Aihe: Fraasin päättäminen molliterssiin
1
Dwellyn
17.08.2025 15:47:09
Oon aikani kuluksi luritellut jotakin soolon tapaista molliasteikolta. Kysymys siitä, miksi ei , ainakaan minun korvaani, tunnu ollenkaan luontevalta päättää fraasia molliasteikon terssiin.

Duuriasteikossahan terssi on mitä luontevin fraasin päätepiste, mutta mielestäni mollissa ei toimi. Kvintti ok mollissakin. Onko kukaan samaa/eri mieltä.
Arkka
17.08.2025 17:11:52

Itse lopettelen jatkuvasti, mutta duuri on tosiaan konsonoivampi, eli tiedän mitä tarkoitat.

En oo ihan varma kuinka paljon toi on kulttuurisidonnaistakin, mutta epäilen vahvasti, että siihen liittyy se, että duuriterssi tulee tosi aikaisin yläsävelsarjassa, eli se soi "puhtaammin" ihan fyysisesti.

Ehkäpä se on niin, että se on universaalisti konsonoivampi ja konsonoivuus fraasien (tai ainakin vikan) lopussa on se kulttuurijuttu.
Dwellyn
17.08.2025 22:03:22
Tänks. Varmasti jotakin tottumiskysymystä. Alanpa nyt testaileen ja katson koska alkaa kuulostaa luontevalta.
Arkka
Tiistaina 18:30:46

Dwellyn: Tänks. Varmasti jotakin tottumiskysymystä. Alanpa nyt testaileen ja katson koska alkaa kuulostaa luontevalta.

Ei välttämättä tottumiskysymys, vaan ihan länsimainen kokemus mahdollisesti. Kysymys on hyvinkin validi ja mielenkiintoinen, ja sulla on hyvä harmoniakorva, kun oot asian huomannut.

Huomaan usein, että sellasessa kohdassa, jossa suoraviivainen harmonia tulee astetta lopullisempaan päätökseen, niin usein tulee se molliterssikin liidissä vielä jotenkin "purettua" jonkinlaisena loppukaneettina, vaikka fraasi aluksi siihen selkeesti jäisikin.

Kontekstista riippuen fraasi voi tietty loppua ihan mihin säveleen vaan. Ja esim. bluesissa ne tosi usein loppuu molli- ja duuriterssin väliin hyvin luontevasti.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)