Aihe: Wintersun
1 2 3 4 556 57 58 59 60281 282 283 284 285
varpio
25.04.2015 18:59:38
EverTune on aivan turha kapine, mutta ehkä se sitten tuollaisessa kone- ja laitemusiikissa koetaan tarpeelliseksi. Tai sitten on niin paljon tärkeämpää tekemistä ettei ehdi enää viritellä kitaroita. Kuten valittaminen, hölmöily ja kerjäys.
tiukkapipo
25.04.2015 19:07:54
varpio: EverTune on aivan turha kapine, mutta ehkä se sitten tuollaisessa kone- ja laitemusiikissa koetaan tarpeelliseksi. Tai sitten on niin paljon tärkeämpää tekemistä ettei ehdi enää viritellä kitaroita. Kuten valittaminen, hölmöily ja kerjäys.

En ole päässyt laitteeseen tutustumaan, mutta jos sillä kitara pysyy vireessä keikkaolosuhteissa koko illan, eikä sointi huonone, niin toivoisin että laite olisi keksitty jo 60-luvulla - jotkut legendaariset live-äänitykset kuulostaisivat vieläkin paremmilta.
varpio
25.04.2015 19:10:05
tiukkapipo: En ole päässyt laitteeseen tutustumaan, mutta jos sillä kitara pysyy vireessä keikkaolosuhteissa koko illan, eikä sointi huonone, niin toivoisin että laite olisi keksitty jo 60-luvulla - jotkut legendaariset live-äänitykset kuulostaisivat vieläkin paremmilta.

60-luvulla jaksettiin ja osattiin varmaan vielä itse korjata vire kun huomattiin että menipä vehje epävireeseen kesken keikan. Ehkä enää ei.
tiukkapipo
25.04.2015 19:34:38
60-luvulla jaksettiin ja osattiin varmaan vielä itse korjata vire kun huomattiin että menipä vehje epävireeseen kesken keikan. Ehkä enää ei.

No, esim. Hendrixillä menee soittotyylistä ja olosuhteista johtuen epävireeseen kesken biisinkin, eikä varmaan ollut osaamisen tai jaksamisen puutteesta kyse. Eikä se biisien välillä tapahtuva virittely ole ollut mielestäni mukavaa kuunneltavaa koskaan. Nykyään sitä ei sentään tarvitse kuunnella.

Mutta mielestäni romantisoiva mielikuva tullainen teknologiavastaisuus - miksi ei käyttäisi laitetta joka pitää kitaran vireessä (jos se ei vaikuta sointiin tai soitettavuuteen)?

1910-luvulla kitaraa jaksettiin ja osattiin soittaa akustisesti ilman sähköistä vahvistusta, vähän ihmetyttää nämä australialais-pellet, jotka soittavat jotain Highway to helliä sähkökitaroillaan, ottaisivat pojat Segoviasta mallia.
Fantasmic
25.04.2015 20:18:46
tiukkapipo: Tämä netissä usein ilmenevä kateellinen ja ivaava keskustelukulttuuri rinnastetaan kritiikiksi, mutta henkilöön kohdistuva iva on mielestäni yhtä kunnioitettavaa kuin työpaikka- tai koulukiusaaminen. Kieli poskessa heitetty läppä voi itsestä tuntua harmittomalta, mutta voisi joskus miettiä miltä se tuntuu ivan kohteeksi joutuvasta taitelijasta. Taitavista muusikoistakin moni on varmaan pohjimmiltaan introvertteja, eikä netistä luettu pilkka uskoakseni helpota esiintymistä tai luomistyötä.

Ensin syytettiin laitteita jotka ei kestä näitä elämää ja kuolemaa suurempia projekteja, sitten levy-yhtiötä joka ei lapio rahaa kuolleseen hevoseen, sitten facebook-tykkääjiä jotka ei ole tarpeeksi truu-faneja ja nyt kaikkia muusinetissä kritiikkiä heittäviä.

Nyt se selvisi: kaikkien selitysten jälkeen vika olikin meissä jotka loukkasimme suuren taiteilijan tunteita. Kiitos Jari että sä vihdoin laskeuduit tänne meidän tavallisten kuolevaisten joukkoon.
tender.insanity
25.04.2015 20:21:55
Decadetroll: On jännää tämä keskustelu, kun ei mielipiteitä saa sanoa edes kitaran ulkonäöstä. Paitsi siis jos ylistää maasta taivaaseen...

No onhan siinä Jemi raiskattu pahemman kerran. Jartsa vois laittaa yleisörahoituksen, että vois teettää itselleen tahtomansa kitarat.
varpio
25.04.2015 20:27:24
tiukkapipo: Eikä se biisien välillä tapahtuva virittely ole ollut mielestäni mukavaa kuunneltavaa koskaan. Nykyään sitä ei sentään tarvitse kuunnella.

Voi kamala. Kiire on kun ei kestä muutamaa sekuntia piisien välillä odotella että saadaan vehkeet vireeseen. Vibratalla muutenkin on vähän eri asia kuin kiinteä (mistä syystä myöskin EverTune on turha, kerta ei ole vibratallaa heillä). Monellako on kiinteällä tallalla sellaisia vireongelmia että EverTuneen satsaus olisi järjellä perusteltavissa? Kyllä ei kenelläkään ole, vaan turhaa rahastusta on.

Mutta mielestäni romantisoiva mielikuva tullainen teknologiavastaisuus - miksi ei käyttäisi laitetta joka pitää kitaran vireessä (jos se ei vaikuta sointiin tai soitettavuuteen)?

Saa käyttää, mutta kuten mainittua turhaa rahastusta.

1910-luvulla kitaraa jaksettiin ja osattiin soittaa akustisesti ilman sähköistä vahvistusta, vähän ihmetyttää nämä australialais-pellet, jotka soittavat jotain Highway to helliä sähkökitaroillaan, ottaisivat pojat Segoviasta mallia.

Vähän eri soittimia kokonansa taas. Mutta koska koko viesti oli muutenkin täynnä virheellistä analogiaa, en juuri väitä yllättyneeni esimerkin hölmöydestä.
tiukkapipo
25.04.2015 20:30:15
Fantasmic: Ensin syytettiin laitteita jotka ei kestä näitä elämää ja kuolemaa suurempia projekteja, sitten levy-yhtiötä joka ei lapio rahaa kuolleseen hevoseen, sitten facebook-tykkääjiä jotka ei ole tarpeeksi truu-faneja ja nyt kaikkia muusinetissä kritiikkiä heittäviä.

Nyt se selvisi: kaikkien selitysten jälkeen vika olikin meissä jotka loukkasimme suuren taiteilijan tunteita. Kiitos Jari että sä vihdoin laskeuduit tänne meidän tavallisten kuolevaisten joukkoon.

Jonkun mielestä minä olin puberteettinen fani ja nyt minä olenkin sitten Jari. Toivottavasti tuollaisilla päättelytaidoilla keskitytään jatkossakin vain soittohommeleihin ja nettikeskusteluihin, eikä esim. mennä mukaan politiikkaan päättämään yhteisistä asioistamme. :-)
Fantasmic
25.04.2015 20:32:38
tiukkapipo: Jonkun mielestä minä olin puberteettinen fani ja nyt minä olenkin sitten Jari. Toivottavasti tuollaisilla päättelytaidoilla keskitytään jatkossakin vain soittohommeleihin ja nettikeskusteluihin, eikä esim. mennä mukaan politiikkaan päättämään yhteisistä asioistamme. :-)

Tajuan kyllä että huumoria voi olla joskus vaikea ymmärtää... :)
tiukkapipo
25.04.2015 20:42:18
varpio: Voi kamala. Kiire on kun ei kestä muutamaa sekuntia piisien välillä odotella että saadaan vehkeet vireeseen. Vibratalla muutenkin on vähän eri asia kuin kiinteä (mistä syystä myöskin EverTune on turha, kerta ei ole vibratallaa heillä). Monellako on kiinteällä tallalla sellaisia vireongelmia että EverTuneen satsaus olisi järjellä perusteltavissa? Kyllä ei kenelläkään ole, vaan turhaa rahastusta on.

Voipi olla näin mitä kirjoitat Evertunesta, en tunne laitetta käytännössä. Kiireestä sen verran, että onhan maailma muuttunut joka alalla kiihkeämmäksi, nykyisin kitaraa vaihdetaan biisien välissä, tai kitara viritetään mittarin avulla äänettömästi.

Itse olen elänyt sitä aikakautta, kun biisien välillä tapahtunut viritys tehtiin korvakuulolta, ja se kuului lujaa yleisöllekin - eikä se viritys aina osunut kohdalleen... En tykännyt.

Enemmän minua ärsyttää nykyisessä teknologiassa ja bändeissä tämä kovalevy-taustoitus. Siinä mielessä olen romantikko, että oli se ennen hienoa kun bändi saattoi joskus kesken biisiä tehdä jotain odottamatonta - illan fiiliksen ja yleisön mukaan. Nyt nämä Wintersunit, Nightwishit, Sonatat (ja mitä näitä nyt on) jyskäävät tuotteensa ilmoille illasta toiseen samalla tavalla. Mutta se on se niiden juttu.
janezki_
25.04.2015 20:42:48
Suattaapi olla niin tai suattaapi olla olematta. Männessä näkköö!
tiukkapipo
25.04.2015 20:44:15
Tajuan kyllä että huumoria voi olla joskus vaikea ymmärtää... :)

Nyt en ymmärrä :-)
varpio
25.04.2015 20:50:00
tiukkapipo: Itse olen elänyt sitä aikakautta, kun biisien välillä tapahtunut viritys tehtiin korvakuulolta, ja se kuului lujaa yleisöllekin - eikä se viritys aina osunut kohdalleen... En tykännyt.

Okei. Viritysmittari toki on ihan hyvä keksintö.

Enemmän minua ärsyttää nykyisessä teknologiassa ja bändeissä tämä kovalevy-taustoitus. Siinä mielessä olen romantikko, että oli se ennen hienoa kun bändi saattoi joskus kesken biisiä tehdä jotain odottamatonta - illan fiiliksen ja yleisön mukaan. Nyt nämä Wintersunit, Nightwishit, Sonatat (ja mitä näitä nyt on) jyskäävät tuotteensa ilmoille illasta toiseen samalla tavalla. Mutta se on se niiden juttu.

Tästä olen samaa mieltä, paitsi että minusta sen ei pitäisi olla kenenkään juttu. Paitsi ehkä konemuusikoiden mutta eri asia se (tai pitäisi olla).
tiukkapipo
25.04.2015 21:30:12
varpio: Okei. Viritysmittari toki on ihan hyvä keksintö.

Niin on. Ihan näin pitkää virittelyä en ole koskaan todistanut, mutta tuollaistahan se oli ennen vanhaan biisien välissäkin. Tai jos ei ollut, niin sitten soitettiin biisit epävireisillä instrumenteilla.

https://youtu.be/5XtX5Xur9Qs?t=26s
Megadethh2
26.04.2015 11:13:50
Kyllähän tuo Evertune vaikuttaa ainakin omasta mielestä täysin tarpeelliselta kapineelta varsinkin studiohommissa, vire kun ei muutu vaikka takoisi kitaraa lujempaakin välillä. Toki ei tuo mikään "vallankumouksellinen" tai välttämätön ole jos kitara on muuten hyvä ja pysyy vireessä, mutta turhaksi en kyllä menisi sitä väittämään, ihan toimiva ja innovatiivinen keksintö huomioon ottaen sen, että kun kitaroista on kyse, niin paljonko oikeasti uusia ideoita markkinoilla nytkin on niiden iän ikuisten Fender Stratocaster-reissueiden ja klassikkovahvistimien ja pedaalien putiikkiversioiden lisäksi?
Musiikkia There is no dark side in the moon, really. Matter of fact, it's all dark.
Burn
28.04.2015 08:38:05

Megadethh2: Kyllähän tuo Evertune vaikuttaa ainakin omasta mielestä täysin tarpeelliselta kapineelta varsinkin studiohommissa...

Totta ja Wintersun jos mikä on bändi, joka tykkää viettää aikaa studiossa.

http://instantrimshot.com/

Mutta siis ei mulla nyt ole mitään tarvetta mollata Mäenpäätä sen enempää, vaikka onkin modannut torrakoistaan aika saatanan rumia. Mun tietääkseni hän on omistanut nuo molemmat mallit jo vuosikausia, jotenka kai sitä jossain kohtaa haluaa kokeilla jotain uutta, jos ei se customin hankinta sitten missään kohtaa käynyt mielessä.
Zed: Ketsuppia käyttävät vain lapset ja vammaiset. LATAA NEREUS VELOITUKSETTA!
Krice
28.04.2015 09:36:38

Keikkakäytössä joku neljän tonnin custom-keppi on varmaan vähän nihkeää, tai en tiedä jos artisti on isorikas niin sitten ehkä. Pitää vielä olla varalla ainakin yksi kitara. Jos jotakin kitaroita voi modata niin ibanezit on sellaisia, niillähän ei ole mitään tarunhohtoista mainetta kuten vaikka Gibsonilla. Samat modaukset johonkin retrolespaan niin se voisi saada pedanttien viikset tuhisemaan.
Humppa-Pappa
28.04.2015 15:55:51
Minusta tuo Jarin hopeinen LACS RGD on kyllä yksi tyylikkäimpiä ellei tyylikkäin Ibanez mitä on tullu vastaan. Se on joko tuo tai sit Raatikaisen Samin RGD. Noista modatuista Jemeistä en kyllä hirveänä pidä.
jra
28.04.2015 22:40:17 (muokattu 28.04.2015 22:40:36)
Krice: Keikkakäytössä joku neljän tonnin custom-keppi on varmaan vähän nihkeää, tai en tiedä jos artisti on isorikas niin sitten ehkä. Pitää vielä olla varalla ainakin yksi kitara. Jos jotakin kitaroita voi modata niin ibanezit on sellaisia, niillähän ei ole mitään tarunhohtoista mainetta kuten vaikka Gibsonilla. Samat modaukset johonkin retrolespaan niin se voisi saada pedanttien viikset tuhisemaan.

Samaa mieltä. Tuollainen tasalaatuinen sarjatuotantokeppi on hyvä aihio modaamisille. Jos lähtökohta on itselle sopiva, niin varmasti noin saa hyvän työkalun, eikä tosiaan mene pilalle mikään ainulaatuinen vintageruoska. Kyllä jonkun nyky-Gibsoninkin modaisin, jos sillä sen itselle paremmaksi saisin, mutta niitähän hommataan osin siksi, että ne näyttävät miltä näyttävät, ärhäkkä modaus pilaa vaikutelman, vaikka mitään korvaamatonta vahinkoa ei maailmalle floikan asentelu tuottaisikaan. Aika säälittähän Neil Youngit ja Townshendit aikoinaan noitakin muokkasivat itselleen sopivammiksi, joten miksipä ei Wintersun-mies Ibanezia.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Burn
29.04.2015 08:27:29

Humppa-Pappa: Minusta tuo Jarin hopeinen LACS RGD on kyllä yksi tyylikkäimpiä ellei tyylikkäin Ibanez mitä on tullu vastaan.

Musta tämä, ilmeisesti uusin, tummaharmaa kultaosineen on vieläkin komeampi. Mutta molempiin ollaan ilmeisesti runnomassa Evertunea, eli siinä ei kauaa mennyt.
Zed: Ketsuppia käyttävät vain lapset ja vammaiset. LATAA NEREUS VELOITUKSETTA!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)