thaapala 28.09.2009 15:38:04 | |
---|
Peltsi88: Tässä tuleekin juuri ongelma sun näkemyksessä. Black metal nimenomaan ON ideologia, musiikki on vain yksi puoli siitä. Mikäs taho tämän todeksi väittää? Asiasta ei olla päästy yhteisymmärrykseen ja silti esität oman näkemyksesi universaalina faktana? Nythän ei ole kyse mistään eksaktista luonnontieteestä ja mielipiteesi on yhtä tosi kuin edellisenkin. Olisi ehkä hyvä kunnioittaa toistenkin näkemyksiä asiasta. |
Kampela77 28.09.2009 15:41:31 | |
---|
Peltsi88: Tässä tuleekin juuri ongelma sun näkemyksessä. Black metal nimenomaan ON ideologia, musiikki on vain yksi puoli siitä. Mikä sitten se musiikkigenre on mitä sen ideologian kannattajat soittavat? Ei tule mitään muuta musiikkigenreä mieleen, minkä luokitteluun tarvitsisi alkaa sekoittamaan mitään ulkomusiikillisia asioita. Jos kiistaa on, niin kyllä se yleensä on itse musiikki, jonka lokerointi ei aina ole selvää. Muotoillaan kysymys vaikka näin, että jos joku tuntematon bändi vetäisi cover-keikan ja soittaisivat black metal-kansan yleisesti black metalliksi hyväksymiä biisejä, niin minkä genren musiikkia bändi silloin soittaisi? Bändin jäsenet itse pitävät black metal ideologiaa spedeilynä, mutta pitävät musiikista. Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?"
Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?" |
Peltsi88 28.09.2009 16:02:31 | |
---|
Kampela77: Mikä sitten se musiikkigenre on mitä sen ideologian kannattajat soittavat? Kuten sanottua, musiikki on black metallin yksi osa. Eli black metallia he soittavat, mikäli ajatukset ja biisien sisältö muuten sopii kehykseen. Muotoillaan kysymys vaikka näin, että jos joku tuntematon bändi vetäisi cover-keikan ja soittaisivat black metal-kansan yleisesti black metalliksi hyväksymiä biisejä, niin minkä genren musiikkia bändi silloin soittaisi? Bändin jäsenet itse pitävät black metal ideologiaa spedeilynä, mutta pitävät musiikista. No eihän se black metallia olisi. Tuohan on nimenomaan sitä mitä skeneä perustettaessa vastustettiin. Eli pyrkyrit ja trendipellet pois kuvioista. |
Kampela77 28.09.2009 16:14:55 | |
---|
Peltsi88: No eihän se black metallia olisi. Tuohan on nimenomaan sitä mitä skeneä perustettaessa vastustettiin. Eli pyrkyrit ja trendipellet pois kuvioista. Trendipelleilyähän se tuokin on, jota tapahtuu jatkuvasti ja monenlaisissa muodoissa. Itsetarkoituksellista erilaisuuden hakua. Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?"
Juicy 28.09.2009 17:03:17 (muokattu 28.09.2009 17:04:37) | |
---|
Peltsi varmaan hakee sitä mitä esim. punk-kulttuurissa ( http://fi.wikipedia.org/wiki/Punk ) se musiikki tavallaan yhdistää samanmieliset, jonkin tietyn aatteen ja ajatusmaailman edustajat "saman katon alle". Toiset diggaa sitä sen musiikin takia, toisille se sitten on yksi kanavista jonka kautta edistää ja levittää oman aatteensa sanomaa. Gospelkin menee mun mielestä tähän kategoriaan. On jokaisen oma asia, näkeekö asiassa jonkin aatteen julistuksen vai hyvän ja koukuttavan musiikin. Minä en niin genrenimikkeitä tuijota, vaan kuuntelen korvilla mikä musiikki miellyttää ja mikä ei, se sanoma ei niinkään kiinnosta. Mun mielestä Peltsillä on kyllä vähän termit hakusessa, "black metal" on nimenomaan sen musiikkigenren nimitys, ei sen edustaman aatteen. Sitä ajatusmaailmaa ja symboliikkaa jota ko. genren musiikki edustaa kutsutaan satanismiksi. =) Monilla bändeillä sen kyllä huomaa että ovat keskittyneet enemmän siihen sanomaan kuin hyvän musiikin tekemiseen, toki näistä voi väitellä maailman tappiin asti... Tää nyt oli mun mielipide, tokihan ne ei ole toisensa täysin poissulkevia asioita. Pätee niin black metalliin, punkkiin kuin vaikka gospeliinkin. Mä en ole kauhian hyvä pukemaan ajatuksiani sanoiksi, mutta jos joku ymmärsi pointin niin hyvä. "...pala kaulan yhden elimen, pitkä tappi." |
Peltsi88 28.09.2009 17:08:24 (muokattu 28.09.2009 17:09:54) | |
---|
Juicy: Mun mielestä Peltsillä on kyllä vähän termit hakusessa, "black metal" on nimenomaan sen musiikkigenren nimitys, ei sen edustaman aatteen. Sitä ajatusmaailmaa ja symboliikkaa jota ko. genren musiikki edustaa kutsutaan satanismiksi. =) Ei itse asiassa ole termit hukassa. Black metal=satanismi. Tulkintoja satanismista tosin on monia. Kampela77: Trendipelleilyähän se tuokin on, jota tapahtuu jatkuvasti ja monenlaisissa muodoissa. Itsetarkoituksellista erilaisuuden hakua. Siltä saattaa näyttää ulkopuolisen ja asiasta ymmärtämättömän silmissä. Todellisuus on eri kuin illuusio. |
Juicy 28.09.2009 17:21:17 (muokattu 28.09.2009 17:22:04) | |
---|
Peltsi88: Ei itse asiassa ole termit hukassa. Black metal=satanismi. Tulkintoja satanismista tosin on monia. Rohkenen olla julkisesti eri mieltä. =) Tykkään Black metallista, mutta olen ateisti eikä minulla ole kristinuskoa tai nyky-yhteiskuntaa mitään vastaan, ainakaan niin paljon että siitä pitäis mitään numeroa tehdä. Onko tämä mahdollista? Aika monet kuuntelee punkkia, mutta eivät silti osallistu mielenosoituksiin tai mellakoihin, eivätkä ota kantaa mihinkään poliittiseen asiaan. Ne vaan tykkää siitä musiikista. "...pala kaulan yhden elimen, pitkä tappi." |
Peltsi88 28.09.2009 17:23:30 | |
---|
Juicy: Rohkenen olla julkisesti eri mieltä. =) Rohkenen sanoa, että olet väärässä =) |
Kampela77 28.09.2009 17:26:05 | |
---|
Peltsi88: Siltä saattaa näyttää ulkopuolisen ja asiasta ymmärtämättömän silmissä. Todellisuus on eri kuin illuusio. Teinkin tuon oman päätelmän vain sen perusteella miten itse kuvasit black metallin syntyä. Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?"
Juicy 28.09.2009 17:31:24 (muokattu 28.09.2009 17:31:41) | |
---|
Peltsi88: Rohkenen sanoa, että olet väärässä =) No en minä tämän väittelyn "voittamisesta" mitään kostu, tottakai mä olen omasta mielestäni oikeassa ja sä taas omasta mielipiteestäs. Jatkakaa muut asiasta keskustelua, vaikka onhan sitä tässä ketjussa jo ilmeisesti ollutkin. "...pala kaulan yhden elimen, pitkä tappi." |
Peltsi88 28.09.2009 17:53:47 (muokattu 28.09.2009 17:59:32) | |
---|
Kampela77: Teinkin tuon oman päätelmän vain sen perusteella miten itse kuvasit black metallin syntyä. Ei siinä mitään. Kannattaa vain ottaa (varsinkin tässä jutussa) asioista selvää ennen kuin alkaa väittämään. Juicy: No en minä tämän väittelyn "voittamisesta" mitään kostu, tottakai mä olen omasta mielestäni oikeassa ja sä taas omasta mielipiteestäs. Jatkakaa muut asiasta keskustelua, vaikka onhan sitä tässä ketjussa jo ilmeisesti ollutkin. Et kostukaan. Voisi ehkä sanoa, että black metallilla pyritään ilmaisemaan yhtä(riippuu bändistä, millaista) satanismin tulkintaa. Satanismi on juurikin se, mikä tekee black metallista black metallia. Eikä se, että julistetaan humanistisia arvoja tai rauhaa ja rakkautta. |
Manuel Pyrhullo 28.09.2009 17:56:32 | |
---|
Kumpi on mustempaa: hip hop vai black metal? |
Kampela77 28.09.2009 18:32:18 | |
---|
Peltsi88: Ei siinä mitään. Kannattaa vain ottaa (varsinkin tässä jutussa) asioista selvää ennen kuin alkaa väittämään. Niin tai sitten olisit voinut kertoa, ettet oikeasti tarkoittanut mitä sanoit. Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?"
hullu_ukko 28.09.2009 18:37:02 | |
---|
Blackmetal.fi on tuollapäin ---> M.A.C.H.O. # 5 AIL PI PÄK | Et varmaa ole ainoa, mutta mielestäni sinä olet aina ollut mnetin vittumaisin jätkä.-trashjones |
Peltsi88 28.09.2009 18:41:21 (muokattu 28.09.2009 18:41:30) | |
---|
hullu_ukko: Blackmetal.fi on tuollapäin ---> Juu niin onkin. Sieltäkin voi etsiä vastauksia, jos jokin jää epäselväksi. Kampela77: Niin tai sitten olisit voinut kertoa, ettet oikeasti tarkoittanut mitä sanoit. Kyllähän minä tarkoitin. Ei se ole bläkkistä, jos soitetaan huvittelumeiningillä. Sillä juurikin vastustetaan trendien seuraajia, jotka eivät missään vaiheessa ole mukana 100%. |
Räkkipeli 28.09.2009 18:50:55 | |
---|
Nää genre-väittelyt on kyl kaikista spedeimpiä keskusteluja. :D - Täytyypä kehaista uusinta Alghazanthia. Harmittaa kun tuli missattua esiintyminen Jalometallissa. "Foorumeiden pahimpia trolleja on ne, jotka osaa ja tietää paljon, mutta esittävät mielipiteensä faktoina." -IJarro |
Kampela77 28.09.2009 19:04:48 | |
---|
Räkkipeli: Nää genre-väittelyt on kyl kaikista spedeimpiä keskusteluja. :D Metallipiireissä on kyllä viety genrejaottelu ihan omiin sfääreihin. Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?"
inkognito 28.09.2009 21:38:16 (muokattu 28.09.2009 21:41:55) | |
---|
Satanismi on juurikin se, mikä tekee black metallista black metallia. Black metallin määrittäminen lienee enemmänkin mielipidekysymys, joskin omaa kantaasi esittelet täällä absoluuttisena faktana. Esimerkikiksi Euronymous oli sitä mieltä, että black metallin todellakin määrittää nimenomaan se "saatanallisuus", mutta toisaalta taas vaikkapa muuan Satyr on todennut, että musiikin ei tarvitse olla saatanallista ollakseen "bläkkiä". Ja kyllä minä ainakin pidän myös Satyria ihan "uskottavana" kaverina tässä genressä :) EDIT: Löysin lainauksen Wikipediasta. "Satyriconin laulaja Satyr kuitenkin kertoi mielipiteenään, ettei black metalin välttämättä tarvitse olla saatanallista, mutta sen on oltava synkkää.77", alunperinhän tuo on todettu jossain dokkarissa. Sinänsä sama sille, kuka mitäkin sanoo, mutta eikö tämä kerro entistä enemmän siitä, kyseessä on kuitenkin melko tulkinnanvarainen asia? www.mikseri.net/sotaleski |
Peltsi88 28.09.2009 22:40:29 | |
---|
inkognito: Black metallin määrittäminen lienee enemmänkin mielipidekysymys, joskin omaa kantaasi esittelet täällä absoluuttisena faktana. Esimerkikiksi Euronymous oli sitä mieltä, että black metallin todellakin määrittää nimenomaan se "saatanallisuus", mutta toisaalta taas vaikkapa muuan Satyr on todennut, että musiikin ei tarvitse olla saatanallista ollakseen "bläkkiä". Ja kyllä minä ainakin pidän myös Satyria ihan "uskottavana" kaverina tässä genressä :) EDIT: Löysin lainauksen Wikipediasta. "Satyriconin laulaja Satyr kuitenkin kertoi mielipiteenään, ettei black metalin välttämättä tarvitse olla saatanallista, mutta sen on oltava synkkää.", alunperinhän tuo on todettu jossain dokkarissa. Sinänsä sama sille, kuka mitäkin sanoo, mutta eikö tämä kerro entistä enemmän siitä, kyseessä on kuitenkin melko tulkinnanvarainen asia? Huoh. Se ei nyt vain satu olemaan mielipidekysymys. Enkä todellakaan pidä Satyria tai Satyriconia uskottavana ainakaan black metallin suhteen. Eihän heidän uudella matskulla ole juuri mitään tekemistä bläkkiksen kanssa, oikeastaan millään tasolla. Euronymous sentään aloitti koko black metallin toisen aallon ja Mayhemin kanssa muokkasivat black metallin siihen muotoon, jona se tänä päivänä tunnetaan. Euronymous oli mm. Vargin kanssa ne, jotka pääasiassa määrittelivät black metallin ideologian. Satyrin ja Euronymouksen vertaaminen on vähän sama kuin vertaillisi Ville Valoa ja Corpsegrinderia. |
inkognito 28.09.2009 22:48:40 | |
---|
Peltsi88: Huoh. Se ei nyt vain satu olemaan mielipidekysymys. Enkä todellakaan pidä Satyria tai Satyriconia uskottavana ainakaan black metallin suhteen. Eihän heidän uudella matskulla ole juuri mitään tekemistä bläkkiksen kanssa, oikeastaan millään tasolla. Euronymous sentään aloitti koko black metallin toisen aallon ja Mayhemin kanssa muokkasivat black metallin siihen muotoon, jona se tänä päivänä tunnetaan. Euronymous oli mm. Vargin kanssa ne, jotka pääasiassa määrittelivät black metallin ideologian. Satyrin ja Euronymouksen vertaaminen on vähän sama kuin vertaillisi Ville Valoa ja Corpsegrinderia. No huoh vaan. Sillähän ei sinänsä satu olemaan mitään merkitystä ketä sinä pidät uskottavana henkilönä, sillä vaikka Satyricon nykyisin edustaakin ehkä jotain muuta kuin sitä "aidointa" black metallia, on yhtye aikoinaan kuitenkin luonut yleisestikin ottaen pari kyseisen tyylisuunnan kulmakiveä. Ehkä Satyrin sitten pitäisi olla kuollut tai vankilassa, jotta hän olisi silmissäsi uskottava. Alunperin halusin vain tuoda esille sen, että asia ei ole aivan niin yksioikoinen, kuten sen esität, vaan näkökantoja on monensuuntaisia. Ymmärrän, että itse olet sitä mieltä kuin olet, mutta et vain tunnu tajuavan sitä, että muunkinlaisia näkökantoja on. www.mikseri.net/sotaleski |