Aihe: Ns. vakavan musiikin säveltäjiä?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Sävis
02.06.2004 17:01:57
Siis tä. Minne ne tietokoneen kovalevyltä, CD:ltä tai vaikka kasetilta katoaa?

Eikun mainitsit vaan tuolla, että hyräilet vaikka puhelimeen...
Mitäs jos tohon laittaisi been?
Juice
02.06.2004 17:05:13
Eikun mainitsit vaan tuolla, että hyräilet vaikka puhelimeen...

Siinä on äänitallennus.
Ei ole mistä repiä tuohta, kun on puilla paljailla.
Huevos
02.06.2004 18:08:41

minä vierastin pitkän aikaa nuottien opettelua, koska se on minusta vanhentunut tapa. nyt sitten osaan nuotit, mutta enimmäkseen tallennan musiikin audiotiedostoina...
Juice
02.06.2004 19:07:22
Meillä on varmasti täysin erilaiset lähtökohdat, mutta tuskinpa sinunkaan muistisi on niin hyvä, että siellä säilyy kaikki sävellyksesi. Voin minäkin "säveltää" päässäni, mutta mielestäni musiikki on kuitenkin tarkoitettu soitettavaksi ja muiden ihmisten kuultavaksi. Jos en merkitse sävellyksiäni nuoteille, ei kukaan voi ikinä esittää niitä. Tottakai voisin vaikka hyräillä jokaiselle soittajalle heidän stemmansa, mutta naurettavaahan sellainen olisi. Länsimaisen taidemusiikin traditio perustuu nuotteihin. Jo antiikin aikaan käytettiin eräänlaista nuottikirjoitusta.

Mitä muuten tämä ns. taidemusiikki on? :)

Niin on minunkin musiikki tehty kuunneltavaksi. Mutta sen haluamaani soitattamiseen muilla (ja itselläkin) liittyy välillä monta muttaa.
Kerron nyt vähän omaa näkemystäni. Olisi kyllä helpompaa keskustella näistä puhumalla, kun en tiedä saanko kaikkea ilmaistuksi mitä tarkoitan ja kirjoitanko itsekin sekavia. En jaksa kaikkia muttakohtia laittaa. Kysykää ja piikittäkää jos jotakin jää paitsi.

Itse olen opetellut lapsesta asti käytännössä kaiken soittamani kuuntelemalla. Tiedostin koko asian tosin vasta pari vuotta sitten. Sikäli kun mahdollista, en halua mitään matematiikkaa siihen väliin, koska musiikki on kuuloaistille ja ainoa oikea tapa jolla minä haluan ymmärtää.
Tajuan kyllä vanhemmissa sävelmissä nuottien välttämättömyyden, koska ei ollut äänitallenteita. Tuskin silti Mozartkaan pystyi ilmaisemaan kaikkea nuotein miten hän halusi sävelmänsä soitettavan.
Sikäli kun puhutaan näistä tyyleistä, niin kuuntelin n.10v sitten kohtuupaljonkin klassista, samalla jonkun tulkintoja.

Minusta musiikki on vaan paljon muutakin kuin mekaanista sävelten peräjälkeen soittamista ja se voi sisältää vaikka hevosen hirnuntaa, jos sillä on jokin tarkoitus.
Eli paljon on sellaista mitä nuotit eivät koskaan täysin kerro.
Alkuperäiset esitykset, roots-musiikki, improvisaatiot, ainutlaatuinen soundimaailma, lauluääni, henkilökohtainen soittotyyli, tulkinnat jne. Eli se mikä minulle musiikissa on oleellista ja minkä nuotit saattavat tässä kaikessa hukata on se tarkoitettu tunnelma ja tunne. Eikä hifiaste ole este, niinkauan kuin kaikki kuunneltavaksi tarkoitettu kuuluu.

Aina nämä eivät ole oleellisia, toisinaan kyllä.
Huevos
02.06.2004 20:37:41

just, eli toimii moneen eri tyyliin, mutta ei oikein jos haluat kirjoittaa kokonaiselle orkesterille.
baron
02.06.2004 21:20:17

just, eli toimii moneen eri tyyliin, mutta ei oikein jos haluat kirjoittaa kokonaiselle orkesterille.

Käyt viheltämässä joka RSO:n soittajalle sinfoniasi stemmat, kyllä se siitä.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei"
Sävis
03.06.2004 12:29:39
Mitä muuten tämä ns. taidemusiikki on? :)

En aio ruveta tästä vääntämään. Se on klassiseksi musiikiksi kutsutun musiikinlajin virallinen nimi, siis länsimainen taidemusiikki.

Minusta musiikki on vaan paljon muutakin kuin mekaanista sävelten peräjälkeen soittamista ja se voi sisältää vaikka hevosen hirnuntaa, jos sillä on jokin tarkoitus.
Eli paljon on sellaista mitä nuotit eivät koskaan täysin kerro.
Alkuperäiset esitykset, roots-musiikki, improvisaatiot, ainutlaatuinen soundimaailma, lauluääni, henkilökohtainen soittotyyli, tulkinnat jne. Eli se mikä minulle musiikissa on oleellista ja minkä nuotit saattavat tässä kaikessa hukata on se tarkoitettu tunnelma ja tunne. Eikä hifiaste ole este, niinkauan kuin kaikki kuunneltavaksi tarkoitettu kuuluu.

Aina nämä eivät ole oleellisia, toisinaan kyllä.

Tottakai musiikki on muutakin kuin säveliä peräjälkeen, mutta minä en ainakaan osaa soittaa kaikkia maailman soittimia. Kun sävellän esimerkiksi tuuballe, en tiedä tarkalleen minkälaiset dynamiikan vaihtelut tai fraseeraukset ovat yksinkertaisesti mahdollisia, enkä välttämättä edes tule ajatelleeksi, että jokin tietty fraseeraus sopii kappaleeseen kuin nenä päähän. On kivaa olla elävä säveltäjä, kun näitä asioita voi miettiä soittajan kanssa yhdessä. Kuitenkin - kuten jo aiemmin mainitsin - nuotit kuuluvat länsimaisen musiikin perinteeseen, eivätkä monet soittajat osaa soittaa ilman nuottikuvaa.

Mitä tulkintaan tulee, niin minun mielestäni onkin juuri mielenkiintoisinta, että soittajat tekevät niin erilaisia tulkintoja samoista nuoteista. Tulkintaa ei mielestäni voi tuputtaa, eikä mikään tulkinta ole se ainoa oikea. Jos joku opettelisi sävellykseni pelkän kuulokuvan perusteella, hän tuskin kykenisi tuomaan sävellykseen sitä omaa näkökulmaansa, joka tekisi soitosta tulkitsevaa ja omaperäistä.
Juice
03.06.2004 18:35:57

Siis ilman nuotteja? Kuten jo sanoin, en ole edes maininnut haluani säveltää millekään orkesterille, etenkään tuntemattomille. Ja miksi ei toimisi ilman nuotteja?
Joutuuhan jokaiselle nekin erikseen kirjoittamaan ja aikaa siinäkin menee vastaavasti. Henkilökohtaisesti minä opetan bändille ja muillekin biisejäni soittamalla, opastamalla ja itse kuuntelemalla. Tyylitajuinen sävelkorvan omaava ihminen osaa soveltaa oman soittimensa linjat mukaan haluamallani tavalla nopeasti, eikä minun tarvitse edes välttämättä itse tietää sitä ennakkoon tarkasti.

Jos orkesteri on jotakin tuntipalkkaa kyttäävä puurokorvainen koneisto, niin ei varmasti toimi ja minun puolesta saa ihan rauhassa soittaa muiden biisejä.

Käyt viheltämässä joka RSO:n soittajalle sinfoniasi stemmat, kyllä se siitä.

Varsinkin Baronin tajuntaan nämä asiat tuntuvat olevan erityisen ongelmallisia :)
Huevos
03.06.2004 23:06:30

Siis ilman nuotteja? Kuten jo sanoin, en ole edes maininnut haluani säveltää millekään orkesterille, etenkään tuntemattomille. Ja miksi ei toimisi ilman nuotteja?
Joutuuhan jokaiselle nekin erikseen kirjoittamaan ja aikaa siinäkin menee vastaavasti. Henkilökohtaisesti minä opetan bändille ja muillekin biisejäni soittamalla, opastamalla ja itse kuuntelemalla. Tyylitajuinen sävelkorvan omaava ihminen osaa soveltaa oman soittimensa linjat mukaan haluamallani tavalla nopeasti, eikä minun tarvitse edes välttämättä itse tietää sitä ennakkoon tarkasti.

en edes tarkoittanut sillä lausealla mitään muuta, kuin mitä sanoin, mutta kuitenkin...

ota järki käteen, helvetti soikoon. luuletko, että sä pystyt satapäiselle orkesterille kädestä pitäen neuvomaan miten joku biisi menee? miten sä sitäpaitsi ne biisit näytät? viheltelemällä jotain helvetin nopeita asteikkokulkuja ja trillejä?

mulle asiaan ei sisälly mitään arvottamista. kaikki musiikki on minusta tasa-arvoista ja kaikki hierarkinen ajattelu ja arvottaminen sen suhteen ovat täysin keinotekoisia rakenteita.
baron
04.06.2004 00:07:43

Jos kappale on sen verran pitkä/monimutkainen, että tarvitsee jotain muistin tueksi, niin íhminen on niin kummallisesti rakennettu, että näköaisti on tässä suhteessa selvästi parempi kuin haju, maku tai kuulo.

Sä voit nähdä koko kappaleen kerralla, mutta et pysty kuulemaan kerralla kuin pienen pätkän.

Sama juttu, jos hajulla yrität antaa muistiinpanot.

Sun ongelma on, että et osaa nuotteja ja siksi väität, että niitä ei tarvita.

Ei ne oo ylivoimaisia, ihan totta.
Eddy
04.06.2004 00:59:18 (muokattu 04.06.2004 01:07:03)
Jos kappale on sen verran pitkä/monimutkainen, että tarvitsee jotain muistin tueksi, niin íhminen on niin kummallisesti rakennettu, että näköaisti on tässä suhteessa selvästi parempi kuin haju, maku tai kuulo.

Sä voit nähdä koko kappaleen kerralla, mutta et pysty kuulemaan kerralla kuin pienen pätkän.

Sama juttu, jos hajulla yrität antaa muistiinpanot.

Samoilla linjoilla Baronin kanssa.TM-palstalla tästä nuottihommasta on tapeltu jo niin paljon,etten kovin pitkää stooria jaksa enää ruveta naputtelemaan.Kun teet biisistä lapun ja isket sen ammattitaitoisen muusikon eteen hoituu homma yleensä lennosta ilman sen kummempia selittelyitä.Tietysti nuotista ei selviä kaikkia asioita,mutta perusasiat,kuten teema,harmoniat,rytmitykset selviää helpoiten kyllä nuoteista.

Ja entäpä sitten kun joku bändin jäsenistä putoaa näsineulan katolta ja ja loukkaa kätensä,ni millä meinaat opettaa illan ohjelmiston ventovieraalle tuuraajalle jonka tapaat mahdollisesti tunti ennen keikkaa?Viheltelet biisit läpi ja selität rytmitykset/harmoniat ja luotat siihen että taittuu?
Koskettelen soittimia...
Sävis
04.06.2004 10:19:54

Täällä kuitenkin edelleen puhutaan taidemusiikista. Soittajilta löytyy kyllä tuota tyylitajua ja sävelkorvaa, mutta se nyt vaan on niin, että "klassisen" soittaja menee lukkoon, jos sillä ei ole nuotteja. Olen ollut tilanteessa, jossa erittäin taitavia ja musikaalisia soittajia pyydetään soittamaan ilman nuotteja, eikä siitä tule mitään. Vanha koira ei opi uusia temppuja ;) Ja mitä tuohon nuottien kirjoittamiseen tulee, niin suurin osa säveltäjistä käyttää Finalea tai muuta ohjelmaa, jossa partituurista voi irrottaa stemmat noin kahdessa sekunnissa.

Jos orkesteri on jotakin tuntipalkkaa kyttäävä puurokorvainen koneisto, niin ei varmasti toimi ja minun puolesta saa ihan rauhassa soittaa muiden biisejä.

Minulle säveltämisestä tulee ammatti, enkä koe, että voin valita ne orkesterit, joille sävellän. Ainakaan ihan pian.
baron
04.06.2004 10:30:34

Minulle säveltämisestä tulee ammatti, enkä koe, että voin valita ne orkesterit, joille sävellän. Ainakaan ihan pian.

Siinä saa olla aika tehokas markkinointikoneisto, että pystyy myymään sävellyksiä, jotka ovat vain itsellä päässä.
mklami
04.06.2004 10:38:33 (muokattu 04.06.2004 10:39:29)

Erittäin hyvin sanottu, löysit juuri oikeat sanat! :) Ko. tyypin kirjoituksista huomaa juuri tämän yleisen tilanteen: nuottienlukutaidon tarpeellisuutta kritisoivat juuri nämä tyypit, jotka eivät itse edes omaa ko. taitoa.

Musiikkityylistä riippumatta nuottienlukutaidosta on pelkästään hyötyä. Huvittavia nämä tyypit jotka tosissaan väittävät näitä täälläkin esiteltyjä omia menetelmiään paremmiksi.
Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis --- Tavoittelemalla mahdotonta saattaa saavuttaa mahdollisen. --- Ei pidä yrittää perse edellä puuhun.
baron
04.06.2004 11:00:42

Musiikkityylistä riippumatta nuottienlukutaidosta on pelkästään hyötyä. Huvittavia nämä tyypit jotka tosissaan väittävät näitä täälläkin esiteltyjä omia menetelmiään paremmiksi.

Mun poikani sai lapsena "hyvän" klassisen koulutuksen. Kun sitten liittyi metallibändiin, joutui salaamaan nuotinlukutaitonsa, koska se vie luovuuden.

Kappaleet olivat kuitenkin niin monimutkaisia ja moniosaisia, että vaativat muistiinpanoja.
Kun nuotteja ei saanut osata, pyörä piti keksiä uudelleen eli pojat kehittivät ikioman "nuottikirjoituksen", jolla kappaleet saatiin muistiinmerkittyä.

Oma ongelmansa oli Teosto, jolle ei kelvannut poikien ikioma nuottikirjoitus.
hörhö
04.06.2004 13:10:53

Monet myös haluavat suunnitella kappaleensa rakenteen. Uskokaa pois, se on yksinkertaisempi hahmottaa paperilla, kuin miettiä päässään 45min materiaalia.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
baron
04.06.2004 14:12:37

Monet myös haluavat suunnitella kappaleensa rakenteen. Uskokaa pois, se on yksinkertaisempi hahmottaa paperilla, kuin miettiä päässään 45min materiaalia.

Mä en sävellä mitään enkä edes soita "vakavaa" että vähän kaukana alkuperäisestä, mutta so what.

Mä soitan vain covereita eli hyödynnän säveltäjien duunia.
Kun mulla on 500 kappaleen fake/real book, niin äkkiä on vilkaistu lävitse, onko siellä mitään kivannäköistä jonka voisi ottaa ohjelmistoon.

500 kappaleen kuunteleminen (toki ei niitä kokonaan tarvitsisi kuunnella) vie tuokion enemmän aikaa.
Juice
04.06.2004 15:23:18 (muokattu 04.06.2004 16:20:55)
ota järki käteen, helvetti soikoon. luuletko, että sä pystyt satapäiselle orkesterille kädestä pitäen neuvomaan miten joku biisi menee? miten sä sitäpaitsi ne biisit näytät? viheltelemällä jotain helvetin nopeita asteikkokulkuja ja trillejä?

Pyyhi vaahto suupieliltä :) Jos luetun ymmärtämisessä tai muistissa on noin pahoja puutteita niin laitanpa uudestaan:

Ei varmasti olekaan, miksi en opettelisi jos kokisin ne niin tarpeellisiksi?
En pelkästään koe niitä tarpeettomiksi vaan en edes halua oppia. Niin kauan kuin musiikkia vielä kuunnellaan, niin korva on minulle tärkeämpi kuin silmä.

Erittäin hyvin sanottu, löysit juuri oikeat sanat! :) Ko. tyypin kirjoituksista huomaa juuri tämän yleisen tilanteen: nuottienlukutaidon tarpeellisuutta kritisoivat juuri nämä tyypit, jotka eivät itse edes omaa ko. taitoa.

Niin ja nuottienlukutaidon tarpeettomuutta kritisoivat ne joilla ei ole sävelkorvaa :)

Sitä en kiellä etteikö nuottienlukutaidosta olisi hyötyä, mutta sävelkorva ei takuulla kehity samanlaiseksi jos pääasiassa opettelee nuoteista.

Niin minäkin ja siksi ovat tallennusmenetelmät. Kuten jo mainitsin. Tähän vielä sen verran, että kyllä minäkin paperia käytän välillä tässä hahmottelusessa tukena, mutta nuotteja en tarvitse.
Juice
04.06.2004 15:54:37 (muokattu 04.06.2004 15:58:20)
Ja entäpä sitten kun joku bändin jäsenistä putoaa näsineulan katolta ja ja loukkaa kätensä,ni millä meinaat opettaa illan ohjelmiston ventovieraalle tuuraajalle jonka tapaat mahdollisesti tunti ennen keikkaa?Viheltelet biisit läpi ja selität rytmitykset/harmoniat ja luotat siihen että taittuu?

Niin tai entäpä jos tuuraaja onkin sokea? :) Kyllä näitä mahdollisuuksia estyä soitto löytyy.

Aivan kuten täällä yritetään löytää niitä reikiä milloin nuotit ovat välttämättömät, niin vastaavasti on paljon ihmisiä joille ainoastaan korva kertoo.

Täällä kuitenkin edelleen puhutaan taidemusiikista. Soittajilta löytyy kyllä tuota tyylitajua ja sävelkorvaa, mutta se nyt vaan on niin, että "klassisen" soittaja menee lukkoon, jos sillä ei ole nuotteja. Olen ollut tilanteessa, jossa erittäin taitavia ja musikaalisia soittajia pyydetään soittamaan ilman nuotteja, eikä siitä tule mitään. Vanha koira ei opi uusia temppuja ;) Ja mitä tuohon nuottien kirjoittamiseen tulee, niin suurin osa säveltäjistä käyttää Finalea tai muuta ohjelmaa, jossa partituurista voi irrottaa stemmat noin kahdessa sekunnissa.

Tässä tosiaan on se, että täällä on klassisen puolen ihmisiä ja lähtökohdat aivan erit. Minusta kaikkein hienointa musiikkia on improvisoitu tunteellinen musiikki. Vaikka en esim. Jazzia kuuntelekaan paljon, mutta tästä em. syystä arvostan sitä. Blues on toinen ja jota myös kuuntelen paljon. Minusta kaikkein hienointa musiikissa on juuri se kun ihminen on soittimensa ja kuulemansa kanssa täydellisessä tasapainossa ja yhteydessä.

Olen matemaattisen alan opiskelija, mutta musiikki on minulle tärkeämpi asia ja siitä syystä en halua tehdä sitä työkseni. Haluan pitää sen vapaana kaikesta, eli en halua siihen mitään velvoitteita, sääntöjä yms. Tällä ei ole tarkoitus loukata, vaan tämä on minun henkilökohtainen kanta asiaan.
hörhö
04.06.2004 17:19:55 (muokattu 04.06.2004 17:20:11)

Sitä en kiellä etteikö nuottienlukutaidosta olisi hyötyä, mutta sävelkorva ei takuulla kehity samanlaiseksi jos pääasiassa opettelee nuoteista.

Kyllä vaan kehittyy. Tuo on jopa musiikkioppilaitoksissa pakollisen oppiaineena nimellä säveltapailu ja nuotit ovat ainoa mahdollinen tapa opettaa sitä.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)