Aihe: Pidätkö blackmetallista?
1 2 3 4 568 69 70 71 72122 123 124 125 126
GoatHorns
30.09.2009 11:35:26 (muokattu 30.09.2009 12:11:31)
Peltsi88:

Paras oli kyllä "perusnietzscheläinen, vähän vittuuntunut antiteisti", mistä sä tämän Nietzschen, joka väliin poimit? Sulla on "vähän" väärät käsitykset kyseisestä tyypistä, jos kuvittelet hänen olleen nihilisti.

Tiedän kyllä hyvin että hänen mukaansa nihilismi tulisi nimenomaan ylittää.

Eniveis, sinä olet vaan saanut idean jostain todellisesta black metallin luonteesta ja pidät siitä ideasta hampaat irvessä kiinni, vaikka mitä sanoisi. Vähän kuin kreationistin kanssa väittelisi evoluutiosta. Jokseenkiin turhauttavaa edes yritää keskustella kun toinen kieltää Gorgorothin olevan black metallia koska "musta vähän tuntuu siltä ja gaahl sitä ja tätä".

Omien mielipiteidensä vahvistaminen joihinkin auktoriteetteihin vetoamalla on muuten aika rankasti ristiriidassa individualismin kanssa. Varsinkin jos julistetaan jonkun Euronymousin oma mielipide totuudeksi joka pitää pureskelematta niellä.
reos
30.09.2009 12:31:13
PINK IS THE NEW BLACK AND FLOYD IS THE NEW METAL!
"Nokkela sanonta ei todista mitään." François-Marie Arouet "Nyt iloitsen siitä, että kokeilujen jälkeen on löytynyt siedettävä kipulääkearsenaali." Päivi Räsänen
thaapala
30.09.2009 12:54:30 (muokattu 30.09.2009 13:31:55)
Germaniac: Eikö esim. täällä ole ihan vastaavanlaista laumameininkiä? Menet johonkin BM.fi:lle itkemään siitä miksei Dimmu Borgir voi olla yhtälailla Black Metallia kuin vaikka joku Satanic Warmaster niin Internet-soturit hyökkää sankoin joukoin kimppuun antamaan perusteita miksi näin ei ole. Sitten kun tänne tulee joku sen leirin edustaja jakamaan omia näkemyksiään, niin vastaavasti yhdistynyt rintama hyökkää rölöttämään jostain pingviineistä ja TR0000 meiningistä, ja selittämään omaa totuuttaan siitä miten kaikki on vaan musiikkia eikä voi olla mitään yleistä määritelmää ja itkemään sitä "toi on vaan sun mielipide eikä totuus!!", ihan kuin se ei olisi itsestäänselvyys näinkin abstraktissa asiassa, väitti kumpi osapuoli sitten ihan mitä tahansa. Ei siinä kumpikaan osapuoli hyödy oikeasti yhtään mitään.

Kyllä mun levyhyllyyn päätyisi Immortalit ja Darkthronet ihan samalle osastolle, mutta silti ymmärrän jonkin henkeen ja vereen Black Metal tyypin näkemyksen siitä miksi toinen niistä ei ole todellista BM:ää, eikä mulla ole silti tarvetta alkaa inttämään sitä että miksei toi nyt voi olla ihan yhtälailla aitoa kuin tääkin. Miksei vaan voi kunnella sitä sitten vain musiikkina ja kutsua sitä kaikkea itse Black Metalliksi tai miksi hyvänsä, ilman että pitää sitten jonkun kanssa alkaa väittelemään asiasta. Miks on niin tärkeää saada hyväksytyksi se oma näkemys asiasta?

Itse ainakin uskoisin enemmän asiaan perehtyneen ihmisen näkemyksiä kuin jonkun noviisin rölöttelyä. Ajatellaan että tykkäisin jostain satunnaisista Jazz-bändeistä, ja sitten alkaisin jollekin asiantuntijalle vänkäämään miten mun mielestä kaikki bebop ja fuusiojazzit on ihan samaa eikä niillä ole mun mielestä mitään eroa. Ihan turhaa väittelyä mikä ei oikeasti johda mihinkään.

Täällähän ei olekaan vängätty siitä, kenen mielipide on se oikea. Täällä on vängätty siitä, onko toisen mielipide täysin fakta vai ei.

E: Olipas typerän kuuloinen lause. Tarkoitin siis, että ongelma on siinä, että toinen osapuoli esittää oman mielipiteensä absoluuttisena totuutena. Ja lisätään vielä, että kunnioitan toisten mielipiteitä, kunhan ne pidetään mielipiteinä. Nythän on niin, että on arvosteltu minun tapaani kuunnella musiikkia, ei vain hänen mielestään vaan koska se olisi kiveen kirjoitettu. Osaan myös nähdä asian Peltsin näkökulmasta ja ymmärrän, miksi hän haluaa nähdä black metallinsa ideologisena, enkä tyrkytä omaa näkemystäni. Peltsi ei vain osaa ymmärtää sitä tosiasiaa, että kyseessä ei ole enempää eikä vähempää mikään muu, kuin hänen (ja varmasti monen muun) omat mielipiteensä.
Germaniac
30.09.2009 13:50:21

thaapala: Tarkoitin siis, että ongelma on siinä, että toinen osapuoli esittää oman mielipiteensä absoluuttisena totuutena. Ja lisätään vielä, että kunnioitan toisten mielipiteitä, kunhan ne pidetään mielipiteinä. Nythän on niin, että on arvosteltu minun tapaani kuunnella musiikkia, ei vain hänen mielestään vaan koska se olisi kiveen kirjoitettu. Osaan myös nähdä asian Peltsin näkökulmasta ja ymmärrän, miksi hän haluaa nähdä black metallinsa ideologisena, enkä tyrkytä omaa näkemystäni. Peltsi ei vain osaa ymmärtää sitä tosiasiaa, että kyseessä ei ole enempää eikä vähempää mikään muu, kuin hänen (ja varmasti monen muun) omat mielipiteensä.

Kannattaa muistaa että vaikka Peltsi kuinka pitäisi omaa näkemystään absoluuttisena faktana, ei se muuta sitä tosiasiaa mihinkään, että kyseessä ei loppujen lopuksi ole mitään muuta kuin hänen oma mielipiteensä niinkuin sanoitkin. Ja vaikka kuinka vänkäätte vastaan ei hän todennäköisesti sitä tule tajuamaan, joten eikö tuo ole vähän turhaa tuulimyllyjä vastaan taistelua.
thaapala
30.09.2009 13:51:24
Germaniac: Kannattaa muistaa että vaikka Peltsi kuinka pitäisi omaa näkemystään absoluuttisena faktana, ei se muuta sitä tosiasiaa mihinkään, että kyseessä ei loppujen lopuksi ole mitään muuta kuin hänen oma mielipiteensä niinkuin sanoitkin. Ja vaikka kuinka vänkäätte vastaan ei hän todennäköisesti sitä tule tajuamaan, joten eikö tuo ole vähän turhaa tuulimyllyjä vastaan taistelua.

Olet kyllä täysin oikeassa, omaa päätänihän tässä olen seinään hakannut.
Credence
30.09.2009 14:04:23
Pojatpojat nyt ne Cradle of Filthin paidat niskasta ja tavataan seurakuntatalolla, minä tuon kirveen.
/(off)topic " Mönkii takaisin sillan alle"
Tapani L
30.09.2009 14:06:10
Tuo black metallin määrittelyn vaikeus taitaa johtua siitä, että satanistisuuden lisäksi black metallissa omaksuttiin myös melko vahvasti omanlainen tyyli tehdä rock-musiikkia. Jos ne tyypit olisivat veivanneet perusrockia, jonka ainoa erottava tekijä olisi ollut satanistisuus, ei black metallin määrittelystä olisi mitään vääntämistä. Halusivatpa tai eivät, black metallin pioneerit loivat myös musiikki-genren, jota yleisesti kutsutaan black metalliksi ihan vain sen takia, koska se kuulostaa siltä.
Parasite
30.09.2009 14:06:52
Credence: Pojatpojat nyt ne Cradle of Filthin paidat niskasta ja tavataan seurakuntatalolla, minä tuon kirveen.

Tuo nyt edes monta kirvestä niin saatte tapeltua tasapuolisesti ja kunnolla.
"Täydellisyyden ylläpitäminen on parasta mitä mies voi tehdä rahakasan päältä." -Sir Härö
Germaniac
30.09.2009 14:19:17

Tapani L: Tuo black metallin määrittelyn vaikeus taitaa johtua siitä, että satanistisuuden lisäksi black metallissa omaksuttiin myös melko vahvasti omanlainen tyyli tehdä rock-musiikkia. Jos ne tyypit olisivat veivanneet perusrockia, jonka ainoa erottava tekijä olisi ollut satanistisuus, ei black metallin määrittelystä olisi mitään vääntämistä. Halusivatpa tai eivät, black metallin pioneerit loivat myös musiikki-genren, jota yleisesti kutsutaan black metalliksi ihan vain sen takia, koska se kuulostaa siltä.

Tämä pätee toki tähän uuden aallon BM:ään, mutta 80-luvullahan se juuri määriteltiin nimenomaan Saatanallisten lyriikoiden mukaan, oli bändi sitten musiikillisesti perusheviä tai jotain muuta.
Borlag
30.09.2009 14:23:47

Germaniac: Tämä pätee toki tähän uuden aallon BM:ään, mutta 80-luvullahan se juuri määriteltiin nimenomaan Saatanallisten lyriikoiden mukaan, oli bändi sitten musiikillisesti perusheviä tai jotain muuta.

80-luvun määrityksissä mm. ZZ Top luokiteltiin hevibändiksi... Ei ne määritykset aina sen parempia ole, vaikka "virallisina" niitä olisikin joskus pidetty.
Tapani L
30.09.2009 14:25:44
Germaniac: Tämä pätee toki tähän uuden aallon BM:ään, mutta 80-luvullahan se juuri määriteltiin nimenomaan Saatanallisten lyriikoiden mukaan, oli bändi sitten musiikillisesti perusheviä tai jotain muuta.

Näinhän tuo taitaa tosiaankin olla. Usein tulee tuosta black metallista ensimmäisenä mieleen toinen aalto ja Norja. Näin ilmeisesti monelle muullekin, etenkin asiaan vielä vähemmän perehtyneille.
Kre-per
30.09.2009 14:49:32
Tässähän tää työpäivä kuluikin rattoisasti! Tahdon kiittää kaikkia ketjuun kirjoittaneita, eritoten nimimerkkejä Peltsi88, Kukkis77 ja Credence. Tietty Lennukin heitti tuttuun tapaansa myös muutaman hyvän. Ettei menis ihan offtopikiksi, niin:

En.
Quru
30.09.2009 16:56:44
Credence: Pojatpojat nyt ne Cradle of Filthin paidat niskasta ja tavataan seurakuntatalolla, minä tuon kirveen.

Ei kai sinne tule niitä wiccoja, naxeja ja muita kasvissyöjiä? Otetaanko Odin ja muut suomalaiset muinaisjumalat messiin?
Antti1: Ehkä olen väärin ymmärretty nero, kuten Steven Seagal.
Peltsi88
30.09.2009 18:21:49 (muokattu 30.09.2009 18:41:08)
Okei otetaan sitten vähän myötäilevämpi linja. Minulle black metal on ja on aina ollut ideologia ja sen ilmentämistä. Etenkin tämä Norjan skenen all-star-joukko (Vikernes, Dead, Euronymous) on luonut sen black metallin, joka on minulle black metallia. Nykyään tämäkin on onnistuttu kaupallistamaan, ja minun näkökulmastani harva näistä kaupallisista bändeistä omaa sitä vanhaa ideologiaa ja arvoja. Täten se ei enää ole black metallia.

Sanotaan nyt, että en edelleenkään hyväksy, jos joku kutsuu Wittr:a black metalliksi, mutta en myöskään hyökkää vastaan tuollaista lausuntoa. Koska minähän voin edelleen (ja monet muut) voivat edelleen kuunnella sitä aitoa black metallia.

thaapala: Ei saatana, pakkohan tähän on taas kerran vastata... Edelleenkään nuo mielipiteet eivät ole missään yhteydessä päteviä, et voi esittää niitä faktoina. Käsitätkö? Olet todistanut jo useaan otteeseen olevasi väärässä, myöntäneesi ettei sinulla ole muita lähteitä kuin jonkun vitun Euronymouksen mielipiteitä ja noita tänne kirjoittamalla todistat vain meikäläisten pointin oikeaksi; kyseessä on mielipideasia. Case closed, shut the fuck up.

Tuon haastattelun heitin lähinnä provona, tai en sitä, mutta sen kun sanoin sen olevan totuus. Minulle se on totuus black metallista, eli ihan täysin en valehdellut. Minusta on outoa, että pyrit jatkuvasti vähättelemään Euronymousta ja hänen merkitystään black metallille. Koska siitä ei minusta pysty kovinkaan laajaa väittelyä tekemään, että onko hän ollut kuinka suuressa roolissa. Onkin mielenkiintoista ajatella, mitä black metal olisi, jos Euronymous olisi hengissä ja Vikernes välttänyt vankilatuomion.

Tässä muuten se koko haastattelu tekstien kera, jos kiinnostaa:

http://www.youtube.com/watch?v=pBXZ_ATTndo&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=bBQ7sZET_4E
thaapala
30.09.2009 19:14:44
Peltsi88: Tuon haastattelun heitin lähinnä provona, tai en sitä, mutta sen kun sanoin sen olevan totuus. Minulle se on totuus black metallista, eli ihan täysin en valehdellut. Minusta on outoa, että pyrit jatkuvasti vähättelemään Euronymousta ja hänen merkitystään black metallille. Koska siitä ei minusta pysty kovinkaan laajaa väittelyä tekemään, että onko hän ollut kuinka suuressa roolissa. Onkin mielenkiintoista ajatella, mitä black metal olisi, jos Euronymous olisi hengissä ja Vikernes välttänyt vankilatuomion.

Tässä muuten se koko haastattelu tekstien kera, jos kiinnostaa:

http://www.youtube.com/watch?v=pBXZ_ATTndo&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=bBQ7sZET_4E

Tarkoituksenani ei ole ollut vähätellä, vain koittaa saada se yksi asia itsepäiseen kalloosi. Pahoittelut siis jos siltä on vaikuttanut.

Nyt, kun asiassa ollaan edetty, voin taas ottaa viestisi vakavasti ja mahdollisesti jopa oppiakin jotain. Kiitokset linkeistä.
Peltsi88
30.09.2009 19:39:43
Tässä on kuitenkin vain kaksi puolta asiasta, jossa molemmat pitävät itseään oikeassa. Jos sinä olisit lähtenyt blackmetal.fi sivustolle julistamaan "musiikki musiikkina"-näkökulmaasi, todennäköisesti olisit saanut yhtä paljon vastaväitteitä ja lokaa niskaan.

Mutta enivei, keskustelu jatkukoon vanhoissa merkeissä.
thaapala
30.09.2009 19:57:56
Peltsi88: Tässä on kuitenkin vain kaksi puolta asiasta, jossa molemmat pitävät itseään oikeassa. Jos sinä olisit lähtenyt blackmetal.fi sivustolle julistamaan "musiikki musiikkina"-näkökulmaasi, todennäköisesti olisit saanut yhtä paljon vastaväitteitä ja lokaa niskaan.

Ero onkin siinä etten sitä tehnyt ;) (enkä muuten ole missään vaiheessa väittänyt olevani oikeassa oman näkemykseni kanssa, nyt on joko ollut joko meikän ulosannissa tai sinun sisälukutaidossasi ongelmia. Minun mielestänihän on typerää yleensäkään alkaa tappelemaan, kenen mielipide on enemmän oikeassa. Se ei tarkoita sitä, etteikö mielipiteistä voisi keskustella. Sanon nyt vielä kerran, että ainoa tavoitteeni oli saada sinut puhumaan asioista niinkun ne ovat; mielipiteinä).
Vesihiisi
30.09.2009 20:05:58
Peltsi88: Tässä on kuitenkin vain kaksi puolta asiasta, jossa molemmat pitävät itseään oikeassa. Jos sinä olisit lähtenyt blackmetal.fi sivustolle julistamaan "musiikki musiikkina"-näkökulmaasi, todennäköisesti olisit saanut yhtä paljon vastaväitteitä ja lokaa niskaan.

Jees. Sinulla Peltsi on jyrkät mielipiteet black metallin olemuksesta. Ei siinä mitään, jyrkkiäkin jätkiä tarvitaan. En oikeastaan halua lähteä vääntämään lisää peistä aiheesta, mutta kehottaisin lukemaan nuo Vargin tekstit (http://www.burzum.org/eng/library/).

Ei tuo jannu mikään shamaani ole, hänen kirjoituksensa valottanevat asiaa. Pohdiskeleva kyllä. Ja ailahteleva. Anyvays, hän kun on tätä yhtä aaltoa johon viittaat, ehdotan että luet nuo läpi. En tiedä mitään siitä mikä on black metallia, eikä se edes minua kiinnosta. Motiivini oli tuoda tähän keskusteluun kriittisyyttä, mikään ei ole mustaa, ei edes black metal.

Harmaan eri sävyjä.
Nuages
30.09.2009 20:12:18
Vesihiisi: Jees. Sinulla Peltsi on jyrkät mielipiteet black metallin olemuksesta. Ei siinä mitään, jyrkkiäkin jätkiä tarvitaan. En oikeastaan halua lähteä vääntämään lisää peistä aiheesta, mutta kehottaisin lukemaan nuo Vargin tekstit (http://www.burzum.org/eng/library/).

Miksi tuolla on toinen kielivaihtoehto venäjäksi?
:D
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
Vesihiisi
30.09.2009 20:14:58
Nuages: Miksi tuolla on toinen kielivaihtoehto venäjäksi?
:D

Ketkäs olivat niitä pakanoita?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)