Aihe: sävelkorva
1 2 3 4
tyttönen
14.07.2007 12:01:12
Onko muuten sävelkorva niinkuin tekniikka että sitä pitää jatkuvasti reenata ettei se pääse ruostumaan?

Ei mun mielestä ainakaan. Treenamalla voi jonkin verran kehittää sävelkorvaa, mutta lähinnä se joko on tai ei ole. Esim. jos joskus on opetellut tunnistamaan intervalleja, niin kyllä se taito säilyy vaikka ei treenaiskaan. Mutta kyllähän varmaan sitä tarkempi sävelkorva on mitä enemmän sitä treenaa.
it shouldn't sound bad
baron
14.07.2007 15:20:20

Ei mun mielestä ainakaan. Treenamalla voi jonkin verran kehittää sävelkorvaa, mutta lähinnä se joko on tai ei ole. Esim. jos joskus on opetellut tunnistamaan intervalleja, niin kyllä se taito säilyy vaikka ei treenaiskaan. Mutta kyllähän varmaan sitä tarkempi sävelkorva on mitä enemmän sitä treenaa.

Kait se sävelkorva säilyy treenaamattakin, mutta se mihin sitä sovelletaan: soittamiseen, plokkaamiseen ym toimii paremmin harjoittelemalla tai ylläpitämällä.
Mark Levine: "Avoid" notes are not "bad" notes.
Tommi S.
14.07.2007 20:53:31
Sävelkorvaa voi kyllä kehittää harjoittelemalla, ja se saattaa myös kadota jos ei harjoittele, mutta minusta tuntuu että ylläpitäväksi harjoitteluksi riittää pelkkä satunnainen radion kuuntelu tai vastaava. Äidinkielensäkin voi unohtaa jos muuttaa ulkomaille, mutta tarpeellisen harjoituksen saa jo pelkästään sillä että kerran viikossa ostaa kioskilta purkin maitoa ja sanoo pari sanaa myyjälle, eli mitään kovin rasittavaa harjoitusta ei välttämättä tarvita jotta taito pysyy.
tyttönen
14.07.2007 21:10:23
Sävelkorvaa voi kyllä kehittää harjoittelemalla, ja se saattaa myös kadota jos ei harjoittele, mutta minusta tuntuu että ylläpitäväksi harjoitteluksi riittää pelkkä satunnainen radion kuuntelu tai vastaava. Äidinkielensäkin voi unohtaa jos muuttaa ulkomaille, mutta tarpeellisen harjoituksen saa jo pelkästään sillä että kerran viikossa ostaa kioskilta purkin maitoa ja sanoo pari sanaa myyjälle, eli mitään kovin rasittavaa harjoitusta ei välttämättä tarvita jotta taito pysyy.

Huh, puhutpa sä harvoin! Kerran viikossa kioskin myyjälle. :)
it shouldn't sound bad
reino
19.07.2007 09:23:26
Onko muuten sävelkorva niinkuin tekniikka että sitä pitää jatkuvasti reenata ettei se pääse ruostumaan?

Sekin vissiin on aika tapauskohtaista, mutta kyllähän se yleensä varmasti ylläpitoo vaatii niinkuin monet muutkin taidot elämässä.

Itse olen kanssa huomannut, että kun jätin tabien lukemisen vähemmälle ja rupesin korvakuulolta opettelemaan biisejä niin sävelkorva on parantunut huomattavasti.
ding-dong
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)