baron 08.02.2014 13:40:03 | |
---|
Janus: Kannattaisiko nyt samantien Finalen kanssa ottaa alusta lähtien käyttöön QuicKeys tms. makro-ohjelmisto? Vai opetella ensin ohjelman perustoiminnot ilman douppausta? 1. En tunne QuicKeys tai vastaavaa ohjelmistoa. 2. En ole koskaan käyttänyt mitään muuta nuotinkirjoitusohjelmaa kuin Finalea, aluksi sen ilmais/halpisversioita ja nyt varmaan 10 vuoden ajan täysveristä eli osaan kyllä ne asiat joita tarvitsen. (Mitä nyt joskus Dominantilta joudun apuja pyytelemään:-) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Dr Dominant 09.02.2014 10:56:16 | |
---|
Janus, QuicKeys-hankinta riippuu varmaan ihan sun omista mieltymyksistä koneen ääressä. Mä itse tykkään siitä, että hiireen tarttis koskea mahdollisimman vähän, ja siksi olen modannut ton oman Finalen QuicKeysin avulla. Aikoinaan vanhempien Finale-versioiden kanssa itse softaa pääsi itse modaamaan näppiskomentojen osalta, joten en vielä tarvinnut QuicKeysiä. Sitten kun uudemmat Finalen versiot eivät enää mahdollistaneet tuota koodin mulkkausta tällaisten kuolevaisten toimesta, en osannut elää ilman kaikkia haluamiani näppäinkomentoja. Jos Janus kirjoittelet paljon nimenomaan partituureja ja tykkäät modata softia omaan käteen sopivaksi mm. näppiskomentojen osalta, niin uskoisin että QuicKeys on sulle perusteltu hankinta. Mulla on QK 3.2 versio, en ole ostanut nelosta. Tää 3.2 on jo todella monipuolinen, ja itse asiassa käytän sitä vähän siellä sun täällä. "Dr. Dominant, I presume?" |
Janus 09.02.2014 21:29:13 | |
---|
Dr Dominant: Janus, QuicKeys-hankinta riippuu varmaan ihan sun omista mieltymyksistä koneen ääressä. Mä itse tykkään siitä, että hiireen tarttis koskea mahdollisimman vähän, ja siksi olen modannut ton oman Finalen QuicKeysin avulla. Aikoinaan vanhempien Finale-versioiden kanssa itse softaa pääsi itse modaamaan näppiskomentojen osalta, joten en vielä tarvinnut QuicKeysiä. Sitten kun uudemmat Finalen versiot eivät enää mahdollistaneet tuota koodin mulkkausta tällaisten kuolevaisten toimesta, en osannut elää ilman kaikkia haluamiani näppäinkomentoja. Jos Janus kirjoittelet paljon nimenomaan partituureja ja tykkäät modata softia omaan käteen sopivaksi mm. näppiskomentojen osalta, niin uskoisin että QuicKeys on sulle perusteltu hankinta. Mulla on QK 3.2 versio, en ole ostanut nelosta. Tää 3.2 on jo todella monipuolinen, ja itse asiassa käytän sitä vähän siellä sun täällä. Jep, kiitos tiedosta, veikkaan että oon hieman samassa tilanteessa, vaikka kilsoja kaikin tavoin onkin vähemmän... Sibeliuksesta on yli 10v kokemus, ja siinä on custom-pikanäppäimiä pystynyt tekemään alusta lähtien jokaiselle toiminnolle ja plugarille. Finalea on nyt opiskeltu pari päivää, ja makro-ohjelmisto puolustaa kyllä paikkaansa mielestäni jo nyt - ihan erilaisten työkalujen valitsemisesta/niiden välillä vaihtamisesta lähtien, en keksi mitenkään miksi niitä pitäisi käydä erikseen klikkailemassa valikosta tai näytöllä lilluvasta paletista (jonka mieluusti ottaisin heti pois silmistä kun sitä ei enää tarvitse). Jatkamme harjoituksia. QuicKeys on muuten vähän huonossa hapessa uusimpien Mac OS-versioiden kanssa, näemmä: http://startly.com/products/quickeys/mac/4/lion.html 4-versio ilmeisesti toimii kuitenkin jollain tapaa (onko kokemuksia? mikä OS-versio sulla on, Mac varmaan kuitenkin?) uudemmillakin, mutta itse päädyin nyt toistaiseksi katselemaan kilpailevan yrittäjän Keyboard Maestron trial-versiota. Näyttäisi tekevän samat asiat. |
EP 10.02.2014 01:27:20 | |
---|
baron: 1. En tunne QuicKeys tai vastaavaa ohjelmistoa. Joo, en myöskään mut sen verran tutustunu, että saattas olla hyväkin isompia tekeleitä paljon kirjoittaessa. 2. En ole koskaan käyttänyt mitään muuta nuotinkirjoitusohjelmaa kuin Finalea, aluksi sen ilmais/halpisversioita ja nyt varmaan 10 vuoden ajan täysveristä eli osaan kyllä ne asiat joita tarvitsen. Mitäs sitä vaihtamaan jos olemassa olevalla hyvin pärjää. Yleensä noissa taitaa olla erona se oheismateriaali, varsinaisessa nuotinkirjoituksessa kovinkaan paljon eroa. |
baron 10.02.2014 09:04:17 (muokattu 10.02.2014 09:06:35) | |
---|
EP: Mitäs sitä vaihtamaan jos olemassa olevalla hyvin pärjää. Yleensä noissa taitaa olla erona se oheismateriaali, varsinaisessa nuotinkirjoituksessa kovinkaan paljon eroa. Yksi ongelma on että aloitin nuotinkirjoitukseni nuotinkirjoitusohjelmalla, en koskaan ole oppinut käsin kirjoittamaan ja erilaisilla teoriakursseilla joudun vaikeuksiin! (G-avaimen piirtäminen, mihin kohtiin ja missä järjestyksessä sävellajin etumerkit tulevat etc.) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
EP 10.02.2014 17:24:57 (muokattu 10.02.2014 18:19:32) | |
---|
baron: Yksi ongelma on että aloitin nuotinkirjoitukseni nuotinkirjoitusohjelmalla, en koskaan ole oppinut käsin kirjoittamaan ja erilaisilla teoriakursseilla joudun vaikeuksiin! (G-avaimen piirtäminen, mihin kohtiin ja missä järjestyksessä sävellajin etumerkit tulevat etc.) Mä kirjotin monta vuotta ja kaikki meidän pändinkin biisit paperille. Kunnes kuulin, että on olemassa ihan tietokoneohjelmakin siihen hommaan! : ) Musiikkiopistossa toi käsinkirjotus kyllä tuli harjoiteltua, siitä huolimatta edelleen kirjoitan G -avaimen ihan erilailla kun oikeesti pitäis! |
Sax-pappa 11.02.2014 10:09:50 | |
---|
baron: Yksi ongelma on että aloitin nuotinkirjoitukseni nuotinkirjoitusohjelmalla, en koskaan ole oppinut käsin kirjoittamaan ja erilaisilla teoriakursseilla joudun vaikeuksiin! (G-avaimen piirtäminen, mihin kohtiin ja missä järjestyksessä sävellajin etumerkit tulevat etc.) Tähän sopii vanha vitsi: Onko kiire vai tehdäänkö tietokoneella? Eli yksinkertainen lappu tulee käsin kirjoitettuna niin paljon nopeammin. Laajempiin projekteihin sitten Sibelius peliin. |
baron 11.02.2014 10:34:53 | |
---|
Sax-pappa: Tähän sopii vanha vitsi: Onko kiire vai tehdäänkö tietokoneella? Eli yksinkertainen lappu tulee käsin kirjoitettuna niin paljon nopeammin. Laajempiin projekteihin sitten Sibelius peliin. Keltä tulee, keltä ei;-) Kun ei ole (juuri) koskaan käsin kirjoittanut niin se on hidasta ja vaivalloista ja jotain 15 vuotta oon käyttänyt Finalea niin kyllä se mulle on nopeampi. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Sax-pappa 11.02.2014 11:02:39 | |
---|
baron: Keltä tulee, keltä ei;-) Kun ei ole (juuri) koskaan käsin kirjoittanut niin se on hidasta ja vaivalloista ja jotain 15 vuotta oon käyttänyt Finalea niin kyllä se mulle on nopeampi. Kauankos sulla kestää nollasta ensimmäisen nuotin kirjoittamiseen, jos käynnistät tietokoneen ja Finalen ja siellä uuden projektin, tai miksi niitä Finalessa kutsutaan? Mulla kestää viisi sekuntia napata arkki nuottipaperia ja kynä :-) Jos vaikka tarvitsee joku kahdeksan tahdin melodiapätkä saada muistiin. Muttaa joo, enimmäkseen nuotit kyllä syntyy koneella jo senkin takia että joku muukin pystyy niitä lukemaan :-) |
baron 11.02.2014 11:04:20 (muokattu 11.02.2014 11:05:33) | |
---|
Sax-pappa: Kauankos sulla kestää nollasta ensimmäisen nuotin kirjoittamiseen, jos käynnistät tietokoneen ja Finalen ja siellä uuden projektin, tai miksi niitä Finalessa kutsutaan? Mulla kestää viisi sekuntia napata arkki nuottipaperia ja kynä :-) Jos vaikka tarvitsee joku kahdeksan tahdin melodiapätkä saada muistiin. Muttaa joo, enimmäkseen nuotit kyllä syntyy koneella jo senkin takia että joku muukin pystyy niitä lukemaan :-) No kun mulla on tietokone aina auki ja jollen istu pianon vieressä niin istun desktopin vieressä:-) Oon kyllä nähnyt että ne jotka osaa kirjoittaa sujuvasti ja joskus jopa luettavasti! You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Dr Dominant 11.02.2014 11:28:26 | |
---|
Janus: QuicKeys on muuten vähän huonossa hapessa uusimpien Mac OS-versioiden kanssa, näemmä: http://startly.com/products/quickeys/mac/4/lion.html 4-versio Katos hemmetti :( Mulla on ollut QuicKeys vuodesta 1997 asti. Viimeisin päivitys oli kun ostin uuden MBP:n 2011. Mulla on 10.6.8 käyttis, en ole päivittänyt sitä uudempaan, koska kaikki toimii enkä halaja ainakaan toistaiseksi Finalen tai Logicin uusimpia versioita. Oon mennyt aina tälleen, että jos hommat sujuu niin vältän päivittelyä. ilmeisesti toimii kuitenkin jollain tapaa (onko kokemuksia? mikä OS-versio sulla on, Mac varmaan kuitenkin?) uudemmillakin, mutta itse päädyin nyt toistaiseksi katselemaan kilpailevan yrittäjän Keyboard Maestron trial-versiota. Näyttäisi tekevän samat asiat. No mulla on 3.2 QK ja OS 10.6.8 toiminut täysin nikottelematta, ylipäätään olen pitänyt QK:stä tosi paljon. Parhaita työkaluja ikinä. Nyt kyllä tuloo suru puseroon jos seuraavan koneen oston yhteydessä menee makrosoftakin uusiksi prkl. Pitää varmaan mennä näillä kamoilla ja softilla siihen asti kun ne vaan lakkaa toimimasta :) "Dr. Dominant, I presume?" |
Sax-pappa 11.02.2014 11:43:58 | |
---|
baron: No kun mulla on tietokone aina auki ja jollen istu pianon vieressä niin istun desktopin vieressä:-) Oon kyllä nähnyt että ne jotka osaa kirjoittaa sujuvasti ja joskus jopa luettavasti! Joillakin on tosiaan selkeä ja kaunis nuottikäsiala. Oma käsialani on säveltäjämestari Sibeliuksen tasoa. Olisipa muutkin kyvyt :-) |
baron 18.02.2014 10:54:58 (muokattu 18.02.2014 23:15:04) | |
---|
Tule apuun Dominant! Teen lappuja Paul Desmondin Take Five piisistä. Aluksi tein ne G-molliin mutta sitten ajattelin että vaikeudet on tarkoitettu voitettaviksi ja transponoin ne originaaliin eli Eb-molliin (varmaan helppo sävellaji alttosaksofonin soittajalle:-) Mutta: Finale muuttaa soinnun Cbmaj7 joko soinnuksi Hmaj7 tai Bmaj7 riippuen siitä minkä chord stylen mä valitsen mutta Eb-mollissa ei sellaisia sointuja ole. Miten saan Finalen hyväksymään soinnun sellaisena kuin sen kirjoitin? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Dr Dominant 18.02.2014 14:24:27 | |
---|
Sulla on "Chord"-valikossa päällä ruksi kohdassa "Simplify spelling". Eli laita sointumerkkityökalu päälle, ja chord-valikosta etsi tuo yllämainittu kohta ja ota ruksi pois. Sitten pitäis näkyä oikein. "Dr. Dominant, I presume?" |
baron 18.02.2014 14:35:51 | |
---|
Dr Dominant: Sulla on "Chord"-valikossa päällä ruksi kohdassa "Simplify spelling". Eli laita sointumerkkityökalu päälle, ja chord-valikosta etsi tuo yllämainittu kohta ja ota ruksi pois. Sitten pitäis näkyä oikein. Suurkiitos! Mä arvasin että sä osaisit. Mä aika kauan itse yritin ja olin niin epätoivoinen että luin jopa manuaalia ja löysin miten nuotit ja nuottisoinnut muutetaan enharmonisesti mutta tätä en löytänyt ja oli helpompaa kuin olisin voinut kuvitellakaan. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Dr Dominant 18.02.2014 23:37:01 | |
---|
Juu, hyvä että toimii. "Dr. Dominant, I presume?" |
EP 19.02.2014 06:32:36 | |
---|
baron: Tule apuun Dominant! Teen lappuja Paul Desmondin Take Five piisistä.. Mulla on toi nuotti jossakin, pitääpä kaivaa esiin. Joskus kauan sitten tuota soiteltiin.. : ) |
Janus 23.02.2014 00:29:58 | |
---|
Ilmainen multitool-tyyppinen plugari tehokäyttäjille, ja miksei muillekin: http://www.youtube.com/watch?v=Fhzcqvr_INE&hd=1 Vaikuttaa äärimmäisen kiinnostavalta, itse varmaan asennan tuon kun ensin saan perustoiminnot (+makrot) enemmän selkärankaan. |
Qsine 29.03.2014 23:49:21 | |
---|
2008:ssa on nyt kadoksissa älykäs välistys. Nyt sanojen tavut ruttaantuvat päällekkäin, ilmeisesti jokin manuaalitoiminto on nyt switchautunut päälle... Pitäisi saada siis nuottien välistys automatisoitumaan sanojen/tavujen ehdoilla. Mistäs moisen toiminnon nyt saikaan aikaan? http://www.jannekuusinen.net http://jannekuusinen.blogspot.fi http://shitegeistcomics.blogspot.fi https://twitter.com/janne6nen www.google.com/+JanneKuusinen |
Dr Dominant 01.04.2014 12:26:43 (muokattu 01.04.2014 12:28:12) | |
---|
Sulla on spacing-asetuksissa ruksi pois kohdasta "lyrics". Mene Document options --> music spacing --> Avoid collision of: ja tästä kohti etsi lyrics ja pistä ruksi siihen. EDIT: Tai, sitten sulla on Program options-valikossa 'Edit'-välilehdellä ruksi pois kohdasta "automatic music spacing". Jompikumpi näistä. "Dr. Dominant, I presume?" |