Aihe: Sonata Arctica - Reckoning Night
1 2 3
Antti90
08.10.2004 20:27:24 (muokattu 08.10.2004 20:29:14)

Elikkä ajattelin tehdä tästä oman topicin kun kerran kukaan ei ole vielä tehnyt.(itse siis olen Sonata fani joten arvostelu on sen mukainen:)

Reckoning Night;
Pitkän ja kuumeisen odotuksen jälkeen sain keskiviikkona Sonatan uuden rieskan ja olen pitänyt siitä paljon.
Bändi on kehittynyt viime levystä aika paljon ja Tonyn englannin ääntäminen on kehittynyt paljon tälle levylle tultaessa jos vertaa varhaiseen Ecliptica albumiin.
Itse levy on melko laulupainotteinen,odotin hiukan enemmän kitarariffejä ja muuta kitarasälää mutta ei tämä näinkään ole huono.
Hammond-soundi toimii,luulisin että studiossa on ollut oikea,
pianoa käytetty monessa kappaleessa ja Henrik Klingenbergin soolot toimivat erittäin hyvin.
Ja Janiin kitarointi ja sooloilu toimii erittäin hyvin!
Mr. Portimon kannuttelu toimii hyvin,hän on saanut uusia ulottuvuuksia soittoonsa Winterheart'siin nähden.
Levy alkaa Misplaced nimisellä rallilla,erittäin "Sonatamainen"
biisi.
Toinen kappale Blinded no more on hieman rokimpaa tavaraa kuin muut.
Wildfiren jouduin kuuntelemaan pariin otteeseen ennenkuin se aukesi minulle,
tähän kappaleeseen on saatu paljon uutta ja mukavaltahan se kuullostaa.
Yhteenkään kappaleeseen en ole pettynyt,kaikki ovat hyviä.

Nyt jos saan luvan laittaa plussat ja miinukset tältä levyltä;

+Tonyn ääni on aivan mahtava ja hän lausuu englantia erittäin hyvin.

+Janin kirjoittama My Selene on yksi levyn parhaista kappaleista,hyvä melodia ja muutenkin mukaansa tempaavaa menoa.

+Tommy kannuttelee erittäin tyylikkäästi ja on saanut hieman enemmän vivahdetta peliin sitten Winterheart'sin.

+Kaikki kappaleet toimivia ja hyviä,ei yhtään mustaa lammasta =)

+Upeat kannet

-Olisin kaivannut enemmän kitarariffejä

-Yksi slowari enemmän niin olisin tyytyväinen.

Yrittäkää saada selvää,mahdollista on että kirjoitus sisältää kirotusvireitä.

Kertoilkaa omia mielipiteitä levystä,nyt menen pizzalle,Adios
Pastilli?
Torniojaws
08.10.2004 21:37:02 (muokattu 08.10.2004 21:38:48)

Naapurikaupungin poikien uusin on kyllä kova levy, joskin ehkä hieman kangistuu loppua kohden. Kymmenisen kertaa olen kuunnellut levyn putkeen ja tällä hetkellä parhaiten iskee avausbiisi Misplaced sekä sudenkorinalla alkava Ain't Your Fairytale.

Kokonaisuus toimii kyllä hyvin ja levy on putkeen kuunneltuna enemmän kuin osien summa, joten ei paha, ei paha.

Hieman ehkä häiritsee Janin kliseiset kitarakierrot verrattuna aiempiin levyihin. Se iänikuinen puolisävelaskeleen lasku...
"No! This face is only a mask, a wicked ornament, Illuminated by an exquisite grimace, Look and see, atrociously contorted, The real head and the sincere face turned back under the shadow of the face which lies" - Charles Baudelaire
North
08.10.2004 22:06:58
Ei mitään valittamista,lätty toimii todella hyvin.HYVÄ!
Erittäin ennakkoluuloton temppa,temppa,mikä ihmeen temppu,siis temppu,tempaus,sieltä tuli temppa,tuli kaks sanaa yhtäaikaa. -Iku Viitanen.
Tuowinen
09.10.2004 13:20:38
Todella vaikea levy varsinkin aikaisempiin verrattuna. Kolme kuuntelukertaa on takana ja harva biisi on vielä auennut. Jotain erilaista tässä on haettu ja onnistuttukin hyvin, ei voi kukaan sanoa että "taas sitä samaa vanhaa".
Tuli myös huomattua että Kakko on vähentänyt erittäin paljon "sing-along"-kertosäkeitä koska sanoja on todella paljon verrattua vaikkapa Weballergyn idioottivarmaan kertsiin. Joissain kohdissa Tonyn sanojen paljous muistuttaa jo räppäreiden ulosantia kun pitää niin paljon yhteen säkeistöön lauseita tunkea. :D
Joissain kohdissa on ihmeen iloinen meininki, jotenkin häiritsevyyteen asti. Vastapainona taas joissain kohdissa on käytetty ihmeen synkkiä ja ei-ennalta-arvattavia sointuvaihtoja. Joka on vain hyvä.

Levyltä ei ole vielä erottunut yhtään vahvasti hyvää biisiä. Joka on pitemmällä linjalla luultavasti vain hyvä. Odotellaan aukeamista.
terve
rakula
09.10.2004 20:36:58
Menee vähän offtopiciksi, mutta se sonatan laulaja ei kyllä lausu englantia hyvin, itsekin on myöntänyt sen...
Se on Viidakon laki
Antti90
09.10.2004 20:57:48

Menee vähän offtopiciksi, mutta se sonatan laulaja ei kyllä lausu englantia hyvin, itsekin on myöntänyt sen...

Uudella levyllä lausuu erittäin hyvin,parantunu on kyllä paljon aikaisemmista,believe me dude.
Pastilli?
Tuowinen
10.10.2004 01:04:24
Uudella levyllä lausuu erittäin hyvin,parantunu on kyllä paljon aikaisemmista,believe me dude.

Parantunut on mutta ei kyllä vieläkään vakuuta. Sinänsä ihan sama ainakin minulle.
terve
Ticeto
10.10.2004 17:17:15
Sääli, ettei Sonata Arctica ole päässyt vielä pois tuosta tuplabasari-lauluista (Ain't Your Fairytale, Misplaced, My Selene). Ihan kivan kuuloista, mutta kun ne kappaleet on jo vähän niinkuin tehty aikaisemmin. Verrattuna vaikka Nightwish-Once-levyyn.

The Boy Who Wanted To Be A Real Puppet ja Don't Say A Word sekä Shamandalie ovat levyn parasta antia. White Pearl Black Oceans on levyn paras biisi. Blinded No More tuntuu vähän siltä ettei kävisi levyyn ollenkaan...
These are the last words I'll ever speak And they'll set me free
Jzci
10.10.2004 20:14:53

Wildfire biisissä repesin nauruun ko tulee se kohta joka alkaa 2.20 -> oli huvittava, ja se on ihan hyvä juttu :)
Kitaravirtuaali
12.10.2004 19:46:45

Armottoman hyvä lätty, minun listallani kipusi Sonatan parhaimmaksi levyksi, joskin tyystin erilainen muista. Suosikkibiisejä olivat esimerkiksi Wildfire ja The Boy Who Wanted jne., mieleen tuli jotenkin Queen. Myöskin Blinded No More toimii kohdallani erinomaisen hyvin, ja White Pearl, Black Oceans. Hauska on myöskin nimibiisi-instrumentaali, tunnelmointia, sano.
Torniojaws
13.10.2004 11:20:57

Wildfire biisissä repesin nauruun ko tulee se kohta joka alkaa 2.20 -> oli huvittava, ja se on ihan hyvä juttu :)

Melkoista bodom-pelleilyä
"No! This face is only a mask, a wicked ornament, Illuminated by an exquisite grimace, Look and see, atrociously contorted, The real head and the sincere face turned back under the shadow of the face which lies" - Charles Baudelaire
Guitarist in the Night
13.10.2004 12:11:41
Aika hämäävä tuon kansilehdykän keskiaukeama. Ihan ku toinen kansi. Hehe.

Visuaalinen puoli on ihan komeeta katsottavaa, mutta kyllä noi bändin jäsenet on aika hauskoissa asennoissa. Esim. Kakko on ihan sen näköinen ku paskalla ollessaan. Tosin en ole nähnyt häntä paskalla koskaan, mutta ainakin oletan näin.

Juu, aika erilainen levy edellisiin verrattuna. Kerran vasta olen kuunnellut kunnolla läpi eikä tuntunut aukeavan vielä kokonaan. Hyvä juttu, sillä jaksaa sitten kuunnella toistekin. Ja kyllä Kakko tuntuu ääntävän vähän paremmin ku edellisillä levyillä tuota englantia. Sanoja on paljon. Paljon, paljon.

Mutta ei turha ostos laisinkaan. Jee.
Guitarist in the Night
13.10.2004 12:13:55

No eihä. Iha hyvä juttu tuo on.
ulleli
13.10.2004 20:45:02
Jeh, muutaman kerran oon kuunnellu ja joka kerta kuulostaa paremmalta. Ja juu fani oon... :)
"Ponzuur lö zotilaz, mine poistu, kerto exit, silvuplee"
Jzci
13.10.2004 21:10:38

En nyt ihan mihinkään bodomeihin tota yhistäny.
Enemmänkin tuli semmonen huvittava hilipatihippaa tonttumeininki mieleen, ainakin mulla.
ShadowWalker
13.10.2004 23:38:01

Kyllähän tuo potkii aika hyvästi.. On tosiaan jotenkin aika paljon erilainen kuin edelliset, en vaan oikein osaa sanoa miten. Ehkä parempi :) Siitä Hammond-soundista; muistaakseni Henkka sanoi jossain haastattelussa, että oikeeta Hammondia ei käytetty, koska soittaa normaalisti synalla, joka on viritetty puoli sävelaskelta alas. Ja tämähän ei Hammondilla onnistu.. Mutta korjatkaa jos oon väärässä.
Ikinä ei oo asiat niin huonosti, etteikö niitä voisi viinalla pahentaa.
Antti90
15.10.2004 14:34:46

Kyllähän tuo potkii aika hyvästi.. On tosiaan jotenkin aika paljon erilainen kuin edelliset, en vaan oikein osaa sanoa miten. Ehkä parempi :) Siitä Hammond-soundista; muistaakseni Henkka sanoi jossain haastattelussa, että oikeeta Hammondia ei käytetty, koska soittaa normaalisti synalla, joka on viritetty puoli sävelaskelta alas. Ja tämähän ei Hammondilla onnistu.. Mutta korjatkaa jos oon väärässä.

Uusimmassa Soundissa mies niin totesi,oikeassa olet.
Ja mitä siihen Wildfiren 2.20-> kohtaan tulee;
Ensimmäistä kertaa kun kuuntelin levyä ja wildfire soi ja alkoi tuo kohta niin naurattamaan se rupesi.
Tulee se vieläkin hymyssä suin kuunneltua mutta jotenkin se on nyt hioutunut sen piisin kanssa yhteen,hyvin toimii.
Pastilli?
myrtonen
15.10.2004 20:12:44
+Tonyn ääni on aivan mahtava ja hän lausuu englantia erittäin hyvin.

Ääni on mahtava, mutta englantia se lausuu huonommin ku mun mummo. Ja se on kuollu.
Ostetaan Marshallin 2x12 -kaappi... Pastilli?
The Fuel
Dzouney
18.10.2004 00:45:01

Ihan turha se on ruveta vääntämään jotain "Kakko lausuu sanat enemmän suomalais-ugrilaisia äänenpainoja käyttäen, kuin anglo-saksisia, ihan pelle" -kommentteja. Musa on hyvää, eikä siinä englannissa omasta mielestäni oo mitään vikaa, rutkasti huonompiakin löytyy.

Reckoning Night:illa on tosiaan vähän erilainen tunnelma kuin aiemmilla levyillä, mutta se on kyllä ihan hyvä juttu. Jos olisi taas tullut täsmälleen samanlaista tavaraa kun Winterheart's Guild:illä + aiemmilla levyillä (älkää käsittäkö väärin, tykkään kaikista levyistä tosi paljon!), niin siihen olisi saattanut jo kyllästyä. Pienellä tunnelman muutoksella on saatu Sonata pysymään tuoreena. :)

Ja se kohta Wildfire:stä:
Bells toll all over town, burn, burn until it's all gone
Game over, what was a bad joke is now a reality show

Rupes tosiaan naurattamaan, mutta ihan positiivisessa mielessä. Omasta mielestäni sopii ainakin biisiin ihan loistavasti! :D

Hyvä levy, en kadu ostoa. Harmi vaan että parempi puoliskoni otti sen mukaansa mennessään viikoksi Karjaalle.. Kaipuu on kova.. Niin ja kumppania myös..
Hard to see the dark side is.. < ' ',>
Ze Kink
18.10.2004 01:31:18
Pitäs vissiin käydä ostamassa kun näin hyvä kerran on. Onko tuossa käytetty seiskakielistä enemmänkin, tuossa jossain uudessa musavideossa ainakin Jani veteli seiskalla (ja kitarasoundi oli ihan käsittämättömän hirveä, johtui ehkä telkkarin kaiuttimista tai sitten ei). Huomasi muuten tuskassa että Jani on lihonu aika reilusti :D
Onko shinulla hunajaa?
"vidu mie oon kändss'ä" -Zarmo
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)