![]() 02.10.2009 11:31:17 (muokattu 02.10.2009 12:20:29) | |
---|---|
Jos musiikki aiheuttaa näinkin voimakkaita tunteita, mitä tässäkin ketjussa näkyy, niin lienee ihan paikallaan puhua. a) Musiikin lieveilmiöistä b) Musiikista ideologian lieveilmiönä c) Musiikin ja elämänkatsomuksen täydellisestä yhtymästä, jota ainakin Black metal mulle parhaimmillaan on. Hymyilyttää aina kun joku räyhää "BM on paskinta paskaa mitä tiedän" tai vastaavasti "Tapan sut jos haukut mun BM:ää". Tämä vain tarkoittaa mulle sitä, että Black metal on suoriutunut tehtävästään enemmän kuin hyvin. Ja jos mielessään ajattelee, että "iha hyvää riffiä mutta naurettaavaa jotkut "ei kivat" jutut niinkun itsemurha, natsismi, kirkonpoltto" jne, niin ehkä kannattaa kuunnella jotain muuta? Black metal nyt ei vaan ole kaikille, vaikka sitä jotkut artistit kuten Wittr yrittää kultalusikalla kulutuskulttuuriin/hippeilyyn tottuneelle nuorisolle syöttää. "By supporting Black Metal you support the glorification of rape, incest, war, murder, drugs, oppression, fascism, and corruption etc! Think twice before buying this divine piece of art!!!" - Funeral Mist Lisäksi en oikein ymmärrä, että joku Bonecrusher haluaa käsitellä Black metalia musiikkina, kun ilmeisesti nuorempana aikaa viettänyt sen parissa kuitenkin enemmänkin? Luulisi että olisit sessioidesi aikana huomannut, että Black metalin taianomaisuudesta katoaa reilusti yli puolet, jos sitä ajattelee vain musiikkina. Oma käsitykseni blackmetal ideologiastahan on, että olen ainoa ja kaikken eniten tr00 ukko. Kaikki mystiikka, meikit ja kirkkojen poltto on vain posereiten touhuja tavoitteenaan olla yhtä kova jätkä kuin minä. Monenlaista näkökantaa tähän tavoitteeseen pääsemiseen on: kristillistä puolta, pakanallista sun muuta; osa enemmän oikein kuin toiset. Olen perehtynyt aiheeseen ja näin on nappulat. http://library.creativecow.net/arti … m/south_park/South_Park_Cartman.jpg Disheartenment | |
![]() 02.10.2009 12:31:07 | |
Mä nautin ajoittain black metallista, oli se sitten sitä teidän truu kamaa vai jotain, mikä on valtaosalle väestöstä black metallia. En käsitä mikä ongelma siinä on, että joku vaan nauttii siitä musiikillisesti. Mua ei kiinnosta se ideologia, mutta pidän musiikista. Mä saan ihan tarpeeksi mielihyvää hyvästä bläkkiksestä ihan vaan musikaalisella tasolla. | |
![]() 02.10.2009 12:37:59 (muokattu 02.10.2009 12:38:54) | |
Jokku: Mä nautin ajoittain black metallista, oli se sitten sitä teidän truu kamaa vai jotain, mikä on valtaosalle väestöstä black metallia. En käsitä mikä ongelma siinä on, että joku vaan nauttii siitä musiikillisesti. Mua ei kiinnosta se ideologia, mutta pidän musiikista. Mä saan ihan tarpeeksi mielihyvää hyvästä bläkkiksestä ihan vaan musikaalisella tasolla. näinpä, ja saahan noista ihan evil-viboi, vaikkei perehtyisikaan kaikkeen ideologiaan joka siellä takana jauhaa. etenkin mainstream-bläkki kauniilla, synkällä ja epätoivoisella melodialla ja meinigillä toimii tosi hyvin. livenä bläkki on jotain ihan hirveetä, samoin kun live keikkojen katsominen tallenteelta ''On moraalitonta antaa tyhmien ihmisten pitää rahansa'' | |
![]() 02.10.2009 12:40:14 | |
Jaa-a... empä ainakaan itse tunne missaavani tästä taianomaisuudesta yhtään mitään. Tosin mitä ei ole kokenut, sitä ei myöskään kaipaa. Oli fiilis sitten "aitoa" tai teennäistä, homma on onnistunut jos tämän meikäläiselle pystyy musiikillaan välittämään. Ei myöskään elokuvien tarvitse totta olla, jotta siitä pystyisin nauttimaan. Ömm, ja siihen se ajatus katkesikin... | |
![]() 02.10.2009 13:52:49 (muokattu 02.10.2009 13:53:05) | |
PsychedelicWarlord:Mitään kummempaa "genreä" ei todellakaan ollut olemassa siinä mittakaavassa kuin se myöhemmin ymmärrettiin.Muutaman yksittäisen arvostelijan satunnainen maininta ei asiaa muuksi muuta. Joo no tuo on kyllä totta että ei sitä oikein voi tähän nykyiseen genrejaotteluun verrata. Mutta väitän silti ettei kyse ollut "muutamasta yksittäisestä arvostelijasta", vaan oli tuo nimike hieman laajemmallekin levinnyt. Vaan eipä tähän enää lisättävää. | |
![]() 02.10.2009 15:37:43 | |
Mulle bläkkis on aina edustanu spedemetallin jaloa koulukuntaa, eli aiheuttaa lähinnä huvittuneisuutta. Vastaus: en pidä 'Cause I'm the most boring sons-a-bitch you've ever seen | |
![]() 02.10.2009 18:23:24 | |
Heroin: Ja jos mielessään ajattelee, että "iha hyvää riffiä mutta naurettaavaa jotkut "ei kivat" jutut niinkun itsemurha, natsismi, kirkonpoltto" jne, niin ehkä kannattaa kuunnella jotain muuta? Black metal nyt ei vaan ole kaikille, vaikka sitä jotkut artistit kuten Wittr yrittää kultalusikalla kulutuskulttuuriin/hippeilyyn tottuneelle nuorisolle syöttää. Samaa mieltä. Heroin: Luulisi että olisit sessioidesi aikana huomannut, että Black metalin taianomaisuudesta katoaa reilusti yli puolet, jos sitä ajattelee vain musiikkina. Samaa mieltä tästäkin. Onhan se toisaalta selvää, että tällaiseen ilmiöön kuin black metal tarttuu myös näitä ns. "siivellä" kulkevia. | |
![]() 02.10.2009 18:45:22 | |
On totta että itse olin enemmän kuin aktiivisesti mukana tuossa 90-luvulla. Mitä vanhemmaksi tulin, sen enemmän ymmärsin ajatella myös itsenäisesti... jolloin myös suuri osa siitä bm:n ideologiasta alkoi tuntumaan vieraalta. Nykyään enempi agnostikkona minua ei kiinnosta "jeesustelut" puolesta eikä vastaan... hyvästä musiikista pidän silti edelleen. Esim. Nagelfar on pyörinyt levylautasella useasti. Etenkin tuo Virus West ja sellaiset hittibiisit kuin vaikkapa "Hetzjagd in Palästina". Musiikkia en siis kaihda, muttei kovinkaan moni bändi lyriikoillaan enää jaksa vedota meikäläiseen 100%. Tästä ihan hatusta voisi repäistä, että esim. Juuri tuollaiset Funeral Mistit ja muut "wannabe-hurjat" lähinnä säälittävät. Ei sillä, ei heidän tarvitse kukista ja mehiläisistä laulaa... sanoja ja lyriikkaa kun voi kirjoittaa monella muullakin tavalla. Some ive by the code and die by the code... I'm a free man! "Perseverance does not equal worthiness." -Greg House | |
![]() 02.10.2009 20:37:21 | |
"By supporting Black Metal you support the glorification of rape, incest, war, murder, drugs, oppression, fascism, and corruption etc! Think twice before buying this divine piece of art!!!" - Funeral Mist Hoho. Olen 99,9% varma, että Funeral Mistin jätkät eivät itse seiso sanojensa takana. Missäs se black metallin ideologinen rehellisyys nyt on, vai oliko sittenkin kivempi heittää ilmoille mukavasti levyjä markkinoiva provokaatio? Vai onko tämä nyt sitä kuuluisaa "karistetaan heikot kärryiltä" -läppää? "I asked for a peppermint, I asked for her to get one." | |
![]() 02.10.2009 20:42:57 | |
Oan: Hoho. Olen 99,9% varma, että Funeral Mistin jätkät eivät itse seiso sanojensa takana. Missäs se black metallin ideologinen rehellisyys nyt on, vai oliko sittenkin kivempi heittää ilmoille mukavasti levyjä markkinoiva provokaatio? Vai onko tämä nyt sitä kuuluisaa "karistetaan heikot kärryiltä" -läppää? Mitä hauskaa tuossa on sinusta? Kuten sanottu black metal ei taida olla sinun(kaan!) juttusi. | |
![]() 02.10.2009 20:55:40 | |
Peltsi88: LaVey kuitenkin oli suuri esimerkki bläkkis-ideologialle sitä perustettaessa, tästä en ala myötäilemään. Tartun tässä nyt useampia sivuja vanhaan viestiin, mutta missä mielessä LaVey oli esimerkkinä Norjan Black Metal skenen ideologialle? Vissiin se oli varoittava esimerkki että ei näin. Koska haastattelujen perusteella näyttää aika vahvasti siltä että Euronymous ja Varg vihasivat LaVeyta, vai miksi muuten DSP:n julkaisemalla Burzumin "Aske" EP:llä olisi vedetty kieltomerkki LaVeyn kuvan päälle. | |
![]() 02.10.2009 21:00:26 (muokattu 02.10.2009 21:03:08) | |
Peltsi88: Mitä hauskaa tuossa on sinusta? Kuten sanottu black metal ei taida olla sinun(kaan!) juttusi. Mä vähän veikkaan Peltsi et sullakaan ei oo mitään oikeeta käsitystä tollasista asioista. Helppo se on seisoa asioiden takana, joista ei todellisuudessa tiedä vittuakaan. "Foorumeiden pahimpia trolleja on ne, jotka osaa ja tietää paljon, mutta esittävät mielipiteensä faktoina." -IJarro | |
![]() 02.10.2009 21:05:34 (muokattu 02.10.2009 21:11:24) | |
Germaniac: Tartun tässä nyt useampia sivuja vanhaan viestiin, mutta missä mielessä LaVey oli esimerkkinä Norjan Black Metal skenen ideologialle? Vissiin se oli varoittava esimerkki että ei näin. Koska haastattelujen perusteella näyttää aika vahvasti siltä että Euronymous ja Varg vihasivat LaVeyta, vai miksi muuten DSP:n julkaisemalla Burzumin "Aske" EP:llä olisi vedetty kieltomerkki LaVeyn kuvan päälle. Itsekin on pakko puuttua tähän sen verran, että Euronymous on monissa haastatteluissa julistanut olevansa vahvasti uskovainen ihminen ja palvovansa Saatanaa nimenomaan uskonnollisena henkilönä. Eli swiuh! LaVey goes out the fucking window. E: Ja kyllä. Olen tutkinut lähteitäni. Hitler used Telefunkens. | |
![]() 02.10.2009 21:11:28 | |
Germaniac: Tartun tässä nyt useampia sivuja vanhaan viestiin, mutta missä mielessä LaVey oli esimerkkinä Norjan Black Metal skenen ideologialle? Vissiin se oli varoittava esimerkki että ei näin. Koska haastattelujen perusteella näyttää aika vahvasti siltä että Euronymous ja Varg vihasivat LaVeyta, vai miksi muuten DSP:n julkaisemalla Burzumin "Aske" EP:llä olisi vedetty kieltomerkki LaVeyn kuvan päälle. Ihan haastatteluista olen tämän tiedon hakenut. Euronymous varsinkin luki paljon Laveyta ja Crowleyta. Vargin epämääräisistä motiiveista en osaa sanoa. | |
![]() 02.10.2009 21:12:36 | |
Räkkipeli: Mä vähän veikkaan Peltsi et sullakaan ei oo mitään oikeeta käsitystä tollasista asioista. Helppo se on seisoa asioiden takana, joista ei todellisuudessa tiedä vittuakaan. Siis mistä helvetistä sä tiedät jotain minun tietämyksestä? Jos sulla ei ole muuta tekemistä kuin solvata, niin tee se toki pikaviestillä, äläkä tätä ketjua viitsi spämmätä. | |
![]() 02.10.2009 21:15:33 | |
saastara: Itsekin on pakko puuttua tähän sen verran, että Euronymous on monissa haastatteluissa julistanut olevansa vahvasti uskovainen ihminen ja palvovansa Saatanaa nimenomaan uskonnollisena henkilönä. Eli swiuh! LaVey goes out the fucking window. E: Ja kyllä. Olen tutkinut lähteitäni. Once upon a time in Norway dokkari. Katso. Myös vanhat haastattelut paljastavat Euronymouksen satanismista kiinnostuksen. Ei se, että lukee LaVeyta, tarkoita sitä, että häntä pitäisi sanasta sanaan seurata. Vaikutteita otettiin monesta paikasta, mutta LaVey oli ehdottomasti yksi niistä. Sä vähän failasit nyt, sori. Teistinen satanismi? Hmm. | |
![]() 02.10.2009 21:25:00 | |
Peltsi88: Siis mistä helvetistä sä tiedät jotain minun tietämyksestä? Jos sulla ei ole muuta tekemistä kuin solvata, niin tee se toki pikaviestillä, äläkä tätä ketjua viitsi spämmätä. Eiköhän tätä ketjua oo jo spämmätty aika ihanteellisesti. Ja en nyt tarkota sinun black metal -tietämystä, siitähän tunnut tietävän kaiken. Vaan noiden edellämainittujen vääryyksien todellisesta luonteesta. "Foorumeiden pahimpia trolleja on ne, jotka osaa ja tietää paljon, mutta esittävät mielipiteensä faktoina." -IJarro | |
![]() 02.10.2009 21:28:29 | |
Peltsi88: Ihan haastatteluista olen tämän tiedon hakenut. Euronymous varsinkin luki paljon Laveyta ja Crowleyta. Tuo ei silti tarkoita sitä että hän olisi seurannut näiden oppeja tai pitänyt niitä missään arvossa. Useassa haastattelussa hän on nimenomaan sanonut halveksuvansa LaVeyn ideologiaa. Euronymouksen haastattelusta: "Church of Satan call themselves satanists because they think it's funny and provoking. They are really atheists and are against the church because it has caused so much evil upon the time. They predicate that the christians are evil and theirself are good ones. We are against The Churchof Satan because we're against goodness." Wikipediasta: "He opposed the teachings of Aleister Crowley and Anton LaVey, for unlike Euronymous they promoted what he saw as 'peace', and commercial frivolity, as well as individualism in contrast to precedence of dogma" Lucifer Rising kirjan arvostelusta: "The author also seemed very amazed that Euronymous (also Varg) was against the Church of Satan and LaVey, which is more proof that this book is LaVey-ass-kissing." Vargin kirjoittamaa: "I have never read "The Satanic Bible" or any other books by La Vey. I have read a booklet by Crowley once, unfortunately, but that's all. It was a load of crap, and I find it immensely suspicious that the authors "forget" to tell or fail to find out that Aarseth, I and everybody else in the Norwegian Black Metal scene in 1991 and 1992 despised both Crowley and La Vey and everything they stood for! DSP - Mayhem's own record label - even used pictures of La Vey with a line over his face (a prohibition sign over his face) on at least one of the records they released to express their contempt for him (I think it was my own "Aske" EP by the way). Why? Because Aarseth too thought LaVey was nothing but an American capitalist pig!" | |
![]() 02.10.2009 21:34:04 | |
Teistinen satanismi? Hmm Sinäpä sen sanoit. Hitler used Telefunkens. | |
![]() 02.10.2009 21:36:52 | |
Germaniac: Tuo ei silti tarkoita sitä että hän olisi seurannut näiden oppeja tai pitänyt niitä missään arvossa. Useassa haastattelussa hän on nimenomaan sanonut halveksuvansa LaVeyn ideologiaa. Euronymouksen haastattelusta: "Church of Satan call themselves satanists because they think it's funny and provoking. They are really atheists and are against the church because it has caused so much evil upon the time. They predicate that the christians are evil and theirself are good ones. We are against The Churchof Satan because we're against goodness." Wikipediasta: "He opposed the teachings of Aleister Crowley and Anton LaVey, for unlike Euronymous they promoted what he saw as 'peace', and commercial frivolity, as well as individualism in contrast to precedence of dogma" Lucifer Rising kirjan arvostelusta: "The author also seemed very amazed that Euronymous (also Varg) was against the Church of Satan and LaVey, which is more proof that this book is LaVey-ass-kissing." Vargin kirjoittamaa: "I have never read "The Satanic Bible" or any other books by La Vey. I have read a booklet by Crowley once, unfortunately, but that's all. It was a load of crap, and I find it immensely suspicious that the authors "forget" to tell or fail to find out that Aarseth, I and everybody else in the Norwegian Black Metal scene in 1991 and 1992 despised both Crowley and La Vey and everything they stood for! DSP - Mayhem's own record label - even used pictures of La Vey with a line over his face (a prohibition sign over his face) on at least one of the records they released to express their contempt for him (I think it was my own "Aske" EP by the way). Why? Because Aarseth too thought LaVey was nothing but an American capitalist pig!" No joo, itse pidän tuollaisia kirjoituksia lähinnä propagandana (äläkä väitä, että sitä ei olisi ollut), kun nähtiin Norja-skenen vaikutus. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)