirretty Viiva - 3:35 (Vereen piirretty viiva/-)
Utopia - 1:51 (Eloonjääneiden/Utopia Kaikuva)
Kivun Kieli - 4:22 (Kuule Kuinka Kipu Kommunikoi)
Blivet - 4:10 (Kalmistoihin kehtoja/Kalmankansaa uskovaa)
Monoliitti - 3:41 tai 3:51 (Murhaan isäsi/Olen sininen horisonttisi)
Taivas - 1:49 (Enigma/Selestinen)
Poltergeist - 2:29 (Minä laajennan/Veri suonia polttaa)
Stam1Nisti
09.10.2023 13:26:51
Heitänpä tämänkin idean kun kaivellu päätä; onko joka kappale ns. välikappale jokaisen levyn väliin? Debyytin jälkeen siis kuuntelee Kombustion, sitten UKK jonka jälkeen Muistipalatsi jne... Tää tuli mieleen kun Monoliitti käsittelee Elokuutio levyä sen nimellisen kuution näkökulmasta ja yksi kappaleen viimeisiä lyriikoita on "murhaan isäsi" ja Taivalhan käsittelee melko selvästi Hyrden isän kuolemaa. Että onko näiden uuden levyn kappaleiden tarkoitus punoa kaikki aiemmat levyt kirjaimellisesti yhteen, jatkuvaksi narratiiviksi?
J.Nikkanen
09.10.2023 16:28:52

On, paljonkin.

Mutta jääköön sanomatta, totean vain että kesken jäi kuuntelu. Oli sen verran "mielenkiintoista" Stam1naa.
nahkalipsi
10.10.2023 08:41:46
Luin tän Muistipalatsi -kirjan.

Olihan se ihan mielenkiintoinen. Aika paljon oli kyllä staminan nettisivuilta koostettua juttua joka ei sinänsä tuo tosifanille juurikaan uutta mutta bändin jätkien ja muiden ulkopuolisten haastatteluista avautu kaikkea uutta tietoa ihan mukavasti.

Itse tosiaan seurasin ja fanitin stöminää ihan KYPÄLLÄ sillon 2005-2008 mutta sitten Raja-albumin jälkeen lopahti mielenkiinto kokonaan joten sen jälkeisistä ajoista ei oikein ollutkaan mitään tietoja mitä ne teki ja missä. Esim oli vähän yllätys, että ne on kiertänyt ulkomailla niinkin paljon.
Jätkien sivuprojekteista myös plussaa, että niitä vähän kerrottiin niin niistäkin aukes pari uutta juttua. Esim tiesin Pitbull Terroristin mutta en tienny ketä siinä soitti. Eläköön Elämähän on tietysti parempi kun itse Stamina joka ansaitsisi vähintään kirjan ja kokopitkän elokuvan. Vapaavalintainen hymiö.

Mutta tosiaan oli oikein nostalgista lukea niistä alkuajoista ja varsinkin niistä keikoista missä itsekin tuli aikoinaan heiluttua.
Oli aika jänskä kattoa kuvaa mikä oli otettu Lemin Tapiolasta UKK:n julkasukeikalla (tjsp) ja kelailla, että juuh kyllä mä ton muistan, siellähän minä rokkipoliisina päivystin.

Ja tosiaan Taival -albumihan on vuosituhannen paras levy niin sen taustoista ja prosessista oli mielenkiintoista lukea.

Samalla tossa avataan tätä X -levyn syntyä ja just noita viittauksia vanhempiin levyihin.
Yai Yo-kaista ragastaa
nahkalipsi
13.11.2023 08:51:57
Ton kirjan innottamana teNpasin oikeen ja kävin ~15v tauon jälkeen keikalla!
Hyvin ne kyllä perkele veivaa edelleen. Ei nyt ihan samanlaista pöhinää ollu itselle kun aikoinaan mutta kannatti käydä. Soittivat mukavasti vanhoja hyviäkin biisejä ja uusimmistakin lähinnä parhaimpia.
Kivaa oli, suosittelen.
Yai Yo-kaista ragastaa
Samjos
13.11.2023 18:11:01 (muokattu 13.11.2023 18:11:31)
nahkalipsi: Ton kirjan innottamana teNpasin oikeen ja kävin ~15v tauon jälkeen keikalla!
Hyvin ne kyllä perkele veivaa edelleen. Ei nyt ihan samanlaista pöhinää ollu itselle kun aikoinaan mutta kannatti käydä. Soittivat mukavasti vanhoja hyviäkin biisejä ja uusimmistakin lähinnä parhaimpia.
Kivaa oli, suosittelen.

Lauantaina pojat veti tismalleen samalla energialla ja teurastivat tuttuun tapaansa. Stam1na on kyl hämmästyttävän kovassa kunnossa ja jokainen keikka on ollut hieno kokemus.
Lähes alusta saakka tullut seurattua ja aina säännöllisin ajoin tai miten pääsee, on keikalle päästävä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)